Segment úžitkových automobilov do 3.5 tony sa za posledných pár rokov radikálne zmenil. Už to nie sú iba „oholené“ dodávky, ktoré nemajú takmer žiadnu výbavu a komfort na bode mrazu, ale solídne stroje, ktoré síce stále veľa znesú, no ponúkajú aj patričný komfort pre vodiča a posádku. Nový Ford Transit je tohoto posunu jasným dôkazom.
Táto téma a všeobecne úžitkové vozidlá do 3,5 tony sú mi veľmi blízke, nakoľko s nimi mám veľmi bohaté skúsenosti a môžem povedať, že som na rôznych autách tohoto typu prešiel krížom/krážom väčšinu štátov západnej Európy. Vystriedal som pritom rôzne značky, modely a verzie, no Ford ako taký sa mi do rúk dostal iba raz, na krátku dobu, a preto som sa na túto novinku celkom tešil. Dodávky mám rád kvôli vysokému posedu, výbornému výhľadu, priestoru a ich multifunkčnosti – môže to byť van, valník, plachta, sklápač, mikrobus a „XY“ ďalších verzií, ktoré má v ponuke aj Ford.
V redakčnom teste sme mali najväčší VAN, teda verziu L4H3 (predĺžená verzia iba s pohonom zadných kolies) vo výbave TREND s 2-litrovým naftovým motorom EcoBlue, ktorý ponúka výkon 125 kW (170 ps) a max. krútiaci moment 405 Nm. Tento motor bol spriahnutý s výbornou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá preposiela všetkú silu na zadné kolesá (verzia RWD). Tento motor je aj napriek extra veľkej karosérii a max. užitočnému zaťaženiu (až do 1418 kg – v závislosti od modelu/výbavy) dostatočne výkonný a pružný, čomu napomáha aj dobré odstupňovanie manuálnej prevodovky, čo je v tomto segmente veľmi dôležité.
„Užitočné zaťaženie tejto novinky sa zvýšilo až o 80 kg, k čomu prispela hlavne nová hliníková kapota, nové kolesá, modifikácia výfukového potrubia, nová kompozitná deliaca priečka a prepracovaná kabína vodiča. Znížením hmotnosti stúpla produktivita, čo v praxi znamená, že celková prípustná hmotnosť jazdnej súpravy sa zastavila až na 7 000 kg, takže nový Transit môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou až do 3 500 kg. To prepravné spoločnosti určite ocenia. Čisté užitočné zaťaženie sa pre modely s hmotnosťou do 3,5 tony vyšplhalo až na 1418 kg (v závislosti od modelu/výbavy).“
Samozrejme, keď do ložnej plochy s max. objemom 15,1 m3 naložíte plnú dávku tovaru/paliet do prípustnej hmotnosti, tak to motor bude jednoznačne cítiť, jeho prejav sa zmení, pružnosť trošku klesne, no stále bude mať dostatok sily na to, aby zvládol akúkoľvek dlhú cestu v bežnom tempe. Toto nie je o tom, koľko áut cestou predbehnem, ale koľko tovaru alebo ľudí bezpečne prepravím z bodu A do bodu B. Pružnosť je veľmi dôležitá, ale nie prvoradá (musím však priznať, že občas sa mi vo všeobecnosti zacnie po odchádzajúcich 3-litroch, ktoré mali svoje benefity).
Prepravcu zaujíma v prvom rade úžitok, teda objem nákladového priestoru + nosnosť vozidla a spotreba, ktorá je extra dôležitá. V našom prípade, teda prevažne nezaťaženom, resp. mierne zaťaženom aute, sa spotreba pohybovala v okolí 8,8l/100km (pod nátlakom na plynový pedál). Dostať sa dá v pohode aj pod hranicu 8 litrov (palivová nádrž má 70 litrov, za príplatok môže byť aj 95 litrová). Keď Transit L4H3 zaťažíte do max. možnej miery, tak treba počítať so spotrebou okolo (+/-) 10l/100km. Samozrejme, záleží to od mnohých faktorov – kde bude auto jazdiť, aké je počasie, záťaž, ale aj od toho, kto je za volantom – tzv. medzikus zohráva veľkú rolu :). Dodajme, že testovaný model bol v zábehu, takže spotreba ešte o pár decilitrov klesne.
„Nákladný priestor ponúka v predĺženej verzii L4H3 objem približne 15,1 m3 (5 euro paliet – 183 mm navyše k dĺžke a zmestilo by sa ich 6, škoda), teda aj extra vysoký strop. Určite odporúčame príplatkové LED osvetlenie, ktoré krásne presvetlí celý priestor – počas nakladania materiálu je to skvelé. Samozrejmosťou sú veľké bočné posuvné dvere (môžu byť aj elektricky ovládané) a zadné 2-krídlo s otváraním do 236° a magnetickou aretáciou. Okrem toho nechýbajú ani kotviace body v podlahe + odkladací priestor na drobnosti nad priestorom kabíny. Testovaný model mal zakrytované boky preglejkami a plastovú podlahu, ktorú by sme vymenili za drevenú – ťažké palety by plastovú podlahu čoskoro poškodili a ťažko by sa posúvali.“
Zaujalo nás, že už aj Transit má jazdné režimy, ktoré z časti menia charakteristiku vozidla (reakcie akcelerátora, trakčnú kontrolu, riadenie..). Všetky pohonné jednotky sú vybavené režimom Normal a Eco. Modely s pohonom zadných + všetkých kolies majú navyše režim Slippery (klzká vozovka), ktorý zvyšuje priľnavosť na povrchoch ako ľad a sneh. Verzie s pohonom všetkých kolies sú vybavené aj režimom Mud/Rut (bahno/koľaje). Modely s pohonom zadných kolies + automatickou prevodovkou ponúkajú režim Tow/Haul (ťahanie/vyťahovanie), ktorý zabezpečuje hladký prísun výkonu pri ťahaní veľkých prívesov.
Pre zaujímavosť: v ponuke je aj 185 koňová verzia naftového 2-litra, ako aj MildHybridná pohonná jednotka so 48V elektrickým okruhom (mHEV), ktorú sme už v rámci testu Ford Tourneo Custom ocenili. Spomenúť treba aj fakt, že tento model by mal byť už dostupný aj ako Plug-In-Hybrid, čo môže zaujať najmä kuriérske služby a pod. Okrem toho si môže budúci majiteľ vybrať aj to, či bude poháňaná predná náprava, zadná náprava alebo obe – dá sa to rôznymi spôsobmi kombinovať. Keď sme pri konfiguráciách, tak rovno spomenieme aj príplatkovú výbavu, ktorou disponoval testovaný model – metalický lak, lepší multimediálny systém (ICE20), predné lapače nečistôt, núdzová rezerva, sada VHP (automatické zapínanie svetiel, dažďový senzor, elektrické sklápanie spätných zrkadiel) a LED osvetlenie nákladového priestoru. Konečná suma testovaného modelu bola 37 254 Eur. No to nie je ani zďaleka všetko, čo nový Transit ponúka.
„Okrem šesťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá je dostupná pre modely s pohonom predných kolies, bude v priebehu tohoto roka pre modely Transit s pohonom zadných kolies k dispozícii aj 10-stupňová automatická prevodovka so systémom adaptívneho plánovania radenia, ktorý vyhodnocuje individuálne štýly jazdy a optimalizuje časovanie radenia prevodových stupňov.“
Ako nový Ford Transit VAN L4H3 jazdí? Veľmi slušne, no stále je to dodávka, takže treba počítať s jemným poskakovaním zadnej – tuhej – nápravy (ak je auto prázdne – po zaťažení sa pekne usadí), ale inak celkom prekvapenie. Nerovnosti sa snaží filtrovať efektívne, stabilita je na výbornej úrovni, náklony sú prijateľné, kabína je solídne odhlučnená, nič zbytočne nevŕzga a výhľad z pozície šoféra je skvelý, začo môže nie len vyšší posed, ale aj dobre spracované spätné zrkadlá.
Ocenili sme aj stopový polomer otáčania na úrovni 13,3 metra, čo je slušná hodnota. Výhodou to je najmä v rámci mestských jázd alebo počas manévrovania v užších priestoroch. K jazdným vlastnostiam nemám žiadne výhrady, Transit patrí k tomu lepšiemu (počas celého testu sa mi jazdilo veľmi príjemne, obehal som časť Slovenska, veľa som sa motal po Bratislave, pričom som si trošku oživil časy strávené s touto kategóriou áut. Ako inak, život na cestách som ukázal aj dcére 🙂 )
Z pohľadu dizajnu sa toho až tak veľa nezmenilo, no interiér je prerobený takmer od základu.
Exteriér iba v krátkosti: výraznejší vzhľad novinky podčiarkuje vyššia mriežka chladiča s tromi lištami a prepracovanejšia spodná časť – predné panely a nárazník majú nový profil kvôli lepšej aerodynamike. Modely vo vyššej výbave ponúkajú bi-xenónové svetlomety a denné LED svietenie, ktorým však disponujú aj modely s klasickými halogénovými svetlometmi. Inak je to starý dobrý Transit, ktorý si s konkurenciou určite nepomýlite, nakoľko má úplne odlišný dizajn – taký americkejší.
Ešte sa vrátime k svetlám, ktoré sú veľmi dôležité. Testovaný model mal halogénovú klasiku s denným LED svietením, čo je výhodou a hlavne sa tým šetria žiarovky. Prekvapil nás pekný dosah a dobrá svietivosť, no asi by sme boli radšej za Bi-xenónové svetlomety (za príplatok), ktoré budú mať dlhšiu životnosť, resp. nebudete tak často meniť žiarovky. Hmlovky a pozičné svetlá sú tiež prítomné.
„Nový Ford Transit neprináša z pohľadu dizajnu extra veľa zmien, ale pod povrchom sa toho zmenilo skutočne veľa. V novom modeli je použitých viac ako 4 600 zmodernizovaných komponentov spolu s pokročilou technológiou pohonných jednotiek a asistenčných systémov.“
Ak trávite v úžitkovom vozidle veľa času (medzinárodná, vnútroštátna preprava a pod.), tak je veľmi dôležité vyhotovenie interiéru, odkladacie priestory a hlavne sedenie. Odsedel som si tu počas týždňa dosť času a bol som spokojný, teda moja zadnica a chrbát, čo je prvý úspech, no ak by som tu mal sedieť v rámci práce denne, tak by som si prial odpružené sedadlo, ktoré je predsa len pohodlnejšie. Inak sú možnosti nastavenia polohy sedadla výborné a k priestoru za volantom nemám výhrady (sedadlá majú novú konštrukciu, ktorá zvyšuje pohodlie, nakoľko využíva upravenú penovú výplň a geometriu pre optimalizovanú oporu). Keďže mám 2 metre, tak pravé koleno si v každom aute tohoto typu odieram o konzolu radiacej páky, to je ale čisto subjektívne. Dodajme, že nové sú aj textílie, teda poťahy sedadiel, ktoré boli podľa výrobcu podrobené extra náročným testom odierania.
Vedľajšia dvoj-lavica (interne ju nazývame „trestná“) je klasikou, ale ponúka aj odkladací priestor, čo je výborné – stačí odklopiť sedáky. Okrem toho je v strede aj výklopný stolík (napr. na písanie, odloženie notebooku a pod.) s dvoma držiakmi na poháre – kávička sa počas dlhej cesty vždy hodí :). Zámky bezpečnostných pásov sa dajú schovať do sedadla, takže počas spánku vás nebude tento prvok rušiť (áno, v týchto autách veľa šoférov aj spáva, na sedadlách, takže čím menej tvarované sedadlá, tým pohodlnejšie spanie – skúšal som sa dať ležmo a vyspal by som sa 🙂. Keď som dokázal spať v Ivecu, tak prespím v každej dodávke, smiech..).
Komplexný rozpis rozmerov
„Je pravdou, že iba málo spoločností nakupuje dodávky v lepších výbavách, ale nájdu sa aj výnimky, čo svojim vodičom alebo sebe doprajú maximálny komfort. Za seba a moju dlhoročnú prax môžem povedať, že komfort a asistenčné systémy sú v tomto segmente veľmi dôležitým faktorom.“
Kabína ako taká je prakticky vyhotovená (síce všetko z tvrdého plastu, ale to je bežné), je tu veľa odkladacích priestorov na väčšie i menšie veci, nápoje a pod. Okrem políc v palubnej doske je dostupná aj polica pod stropom. Nechýbajú ani rôzne háčiky, do výplní dverí dáte aj väčšie fľaše a veľmi dôležitý prvok – 12 V zásuvka + USB-A port v stredovej konzole, ale aj v palubnej poličke. Zdroj energie pre zariadenia je dôležitý. Okrem toho je super, že tlačidlo zamykania auta je na oboch dverách a manuálna ručná brzda medzi sedadlami.
Ceníme, že nový interiér nesie prvky osobných automobilov, čoho prvým dôkazom je výborný kožený a multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca a optimálnym sklonom. Po druhé je to stredová konzola s 8“ dotykovým LCD displejom so systémom Sync 3 (v tomto prípade Sync 2.5), ktorý podporuje všetky prvky, ktoré nájdete aj v osobných automobiloch Ford – Apple CarPlay, Android Auto, zdieľanie Wi-Fi siete, aplikáciu FordPass (vzdialená kontrola vozidla), režim sluhu ale aj MyKey, vďaka čomu môžete externému užívateľovi vozidla prispôsobiť určité systémy.
O tomto sa nám v tejto kategórii pred pár rokmi iba snívalo, a to stále nie je všetko. Aktívne využívame napr. Apple CarPlay, teda zrkadlenie rôznych navigačných aplikácií (Waze, Google Mapy a pod.), ktoré cestovanie veľmi uľahčujú. Ak týmto veciam neholdujete, tak je prítomná aj predinštalovaná Ford navigácia.
Technologické novinky a asistenčné systémy, ktoré poznáme z osobných automobilov
Testovaný model bol vo fajn výbave, no nie v tej najvyššej, ktorá ponúka všemožné bezpečnostné a asistenčné prvky. Prvý novinársky kus mal asistenta rozjazdu do konca, systém adaptívnej kontroly záťaže, systém na ochranu proti prevráteniu vozidla, stabilizačný systém pri ťahaní prívesu, start/stop systém (nevyužívam! zmysel mi dáva iba v mild-hybridnej verzii, kde funguje úplne iným spôsobom), systém regeneratívneho dobíjania akumulátora, parkovací asistent (PDC senzory vpredu a vzadu – pri takto dlhom aute veľmi užitočná vec) a klasický tempomat.
Toto je veľmi slušná nádielka systémov, ktoré reálne dokážu na cestách pomáhať. Avšak, nový Ford Transit ponúka ešte komplexnejšiu škálu voliteľných asistenčných systémov a technológií, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám alebo zmierňujú ich následky. Preplnené cesty, veľa nepozornosti, neohľaduplnosti, únava a pod., to všetko sú nebezpečné faktory, ktoré môžu mať veľmi nepríjemné následky. Pokročilé asistenčné systémy (dávajú pozor na vás i okolie) sú v týchto autách veľmi dôležité, lebo ich šoféri sú na cestách takmer „nonstop“.
Dostupné voliteľné asistenčné systémy sú napr.:
- Systém sledovania mŕtveho uhla so systémom na ťahanie prívesu, ktorý má rozšírenú oblasť mŕtveho uhla – pokrýva vozidlo a príves s dĺžkou do 10 metrov.
- Inteligentný adaptívny tempomat, ktorý kombinuje funkcie systému rozpoznávania dopravných značiek a adaptívneho tempomatu, aby vodič neprekročil obmedzenie rýchlosti.
- Pokročilý systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu (aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu)
- Proaktívne sledovanie okolia vozidla – bezpečnostný systém s detekciou chodcov teraz dokáže zaznamenať aj chodcov v noci po ich osvetlení svetlometmi vozidla.
- Predná + zadná širokouhlá kamera, ktorá pomáha pri zaznamenávaní protiidúcich vozidiel pri cúvaní z parkovacieho miesta a pod.
- Hore (v zadnej časti) umiestnená spätná kamera, ktorá zaisťuje lepší prehľad pri cúvaní, najmä s otvorenými dverami,
- Parkovací asistent s vylepšenými dodatočnými bočnými (PDC) senzormi.
- Aktívny parkovací asistent, ktorý dokáže Transita autonómne zaparkovať pozdĺžne alebo kolmo k ostatným vozidlám.
- Asistent vychádzania z parkovacieho miesta.
- Systém upozornenia na križujúce vozidlá varuje vodiča pri cúvaní z parkovacieho miesta pred vozidlami, ktoré môžu o chvíľu križovať jeho dráhu.
Dvomi vetami: Nový Ford Transit jazdí výborne, ponúka dostatok stability, výkonu, priestoru, ale aj komfortu pre šoféra, pre ktorého je toto auto často „prechodným bydliskom“ (PS: ak kupujete auto pre seba alebo pre vašich vodičov, tak si/im doprajete komfort a dôležité bezpečnostné prvky, táto investícia sa vám vráti v inej forme späť). Trošku zamrzí, že aj napriek veľkosti ložnej plochy a slušnej nosnosti je najväčší model iba 5 paletový, čo je konkurenčná nevýhoda.