Cena ojazdeného vozidla ovplyvňuje aj jeho farba. Až 64 % áut ponúkaných na slovenskom trhu je pritom len v štyroch farbách – šedá, biela, čierna a červená.
Veľká noc je vnímaná aj ako najfarebnejšie sviatky roka. Aj pri autách hrá farba dôležitú úlohu, najmä pri predaji. Až 64 % áut predaných tento rok v slovenskej sieti autocentier AAA AUTO a Mototechna bola pritom len v štyroch farbách – šedá, biela, čierna a červená. Biele a čierne vozidlá sú najčastejšie vo verzii kombi, červené SUV a šedé hatchbacky. Údaje pochádzajú z predajných dát skupiny AURES Holdings v tomto roku, a práve tieto farby si vyberajú vodiči najčastejšie. Podľa dát spoločnosti iSeeCars.com môžu najvyššiu hodnotu pri ďalšom predaji vozidiel zaistiť menej bežné farby, ako žltá, béžová alebo oranžová.
Americká online platforma iSeeCars.com, ktorá pomáha ľuďom vyhľadávať a nakupovať nové a ojazdené vozidlá, analyzovala v minulom roku viac ako 1,3 milióna trojročných jazdených vozidiel, aby zistili vplyv farby na hodnotu pri ďalšom predaji. Dospeli k tomu, že farba auta môže ovplyvniť jeho hodnotu až o 5 000 dolárov. Priemerné vozidlo stráca po troch rokoch 22,5 % svojej hodnoty, žlté vozidlá ale strácajú iba 13,5 %, čo predstavuje úsporu viac ako 3 000 dolárov v porovnaní s priemerným vozidlom. Béžové, oranžové a zelené vozidlá strácajú menej ako 20 % svojej hodnoty. Naopak, najviac strácajú hodnotu zlaté, hnedé a čierne vozidlá, pri ktorých cena klesá po troch rokoch o viac ako 10 000 dolárov.
Prečo má farba taký vplyv na hodnotu vozidla? Podľa iSeeCars je na trhu jednoducho menej vozidiel v žltej, oranžovej alebo zelenej farbe v porovnaní s inými farbami. A aj keď je o takéto vozidlá o niečo nižší záujem pri predaji, stále je dopyt oveľa vyšší ako reálna ponuka. Obdobnú situáciu na slovenskom trhu potvrdzuje aj najväčší predajca ojazdených automobilov u nás.
„Trojročné autá priemerne odpisujú aspoň 40 % svojej hodnoty. Najviac strácajú čierne autá, čo je z veľkej časti dané tým, že ide o vozidlá vyšších kategórií, ktoré všeobecne strácajú hodnotu rýchlejšie. Okolo priemeru sa pohybuje biela, šedá, béžová, hnedá, červená a modrá metalíza. Najlepšie si cenu drží obyčajná základná modrá, a to vďaka tomu, že ide o vozidlá najnižších kategórií. Dobre si cenu držia aj menej obvyklé odtiene farieb, ako ú oranžová a zelená metalíza alebo šedá bez metalízy,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
V ponuke predaja ojazdených vozidiel však prevažujú vozidlá v tlmených farbách. Podľa údajov AURES Holdings je 64 % áut predaných na Slovensku v štyroch farbách: šedej (20,3 %), bielej (18,5 %), čiernej (14,6 %) a červenej (10,9 %). Šedé a čierne vozidlá sú najčastejšie v prevedení kombi, biele zase SUV a červené hatchbacky. Ani slovenské najobľúbenejšie ojazdené vozidlo, Škoda Octavia, nebýva farebnejšie. Štyri pätiny vozidiel tohto modelu predaného v AURES Holdings je v jednej zo štyroch vyššie uvedených farieb. „Mnoho vodičov sa domnieva, že čierna, šedá a strieborná farba sú najlepšie z hľadiska ďalšieho predaja. Ale ako ukazuje americká štúdia, na trhu je ich príliš veľa na to, aby si udržali vyššiu hodnotu. Preto by kupujúci, ktorí hľadajú bežnejšie farby s vyššou udržateľnosťou ceny, mali zvážiť kúpu vozidla v červenej, bielej alebo modrej farbe,“ doplnila Karolína Topolová.