Čoraz viac opýtaných IT predajcov vidí v AI skôr hrozbu než pomoc pri zlepšovaní IT bezpečnosti
Spoločnosť GFI Software, dodávateľ riešení bezpečnosti v podnikových sieťach, uviedla, že podľa jej prieskumu, ktorý sa uskutočnil medzi partnermi v ČR a na Slovensku, je dnes kľúčovým motorom vývoja kybernetickej bezpečnosti umelá inteligencia (AI). A to v pozitívnom, ako aj v negatívnom kontexte: zatiaľ čo 32 % partnerov vidí v AI pomoc pre kybernetickú bezpečnosť, 41 % ju vidí skôr ako hrozbu. Prieskum sa uskutočnil na stretnutí s partnermi ZEBRA SYSTEMS v júni tohto roka.
Využitie umelej inteligencie je aktuálne hlavnou témou vo všetkých technologických odboroch a ani segment kybernetickej bezpečnosti nie je výnimkou. Avšak medzi IT administrátormi a dodávateľmi IT bezpečnosti nepanuje jasná zhoda na jej prínose – časť vidí AI ako príležitosť na vylepšenie svojich riešení a služieb, časť naopak, ako nástroj hekerov na účinnejšie útoky na infraštruktúru ich zákazníkov. Už dnes sú napríklad registrované prípady, keď boli na tvorbu phishingových kampaní využité práve schopnosti AI.
K najzaujímavejším zisteniam patrí:
- Z trendov, ktoré najviac ovplyvnia kybernetickú bezpečnosť v budúcnosti, zvolilo 71 % respondentov umelú inteligenciu, 45 % implementáciu NIS-2, 39 % poskytovanie SaaS, 14 % BYOD a 8 % IoT.
- 8 % IT predajcov vníma AI ako jednoznačne pozitívnu, 24 % ako skôr pozitívnu, 25 % neutrálnu, 39 % skôr ako hrozbu a 2 % ako jednoznačné nebezpečenstvo.
- 67 % opýtaných vidí AI ako možný nástroj na účinnejšie útoky na softvérové zraniteľnosti, 51 % ako nástroj na efektívnejšie odhaľovanie hesiel, 47 % na lepšie phishingové kampane, 25 % na krádež citlivých dát a 16 % na napadnutie záloh či zálohovacích systémov.
„V GFI Software sme sa zaviazali, že budeme postupne začleňovať prvky umelej inteligencie, aby sme vylepšovali účinnosť našich produktov,“ povedal Jozef Kačala, Vicepresident of Global Sales Engineering v spoločnosti GFI Software. „Vnímame obavy, že AI je možné veľmi jednoducho zneužiť zo strany kybernetických účastníkov, ale sme presvedčení, že pomocou AI sme schopní významne zvýšiť úroveň IT bezpečnosti našich zákazníkov.“
Už dnes napríklad môžu zákazníci GFI v rámci produktu GFI MailEssentials využívať Bayesove analýzy, t. j. adaptívne antispamové techniky postavené na algoritmoch umelej inteligencie, ktoré pomáhajú vzdorovať práve napríklad vyspelým phishingovým útokom. Alebo funkcia RADAR v novom produkte GFI AppManager využíva techniky strojového učenia a pomáha proaktívne monitorovať zraniteľnosti a ďalšie hrozby.