Vo svete slovenských sociálnych médií jednoznačne zarezonoval dátum 19. október 2017. V tento deň Facebook totiž nielenže spustil takmer všetkým používateľom Explore feed (Prieskumník), ale Slovensko zaradil medzi špeciálne vybrané krajiny.
Znamená to, že na Slovensku, Srí Lanke, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži sa organické príspevky stránok presunuli z News feedu do nového Explore feedu. A na klasickej „stene“, teda v News feede sa začali zobrazovať iba príspevky od priateľov a sponzorovaný obsah (reklamy). A tu vznikla panika.
Aké zmeny to teda v skutočnosti prináša?
Zásadný rozdiel nastal hlavne u správcov stránok, ktorí sa 100 % spoliehali iba na organický dosah. U nich sa prepadol, podľa predbežných dát zverejňovaných marketérmi a správcami stránok na Facebooku, niekedy až o dve tretiny.
Organický dosah však u väčšiny e-commerce stránok už dlhú dobu nebol zásadný a správcovia už dávno podporujú svoj obsah. Dlhšiu dobu platí, že pokiaľ chcete svoj obsah dostať k správnej cieľovej skupine, musíte zainvestovať nielen do jeho tvorby, ale aj podpory.
Čo ak tvorím kvalitný obsah, ktorý som doteraz nemusel podporovať?
V tomto prípade je situácia podobná, ako doteraz. Pokiaľ ste si so svojím publikom vybudovali vzťah pred zavedením Explore feedu, získavali ste veľký organický dosah bez platenej podpory. Tu by sa nemalo meniť nič zásadné.
Ak vaši fanúšikovia váš obsah radi sledovali, budú to robiť aj naďalej. Veď pre mnohých ľudí sa Facebook stal zásadným zdrojom informácií, kde sledujú nielen svojich priateľov. Sledujú tu stránky novín, mediálnych domov, spravodajských a športových portálov, obľúbených celebrít alebo hľadajú zábavu. Nie je predpoklad, že by ľudia náhle zmenili svoje správanie a zvyky.
Ako vlastne Explore feed (Prieskumník) funguje?
Prakticky sa dá povedať, že Facebook rozdelil klasický feed noviniek na dve časti. Prvá ostala ako základný News feed. S tým rozdielom, že sa tu zobrazujú iba príspevky od priateľov, zo skupín a reklamy. Takže pokiaľ chcete dostať svoj obsah sem, musíte zaplatiť za jeho propagáciu.
Explore feed – označený raketou, aktuálne neposkytuje možnosť využitia reklamy. Zobrazujú sa tu príspevky od stránok, ktorých ste fanúšikom. Čo je však dôležitejšie, Facebook tieto príspevky dopĺňa aj o obsah stránok, ktoré aktuálne nesledujete. Avšak algoritmus vyhodnotil, že by vás tento obsah mohol zaujímať. A tu vzniká pre marketérov a správcov stránok nový priestor, ako získať nových a aktívnych fanúšikov a aj stratený organický dosah.
Cesta je pritom jednoduchá – treba začať pracovať presnejšie pri tvorbe obsahu s jeho špecializáciou na cieľovú skupinu. To znamená, nevytvárať obsah genericky pre všetkých fanúšikov. Zamerať sa iba na vybrané časti fanúšikov a vytvárať obsah špeciálne pre nich. Vďaka tomu dokážete osloviť okruh používateľov aj mimo svojich fanúšikov a dokonca zadarmo. Čo už stojí za túto snahu.
Už nie je potreba chrliť tony príspevkov týždenne, stačí menej, no kvalitných
Ďalším trendom, ktorý týmto „updatom“ dostal poza uši je klasická komunikácia, keď išlo o chrlenie čo možno najväčšieho množstva obsahu a vďaka tomu rástol aj organický dosah. Veď vždy sa chytil niekto z aktuálnych fanúšikov.
Pokiaľ chcete byť v Explore feede úspešný, je potrebné zamerať sa hlavne na kvalitu publikovaného obsahu. A pokiaľ sa zameriate na kvalitu a nie kvantitu, ani rozpočet na podporu tohto obsahu už nie je až taký horibilný. Tak prečo to neskúsiť?
Explore feed v tejto forme však nie je trvalý
Ako sme uviedli aj na začiatku článku, aktuálna verzia Explore feedu je len v testovacej fáze. Facebook aktuálne neplánuje jej zavedenie plošne a iba testuje, ako na ňu budú reagovať používatelia. Rovnako, za organické zobrazovanie obsahu, či už v News feede (ak ešte beží) alebo v Explore feede nebude stránkam účtovať žiadne poplatky. Organický dosah je len, podľa krátkodobých výsledkov interpretovaných správcami stránok v diskusiách, aktuálne viditeľne nižší.
Čo by mal teda správca stránok na Facebooku aktuálne spraviť?
Mal by sa zamerať na kvalitu obsahu – čo je de facto trendom už dlhodobo. Ďalšou dôležitou časťou je mať vyčlenený marketingový rozpočet aj na podporu obsahu. Toto je vec, s ktorou sa väčšina správcov stránok mala zmieriť už dávno. Veď Facebook nás na to dlhodobo pripravoval postupne klesajúcim organickým dosahom. Takže aktuálny test je len ďalším pokračovaním trendu.
A to, že si Facebook vybral na test práve Slovensko, môže byť pre nás len výhodou. Aspoň budeme na túto alebo podobnú zmenu pripravení už vopred. Tak prečo si neužiť to, že sa vezieme na vlne aktuálnych noviniek a trendov?
Autor Jakub Jamrich pracuje v spoločnosti Effectix.com