Spoločnosť Ford začína prvú elektrifikovanú kapitolu svojej legendárnej série vozidiel SuperVan. Na podujatí Goodwood Festival of Speed 2022 v Spojenom kráľovstve sa v globálnej premiére predstaví ultravýkonný Ford Pro Electric SuperVan.
Ford Pro Electric SuperVan naplno využíva potenciál elektrického pohonu a vyspelej konektivity. Dosahuje najvyšší výkon spomedzi všetkých doterajších vanov tejto značky a dokazuje obrovské elektrifikačné odhodlanie spoločnosti Ford.
Štyri elektromotory napájané kvapalinou chladeným akumulátorom s kapacitou 50 kWh a špeciálnym riadiacim systémom generujú výkon približne 2000 k, vďaka čomu dokáže vozidlo zrýchliť z nuly na 100 km/h za menej ako dve sekundy. Špeciálne skonštruovaný podvozok, hodný pretekárskeho vozidla, využíva komponenty z nedávno predstaveného modelu E-Transit Custom 1, prvej plne elektrickej verzie európskeho bestsellera v segmente dodávkových vozidiel2,3. Výkonom nezaostáva ani palubný systém Ford SYNC s dotykovou obrazovkou, 4prevzatý z osobných automobilov Ford. K dispozícii sú aj prídavné funkcie na ovládanie jedinečných schopností konceptu Electric SuperVan.
Vďaka vyspelej konektivite má vodič stále k dispozícii dôležité informácie. Prenos dát v reálnom čase zas umožňuje diaľkovo ovládať funkcie vozidla a optimalizovať výkon; príkladom toho sú integrované služby, ktoré pomáhajú zvyšovať produktivitu vyše 125 000 zákazníkom divízie Ford Pro po celej Európe. Vo výbave nechýbajú ani technológie ako voliteľné jazdné režimy či rekuperačné brzdenie, podobné tým, ktoré sa používajú v produkčných elektromobiloch Ford.
Toto pôsobivé vozidlo s plne elektrickým pohonom bolo vyvinuté v utajení tímom Ford Performance a rakúskou spoločnosťou STARD. Jeho zovňajšok je dielom dizajnérskeho tímu Ford so sídlom v nemeckom Kolíne nad Rýnom.
„SuperVan vstupuje do 21. storočia s čisto elektrickým pohonom s výkonom 2000 konízaručujúcim jedinečné vzrušenie z jazdy a nezameniteľným dizajnom inšpirovaným novým modelom E-Transit Custom. Výkon však nie je len o počte koní pod kapotou. Vďaka výpočtovému výkonu konceptu Electric SuperVan môžu konštruktéri podľa dát prenášaných v reálnom čase optimalizovať jeho jazdné vlastnosti, presne ako v špičkovom pretekárskom automobile,“ povedal Mark Rushbrook, globálny riaditeľ divízie Ford Performance.
Prvý SuperVan predstavený v roku 1971 mal v strede uložený motor prevzatý z modelu Ford GT40, ktorý zvíťazil na pretekoch Le Mans. Vznikla tak unikátna verzia modelu Ford Transit 1. generácie. Rozvinutím tejto koncepcie vznikol model SuperVan 2; sklolaminátová verzia modelu Transit 2. generácie v sebe ukrývala škrupinovú konštrukciu s motorom Cosworth V8 s výkonom 590 k zo súťažného automobilu Ford C100. Vozidlo sa neskôr znova objavilo ako SuperVan 3, identický s faceliftovaným modelom Transit 3. generácie. Pohon zaisťoval motor Cosworth HB s výkonom 650 koní a ohlušujúcim zvukovým prejavom – išlo totiž o rovnaký motor, aký sa vtedy používal vo vozidlách formuly 1.
„Ford Pro je hlavne o zvyšovaní produktivity našich zákazníkov – preto sme vytvorili nový koncept Electric SuperVan, dokazujúci silu elektrifikácie a konektivity. Tento úžasný prototypposúva vyspelú konštrukciu a nezameniteľný vzhľad modelu E-Transit Custom na úplne novú úroveň. Jeho rýchlosť je dôkazom výkonu ekosystému online služieb divízie Ford Pro.“ povedal Hans Schep, generálny riaditeľ európskej divízie Ford Pro.
Ford Pro Electric SuperVan sa dnes predstaví na podujatí Goodwood Festival of Speed, kde svoj dynamický debut absolvuje aj výkonný pickup Ford Ranger Raptor novej generácie. 5 Za volantom konceptu Electric SuperVan bude sedieť šampión Romain Dumas, špecializujúci sa na elektrický motoršport. Jeho úlohou bude dokázať schopnosti vozidla na slávnych goodwoodskych pretekoch do kopca.
E-Transit Custom na steroidoch
Ford Pro Electric SuperVan je jedinečný protoyp vozidla, pri návrhu ktorého sa dizajnérsky tím Ford podujal vytvoriť vozidlo s divokým vzhľadom pútajúcim pozornosť a vyjadrujúcim jeho extrémny výkon. Pomocou výstredných blatníkových oblúkov, svalnatých tvarov a špeciálneho lakovania sa dizajnérom podarilo upraviť zovňajšok modelu Transit do tej najextrémnejšej podoby. Plne elektrický pohon poskytol vývojárskemu tímu veľkú voľnosť vďaka menším obmedzeniam vo vnútornom usporiadaní a potreby chladenia, ktoré sa musia zohľadňovať vo vozidlách so spaľovacím motorom.
„Šancu stať sa súčasťou ikonického príbehu konceptu SuperVan a možnosť pretvoriť ho do podoby zodpovedajúcej 21. storočiu sme vnímali ako úžasnú príležitosť. SuperVan štvrtej generácie je doteraz najrýchlejší a najextrémnejší, stále si však zachováva DNA modelu Transit. Jeho proporcie sú dramatickejšou verziou toho, čo sme vytvorili v prípade modelu E-Transit Custom. Predný svetelný pás dodáva vozidlu futuristický výraz, vďaka ktorému predstavuje Electric SuperVan absolútny vrchol dizajnového jazyka modelu Transit,“ povedal Amko Leenarts, dizajnový riaditeľ spoločnosti Ford of Europe.
Konštrukcia prototypu s pretekárskymi parametrami je výsledkom spojenia podlahového panela z modelu E-Transit Custom, oceľového rebrinového rámu a panelov karosérie z ľahkého kompozitného materiálu. Špeciálne navrhnutá kvapalinou chladená akumulátorová batéria s kapacitou 50 kWh je uložená s ohľadom na optimálne rozloženie hmotnosti a čo najnižšiu polohu ťažiska. Na jej plné nabitie pomocou štandardnej rýchlonabíjačky pre elektromobily stačí približne 45 minút. Údaje o dobíjaní a stave akumulátora sa vodičovi zobrazujú na dotykovej obrazovke vo vozidle.
Štyri elektromotory poskytujú spolu približne 2000 koní výkonu prenášaného na všetky štyri kolesá. Vďaka tomu dokáže tento úžasný van zrýchliť na 100 km/h za menej ako dve sekundy.Ide jednoznačne o najrýchlejší a zároveň najekologickejší SuperVan v histórii.
Vozidlo je vybavené niekoľkými kamerami, prostredníctvom ktorých sa pôsobivé zábery z jázd v supervýkonnom koncepte SuperVan môžu prenášať do celého sveta. Tak ako v modeli Ford ETransit, aj tu môže vodič sledovať obraz z jednotlivých kamier na palubnej obrazovke a prepínať medzi nimi, aby mal presnú predstavu o polohe vozidla.
Rukopis divízie Ford Performance a prínosy spoločnosti STARD zo sveta motoršportu sú zrejmé na prvý pohľad. Dramaticky tvarovaná karoséria s predným rozdeľovačom vzduchu, zväčšenými bočnými prahmi a zadným difúzorom by sa dokonale hodila na pretekárske vozidlo. Výrezy a „chrbtová plutva“ na radikálne tvarovanej zadnej časti karosérie konceptu Electric SuperVan vedú vzduch k zadnému spojleru, ktorý vytvára prítlak, aby vozidlo lepšie držalo na ceste.
Pretekárske prvky nájdeme aj pod kapotou, napríklad v podobe lichobežníkových náprav na všetkých kolesách. Vďaka prednej a zadnej nápravnici, otočiam a brzdám s parametrami zo sveta motoršportu má vozidlo úžasné jazdné vlastnosti nielen v priamom smere, ale aj pri brzdení a zatáčaní.
Dáta na podporu výkonnosti a produktivity
Interiér konceptu Ford Pro Electric SuperVan je vybavený kompletnou ochrannou klietkou chrániacou posádku pri prevrátení a pretekárskymi sedadlami podľa bezpečnostných štandardov FIA. Nájdeme tu však aj systém SYNC s veľkou dotykovou obrazovkou, priamo prevzatou zo sériovo vyrábaných vozidiel Ford, ako napríklad Ford Mustang Mach-E 6, na ovládanie funkcií vyspelej konektivity a informačných systémov. Ak je to potrebné, vodič si môže v prestávke medzi dynamickými stúpaniami po horských cestách či jazdami na pretekárskych okruhoch vyhľadať trasu, pripojiť sa na WiFi alebo vybaviť telefonáty. To všetko prostredníctvom obrazovky systému SYNC.
Pomocou dotykovej obrazovky konceptu Electric SuperVan je tiež možné voliť jazdné režimy, ktoré modifikujú priebeh krútiaceho momentu, rekuperačné brzdenie a reakcie vozidla tak, aby vyhovovali rôznym jazdným podmienkam:
• Road (cesta) – na zriedkavé prípady „normálnej“ jazdy,
• Track (okruh) – vyvážený pomer medzi rýchlosťou a priľnavosťou v zákrutách pri jazde na okruhu s hladkými pretekárskymi pneumatikami,
• Drag (ťah) – maximálna akcelerácia pri šprintoch s radiálnymi pneumatikami určenými na preteky dragsterov,
• Drift (drift) – pôsobivé driftovanie, predvádzanie agilnosti a jazda na snehu,
• Rally (rely) – optimálny výkon v etapách rely na asfaltových a štrkových cestách s obutými špeciálnymi pneumatikami.
O ďalšie doladenie jazdných vlastností sa stará balík elektronických systémov, ako napríklad systém regulácie prekĺzavania kolies, systém regulácie rozjazdu, obmedzovač rýchlosti v boxovej uličke a trojstupňový systém rekuperačného brzdenia, ktorý vracia energiu do akumulátora, podobne ako funkcia L Mode v modeli E-Transit. Pri nízkych rýchlostiach je k dispozícii režim ECO, v ktorom elektromotory pracujú s optimálnou účinnosťou, rekuperačné brzdenie sa využíva na maximum a odpája sa pohon zadnej nápravy. Ak vodič potrebuje maximálnu možnú rýchlosť, tlačidlom EBoost môže krátkodobo zvýšiť výkon a krútiaci moment.
Zvlášť vzrušujúci zážitok ponúka takzvaný režim čistenia pneumatík (Tyre Cleaning). Táto nová funkcia umožňuje úplne zabrzdiť jednu nápravu a súčasne nechať prešmykovať kolesá druhej nápravy, pričom vznikajú pôsobivé dymové efekty na prednej alebo zadnej náprave. Vodič tak môže očistiť alebo zohriať pneumatiky pred ostrou jazdou.
Presne ako moderné pretekárské automobily a usilovne pracujúce dodávkové vozidlá dokáže koncept Electric SuperVan v reálnom čase odosielať údaje do softvéru na diaľkový manažment vozidla. Firmy tak môžu pomocou softvéru Ford Pro ETelematics7 alebo aplikácie FordPass Pro8 sledovať technický stav a bezpečnosť svojho vozového parku. Podobne môžu inžinieri tímu Ford Performance pri súťažnej trati monitorovať stav konceptu Electric SuperVan.Špeciálny riadiaci softvér ich na základe prenášaných dát informuje o aktuálnej rýchlosti, časoch na kolo a o systémoch vo vozidle.
Electric SuperVan však nie je len výkladnou skriňou špičkového know-how spoločnosti Ford v oblasti elektromobility a konektivity, ale aj vysokorýchlostným vedeckým laboratóriom. Vďaka náročným jazdným situáciám a nekompromisnej dizajnovej koncepcii budú môcť konštruktéri spoločnosti Ford posunúť hranice v oblasti elektromobility a konektivity, aby vedeli v budúcnosti vyvinúť ešte lepšie súťažné automobily, vozidlá na bežné cesty, softvér a služby.
V Goodwoode zohrá dôležitú rolu špičkový jazdec Romain Dumas, ktorého úlohou bude predviesť plný potenciál konceptu Electric SuperVan. Dumasove úspechy v súťažiach elektrických vozidiel nemajú páru. Je držiteľom rekordov na pretekoch do kopca v Goodwoode a Pikes Peak a dosiahol tiež rekordný čas na kolo na obávanom okruhu Nürburgring Nordschleife, kde vyhral 24-hodinové preteky. V pestrom súpise Dumasových úspechov nájdeme aj rekord v naraz prejdenej vzdialenosti na pretekoch 24 hodín Le Mans, titul svetového šampióna vo vytrvalostných pretekoch FIA (World Endurance Championship) a víťazstvo vo svojej triede na Rely Monte Carlo.