Vzhľad a vybavenie vozidiel sa za posledných 30 rokov enormne zmenili. Niektorých častí akoby sa zmeny na prvý pohľad nedotkli. Napríklad volant je stále okrúhly a slúži na ovládanie vozidla. Pritom sa zmenil a celkom výrazne. Aj v modeloch Lexus.
Prvé vozidlo s airbagom
Keď v roku 1989 debutoval prvý model značky Lexus – LS 400, výrobcovia áut si už uvedomovali, aký nebezpečný môže byť volant v prípade nehody. Dni tenkých vencov a chudých ramien volantu pominuli a nad štýlom zvíťazila bezpečnosť. Čoraz rozšírenejšími sa stali airbagy, ktoré mali vytvoriť bezpečnú bariéru medzi vodičom a volantom.
Limuzína LS 400 bola prvým autom v histórii s volantom vybaveným airbagom, aj systémom na nastavenie jeho vzdialenosti od vodiča a do vertikálnej polohy. Japonci ukázali, že funkčný môže byť aj volant s airbagom. Keď o niekoľko rokov neskôr uviedli na trh druhú generáciu vlajkového sedanu, malo auto ďalšie inovatívne riešenie. Bol to špeciálny systém, ktorý v prípade nehody teleskopicky sklopil stĺpik volantu, absorboval silu nárazu a chránil vodiča.
Nový dizajn – menej ramien
Airbagy a systémy pohlcujúce náraz sa rýchlo stali štandardnou výbavou, ale evolúcia volantov Lexus pokračovala. Volant pôvodného modelu Lexus LS možno označiť za jeden z tých väčších – odrážal charakter automobilu ako pohodlného cestného krížnika. Mohutný stred takmer obdĺžnikového tvaru, s ktorým sa spájali štyri krátke ramená, a veniec ozdobený kožou, bolo ľahké vysvetliť – niekam sa musel zmestiť airbag.
Výrazné zmeny vzhľadu volantov japonskej značky sa objavili na konci 90. rokov minulého storočia. V roku 1998 predstavil Lexus prvé luxusné SUV – model RX 300. Vozidlo dostalo volant s novým dizajnom. Bol o niečo menší, so skromnejším stredom, štyri ramená nahradili tri dlhšie a mohutnejšie. Využitie nového dizajnu umožnila miniaturizácia, ktorá sa týkala airbagov. Nový model sa od tradičných SUV líšil ľahšou štruktúrou a väčšou svižnosťou. K tomuto vzhľadu sa dokonale hodil kompaktnejší volant.
Model Lexus IS predstavili v približne rovnakom období. V športovom a kompaktnom sedane zdôraznili dizajnéri stredový kruh volantu s logom. Pevné a pohodlné uchopenie uľahčili kontúry palcov.
Funkčnosť, bezpečnosť, kvalita
Volanty luxusných automobilov necharakterizuje iba funkčnosť a bezpečnosť, ale aj vysokú úroveň povrchovej úpravy a kvalitné materiály. Lexus používa vo svojich automobiloch už mnoho rokov volanty s povrchovou úpravou z kože a prírodného dreva. Lexus GS 450h z roku 2012 bol prvým autom v histórii, ktoré bolo možné objednať s vencom volantu vyrobeným z ekologicky pestovaného bambusu.
Praktickejším prvkom, ktorým Lexus zlepšuje volanty svojich automobilov, sú doplnkové tlačidlá. Dnes to, samozrejme, nie je žiadny fenomén, treba si však uvedomiť, že japonská značka ich používa už dlhšie. RX druhej generácie bol jedným z prvých vozidiel japonského výrobcu s takýmto zariadením. SUV malo sadu prepínačov, ktoré umožňovali nastavovať hlasitosť, meniť kanály alebo stopy a prepínať režimy audio systému.
S vývojom multimédií a asistenčných systémov pre vodičov boli dizajnéri japonskej značky nútení hľadať viac priestoru pre rôzne typy spínačov. A to sa opäť dotklo vzhľadu volantu. Napríklad volant modelu Lexus RC dostal hrubšie horné ramená, na ktorých bolo miesto pre ďalšie joysticky, čo umožňovalo efektívnejšiu navigáciu multimédií alebo iných systémov vozidla.
V športovej podobe
Minimalistickejší prístup predstavili Japonci pri vytvorení superauta LFA. Aj napriek obrovskému pokroku mal volant tohto exotického vozidla iba dve tlačidlá – štvorsmerové tlačidlo na ovládanie zabudovaných systémov a tlačidlo s nápisom START. Ten bol vyrobený z uhlíkových vlákien, rovnako ako spodok splošteného venca volantu s koženými vložkami. To preto, aby sa vodič mohol plne sústrediť na jazdu v aute s výkonom 560 koní.
Obraz o tom, ako vyzerajú volanty v najnovších a najväčších športových automobiloch Lexus, nám poskytuje LC kupé. Bohatá výbava jedného z vlajkových modelov dáva vodičovi veľa možností kontroly. Na širokých vodorovných ramenách sú tlačidlá, ktoré umožňujú ovládať činnosť tempomatu, systému udržiavania v jazdnom pruhu, multimédiá, aj hlasového asistenta. Dizajnérom japonskej značky sa ich podarilo umiestniť tak, aby tvorili dva panely, ktoré dobre splývajú s tretím ramenom a zvyškom volantu. Hrubý veniec umožňuje pevné držanie a povrchová úprava z mäkkej kože a ďalšie prešívanie potešia hmat aj zrak. Dôležitým prvkom sú tiež pádla radenia, ktoré sa pohybujú pomocou volantu, čo umožňuje ľahké radenie rýchlostí.