Naše cesty sa spojili v jeden krásny zasnežený pondelok a pri pohľade na Rangera som hneď vedel, že tento testovací týždeň bude iný, bude plný zábavy, hľadania limitov a objavovania miest, na ktoré sa bežné SUV nedostanú a ani tam ísť nechcú 🙂

Tak sa aj stalo! Prvé dni som jazdil v mestskej džungli, ale aspoň som mal možnosť zistiť, ako sa žije s veľkým pickupom vo veľkom meste. V zásade je to bezproblémové, ale treba si na to trošku zvyknúť a počítať aj s tým, že ste na ceste podstatne väčší ako zvyšok áut okolo vás. Je to poznať zvonku, ale aj z kabíny, z ktorej máte krásny prehľad a nadhľad. Následne vo vás vzniká veľmi príjemný pocit bezpečia. Áno, veľkosťou nie je zaručená 100 % bezpečnosť, ale ten pocit tam nepochybne je. S veľkosťou treba počítať aj pri parkovaní a hľadať miesta, ktoré sú dostatočne dlhé a široké, zmestí sa síce na (takmer) akékoľvek miesto, ale komfort vystupovania/nastupovania bude podstatne znížený.

Spomeniem aj nákupné centrá, resp. ich podzemné parkoviská, kde sa bude tento obor cítiť stiesnene a vy budete musieť dávať extrémny pozor na vaše, ale aj ostatné autá. Lepšie je zostať na vonkajšom parkovisku, ale nie je to nutnosťou. Šikovný vodič si s tým poradí. A ešte dodám, síce to nemá nič z mestom, že tento typ áut mám strašne rád. Páči sa mi pôsobivý postoj a vyžarujúci rešpekt, ktorý vás nenechá chladnými, mňa teda určite nie. A nie, nič si tým nechcem dokazovať. Ak má niekto veľké auto, tak to nemusí prioritne znamenať, že si ide niečo dokazovať.

Mesto je fajn, ale podstata je inde – toto auto má svoje opodstatnenie najmä v teréne, na farmách, v lesoch a nepochybne aj v rodine. Zo všetkého ponúka kúsok, čím sa z neho stáva multifunkčný mastodont. Dizajn je vec vkusu a názoru a v tomto prípade ide opäť o špecifický typ auta, ktorý sa vám páči alebo nie. Nič iné medzi tým nie je. Samozrejme, výnimka platí vtedy, ak si ho kupujete vyslovene na prácu – mimo bežného využitia, vtedy vám je dizajn v zásade ukradnutý. A verte, je to ťažný kôň, ktorému môžete nakladať ako sa patrí!

Ford Ranger v najnovšom dostupnom šate (modelový rok 2019 ešte nie je dostupný) nie je horúcou novinkou a môžete ho stretnúť na našich cestách pomerne často. Osobne mi padol do oka jeho štýl, postoj a jednoduché tvary. K pickupom od Fordu som mal totiž vždy nejaký vzťah (keď vidím Ford F-150 RAPTOR, tak sa mi ježia chlpy). A nie je to náhodou, tieto autá vyzerajú výborne! Mohutná predná maska s logom automobilky vám dá ihneď vedieť o koho ide a prednú svetelnú techniku si s iným pickupom asi tiež nepomýlite. Dostávame sa k jednej z mála slabín – svetlá! K dispozícii sú iba klasické halogénové svetlomety (stretávacie svietia cez šošovku), ktoré síce svietia dobre, ale LED technológia by bola hodnotnejšia. Počas večerných jázd v teréne by som ocenil aj viac prídavných svetiel. Tie si v prípade potreby môžete namontovať dodatočne. LED svetelná rampa vpredu, vzadu, bočné pracovné svetlá, navijaky, rozšíriť lemy, nahodiť A/T pneumatiky, pevnostné rámy a smelo do sveta. O.k, späť do reality, Mirko!

Počas testu som ocenil aj dobre spracované a veľké spätné zrkadlá, vďaka ktorým máte pekný prehľad o dianí v okolí auta. Taktiež sa mi páčia bočné nášľapy, vďaka ktorým je proces nastupovania jednoduchší – a vyzerá to dobre. V ťažkom teréne môžu byť prekážkou (znižuje sa prejazdový uhol a svetlá výška), ale v 80 % prípadoch vám prekážať nebudú. Ford Ranger je výborne spracované auto a svoj účel dokáže plniť nadpriemerne.

Ešte pred praktickou časťou nahliadnime do interiéru. Tento typ auta už dávno stratil ortodoxnú menovku (alebo nadávku) – pracovný stroj. Ním síce stále je, ale vyhotovenie interiéru je na úrovni klasických osobných automobilov. Interiér je veľmi pekne spracovaný, všetko sedí, lícuje ako má a nič nevŕzga – ani v teréne. To ma potešilo rovnako ako použité materiály vyššej kvality (plast/koženka/koža). Spracovanie je na daný typ auta výborné.

Palubnú dosku, ktorá pôsobí luxusne, dopĺňa mohutná okrasná lišta so zaujímavým vzorom. Samozrejmosťou je kožený multifunkčný volant a široký stredový tunel s lakťovou opierkou. Potešili ma aj pohodlné predné sedadlá, ktoré sú dostatočne široké, majú jemné bočné vedenie a sú vyhotovené v kombinácii koža/látka. Posed je skutočne výborný – nepociťoval som žiadny nekomfort. Vodičove sedadlo je elektricky nastaviteľné v základných smeroch a nechýba ani vyhrievanie oboch predných sedadiel. Rozloženie ovládacích prvkov je nerušivé a dobre prispôsobené, čo sa mi páčilo.

Keďže ide o vyhotovenie DoubleCab, tak tu majú svoje miesto aj zadní pasažieri. Tí sa budú cítiť podľa toho, po akom povrchu bude auto prechádzať. Podvozok nie žehlička a vzadu to cítiť, najmä ak je ložný priestor úplne prázdny (ľahký). Dá sa tu však vydržať a sedieť aj počas dlhej cesty. Veľký komfort tu síce zažívať nebudete, ale je to použiteľné na každodenné vozenie ľudí. Zadná časť trpí kvôli lavici, ktorá je tvarovo dobre vyhotovená, ale sklon operadla a dĺžka sedadiel je iba priemerná. Vrchná časť tvorí jeden celok, ktorý sa dá sklopiť. Za operadlom je natívne povinná výbava. To platí aj pre sedadlá, ktoré tvoria jeden kus, ktorý sa dá zdvihnúť a prenášať tak v kabíne objemnejšie bremená. Po zdvihnutí sa vám sprístupnia aj dva otvorené odkladacie priečinky v podlahe.

Batožinový priestor nie je, čo je občas prekážkou (za príplatok sa dá rôzne nakonfigurovať podľa potreby), ale je tu ložná plocha, ktorá je dobrým sluhom pri práci. Má rozmery 2317 (d) x 1560 (š) x 511 (v) mm. To je celok, pričom medzi blatníkmi je šírka 1139 mm. Výška nakladacej hrany je 724 mm. Korba je lemovaná odolným plastom, k dispozícii sú koľajnice s posuvnými okami a nájdete tu aj krytú 12V zásuvku, čo je výhodou. Aerodynamická a zároveň esteticky úhľadne spracovaná nadstavba má integrované 3 brzdové svetlo a 2 malé (pracovné) LED svetlá. V noci tam aspoň niečo vidieť. Zadné dvere sú celkom ťažké, majú klasické otváranie a nosnosť viac ako 100 Kg. Ak by bola prítomná plynová vzpera, tak by bolo otváranie jednoduchšie. Spomenúť musím aj ťažné zariadenie inštalované vo výrobe, ktoré je pri tomto type vozidla veľmi dôležité. Ranger môže ťahať 3,5 brzdený príves a prítomná je aj technológia TSC – Stabilizačný systém pri ťahaní prívesu.

Teraz prejdeme k podstate.Ranger má rebrinový rám a tuhé nápravy, čo z neho kráľa komfortu nerobí, ale problém to nie je. Nerovnosti berie jednu za druhou, ani ich nevnímate, ale v kabíne to cítiť, občas menej, občas viac. Nie je to však extrémne rušivé, ako by sa mohlo zdať. Ak máte radi poskakovanie a zábavnú jazdu (ako ja), tak neriešite, či je pred vami jama, výmoľ, spomaľovač (akýkoľvek) a v určitých prípadoch to seknete aj cez obrubník. Jednoducho paráda. Čo je prekážka!? Ťažko povedať, treba hľadať J. Podvozok je dobrý, nemám k nemu výhrady. Za bežných podmienok je Ranger stabilný a dá sa s ním jazdiť sviežo aj cez zákruty. Náklon cítiť, ale ťažisko je nízko, takže je to v poriadku. Aby toho nebolo málo, tak na zadnej náprave sú 3 listové perá, aby bol Ranger schopný odviezť aj ťažké bremená (užitočná nosnosť 1006 kg).

Podvozok dopĺňa systém pohonu všetkých kolies. To, ktoré kolesá a akým spôsobom budú poháňané nastavujete ovládačom z kabíny. V základe je poháňaná zadná náprava a po vypnutí stabilizačného systému je z Rangera slušný kolotoč! Druhý režim je klasický pohon oboch náprav (do 120 km/h) a v ťažkom teréne využijete redukovaný pohon všetkých kolies. Ak by ste sa dostali do väčších problémov, tak je k dispozícii aj mechanická uzávierka diferenciálu. (Off-Road pack za príplatok 594 eur: uzávierka diferenciálu + ochranný kryt motora, prevodovky a palivovej nádrže).

To je slušná výbava na prácu, do terénu, ale aj zábavu, nie? S Rangerom som jazdil po rôznych cestách – od dobrých, až po tie určené pre traktory s hlbokou brázdou a nevynechal som ani náročnejšie kríženie náprav, jazdu v hlbokom snehu, bočné náklony, blato a parádne skoky cez hlbšie poľné kaluže. Zastavilo ho niečo? Vôbec! Samozrejme, nejaké limity má, ale až tak ďaleko som sa nedostal. Ford má pohon 4×4 zvládnutý veľmi dobre a keď k tomu pridáte brodivosť viac ako 800 mm, tak ide o slušný tank.

Keďže som začal od konca, tak si ešte povedzme, čo tohoto mastodonta a vyššie spomenuté ústrojenstvo dáva do pohybu. Testovaný model má pod kapotou radový 5-valec s objemom 3.2 litra, ktorý má výkon 147 kW a max. krútiaci moment 470 Nm. Agregát je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má dobré správanie. Ak by bola v bežnom osobáku, tak by som mal výhrady, ale tu je to úplne v poriadku. Je pekne odstupňovaná, motor nenecháva v zbytočne nízkych otáčkach a reakcie sú tiež primerané. Že nejde o rýchlosť a zrýchlenie je jasné, ale báť sa netreba, 5-valec je celkom pružný a keď mu šliapnete na krk, tak sa vie rozhýbať. No hlavne má silu, v tomto prípade sedí prirovnanie ako ťažný kôň alebo slon. Veľmi som si užíval jeho hutný zvuk po naštartovaní, ale aj počas rozbiehania so studeným motorom. Ako by ste riadili kamión, no paráda. Niekomu to môže prekážať, ale je to charakter tohoto motora a jednoznačne k nemu pasuje a patrí, bodka. Výborný motor!

Ešte pár slov k spotrebe. Na začiatku testu, teda počas jázd prevažne v meste som mal priemer 13,6 L/100km. Potom som vybehol na diaľnicu, kde sa spotreba dostala na úroveň 10,4 až 11 litrov – a v tom som celkom dobre pokračoval aj po zvyšok týždňa. Počas jazdy v teréne opäť stúpla vysoko, ale celkový priemer za 7 dní sa ustálil na hodnote 11,4 L/100 km. Áno, nie je to málo, ale treba si uvedomiť, aký motor toto 2-tonové auto poháňa a akú má silu a predispozíciu zdolávať ťažký terén, odviesť na korbe viac ako 1 tonu a ťahať 3,5 tonový.

Terénne schopnosti a technické dáta odľahčím technologickou výbavou a asistenčnými systémami, ktorých je tu viac než dosť. Fungujú prekvapivo dobre a keby čítate len tento odsek, tak asi netušíte, že píšem o výbave pracovného tanku, ktorý vyzerá najlepšie vtedy, keď má po obvode karosérie 5 cm blata rôzneho druhu J. Okrem bežných prvkov, ako je 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie čelného/zadného skla a dvoch 12V zásuviek vpredu + 1 vzadu sa tu nachádza aj výborný informačno-multimediálny systém Sync 3. V strede palubnej dosky je osadený 8“ dotykový LCD displej.

Tento systém už dôverne poznám a páči sa mi jeho odozva na akýkoľvek podnet, prepojenie s panelom klimatizácie a rôzne doplnkové možnosti, ktoré majú aj v takomto aute svoje opodstatnenie. To, čo ma teší najviac je podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto (+ Mirror Link). Je tu aj integrovaná navigácia 3D zobrazovaním, ale radšej si pripojím telefón a spustím Waze alebo Google Mapy. Tento systém disponuje aj hlasovým ovládaním v českom jazyku, pričom môžete používať prednastavené hlasové príkazy s možnosťou vytvorenia nových. Je to použiteľné, ale treba si na to zvyknúť, resp. sa naučiť rôzne príkazy.

Hlavnému displeji sekunduje prístrojový panel rozdelený na 3 časti – v strede je analógový rýchlomer a po jeho stranách 2 displeje, ktoré sa ovládajú tlačidlami na volante. Je to návykové, praktické a rýchle. Cez prístrojový panel viete nastaviť a ovládať množstvo funkcií vozidla – asistenčné systémy, stav vozidla a multimédiá a pod. Samozrejmosťou je aj Bluetooth konektivita, dva USB-A porty, ale aj CD mechanika. „No name“ audio systém hrá veľmi dobre, čo ma potešilo.

Multimediálny systém Sync3 ponúka množstvo funkcií – medzi zaujímavosti patrí aj čítanie textových správ z pripojeného telefónu alebo núdzová asistencia. To znamená, že ak dôjde k dopravnej nehode, tak tento systém automaticky zavolá na tiesňovú linku (hovor môžete manuálne zrušiť). Výhodou je však to, že ak nie ste schopní komunikovať, tak systém odošle GPS údaje o vašej polohe priamo záchranárom. Zaujímavou funkciou je aj MyKey. Tedamožnosť jednoduchého programovania kľúča priamo v systéme vozidla. Kľúč môže mať zadefinovanú max. rýchlosť vozidla, hlasitosť multimédií, upozornenie na pásy a pod. Toto všetko sa prejaví vtedy, ak s daným kľúčom naštartujete vozidlo. Ideálna možnosť, ak idete auto niekomu požičať a pod. Neobmedzený kľúč správcu si nechávate pre seba.

Ford Ranger disponuje aj pokročilou flotilou asistenčných systémov. Toto všetko ponúka – adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti, sledovanie jazdných pruhov, vedenie vozidla v jazdnom pruhu (funguje prekvapivo dobre), sledovanie okolia + aktívne núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie pozornosti vodiča, asistent rozjazdu do kopca, asistent zjazdu z kopca, automatické prepínanie svetiel (tlmené/diaľkové), monitorovanie tlaku v pneumatikách a parkovací asistent s viacerými PDC senzormi v okolí auta. Senzorom sekunduje parkovacia kamera.

Hodnotenie TOUCHIT

Myslím, že všetko podstatné som napísal vyššie a aj keď sa to niekomu nemusí páčiť, tak ja tomuto autu nemám veľmi čo vytknúť. Nič nie je tak zlé, aby ma to extréme rušilo. Silný motor, výborne spracovaný podvozok + pohon všetkých kolies, pohodlie v kabíne (vpredu), výbava, nosnosť, využiteľnosť a v neposlednom rade ten skvelý postoj a tvar. Ford Ranger má nejakú zvláštnu charizmu, ktorá si vás získa.

Základná technická špecifikácia: Ford Ranger WildTrak 3.2 TDCi Duratorq

  • Motor: 3196 cm3 / Radový 5-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Výkon: 147 kW (200 ps) – 3000 rpm / 470 Nm – 1500 až 2750 rpm
  • Poháňaná náprava: V základom režime poháňaná zadná náprava, pohon všetkých kolies, redukovaný pohon všetkých kolies + uzávierka diferenciálu
  • Rozmery: dĺžka – 5362 mm / šírka – 1860 mm / výška – 1848  mm / rázvor – 3220 mm
  • Svetlá výška:229 mm
  • Polomer otáčania: 12,4 m
  • Brodivosť: 800 mm
  • Nájazdové uhly: predný – 28° / zadný – 28°
  • Prejazdový uhol: 25° / uhol bočného náklonu: 35°
  • Pohotovostná hmotnosť: 2194 kg
  • Objem a veľkosť ložnej plochy: 1549 x 1560 x 511 (d,š,h)
  • Objem palivovej nádrže: 80 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 175 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,6 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Základná cena modelu WildTrak 3.2 TDCi: 41 976 Eur

Prečítajte si aj:

Renault ALASKAN – Pre chlapov, nie chlapcov (fotogaléria)

Značky: