Moje kroky i cesty autom často vedú tam, kde nie je žiadny mobilný signál ani ľudia, pričom som sa už viackrát zamýšľal nad tým, čo by som robil v prípade núdze, resp. ako by som si v prípade potreby zavolal pomoc?
Veľa odpovedí, resp. efektívnych riešení na toto neexistuje. Treba však rozlišovať „núdzu od núdze“. Ak sa niekde v lesoch zatúlate a ste fyzicky i psychicky v poriadku, existuje viacero možností, ako sa z takejto situácie dostať von – záleží to predovšetkým na vašich schopnostiach a netechnologickej výbave, ktorú so sebou máte.
Ak sa však zameriam na skutočnú núdzu, teda život ohrozujúce stavy, tak sa musíte spoľahnúť iba na to, na čo ste sa predom pripravili. Tie možnosti sa tu značne zužujú. Ak by náhodou došlo k vážnemu poraneniu, ktoré obmedzuje pohyb, prípade môže dôjsť k strate vedomia, tak musíte konať rýchlo a mať k dispozícii zariadenie, ktoré vám pomôže privolať pomoc – nech už sa nachádzate kdekoľvek na svete.
Keď sa často pohybujete mimo „civilizácie“ (… ale môže to byť aj kopec 2 km za domom), tak absolútne najefektívnejším zariadením a riešením je satelitný komunikátor s pokrytím celej zemegule, nech už ste kdekoľvek, či na túre v horách alebo sa ocitnete na púšti, prípade stroskotáte na opustenom ostrove. Toto sú síce iba dobre znejúce príklady, no zariadenie tohto typu je extrémne užitočné aj v našich podmienkach, či už ste turisti, lezci, cyklisti, motorkári a pod.
Takže, odpoveď na moju otázku v úvode je jednoduchá. Jediné a efektívne riešenie v prípade skutočnej núdze je satelitný komunikátor s rôznymi doplnkovými funkciami, s ktorým dokážem zalarmovať záchranné zložky alebo o sebe viem dať vedieť svojim blízkym, ktorí môžu konať v závislosti od situácie.
A keďže som mal vďaka redakcii a Garminu možnosť takéto zariadenie vyskúšať, tak som sa do toho s radosťou pustil, presnejšie som ho nejaký čas aktívne používal – našťastie bez nutnosti volania o pomoc. Konkrétne sa mi do rúk dostalo zariadenie s označením Garmin GPSmap 66i, čo je turistická GPS navigácia a satelitný komunikátor v jednom prístroji. V praxi ide o trošku staršie zariadenie, no stále dostupné a dobre použiteľné.
V horách alebo kdekoľvek inde bez signálu a iných zariadení potrebujete predovšetkým odolný a jednoducho ovládateľný prístroj, ktorý robí to, čo má. Aby som bol úprimný, tak mňa osobne nezaujímali doplnkové funkcie a aplikácie, ktoré toto zariadenie ponúka, nakoľko nie sú v mojom prípade nijako užitočné. Myslím si, že kvôli aplikácii na hľadanie „kešiek“ (Geocaching) alebo aplikácii wikiloc si takéto alebo podobné zariadenie za 500+ eur nekúpite.
Mňa zaujímalo predovšetkým to, akým spôsobom samotný satelitný komunikátor funguje a ako sa pracuje s turistickou navigáciou v zariadení na to priamo určenom. Môcť komunikovať s blízkymi osobami bez ohľadu na to, kde sa nachádzate, je veľmi uspokojujúci pocit a myslím si, že je to aj dobrá psychická barlička, ktorá vás udržuje aj v náročnejších situáciách pokojnejšími.
Garmin GPSmap 66i ponúka 3“ farebný TFT displej a odolnú konštrukciu, ktorá je certifikovaná podľa vojenského štandardu odolnosti MIL-STD-810G + IPX7, čo v praxi znamená, že problém nenastane takmer v žiadnych podmienkach, či už to budú extrémne výkyvy teplôt, prašné prostredie, dážď, sneh, blato alebo teploty hlboko pod bodom mrazu (bezproblémová prevádzka od -15 do +70 stupňov Celzia).
Telo zariadenia je vyrobené z odolného plastu a celý rám je po obvode potiahnutý gumou, ktorá zlepšuje úchop, a to aj keď je zariadenie mokré alebo mastné. Pod displejom je 9 ovládacích tlačidiel, ktoré obslúžia celý prístroj. Na dotykový displej zabudnite, v teréne potrebujete istotu mechanických tlačidiel.
Vo vrchnej časti je anténa a vedľa nej napájacie tlačidlo. Vzadu hore nájdete multifunkčné LED svetlo (režim svietenia, rôzneho blikania a SOS) a vedľa neho krytý micro USB port. Ten je v dobe USB-C káblov nevýhodou, no v zásade nejde o nič tragické, s čím by sa nedalo žiť a pracovať. Každopádne, novšia generácia tohto zariadenia už je vybavená USB-C portom.
V zadnej časti je aj rýchloupínací nosný systém s karabínou – ak máte prístroj zavesený na batohu, tak nie je potrebné odopínať karabínu, ale iba spojku, ktorá drží veľmi dobre a pevne. V ľavom boku je krytý slot pre microSD kartu (do 32 GB) a vpravo je precízne kryté SOS tlačidlo, ktoré je veľmi dôležité.
Samotné prevedenie hodnotím pozitívne a počas testu som viackrát preveril (nechtiac) jeho odolnosť, ktorá je skutočne výborná. Od počiatku testu som toto zariadenie ani raz nenechal doma, nosím ho v batohu denne, či už som v práci, na cestách, kempujem alebo sa túlam lesmi. Zopárkrát som nechal doma aj smartfón, aby som čo najviac vypol a spoliehal som sa iba na Garmin 66i. Z pohľadu technológií viac ako navigáciu a komunikátor v prípade núdze v prírode nepotrebujem.
Ako to funguje?
Ako všetky zariadenia, ktoré komunikujú so vzdialenými servermi, satelitmi a pod., tak aj toto vyžaduje prvotnú registráciu, ktorá je jednoduchá a následne si vyberiete typ preferovaného predplatného. GPSMap 66i je ako navigácia použiteľný aj bez predplatného, no to by mi nedávalo úplne zmysel.
Predplatné je nutné kvôli funkčnosti satelitnej komunikácie, sledovaniu polohy, satelitným predpovediam počasia a pod. Cena predplatného sa začína od 11,99 dolára (11,18 eura s 12-mesačnou viazanosťou – bez viazanosti je to 13,93 eura za 1 mesiac) v závislosti od toho, aké máte požiadavky na aktívne sledovanie vašej polohy (každých 10 minút je základ alebo každé dve minúty s vyšším predplatným), koľkokrát si chcete stiahnuť predpoveď počasia, koľko správ chcete odosielať atď.
Ak máte plán s viazanosťou, tak si môžete pozastaviť plné účtovanie služby za 5 dolárovmesačne (4,66 eura). Rovnako tak treba počítať aj s aktivačným poplatkom v cene 34,95 dolára (32,58 eura).
Zadarmo to nie je, no myslím si, že je zrejmé a jasné, že satelitná komunikácia, rôzne dodatkové služby, personál a pod. musí z niečoho čerpať. Verte, že v prípade krajnej núdze, keď môže ísť o život, by ste za možnosť zavolania si záchrany obetovali aj celý majetok, nielen „zopár“ eur za predplatné.
Satelitný komunikátor ocenia nielen turisti, ale aj motorkári, motoristi, moreplavci a množstvo iných ľudí, ktorí sa môžu dostať do vážnejších problémov. Garmin nedávno zverejnil peknú štatistiku využívania ich satelitných komunikátorov naprieč celým svetom za rok 2023, ktorá je rozdelená do viacerých kategórií podľa toho, kto a za akých okolností potreboval pomoc. Celý článok v anglickom jazyku nájdete – TU.
Osobne si myslím, že základný program v cene necelých 12 dolárov je plne postačujúci pre väčšinu používateľov. V tejto cene máte neobmedzené SOS volania, resp. žiadosti o pomoc, 20 textových správ (160 znakov = 1 správa), 10 minútové intervaly sledovania polohy, jednu základnú predpoveď počasia v cene + menšie poplatky navyše za pokročilé počasie, extra správy a zapisovanie bodov polohy. Všetky podrobnosti a možnosti predplatného nájdete – TU.
Ak už máte program vybraný a predplatné zaplatené, tak sa môžete vydať naprieč dobrodružstvám, kdekoľvek na svete s tým, že máte istotu v komunikácii s okolitým svetom. Pred každou cestou odporúčam ja i výrobca skontrolovať si stav predplatného a funkčnosť systému, aby ste predišli nečakaným prekvapeniam a problémom! Na to slúži jednoduchá funkcia v menu s označením „nástroje InReach“, kde si zvolíte test komunikácie a informácie o používaní vášho plánu. Skontrolujete a môžete vyraziť, nič zložité.
Keď nastane problém?
Na vážne problémy, či už sa týkajú vás alebo niekoho, s kým ste v kontakte, slúži kryté tlačidlo SOS, ktoré treba v prípade núdze dlhšie podržať, čím sa spustí volanie o pomoc, ktoré smeruje na centrálu globálnej záchrannej služby GEOS (Medzinárodné centrum núdzovej reakcie je v pohotovosti 24/7 – 365 dní v roku). Dodám, že toto volanie sa dá do pár sekúnd zrušiť, ak by nastal zvrat alebo to bol omyl.
Partneri GEOS-u sú po celom svete, v takmer každej krajine, takže sa netreba obávať jazykovej bariéry. Operátori zistia situáciu, budú vám dávať inštrukcie a oboznámia so situáciou vhodné záchranné zložky v danej krajine/oblasti, ktoré sa postarajú o vašu záchranu. Výhodou je, že operátori z GEOS s vami „zostanú“ na linke až pokiaľ nebudete v bezpečí. Všetky podrobnosti o GEOS aliancii nájdete – TU.
„Nezabúdajte, že vždy je lepšie byť pripravený ako zaskočený, lebo zlyhanie pri príprave je príprava na zlyhanie.“
Rovnako tak NEZABUDNITE, že náklady spojené so záchrannou akciou pod predplatné tejto služby nespadajú, a preto je dôležité mať adekvátne poistenie na lokalitu alebo aktivitu, ktorú vykonávate. Napr. záchranné akcie vrtuľníkom v zahraničí a rôznych odľahlých oblastiach nie sú lacné, takže na to treba myslieť.
Ak ste turisti, lezci a iní vyznávači aktivít v lesoch a horách, odporúčam pozrieť poistenie od Alpenverein, ktoré prináša celosvetovo množstvo výhod. Verím, že do tohto bodu riešenia sa nebude musieť dostať nikto z nás. Je však dôležité byť pripravený na rôzne situácie a scenáre, ktoré môžu počas všemožných aktivít nastať.
V rámci „SOS“ sekcie ešte dodám, že GEOS spadá priamo pod Garmin, ktorý má v ponuke satelitné komunikátory s označením InReach. A ako vlastne tá satelitná komunikácia funguje? Nosným prvkom je satelitný komunikačný systém Iridium, teda 66 synchronizovaných satelitov v konštelácii na nízkej orbite (LEO). Ako jediný ponúka 100 % pokrytie celej planéty Zem.
V praxi neexistuje miesto, kde by ste sa nedovolali pomoci, ak teda nebudete práve v jaskyni, bani alebo v kúpeľni, ktorá sa nachádza v železobetónovej budove, to máte smolu. Ak chcete mať istotu komunikácie kdekoľvek, satelitný komunikátor je tou najlepšou a jedinou voľbou. Ak poznáte lepšie riešenie, napíšte mi ho do komentárov pod článkom.
Garmin 66i ponúka možnosť aktívneho sledovania polohy v intervaloch 10 alebo 2 minúty, čo je vhodné najmä vtedy, ak neviete do akej lokality vstupuje alebo idete ma moto výjazd a v prípade núdze by ste nestihli poslať správu, resp. uskutočniť SOS volanie.
Na takéto situácie slúži aplikácia Sledovanie, cez ktorú môžete vašim kontaktom (stačí ich uložiť do zariadenia) alebo priamo na sociálne siete zdieľať špeciálny odkaz na web mapshare.garmin.com, kde na základe vašej inicializácie môžu sledovať vašu presnú polohu. Funguje to spoľahlivo a presne, čo ma potešilo. Rovnako je dobré vedieť, že cez tento prístroj viete posielať aj klasické satelitné správy s vaším textom, napr. „som v poriadku, pokračujem ďalej po červenej smer Javorina“.
„GPSmap 66i EUROPE je dodávaný s predinštalovanou turistickou mapou Európy. K dispozícii tak máte mapy s označením TopoActive Europe s pokrytím 47 štátov v mierke 1:100 000, ktoré obsahujú dáta digitálneho modelu terénu (DMT). Pokrytie zahŕňa aj cestnú sieť s uličnou podrobnosťou a podporou pre automatický výpočet optimálnej trasy (autorouting), na cestách aj chodníkoch. Skvele poslúži na základnú i dôkladnejšiu orientáciu v mestách a teréne v takmer všetkých štátoch Európy.“
Navigácia
Satelitná komunikácia a turistická GPS navigácia sú dva podstatné prvky tohto zariadenia a mňa rovnako ako satelitná komunikácia zaujímala aj funkčnosť navigácie. Budem úprimný, staršie softvérové rozhranie na mňa neurobilo zásadný dojem, avšak orientácia v mape je skutočne jednoduchá.
Pre mňa je základom presný kompas, v tomto prípade trojosový elektronický, ktorý dopĺňa barometer a výškomer – teda všetky podstatné prvky, ktoré mi pri pohybe v prírode pomáhajú a poskytujú potrebné informácie.
Samozrejmosťou sú predinštalované turistické mapy EÚ, ktoré síce nie sú také podrobné a presné ako ponúkajú rôzne mobilné aplikácie. Na toto zariadenie sa však môžete spoľahnúť v akejkoľvek situácii, bez ohľadu na podmienky, čo je značný benefit. V prvom rade to je odolnosť a v druhom výdrž batérie, ktorá je výborná (v závislosti od používania funkcií).
Mobilné aplikácie (napr. moje obľúbené a veľmi podrobné Mapy.cz) majú množstvo výhod, no na smartfón ako taký nie je možné sa vždy spoľahnúť, hlavne z pohľadu odolnosti a výdrže. Garmin GPSmap 66i nabíjam priebežne a ešte sa mi nestalo, že by som siahol na kritické dno batérie.
Samotná výdrž na jedno nabitie závisí od viacerých faktorov, takže tu nie je možné generalizovať. Avšak mala by dosahovať minimálne 20 až 24 hodín s plnou aktivitou. Výhodou je relatívne rýchle nabíjanie aj cez powerbanku, čo je nutnosť, takže nabíjate kdekoľvek v teréne.
Mapové podklady nie sú extra detailné, no zato si viete rýchlo ukladať POI body jedným tlačidlom (mark) s doplnkovými informáciami. Máte k dispozícii funkciu track-back, návrat po trase, ktorou ste išli, možnosť posielať do zariadenia GPX navigačné podklady alebo si naplánovať rôzne trasy, či už priamo v zariadení alebo v smartfóne s aplikáciou Garmin Explore, ktorá komunikuje s GPS zariadením cez Bluetooth.
Samozrejmosťou je aj Wi-Fi konektivita, vďaka ktorej môžete v pohodlí domova vyriešiť všetky aktualizácie alebo nahrávanie nových máp do internej 16 GB pamäte. Ak by to nestačilo, môžete vložiť do zariadenia 32 GB kartu s rôznymi mapovými podkladmi (napr. City Navigator, BlueChart g2, BirdsEye a pod.). Tlačidlom „find“ sa priamo z mapy dostanete do vyhľadávania rôznych uložených údajov, zemepisných bodov alebo aj komerčných POI bodov (čerpacie stanice, obchody a pod.).
Osobne oceňujem automatické monitorovanie aktivity, ktorú si predvolíte. Ja mám turistiku a okamžite po zapnutí zariadenia, ktoré je mimoriadne rýchle, začne prístroj monitorovať aktivitu a sledovať trasu v rámci trasového počítača. K dispozícii sú informácie o prejdenej vzdialenosť, nadmorskej výške, dobe aktivity, dobe státia a pod.
Po skončení aktivity si môžete údaje uložiť (ak neuložíte, po vypnutí sa anulujú), pričom sa cez Bluetooth prenesú do spárovaného telefónu, resp. aplikácie Garmin Explore, prípadne do podrobného prehľadu v aplikácii Garmin Connect – ak využívate aj smart hodinky od Garminu (k dispozícii mám model Instinct 2X Solar, na ktorý vyjde onedlho samostatná recenzia).
Toto je skutočne skvelá funkcia, rovnako ako full-time značenie prejdenej trasy priamo na mape, na základe čoho sa viete vrátiť rovnakou cestou (mám to rád aj na automobilových navigáciách od Garminu). Funkcií je množstvo a nestačili by ani ďalšie 4 strany textu na ich opísanie, no dôležité je, že všetko funguje, ako má. Nie je to síce najmodernejšie GPS zariadenie, ani mapy nie sú extra podrobné, no navigovať sa podľa nich dá s ľahkosťou a celkom presne.
V rámci kooperácie satelitnej komunikácie a navigácie je možné sťahovať aj BirdsEye snímky, teda satelitné, ktoré sa uložia priamo v mape. V praxi nie sú satelitné snímky príliš kvalitné a ešte sú aj staršieho dáta, čiže táto funkcia ma nejako nezaujala. Čo sa týka komplexnej konektivity, tak okrem satelitnej komunikácie ponúka toto zariadenie Wi-Fi, Bluetooth a ANT+.
Verdikt
Garmin GPSmap 66i Europe je skvelým zariadením pre všetky outdoorové aktivity a cestovanie, ktoré ma zaujalo predovšetkým s ohľadom na jeho multifunkčnosť. V praxi by som v teréne nepotreboval ani mobilný telefón, s ktorým sa v prípade núdze v mnohých lokalitách aj tak nikam nedovolám.
Satelitná komunikácia so 100 % pokrytím zeme je neoceniteľnou funkciou, ktorá dokáže zachraňovať životy. V spojení s GPS navigáciou a ostatnými funkciami tak získate skutočne vydarené zariadenie.
Nakoľko mi ide predovšetkým o možnosť satelitnej komunikácie v prípade núdze, radšej by som siahol po novšom a kompaktnejšom zariadení Garmin InReach Mini 2. Avšak aj takáto kombinácia dáva mnohým používateľom zmysel a som rád, že som ju mohol vyskúšať.
Zapožičal: Garmin.sk
Cena: 599 eur + predplatné
Prečítajte si aj: