Sezóna dlhých teplých dní a dovoleniek sa postupne blíži, takže odporúčam zbystriť pozornosť.
Poznáte slovo vanlife? Ak nie, tak vedzte, že nemusíte byť ortodoxní nomádi, no ak tento spôsob cestovania raz vyskúšate, tak sa vám vryje pod kožu a vy budete chcieť tráviť stále viac času cestovaním a užívaním si dokonalej slobody. Aktuálna doba tomuto spôsobu cestovania praje, lebo sociálny odstup vie byť v tomto prípade dodržaný takmer na 100%, teda okrem nevyhnutných/potrebných zastávok a kontaktov.
Je skvelé nebyť odkázaný na hotely a iné ubytovacie zariadenia; je skvelé nebiť pod časovým stresom kvôli príchodom a odchodom z ubytovania; je skvelé objavovať svet podľa vlastného harmonogramu, bez obmedzení a tráviť čas tam, kde sa vám aktuálne zachce a presunúť sa vtedy, keď budete mať chuť. To všetko a ešte omnoho viac vám ponúka tzv. vanlife alebo karavaning, ktorý za posledný rok okúsilo množstvo spokojných a vo výsledku nadšených ľudí. Najdôležitejšie je ale to, že budete zberateľmi nekonečných – ZÁŽITKOV. Tento spôsob cestovania a trávenia voľného času vám prinesie nespočetné množstvo zážitkov, na ktoré budete spomínať celý život. To je osobná skúsenosť, žiadna poučka :).
Osobne som tomuto štýlu cestovania prepadol už pred rokmi a odporúčam ho aj vám, pričom nemusíte mať ani nové auto, ani drahé auto, stačí chuť a odvaha vyraziť za niečím novým, nepoznaným. Teraz sa však zameriam na konkrétny model vozidla a konkrétnu výbavu, ktorú som mal možnosť plnohodnotne vyskúšať počas krásnych šiestich dní, v rámci ktorých sme objavovali krásy Slovenska (s celou rodinou, teda 2 dospelí a 2 deti – 3/8).
Ide o unikátnu a veľmi vydarenú zostavu, ktorú je možné využívať celoročne, nakoľko kempingovú zostavu EGOE môžete kedykoľvek vybrať a využívať skvelý Ford Tourneo Custom s plnohodnotným batožinovým priestorom, napr. na bežné prepravy, podnikateľskú činnosť a pod.
„Vedeli ste, že napr. v českej republike od minulého roka stúpol dopyt po takýchto vozidlách a karavanoch enormným spôsobom, pričom napr. na nové karavany sa musí aktuálne čakať aj rok?“
Je jasné, že tento typ cestovania a trávenia času nie je pre každého, no určite to odporúčam aspoň vyskúšať, aby ste si to overili na 100%. Osobne som na „život na cestách“ a v aute zvyknutý, no moja polovička až tak nie, ale aj počas týchto dní opäť uznala, že je to super. 2-3 dni na skúšku úplne nestačia, treba sa do toho trošku dostať, odbúrať počiatočný stres (niekto ho máva) a užívať si každý deň plnými dúškami. Hodnotiť je ideálne až po cca. 5 dňoch :).
Tak poďme na to, hurá na cesty!
V prvom rade začnem autom, ktoré som mal možnosť vyskúšať už druhýkrát, a preto nebudem rozoberať všetky jeho výhody a možnosti do úplných detailov. To sa dozviete v našom staršom článku – TU – v ktorom som tento model „rozobral“ do posledného detailu. Dôležité je ale vedieť, že aj táto verzia bola vo vrcholovej výbave Titanium X a variante L2H1, čo označuje predĺžený rázvor so štandardnou výškou. Najväčšou devízou tohto modelu je okrem veľmi podareného a nadčasové dizajnu motor s mildHybridnou technológiou. Inovovaný naftový agregát, 2.0 TDCi EcoBlue mildHybrid, má vyšší výkon – 136kW/415Nm a v tejto kombinácii mu pomáha aj elektromotor (11kW/55Nm), čo má pozitívny vplyv na spotrebu paliva. Kombinovaný je s výbornou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
V motorovej časti je integrovaný štartér-generátor s rekuperačnou jednotkou, ktorý sa stará o zber prebytočnej energie, ktorá putuje do 80 Ah batérie pod sedadlom spolujazdca. Hlavný elektrický okruh má v tomto prípade 48V. Nahromadená energia poháňa elektromotor, ktorý nepracuje samostatne, ale pomáha spaľovacej jednotke počas rozjazdov a náročnejších akcelerácií, čo má vplyv na zníženú spotrebu paliva. Rozhýbať takto naloženú „škatuľu“ dá motoru zabrať, takže elektrická výpomoc príde vhod. Použitá technológia mi vyhovuje, nakoľko nie som viazaný na externé nabíjanie a stále mám k dispozícii „klasický nafťák“ s výborným dojazdom pre rodinu i biznis.
Nie len čísla z katalógu, ale aj realita hovorí v prospech tejto motorizácie, ktorá aj napriek objemnému nákladu ponúkala veľmi peknú dynamiku a pružnosť, pričom výsledná spotreba po celom týždňa bola 8,8 l/100km (prejdených cca. 1600 km). Toto číslo považujem za perfektné, nakoľko sme boli naložení „až po strop“ a obrovskú časť tripu tvorili kopce. Je však zrejmé a bolo to cítiť, že výkon je zreteľnejší, keď je auto naložené iba pasažiermi a bežnou batožinou.
V našom prípade treba pripočítať plne naloženú kempingovú zostavu (hmotnosť bez nákladu 110 kg), zásoby vody/jedla, chladnička, batožina na týždeň pre 4 osoby, vonkajšie sedenie, vonkajšia markíza a pod. Dokopy malo auto veľmi slušnú nadváhu, ale v rámci normy, takže v tom momente poskytovaný výkon úplne stačil a dokonca často prekvapil. O nejaký extra výkon v tomto prípade vôbec nejde, ani o dokazovaní si niečoho, ide o to, aby ste jazdili bezpečne a celú cestu si užívali plnými dúškami. No a tá spotreba vás vo výsledku iba poteší.
Okrem pohonnej jednotky treba spomenúť aj podvozok, ktorý je veľmi dobre nastavený a aj v rámci tejto záťaže ponúka komfort pre všetkých pasažierov. Zadná náprava vám bude za zaťaženie vďačná, lebo ho má rada, pričom sa správa veľmi kultivovane. Bonusom je príplatkové vzduchové odpruženie zadku, čo dorovná výšku naloženého auta a zvyšuje komfort pre pasažierov v druhom a treťom rade. Je však dobré vedieť, že kombinácia vzduchového podvozku a ťažného zariadenia nejde dokopy. Ak chcete ťahať, napr. čln, tak vynechajte vzduchový podvozok.
Za všeobecnú nevýhodu považujem iba to, že tento model nie je k dispozícii s pohonom všetkých kolies, čo by jeho možnosti znásobilo. Rôzne režimy síce pekne pracujú s trakčnou kontrolou, ale pohon sa úplne oklamať nedá. Ešte viac ma to mrzí, keď sa pozriem na krásnu novú verziu Tourneo Custom Active, ktorá si 4kolku doslova pýta. Aspoň, že sa dá objednať so samosvorným diferenciálom.
Testovaná verzia ponúka plnohodnotné miesta pre 8 pasažierov (2 + 3 + 3), no s kempingovou zostavou EGOE je to iba 5 pohodlných miest, čo je stále super (3 rad zostáva doma). Sedadlá sú kožené, operadlá polohovateľné a priestoru je v každom smere na rozdávanie. Osobne sa mi tento model veľmi dobre šoféruje, nakoľko ponúka výborný výhľad z kabíny a pohodlný posed, vďaka čomu môžem denne prejsť stovky kilometrov bez bolestí chrbta.
Ovládacie prvky sú prakticky umiestnené a všetko máte na dosah, vrátene veľkého 8“ dotykového displeja so systémom SYNC 3, ktorý považujem za jeden z najlepších – je prehľadný a ponúka neuveriteľné množstvo funkcií a možností, vrátane podpory Apple CarPlay / Android Auto, možnosti vytvorenia Wi-Fi hot-spotu, natívnej navigácie, režimu sluha, Bluetooth konektivity a v neposlednom rade možnosť prepojenia s mobilnou aplikáciou v rámci služby Ford ConnectPass. Jednoduché, prehľadné a nabúchané možnosťami, toto cením na každom testovanom Forde.
A to nie je všetko, lebo tento model nie je „holá-bosá“ dodávka, ale plnohodnotne vybavené moderné auto, ktoré ponúka plnú dávku asistenčných systémov, ktoré na vás budú počas výletov dávať pozor a nejeden z nich často oceníte – aktívny parkovací asistent (automatické pozdĺžne a priečne parkovanie + vyhľadávanie park. miesta), adaptívny tempomat, sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie okolia za vozidlom počas parkovania, sledovanie jazdných pruhov s upozornením a automatickým navrátením do pruhu, kontrola bdelosti vodiča, sledovanie mŕtvych uhlov, SOS tlačidlo s možnosťou privolania záchranných služieb (v prípade nehody sa spustí vytáčanie automaticky). Je jasné, že ide zväčša o príplatkovú výbavu, no jednoznačne vám ju odporúčam – na cestách pomáha a do budúcnosti zvyšuje zostatkovú cenu vozidla.
Nedá mi ešte nespomenúť veľmi podarený exteriér, teda dizajn, ktorý si s iným autom určite nepomýlite, a to najmä kvôli efektnému LED dennému svieteniu. Stretávacie svetlomety sú, žiaľ, iba Xenónové, ale ponúkajú poctivú svietivosť a dosah. Diaľkové svetlá sú halogénové. Ešte dodám, že testovaný model mal príplatkový metalický lak Kapoor Red.
Postupne sa presuňme k tomu, čo si budete na vašich cestách užívať najviac. Teda okrem samotnej cesty, lebo tá je cieľom 🙂
Začnem kabínou, ktorá ponúka množstvo odkladacích priestorov a USB-A portov na nabíjanie, čo je veľkou výhodou pre bežného používateľa, no hlavne pre ľudí, ktorý v tom aute budú občas žiť a dennodenne fungovať. Nie len deti ocenia plnohodnotné a pohodlné sedadlá s polohovaním, vďaka čomu sa aj počas cesty dobre vyspia. Kombinácia 2 predných sedadiel je ideálna, lebo máte prístup napr. deťom aj bez toho, aby ste museli vystupovať z auta. Ak by boli otočné, bolo to perfektné!
V rámci plnohodnotného komfortu oceňujem možnosť priplatiť si za programovateľné nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, ako to bolo aj v tomto prípade. Zima, ani chladnejšie letné noci tak nebudú problémom, auto dokáže toto kúrenie vyhriať veľmi rýchlo a vybitej baterky sa až tak obávať nemusíte, lebo sú tu 2. Ak vás bude tento život baviť, tak by som zvážil aj solárny panel na strechu s kompletnou technikou, čo vám zabezpečí pohodu aj keď budete stáť niekoľko dní na jednom mieste, napr. na pláži v Portugalsku :).
Ďalším výborným doplnkom je vonkajšia rolovateľná markíza Fiamma F45s (približný rozmer 250 x 350 cm), ktorá sa veľmi jednoducho rozťahuje aj skladá, pričom to zvládne jedna osoba. Pevná markíza vám zabezpečí tieň počas extra slnečných dní alebo ochranu a sucho pred dverami počas dažďa a pod. Nie je to nutnosť, ale keď ju máte, tak na ňu nedáte dopustiť. A keď som už pri streche, tak v tomto prípade boli prítomné aj priečne nosníky, na ktoré si môžete pripevniť kovový rám (ako využívajú off-roady) alebo klasický box a na strechu odpratať veci, ktoré v kabíne nutne nepotrebujete (napr. kempingový nábytok, ťažné laná, náhradné topánky, hojdacie siete atď.) a uvoľnia miesto iným veciam.
Malý karavan? Skoro, no skôr by som ho označil slovom #campervan, lebo karavan je predsa len väčší a ponúka viac miesta, no nenechajte sa odradiť. Toto je skvelé riešenie aj na niekoľko týždňové alebo mesačné tripy, pričom je to podstatne lacnejšie a nenápadnejšie riešenie. Okrem toho môžete toto auto využiť rôznymi inými spôsobmi počas celého roka – pre rodinu, biznis a pod.
Kempovanie na divoko je najzaujímavejšie (a lacnejšie ako v oficiálnych kempoch), ponúka najviac zážitkov, pričom vás veľa naučí, no tento štýl cestovania sa tak rozmohol, že ho praktikujú aj veľmi nezodpovedné indivíduá, ktoré robia neporiadok a hluk, vďaka čomu sa viacero verejných plôch pre karavany zavrelo, resp. tam nie je možné nocovať. Takže – výhoda v takto kompaktnom aute spočíva práve v tom, že je nenápadné, nevzbudzuje pozornosť, všade sa vojde a dokonca si užijete aj samotné šoférovanie. Samozrejme, vie ponúknuť všetko čo k životu potrebujete, ale to je iba na vás, ako si ho vybavíte a dozariadite.
Čo sa skrýva v zadnej časti vozidla? Vaša spálňa, obývačka a kuchyňa v jednom balení, ktoré môžete kedykoľvek nechať v garáži a využiť tú čiernu dieru, resp. obrovský batožinový priestor, ktorý tento model ponúka. Ako som spomínal, tretí rad sedadiel je nekompatibilný s touto zostavou, no 5 miest úplne stačí.
Ford, resp. Summit Motors Bratislava vybavil tento kúsok špeciálnou kempingovou zostavou od českej spoločnosti NEST, ktorá má označenie EGOE Nestbox ROAMER. Ide o najväčšiu zostavu od tohoto výrobcu, ktorá je veľmi praktická a materiálovo/funkčne veľmi logicky zostavená.
Čokoľvek potrebujete vysunúť alebo zostaviť spravíte v priebehu chvíľky, aj ako jednotlivec. Jediné čo nepôjde v jednej osobe je jej naloženie/vyloženie do/z auta, nakoľko má bez nákladu váhu 110 kg. Ide o kvalitné a vode odolné preglejky, ktoré majú svoju hmotnosť, no odvďačia sa životnosťou.
Po vložení tejto zostavy, ktorá má v základe rozmer 1190 x 544 x 609 mm (bez rozloženej postele), vám medzi ňou a druhým radom sedadiel zostáva hromada, skutočná hromada priestoru na batožinu a iné veci potrebné k životu na cestách. To je určite výhoda a dôvod, prečo ísť do predĺženej verzie L2. Rovná podlaha je tiež super. Táto zostava sa pripevní pomocou bezpečnostných popruhov o pevnostné oká v zadnej časti vozidla, čím sa zabezpečí to, aby sa nehýbala a aj v prípade kolízie alebo prudkých zmien smeru zostala na svojom mieste.
Ešte než sa pustím do možností a ponuky tejto zostavy si rozložíme plochu na spanie. Tá sa vytvára veľmi jednoducho, stačí sklopiť operadlá 2 radu, založiť medzi sedadlá a EGOE zostavu 3 pozdĺžne preglejky a rozložiť špeciálny rošt na pántoch, ktorý vyplní takmer ¾ vozidla, pričom sa v ňom dá stále hýbať, prezliekať, pracovať a pod.
Priestor medzi 1 a 2 radom zostáva voľný, plus 2 sedadlá vpredu (ak by boli otočné, bolo by to ešte lepšie). Počas jazdy je matrac na vrchu zostavy pripevnený popruhom a po rozložení postele sa jednoducho rozloží aj on. Je to výhoda, nakoľko to šetrí veľa miesta. Osobne mi však nevyhovoval hrúbkou 6 cm, ktorá je nedostatočná, ale to sa dá zmeniť. Ja by som si určite objednal hrúbku 10 cm. Rozložená posteľ má v tomto prípade rozmery 2020 x 1360 mm, takže nič maličké.
My sme sa počas 5 nocí vyspali v celku pohodlne, pričom sme medzi sebou mali deti. Samozrejme, pre 3 alebo 2 osoby to bude ešte pohodlnejšie, no ani toto nebolo nič, čo by nás obmedzovalo. Možno by som tento celok v letných mesiacoch doplnil o strešný stan, pričom by bolo k dispozícii viac ako 5 plnohodnotných miest na spanie. Kombinovať a dopĺňať sa dá podľa potrieb, možností je viac.
V samotnej zostave sa nachádzala aj objemná chladnička s priestorom na mrazenie – Dometic a čerpadlo na vodu, čiže je prítomná základná 12V elektroinštalácia, ktorá má samostatný rozvod a do činnosti ju uvediete jednoduchým pripojením naťahovacieho kábla do 12V zásuvky v zadnej časti auta. Chladničku s mrazením Dometic určite odporúčam, takmer nič „nežerie“ a brutálne chladí/mrazí, takže v lete máte postarané o chladné nápoje a čerstvé jedlo.
Druhá časť elektroinštalácie napája malé vodné čerpadlo, ktoré je vložené v cca. 15L bandaske s vodou, vďaka čomu si môžete užívať tečúcu vodu z jednoduchej batérie do vyberateľného/skladacieho umývadla. Výborná vec nie len na riady, ale aj na umývanie rúk a pod. Bandasky sú vedľa seba 2, pričom po vyčerpaní vody z jednej stačí prehodiť vrch s čerpadlom do druhej. My sme si na cestu pribalili ešte jednu 20L bandasku, lebo čerstvej pitnej vody nie je nikdy dosť. Dopĺňať odporúčam priebežne, nie na poslednú chvíľu.
Dôležité je vedieť, že ku všetkému (okrem postele), čo táto zostava ponúka sa dostanete až po otvorení zadných dverí, ktoré zároveň slúžia ako strecha a ochrana pred dažďom, slnkom a pod. Po otvorení sa pozeráte na kompletne vybavenú zostavu, ktorá ukáže všetky prednosti ak chytíte dve poistky (na každej strane) a vysuniete ju von do priestoru. Celý systém držia vysokopevnostné výsuvné lišty. Vrchná časť ponúka 2 objemné zásuvky + 2 ploché zásuvky (niečo ako väčšie príborníky).
Spodná časť, ktorá sa vysúva, vám poskytne slušne veľkú pracovnú plochu, veľký priestor na chladničku, špeciálnu varnú zostavu s dvomi horákmi, pod ktorými sú plynové náplne (možnosť vybrať náplň i horák a vziať si ich napr. na turistiku) a dve výklopné časti (pracovná doska + umývadlo s batériou). Okrem toho sú k dispozícii ďalšie odkladacie priestory/priehradky na väčšie i menšie veci.
Musím uznať, že konštruktér tejto zostavy vie, čo je vanlife a nie je iba osoba za počítačom, ale reálne tento život praktikuje. Samozrejme, sú veci, ktoré by si každý prispôsobil podľa seba, no v zásade dáva táto zostava zmysel. Ja som do tohoto testu išiel s vedomým, že pripravenú zostavu preverím na 100%, čo sa mi celkom darilo. 6 dní, 5 nocí, 2 dospelí, 2 deti a neuveriteľne veľa dobrej energie a zážitkov, to je sumár našej cesty. Začali sme od západu, išli sme cez krásny stred Slovenska, kde sme strávili prvú noc, následne sme išli vyššie, až do našich veľhôr, kde sme strávili ďalšiu noc, následne sme sa vydali východnejšie, veľa sme objavovali a užívali si každý jeden deň na 100%.
Najvýchodnejšie sme boli na Domaši, kde bolo úplne krásne a cestou späť sme strávili ešte jednu noc v Slovensko Raji (počas týždňa sme iba 1 noc strávili v oficiálnom kempe). Nádherných 6 dní, ktoré si užili aj deti. Každý deň sme niečo uvarili v lone prírody, káva vás láka viac krát za deň, lebo kde postojíte, tam máte kuchyňu a za pár minút máte kávu uvarenú. Unikátny a krásny spôsob cestovania, ktorý vás i vaše ratolesti veľa naučí. V aktuálnej dobe je výhodou aj to, že máte hotel i reštauráciu so sebou, takže sociálny odstup sa dá veľmi pekne dodržiavať. Okrem občasných zastávok na doplnenie zásob a paliva sme nič extra nepotrebovali.
Čo my chýbalo/čo by som doplnil?
Je jasné, že počas prvých výjazdov a tripov vám bude stále niečo chýbať, na niečo zabudnete, no časom prídete na to, čo je dôležité, čo je zbytočnosť a čo treba urobiť inak, aby ste si vytvorili auto/priestor snov, s ktorým budete brázdiť tunajšie i zahraničné cesty. V tomto prípade mi najviac chýbalo a pred odjazdom som si na to nespomenul, že toto testovacie auto nemá na oknách závesy ani iné krytie (okrem stmavených skiel), ktoré by vás chránilo pred prípadnými pohľadmi ľudí zvonka počas oddychu a spánku, takže na to treba myslieť – ideálne sú nejaké termofólie, za ktorými sa nerosia okná. Dajú sa zohnať aj na konkrétny model.
Určite odporúčam prenosnú solárnu sprchu a špeciálny záves na sprchovanie v exteriéri, vďaka čomu sa stanete ešte samostatnejšími. Sprcha padne vždy vhod, či už po turistike alebo kúpaní v mori. Taktiež je vhodné mať dostatočné zásoby pitnej vody a trvanlivých potravín, vďaka čomu vydržíte „mimo civilizácie“ aj niekoľko dní úplne v pohode. Odporúčam aj nejakú plachtu/celtu, ktorá sa dá počas státia rozložiť pod bočné dvere, aby ste sa na nej mohli vyzuť, nechať topánky a pod. Vnútri musí byť čisto, veď je to vaša spálňa :). Doplniť by sa toho dalo veľa, ale každý má inú predstavu a potreby, takže to nechám na vás (ps: nájazdy na vyrovnanie auta do roviny pred spánkom vrelo odporúčam).
Čo dodať? Toto auto je skutočne multifunkčné, má výborný motor, podvozok a ponúka veľa priestoru, pričom je stále kompaktné a ovláda sa ako bežné osobné auto. Vanlife je skvelý a plný zážitkov, takže ja túto kombináciu určite odporúčam. Ak máte možnosť pracovať odkiaľkoľvek a nie ste nútení z nejakého dôvodu zotrvať na jednom mieste, tak môžete cestovať celoročne, kedykoľvek sa vám zachce. Toto auto aj s kempingovou zostavou EGOE si môžete pozrieť v predajni Ford Summit Motors na tuhovskej ceste v Bratislave.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko (Summit Motors Bratislava)
Cena:
- Ford Tourneo Custom Titanium X (L2/H1): 46 848 eur
- Nest by EGOE (kempingové vybavenie): 3870 eur
- Markíza Fiama F45s: 1200 eur
Prečítajte si aj: