Ford Explorer bude dostupný výhradne vo verzii Plug-In Hybrid, ktorá ponúka „plnotučné“ parametre, o ktorých sa vám bude snívať 🙂.  

Od 16. apríla 2021, teda od dnešného dňa, si môžete tento model objednať u všetkých slovenských predajcov Ford. Záujemcovia o spojenie ekologického hybridného pohonu s vysokým výkonom si môžu vybrať z dvoch variantov – ST-Line a Platinum, ktoré ponúkajú najvyššiu výbavu.

Ford Explorer Plug-In Hybrid využíva kombináciu výkonného 3,0-litrového benzínového motora Ford EcoBoost V6 s elektromotorom, generátorom a lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 13,6 kWh, ktorý je možné dobíjať z externého zdroja, ale aj pomocou rekuperačného dobíjania počas jazdy. Celkový výkon 457 koní / 825 Nm z neho robí najvýkonnejší hybridný model v ponuke značky Ford.

„Explorer Plug-In Hybrid je synonymom všestrannosti. Nikdy predtým sme neponúkali vozidlo, ktoré zvládne ťažký terén, ľahko odtiahne aj čln a jazdí v meste na elektrický pohon, a to všetko v luxuse a pohodlí,“ povedal Matthias Tonn, hlavný konštruktér programu Explorer pre Európu.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Vyspelá pohonná sústava zahŕňajúca 10-stupňovú automatickú prevodovku Ford, inteligentný pohon všetkých kolies a systém Terrain Management System so siedmimi jazdnými režimami zaisťuje schopnosť komfortne prepraviť sedem cestujúcich, ťahať príves do hmotnosti 2500 kg a prejsť približne 42 km na čisto elektrický pohon (podľa metodiky WLTP). Spotreba paliva sa bude podľa výrobcu hýbať od 3,1 l/100 km a vyššie. Je zrejmé, že po vyčerpaní energie z batérie to bude podstatne viac, ale to v tomto prípade vôbec nevadí.

Elektrický pohon

Elektromotor umožňuje tomuto modelu jazdiť na čistú elektrinu a vodič si môže prostredníctvom dostupných režimov (EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge) zvoliť, kedy a ako sa má energia z akumulátora využívať. Keď sa akumulátor vybije na najnižšiu možnú mieru, pohonná sústava sa automaticky vráti do režimu EV Auto, v ktorom benzínovému motoru pomáha elektromotor využívajúci spätne získavanú energiu. Tým sa optimalizuje spotreba paliva.

Ford Explorer

Ford Explorer

Nabíjanie batérie z externého 230V zdroja by podľa výrobcu nemalo trvať viac ako 6 hodín. Z nástennej nabíjačky, teda Wallboxu (prípadne Ford Connected Wallbox ako voliteľné príslušenstvo) alebo kompatibilnej verejnej nabíjacej stanice bude nabíjanie trvať približne 4 hodiny 20 minút. Ak by bolo nabíjanie na verejných nabíjačkách rýchlejšie, tak by sme sa určite nehnevali.

Architektúra paralelného hybridného pohonu umožňuje súčasné využívanie plného kombinovaného výkonu a krútiaceho momentu zážihového aj elektrického motora. To v kombinácii s inteligentným pohonom všetkých kolies zaručuje výborné jazdné vlastnosti na ceste aj v teréne + umožňuje ťahať aj veľký príves s hmotnosťou do 2500 kg.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Známy (inteligentný) pohon všetkých kolies optimalizuje trakciu každých 10 milisekúnd, pričom analyzuje signály z desiatok senzorov vrátane rýchlosti, stáčania vozidla, teploty okolitého vzduchu, prešmykovania kolies a stavu prívesu. Úplne nová jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s elektromechanickou momentovou spojkou dokáže do 100 milisekúnd nepozorovane upraviť rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, a zaistiť tak bezpečnejší prenos hnacej sily na vozovku.

Rovnako ako 10-stupňová automatická prevodovka, ktorá ďalej zlepšuje hospodárnosť a kultivovanosť, aj systém inteligentného pohonu všetkých kolies využíva algoritmy adaptívneho učenia na neustále prispôsobovanie reakcií v záujme optimálneho výkonu a kultivovanosti.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Technológia Terrain Management System v tomto modeli umožňuje vodičovi voliť rôzne jazdné režimy, a tým upraviť charakter jazdy podľa dopravnej situácie, počasia či terénu. K dispozícii sú režimy Normal (normálny), Sport (šport), Trail (lesná cesta), Slippery (šmykľavý povrch), Tow/Haul (ťahanie prívesu), Eco (ekologická jazda) a Deep Snow and Sand (hlboký sneh a piesok). V každom jazdnom režime sa na 12,3-palcovom digitálnom prístrojovom paneli zobrazuje špecifická grafika. Jazdu v ťažkom teréne uľahčuje aj asistent jazdy z kopca.

Technológie 

Nový Ford Explorer Plig-In Hybrid ponúka celú armádu asistenčných systémov, ktoré poznáme aj z iných prémiových modelov tejto značky. Aktívny parkovací asistent dokáže vozidlo plne automaticky vmanévrovať na pozdĺžne aj kolmé parkovacie miesta. Technológia plnoautomatizovaného asistenta vychádzania z parkovacieho miesta zas pomáha vodičovi pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Systém sledovania mŕtveho uhla s detekciou prechádzajúcich vozidiel upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré by mu mohli skrížiť cestu. Technológia asistencie brzdenia pri cúvaní, predstavená v Európe prvýkrát, pomocou radaru, kamery a ultrazvukových senzorov, deteguje v dráhe vozidla objekty s výškou nad 28 cm a šírkou aspoň 7,5 cm. Ak systém pri cúvaní rýchlosťou od 1,5 km/h do 12 km/h zistí, že bezprostredne hrozí zrážka, dokáže automaticky zabrzdiť. Štandardom je aj 360-stupňová kamera.

Prednárazový bezpečnostný systém s aktívnym brzdením dokáže na ceste alebo pri ceste pred vozidlom detegovať chodcov a cyklistov, ktorí by mohli vojsť do dráhy vozidla. Ak systém zistí, že by mohlo dôjsť k zrážke a vodič nezareaguje na výstrahu, môže automaticky zabrzdiť.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Jazdy s častým zastavovaním a rozbiehaním, jazdy po diaľnici alebo jazdy na dlhé vzdialenosti môžu byť pohodovejšie vďaka adaptívnemu tempomatu (ACC) s funkciou Stop & Go, rozpoznávaním značiek obmedzenia rýchlosti a funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. Vďaka funkcii Stop & Go môže adaptívny tempomat v dopravnej zápche vozidlo úplne zastaviť, a ak zastavenie trvá kratšie než 3 sekundy, systém dokáže vozidlo zas uviesť do pohybu. Ak zastavenie trvá dlhšie než 3 sekundy, na rozbeh stačí stlačiť tlačidlo.

„Nejde o to, aby sme vozidlo naplnili samoúčelnými technológiami. Ide o vylepšenie zážitku z jazdy, zníženie stresu a pomoc vodičovi tak, aby sa za volantom cítil istejšie.“ povedal Torsten Wey, manažér spoločnosti Ford of Europe pre asistenčné a bezpečnostné technológie.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Medzi ďalšie technológie, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám alebo zmierňovať ich následky, patrí systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Je jedným z prvkov, ktoré modelu Explorer Plug-In Hybrid dopomohli k zisku najvyššieho 5-hviezdičkového ohodnotenia v bezpečnostných testoch Euro NCAP, nezávislej skúšobne zameriavajúcej sa na nárazové testy.

Organizácia Euro NCAP mu udelila vysoké známky za ochranu dospelých aj detských cestujúcich. Ochranný rám priestoru pre cestujúcich tvoria rúrky z martenzitovej ocele s ultra vysokou pevnosťou v A-stĺpikoch a nosníkoch strechy. Vyrábajú sa metódou, ktorá bola v automobilovom priemysle použitá prvýkrát.

Interiér

 Explorer pod svojím sebavedomým zovňajškom ukrýva komfortný interiér s dostatkom miesta pre siedmich dospelých cestujúcich. Vďaka viac ako metrovej výške nad sedákmi vo všetkých troch radoch sedadiel a viac ako 1,5-metrovej šírke vo výške pliec a bokov v prvom a druhom rade sedadiel si môžu vzdušnosť v kabíne vychutnať všetci cestujúci. Medzi praktické prvky patrí päť 12-voltových zásuviek, dvojité USB porty pre prvý a druhý rad sedadiel, 12 držiakov na nápoje a trojzónová klimatizácia.

Ford Explorer

Ford Explorer

Sedem miest na sedenie ponúka maximálnu flexibilitu. V dvojmiestnej konfigurácii možno získať batožinový priestor s objemom až 2 274 litrov. Vďaka systému jednoduchého sklápania a elektrického vyklápania tretieho radu sedadiel možno v interiéri bez problémov vytvoriť akúkoľvek kombináciu miest na sedenie a batožinového priestoru. Samotná kabína obsahuje 123 litrov úložného priestoru.

Vysoký štandard výbavy zahŕňa vyhrievané a chladené predné sedadlá s masážnou funkciou (nastaviteľné v 10 smeroch), vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, roletky na oknách v druhom rade, zatmavené sklá okien v druhom a treťom rade a 14-reproduktorový, 980-wattový audio systém B&O.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Súčasťou štandardnej výbavy je aj modem s technológiou FordPass Connect, ktorý umožňuje na diaľku (z akejkoľvek lokality s mobilným dátovým pripojením) ovládať niekoľko funkcií vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass. Môžete tak na diaľku zamknúť alebo odomknúť vozidlo, naštartovať, lokalizovať vozidlo a zistiť stav vozidla vrátane zásoby paliva, stavu alarmu, tlaku v pneumatikách, životnosti oleja atď.

Aplikácia FordPass tiež prináša funkcie, ktoré majiteľom modelu Explorer s elektrifikovaným pohonom ešte viac spríjemnia život. Ide napríklad o možnosť monitorovať úroveň nabitia batérie, vyhľadávať nabíjacie stanice a vytvárať záznamy o jazdách/nabíjaní. Ďalej sú to funkcie, ktoré vodičom pomôžu zaistiť maximálnu výhodnosť dobíjania, a to prednastavením časov nabíjania s najvýhodnejším tarifom za elektrinu, nastavením požadovanej úrovne nabitia a informovaním o dosiahnutých úrovniach nabitia.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Vertikálne osadený (10,1-palcový) centrálny LCD displej je štandardnou súčasťou oboch dostupných verzií a umožňuje, aby navigácia vypĺňala celú plochu obrazovky alebo aby časť plochy zaberali informácie z audio systému. Obrazovka využíva kapacitný dotykový panel. Komunikačno-zábavný systém má v tomto prípade označenie SYNC 3.10.

Niekoľko detailov na záver 

Verzia ST-Line má pútavú jednodielnu mriežku chladiča s lesklou čiernou povrchovou úpravou. Čierny povrch s vysokým leskom nájdete aj na strešných lištách, ozdobách na dverách batožinového priestoru a na obložení dverí. V interiéri zaujme červené prešívanie na sedadlách, koberčekoch a športovom volante so zrezanou spodnou časťou, ako aj ozdobné prvky na prístrojovej doske s efektom uhlíkových vlákien.

„Ohromnú charizmu a bezprecedentne sebavedomý výzor má nový Explorer Plug-In Hybrid aj v štandardnej výbave. Vďaka jedinečným variantom ST-Line a Platinum si však zákazníci môžu zvoliť to pravé vozidlo, zodpovedajúce ich osobnosti,“ povedal Matthias Tonn.

Verzia Platinum má jednodielnu mriežku chladiča s polomatným povrchom. Polomatnú povrchovú úpravu majú aj strešné lišty, ozdoby na dverách batožinového priestoru a obloženie dverí. V interiéri zas pribudli ozdobné prvky z pravého dreva na prístrojovom paneli. Štandardne montované 20-palcové disky kolies majú v prípade variantu ST-Line čierny strojovo opracovaný povrch a v prípade variantu Platinum tmavý matný strojovo opracovaný povrch.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020

Ceny a dostupnosť

Predaj nového modelu Ford Explorer na Slovensku začína 16. apríla s cenou od 75 990 eur za verziu ST-Line. Model v prevedení Platinum bude stáť 76 990 eur. Prvé vozidlá budú dodané v priebehu októbra 2021.

Základná technická špecifikácia: Ford Explorer Plug-In Hybrid

  • Benzínový motor: 3000 cm3 / V6 (60°) / Turbo / 267 kW (363 ps) / 555 Nm / reťazový rozvod
  • Elektromotor: 75 kW (102 ps) / 300 Nm / 13,6 kWh batéria (36 Ah)
  • Systémový výkon: 336 kW (457 ps) / 825 Nm
  • Prevodovka: 10-stupňová automatická
  • Pohon: AWD / inteligentný pohon všetkých kolies
  • Rozmery: dĺžka 5063 mm / šírka – 2285 mm / výška – 1783 mm / rázvor – 3025 mm / svetlá výška – 204 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 2466 kg
  • Objem batožinového priestoru: 1137 / 2274 litrov (7 miest = 330 litrov)
  • Objem palivovej nádrže: 68,4 litrov
  • rýchlosť: 230 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 6 sekúnd

Zdroj: Ford

Prečítajte si aj:

Ford Tourneo Custom + Egoe Nestbox: Unikátny spôsob ako cestovať slobodne, bezpečne a užívať si každý deň na 100%

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE