Európska komisia udelila spoločnosti Google zatiaľ rekordnú pokutu – sumu 2,42 miliardy Eur by mala spoločnosť zaplatiť do 90 dní. 

Európska komisia rozhodla o pokute 2,42 miliardy Eur pre Google za to, že vo svojom vyhľadávači preferovala spriaznené elektronické obchody. Podľa EK išlo o jasné a dlhodobé zneužívanie dominantného postavenia Google na trhu. Táto situácia totiž znamenala, že elektronické obchody, ktoré nemali podpísanú s Google zmluvu o spolupráci zaznamenali rekordné poklesy predaja. V UK a vo Francúzsku to pre „nespolupracujúce“ obchody znamenalo pokles predaja o 80 až 90 %.  EK tak rozhodla o udelení pokuty, ktorá tu zatiaľ nebola – takmer 2,5 miliardy Eur by bolo pre väčšinu IT firiem likvidačných, nie však pre Google. V jeho prípade ide o percentá z ročného obratu, čo síce firma pocíti, ale jej pozíciu ako dominantného hráča v oblasti vyhľadávania to určite neohrozí.

V minulosti EK udelila pokutu okolo 1 miliardy Eur firmy Intel za preferovanie vlastných procesorov u výrobcov počítačov a notebookov, pokutu okolo 400 miliónov Eur dostal aj Microsoft za preferovanie vlastného vyhľadávača Internet Explorer v dominantnom operačnom systéme Microsoft Windows. Mastnú pokutu dostal aj Apple, v tomto prípade sa však pokuta netýkala preferovania nejakého produktu alebo služby, ale toho, že šlo o umelé zníženie dane umiestnením zastúpenia tejto firmy v Írsku, ale predajom v celej EÚ.

Čo to môže vo výsledku znamenať? IT firmy už teraz zvažujú ako postupovať pri nasadzovaní svojich produktov a služieb v našom regióne. Európsky trh bol  kedysi kľúčový, ale dnes je ním hlavne trh v Ázii, špeciálne postavenie má Čína. IT firmy tak naozaj môžu prehodnotiť svoje aktivity v našom regióne a niektoré zaujímavé služby u nás nemusia fungovať. Na druhej strane nie je možné zneužívať dominantné postavenie takých IT gigantov ako je Google, Apple či Microsoft. Len treba vždy zvoliť vhodný odvetný prostriedok.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.