Je toto najautentickejšie a najzaujímavejšie auto? V danej cenovej kategórii jednoznačne a aj drahšie pokusy na našich cestách mu často iba tíško závidia! Ford Mustang GT je LEGENDA a v najaktuálnejšej verzii aj skvelé auto na každý deň.
S päťlitrovým benzínovým osemvalcom? Si robíš srandu, nie!? Ale kdeže, ak nemáte veľa záväzkov alebo detí (alebo máte oboje + tučnejšie konto), tak toto auto bude váš každodenný partner, pričom vás nezožerie (ako by sa mohlo na prvé počutie zdať). Samozrejme, ak sa začneme baviť a vyčíňať, tak svoje si zoberie, ale to snáď každý chápe. Poďme však pekne postupne, aby sa nám to nezamotalo ako oči susedov po rannom štarte studenej „vé-osmičky“. Dopredu upozorňujem, že na konci tohoto článku sa môže stať, že budete nevedomky kontaktovať svojho finančného poradcu :).
Na test tejto strojovne som sa neuveriteľne tešil, no mal som aj prirodzený rešpekt. Ten z Mustangu GT sála asi odjakživa, je to jeho vlastnosť – nie príplatková výbava (v prípade BMW alebo Mercedesu by to bola opcia minimálne za dve tisícky 🙂 ). V krvavo červenej farbe (Race Red) a dvomi čiernymi pásmi cez celú vrchnú časť karosérie (+ polep na bokoch) ide o neskutočne pôsobivé auto, ktoré zaujme aj oči nezaujatej verejnosti. Dizajn tu opisovať nebudem, toto auto brázdi slovenské cesty už nejaký ten piatok a každý má ten svoj pohľad na dizajn trošku ohnutý – smerom k sebe. Čo však musím dodať je fakt, že nepoznám človeka, ktorému by sa toto auto nepáčilo, ani jedného!
„Aktuálny Mustang GT spoznáte aj vďaka zapamätateľnému svetelnému podpisu – úzke predné svetlomety s LED žiabrami na vnútornej strane dopĺňajú mohutné koncové svetlá s nezameniteľným podpisom. Predné svetlomety dizajn nie len dopĺňajú, ale aj veľmi dobre svietia. Ponúkajú výborný dosah, prisvietenie do zákrut a nechýba ani automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené.“
Ak máte autá vo všeobecnosti radi, tak Mustang GT musíte milovať, či? Obrovská predná kapota, prísna maska chladiča s ikonickým znakom, nízky profil, nadopované blatníky a krásne sa zvažujúca línia strechy k mohutnej zadnej časti so 4 (reálnymi) koncovkami výfukového potrubia. Ach…, už zas slintám a píšem opojený vôňou benzínu a burácajúceho zvuku ôsmich hrnčekov, ktoré produkujú viac endorfínov ako 4 nákupné maniačky so zlatými kartami v Auparku.
Zvonku je úchvatný, no väčšinu času budete tráviť v interiéri, ktorý je precízne vyhotovený a sedenie je extra pohodlné, čo bolo prekvapením. Väčšina „dotykových plôch“ je z mäkčených materiálov a v celkovom meradle mi tu nič neprekážalo. Počas výjazdov som ocenil spomínané sedadlá, ktoré sú veľké + kožené a majú príjemné bočné vedenie. Nie sú to žiadne športové a nepohodlné škrupiny – dlhý trip je tak radosťou, nie čakaním na to, kedy sa na parkovisku natiahnete. Okrem toho mi okamžite padlo do oka aj intuitívne rozmiestnenie ovládacích prvkov, ktorých je tu viac než dosť.
Dôkazom toho je aj kožený multifunkčný volant, ktorý skvelo sadne do rúk, má vysunutý veniec a množstvo ovládačov, s ktorými nastavíte rôzne systémy vozidla prostredníctvom plne digitálneho 12“ prístrojového štítu. Ten je z časti konfigurovateľný (mení grafiku podľa jazdných režimov) a ponúka pekné rozlíšenie. Radosť mi robilo aj to, že si tu môžete zobraziť nadpriemerne veľa údajov o stave vozidla a motora, čo je skvelé! Vidieť môžete rôzne hodnoty – teplota nasávaného vzduchu, teplota hlavy valcov, správanie systémov, napätie akumulátora atď.
Jasné, pro-európsky a hlavne modernizovaný Mustang ponúka aj množstvo asistenčných prvkov, ktoré využijete najmä počas normálnych presunov (počas tých abnormálnych sa snažíte mať všetko vypnuté). Pekne a hlavne neafektovo pracoval adaptívny tempomat v kombinácii s aktívnym sledovaním + vedením vozidla v jazdnom pruhu, ako aj sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade nepozornosti vodiča. Nájdete tu aj sledovanie pozornosti vodiča (nie, Čína vás nesleduje), ako aj parkovací systém s jednou kamerou, monitorovanie tlaku v pneumatikách a pod.
Je tu proste všetko, čo by ste od moderného Fordu očakávali, takže tu má svoje miesto aj systém Sync3, ktorý sa zobrazuje na 8“ dotykovom displeji a podporuje Apple CarPlay, Android Auto, môžete rôzne funkcie ovládať hlasom, vytvoriť Wi-Fi hot-spot alebo nastaviť režim sluhu. Uf, hlava ešte drží? Je toho veľa a myslím, že vám nebude vôbec nič chýbať. Ak áno, tak to treba riešiť u obvodného :).
Mustang poteší aj „komfort fetišistov“, ktorí ocenia plnohodnotnú výbavu na úrovni luxusnejších limuzín. Bežným prvkom je 2-zónová klíma, vyhrievané + klimatizované sedadlá, vyhrievaný volant atď. Tie najdôležitejšie tlačidlá sú strieborné a nachádzajú sa v stredovom panely: aktivačné tlačidlo + zmena jazdných režimov + zmena tuhosti riadenia.
Dômyselné riešenie s ľahkou dostupnosťou. Ešte niečo – toto GT je síce 4 miestne, no sedenie vzadu je skôr núdzové. Vozil som tam deti, aj dospelých jedincov, no na dlhé cestovanie to určite nie je. Ak sa ale vychystáte s milou na víkendový trip, tak 408 litrový kufor toho pojme dosť (manuálne otváranie, hádam ste nečakali elektriku?!).
Podstata veci #skutočnýmotor
Aby ste vedeli, prečo sa tak rozplývam, tak vám prezradím pár hustých amerických čísiel – 4951 cm3 (V8), 336 kW (451 hp) a 529 Nm. Ak ste si povedali, že to nie je nič extra, tak vám odporúčam ísť do predajne a vyskúšať si tento stroj na vlastnej koži, názor veľmi rýchlo zmeníte. Toľké emócie, čo toto auto vyprodukuje sa nedajú celkom dobre opísať. Nie je to žiadny superšport, ale perfektné GT, ktoré dá viac ako Dara a Kali. V aktuálnej verzii je trošku viac prepletené modernou technikov, čo je z pohľadu bežného užívateľa dobré, ale vo svojej podstate je to stále krásne surové auto, s ktorým zažijete veľa zábavy – vždy keď budete chcieť, jemu sa chce stále.
Z 0 na 100 km/h katapultuje 5-litrový agregát viac ako 1700 kg za 4,3 sekundy, čo vôbec nie je zlé a reálne to cítiť. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Čísla sú jedna vec a reálny „feeling“ tá druhá. Mustang GT je relatívne veľký a ťažký stroj, no aj napriek tomu sa s ním veľmi dobre pracuje, resp. on spolupracuje, ale občas KOPE, na to pozor! Ak si budete na prvom/druhom rande veľa dovoľovať, bez rešpektu (v top športovom režime), tak vám dá rýchlo pocítiť, že to nie je žiadne ulízané Nko z Kórei, ale reálny Muscle Car, s ktorým sa treba najprv skamarátiť, inak vás kopne do zadku ako slečna z prvého rande na ktorú ste skúšali ťahy :).
Toto auto je zábavné a potrebuje šťavu! Často aj viac ako 15 litrov na 100 km, ale keď sa budete voziť pokojne, tak to môže byť aj úctyhodných 9 litríkov, čo je výborná hodnota (no jazda to bude taká v country štýle). Ak si do skvelého B&O audio systému (so subwooferom v kufri) pustíte niečo tvrdšie, tak aj spotreba bude vyššia – v mojom prípade to bolo prevažne 13,5l/100km. Okrem toho, že je toto krásne a plnotučné GT rýchle (rovno vie ísť rýchlo každý frajer, však!?), tak je aj extrémne zábavné vďaka kombinácii výkonu + podvozku a režimom, ktoré reálne menia charakter vozidla.
„Alternatívna motorizácia 2.3 EcoBoost? „No Zone“ alebo „No Way“, proste nie! Do Mustangu patrí poriadna veľkoobjemová atmosféra #sorry.“
V ponuke je celkovo 6 režimov: Normal, Sport Plus, Track, Drag, Snow a MyMode. Normal je klasikou na každý deň, ktorá ponúka veľmi príjemné nastavenie podvozku a kultivované správanie. V tomto režime si užijete reálne pohodlnú jazdu s mladou i starou gazdinou, ktorá nemá rada utrasené autá – podvozok veľmi pekne filtruje nerovnosti a reakcie akcelerátora nie sú príliš premotivované. Ak sa chcete zabaviť, tak treba zvoliť režim Sport Plus alebo Track (+ vysadiť vyplašenú gazdinú), čím sa zmení charakteristika vozidla (+ vášho správania, ej ty divočák), ktoré je pripravené podať nadštandardnú dávku endorfínovej infúzie. Stabilizačný systém vás pustí aj do kontrolovaného šmyku, ktorý dokáže predviesť aj menej skúsený medzikus.
Ak ste za volantom zdatnejší, môžete separátne vypnúť stabilizačný systém, aby ste si to užili ešte viac (100% vypnutie stabilizácie nie je možné – stále nad vami tak trošku bdie). Režim Drag je „katapult na štvrť míle“ a MyMode si môžete nakonfigurovať podľa predstáv. Páči sa mi, že Mustang ponúka aj nastavenie výfukového systému – vďaka aktívnym klapkám, takže aj zvuk – REÁLNY – si môžete trošku uspôsobiť. Nájdete tu aj tichý ranný štart, aby sa sused s načipovanou „eReSov“ hneď z rána nespotil.
„Ísť bokom nie je v tomto prípade výzva, ale bežná možnosť a stav, ktorý vás bude baviť viac ako si pravdepodobne myslíte. Cenným prvkom je aj klasická ručná brzda, ktorá je v rámci zadokolky užitočná.“
O výkon mať núdzu (asi) nebudete, to je snáď jasné, no nezabúdajte, že atmosféra potrebuje otáčky, ktoré môžete kľudne ťahať k siedmim tisícom – až vtedy bude zážitok komplexný. Na atmosférických motoroch milujem to, že sila motora sa prejavuje už od nízkych otáčok, takže tlak na krčnú chrbticu očakávajte v plnom spektre. 5-litrový 8-valec je kultivovaný, no zároveň extra pružný a dynamický v každej situácii, čo tvorí neklesajúci úsmev. Kompletných 451 koní a 529 Nm putuje na zadné kolesá (samosvorný diferenciál) prostredníctvom 10 stupňovej automatickej prevodovky. Dobre čítate, 10 stupňov!
Pre niekoho výborná, pre iného zvláštnosť a niekto ju úplne odmieta. Osobne s ňou problém nemám, nová prevodovka sa správa v bežnom režime relatívne kultivovane, aj keď som mal párkrát pocit, že sama nevedela, čo má zaradiť. To sa stávalo iba zriedka. Nezvyk je aj to, že občas idete po meste na 6 alebo 7 prevodovom stupni, hmmm. Naopak, v športovom režime príjemne kope, motor púšťa do červených políčok a radí úplne pohodovo + celkom pohotovo. 90% času som nechával prácu na elektronike. Pod výborným volantom síce sú nenápadné pádla, ale riešiť 10 stupňov hore/dole ma príliš nelákalo.
„Ak ste nevedeli, tak teraz už viete, že inovovaný motor 5.0 V8 GT dostal zdvojené vstrekovanie paliva, tvorené kombináciou nízkotlakového nepriameho a vysokotlakového priameho vstrekovania.“
Prečo je Mustang multifunkčný? Lebo má ADHD a skvelý podvozok, s ktorým sa dá donekonečna a ešte ďalej blázniť na rôznych cestách, ideálne takých, kde je veľa ostrých + tiahlych zákrut, ktoré si budete vychutnávať viac ako náš kapitán svoje hodnosti. Tak som si aj ja povedal – ja sa cítim dobre, ja si to užívam – každým dňom a s veľkým americkým úsmevom. Toto je proste auto, ktoré neomrzí. Prekvapivo skvelý podvozok využíva novú technológiu tlmenia, čoho výsledkom je slušný a neprerušovaný kontakt medzi vodičom a tým, čo sa nachádza pod 19“ kolesami (vpredu 255/40/R19, vzadu 275/40/R19).
Príplatkový systém tlmenia MagneRide nepretržite monitoruje prevádzkové podmienky a „zámery“ vodiča, podľa čoho automaticky upravuje nastavenie tlmičov (tisíckrát za sekundu – pri zmene jazdného režimu sa automaticky zmení základná kalibrácia tlmičov). Nezabúdajme, že nie len výkonom a podvozkom zostane človek živý. Vždy to treba niečím krotiť a brzdiť! V tomto prípade to majú pod palcom výkonné „brzdiče“ Brembo, ktoré príjemne hryzkajú. Zadok je klasikou, no vpredu nájdete 6-piestikové strmene #madeinitaly.
Čo ešte potrebujete vedieť? Aha, TrackApps! Toto je časť systému, v ktorej si môžete nastaviť napr. meranie času na okruhu, čas zrýchlenia na určitú hodnotu, a taktiež zvoliť režim rýchleho zahriatia pneumatík – ten je označený ako zámok bŕzd. Nepotrebné? Ale prosím vás, netvárme sa naopak toho čo cítime. Toto je okrem (pre niekoho) užitočnej funkcie aj veľká frajerina. Jednoducho sa uzamknú predné brzdy, zadok je voľný a gumy sa môžu okamžite zohrievať a tvoriť kúdeľ dymu. Prerušiť to môžete bez pohnutia alebo vystreliť s veľkým egom vpred (..aby mal človek v garáži aj tri páry gúm ročne.. to kde sme sa dostali). Niekedy sme to na zrazoch robili zložitejšie, no bola to sranda, nakoľko sme museli prekonať účinok zadných bŕzd, čo sa často podarilo a občas si to odniesla spojka.. mladícka nerozvážnosť :).
Jednou vetou: Ford Mustang GT 5.0 V8 je neutíchajúcou legendou a som na 90% presvedčený, že v danej cenovej kategórii nezoženiete nič zábavnejšie a unikátnejšie s doživotným puncom ikony.