Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Goodyear Tire & Rubber Company vyvinula koncept pneumatík Eagle GO, ktoré budú súčasťou návrhu nového vozidla Citroën oli. V behúňovej  zmesi konceptu pneumatík uplatnila celý rad rôznych trvalo udržateľných materiálov.

Spoločnosť Goodyear sa už viac ako 120 rokov usiluje o trvalo udržateľné inovácie a vynálezy, ktoré znižujú požiadavky na údržbu. Jej spolupráca s automobilkou Citroën je pokračovaním dlhoročného partnerstva oboch značiek. Pneumatiky Eagle GO sú už tretím konceptom pneumatík, ktorý Goodyear v spolupráci s Citroënom vyvinul. Jeho cieľom bolo optimalizovať účinnosť a životnosť pneumatík a zlepšiť pohodlie vodiča pri jazde.

Behúňová zmes z trvalo udržateľných materiálov

Koncept pneumatík zahŕňa využitie zmesi vyrobenej takmer výhradne z udržateľných alebo recyklovaných materiálov v oblasti behúňa, teda v tej časti pneumatiky, ktorá sa opotrebováva. Medzi použité materiály patrí slnečnicový olej, borovicová živica, prírodný kaučuk a kremelina z popola ryžových šupiek.

  • Slnečnicový olej a borovicová živica sú obnoviteľná náhrada ropných surovín. Aktuálne sa už využívajú na výrobu „rastlinného atramentu“ pre tlačiarne. Cieľom spoločnosti Goodyear je plne nahradiť vo svojich výrobkoch olejové ropné zložky najneskôr do roku 2040.
  • Prírodný kaučuk zo stromov Hevea brasiliensis sa používa ako náhrada syntetického kaučuku na báze ropy pri zachovaní zodpovedných metód pestovania a kultivácie ich porastov[1].
  • Silika (kremelina) z popola ryžových šupiek vznikajúceho pri spracovaní ryže môže znížiť množstvo odpadu ukladaného na skládky. Už skôr sa používala ako výstuha železobetónu.

Obnoviteľný behúň

Pneumatiky Eagle GO je možné potenciálne až dvakrát obnoviť, čo predlžuje ich životnosť. Goodyear si pre nich stanovil cieľ výkonu až 500 tisíc kilometrov, a to vďaka opätovnému využitiu kostry a obnoviteľnému behúňu.

Inteligentná technológia

Koncept pneumatík Eagle GO využíva technológiu Goodyear SightLine, ktorej súčasťou je senzor monitorujúci rad rôznych parametrov stavu pneumatík. Táto technológia sa už využíva pri podpore fleetových zákazníkov spoločnosti Goodyear a do budúcnosti by mohla výrazne znížiť množstvo odpadu a zvýšiť efektivitu tým, že bude pneumatiky udržiavať ideálne nahustené a v čo najlepšom stave. Sledovanie stavu pneumatík má veľký význam pri rozhodovaní, či alebo kedy je možné pneumatiku obnoviť, čo potom zvyšuje obeh pneumatík a ich celkovú efektivitu. Zahrnutie tejto technológie do konceptu pneumatík Eagle GO je v súlade s cieľom spoločnosti Goodyear pojať pneumatiky a ich servis úplne po novom a do roku 2027 zakomponovať do všetkých svojich nových produktov inteligentné riešenie založené na dátach a senzoroch.

„Pneumatiky prechádzajú vďaka začleneniu udržateľných materiálov a inteligentných technológií opäť veľkou premenou,“ vysvetlil Laurent Colantonio, regionálny technologický riaditeľ osobných pneumatík spoločnosti Goodyear v regióne Európa, Blízky východ a Afrika. „Naša spolupráca so spoločnosťou Citroën nám poskytuje skvelé skúšobné prostredie pre vývoj a testovanie týchto nových technológií a techník.“

„Koncepty pneumatík predstavujú pre Goodyear skvelú možnosť výskumu a vývoja nových prevratných technológií, ktoré sa môžu v budúcnosti zaradiť do našich produktov. Poznatky z projektu budú ďalej utvárať našu budúcnosť ako spoločnosti, ktorá napomáha mobilite a dôsledne inovuje všetky svoje produkty a služby.“


[1] V súlade so zásadami spoločnosti Goodyear pre zadávanie zákaziek na prírodný kaučuk

Značky: