Panasonic GH5 ako video kamera

Keď ste tester fotoaparátov, a doteraz vám prechádzali rukami iba modely, kde video bolo len vedľajšia bonusová funkcia a potom zrazu dostanete do rúk tento vysnívaný model takmer každého video tvorcu, ste v zložitej situácii. Je to ako dostať na recenziu Ferrari, keď ste doteraz testovali maximálne tak mestské autíčka – zrazu sa toho musíte veľa naučiť. A čo je asi väčší problém, nie je s čím porovnávať z vlastnej skúsenosti.

Našťastie Panasonic sa v tomto rozhodol pomôcť a pozval recenzentov na zaujímavý seminár do Varšavy na rieku Visla, kde bolo možné nielen vyskúšať si GH5 v rôznych situáciách a s rôznymi objektívmi, ale aj dozvedieť sa tipy a triky od profesionálov, ktorí s touto technikou tvoria všetky tie nádherné virálne videá známe z internetu. A hlavne, v kombinácií správnych ľudí a správnych pohárikov sa dá zistiť všeličo o pozadí vzniku rôznych zaujímavých diel a aj to, prečo je ktorá video funkcia GH5 tak užitočná a ako dlho trvalo presvedčiť šéfov spoločnosti aby ju konečne implementovali.

 

 

Čo vám všetko umožnia…

4K 60p: rýchle snímanie celého snímača a následný prepočet do 4K videa s 60/50 snímkami za sekundu (podľa normy PAL je to v našich končinách 50 snímok) produkuje veľmi ostré video, ktoré s vyšším snímkovaním vyzerá prirodzenejšie a plynulejšie. Ale hlavným plusom 50tich FPS je možnosť spomaliť video v kvalite 4K o polovicu a stále zachovať plynulé zobrazenie na pôvodnej ostrosti.

HFR: alebo tiež záznam 1080p videa až do rýchlosti 180 FPS. Tento samozrejme tiež umožňuje spomalenie záznamu, v tomto prípade viac extrémne. V takto výrazne spomalenom zázname, ktorý je navyše stále prehrávaný plynulým FPS (pokojne aj 50 ak si to zvolíte v nastaveniach), by sa dalo prezentovať skoro hocičo a bude to vyzerať zaujímavo.

Stabilizácia Dual IS 2: je až neuveriteľné, ako stabilne vyzerá video, ktoré produkuje GH5 keď dohromady skombinuje optickú stabilizáciu v objektíve s 5-osovou stabilizáciou snímača v tele. A ako bonus navrch je možné zapnúť ešte digitálnu stabilizáciu videa, ktoré je potom orezané len 1,1-násobne, čo by naozaj nemalo nikomu prekážať. Keď všetko zapnete, môžete sa pri nakrúcaní pokojne aj potácať a video bude pôsobiť skoro akoby vzniklo pomocou profesionálneho gimbalu. Nižšie nájdete video, ktoré vzniklo v Bratislave po pol dni ochutnávok na Salóne Piva, nakrútené na prvý pokus – pri výstupe do schodov bol navyše GH5 držaný len jednou rukou.

Vzorkovanie 4:2:2 a 10-bitové video: GH5 umožňuje ukladať 4K video s 30 FPS s väčším množstvom farebnej informácie. Konkrétne, pri vzorkovaní 4:2:2 ukladá 10-bitové video dvojnásobok dát o farbách a až 64 krát vyššiu farebnú hĺbku než 8-bitové video so vzorkovaním 4:2:0. Načo toľko dát? Vysvetlenie je jednoduché, na zvýšenie možností úprav v postproduckii. Video tvorca má viac priestoru na posúvanie farebnosti a expozičných hodnôt, než sa v strihanom videu začnú objavovať artefakty,  často viditeľné napríklad v plynulých farebných prechodoch. Je to ešte viditeľnejší rozdiel ako pri porovnaní vyvolávania 12- a 14-bitového RAW súboru.

V-log video: porovnanie s vyvolávaním RAW je tentoraz ešte bližšie, režim V-log video alebo V-log gamma totiž produkuje video samo o sebe nepoužiteľné, vyžaduje post produkciu a prevádzanie farieb podľa Look-up tabuliek (LUT). Túto extra zložitosť pracovného procesu však odmení širokým dynamickým rozsahom, v podstate porovnateľným ako poskytuje snímač pri fotení do RAW. Neuveriteľne užitočné pri nakrúcaní dlhšieho projektu, ktorému chcete na konci vtlačiť jednotnú farebnú podobu. Špeciálne ak budete často točiť v náročných podmienkach so silným kontrastom alebo slabým svetlom. Implicitná citlivosť pri nakrúcaní V-log videa je ISO 400, pri ktorom produkuje GH5 kryštálovo čistý obraz, ktorý znesie aj zosvetľovanie tmavých scén bez obrazového alebo temporálneho šumu. Funkcia V-log je však dostupná len ako upgrade za 99 dolárov, čím chce Panasonic docieliť, aby funkciu naozaj využívali iba tí, ktorí vedia čo robia.

Auto ISO vo videu: hodí sa mimoriadne v situáciách, kedy chcete mať pod kontrolou čas závierky aj clonu pri každom zábere, ale aj tak chcete aby kamera exponovala presne podľa momentálnej scény automaticky. Sympatické je, že aj v takejto situácii GH5 rešpektuje nastavenie kompenzácie expozície. Výkon GH5 je celkovo veľmi dobrý pre všetkých ISO, takmer celý rozsah je použiteľný.

Výdrž na batériu: pokiaľ už máte nejaké skúsenosti s nakrúcaním v 4K na aktuálnych fotoaparátoch, toto možno pre vás bude najväčším pozitívom. Výdrž batérie je oproti konkurentom viac než vysoká – za dobu kým sa pri nakrúcaní 4K videa minie batéria v GH5 by ste vymenili tri v modeloch Sony. No aj tak platí, že ak chcete pri celodennej turistike striedavo fotiť a nakrúcať, budete potrebovať so sebou záložnú batériu. Alebo doplnkový držiak s batériou, nájdete ho pod označením Battery grip DMW-BGGH5E za 320 eur.

Asistencie so zaostrením: GH5 vám bude pomáhať ako len môže, aby video čo najlepšie využilo všetku tu ostrosť snímača. Dosť pomôže možnosť preostrovať dotykom na obrazovke, výborná a užitočná je výpomoc s manuálnym zaostrovaním pomocou rozsvietených pixelov, ktoré sú podľa detekcie kontrastu práve ostré. Funkcia Focus Pulling pomôže v pred pripravenej scéne presúvať hĺbku ostrosti až medzi troma subjektmi jedným dotykom. V podstate všetko je lepšie než nechať GH5 ostriť automaticky, kedy sa mu často stáva, že stratí sledovaný subjekt, či už tvár človeka alebo predmet, a začne preostrovať na pozadie. V tomto stále vedú tri modely Canon s ich Dual Pixel AF (80D, M5, 5D Mk IV), s ktorými zaostrovanie riešiť vôbec nemusíte.

Nejaké mínusy?

Len minimum, ale treba ich tu spomenúť. Jedným je, že napriek jasnému cieleniu na video tvorcov je celé telo vybavené manuálnymi prvkami nastavenými na použitie len v úlohe fotoaparátu. To znamená, že pre každú zmena parametrov videa je nutné vchádzať aspoň do Quick menu, častejšie však do hlavného menu. Trošku to zdržuje, špeciálne v prípade, že chcete počas nakrúcania často prepínať medzi z režimu 4K 50FPS do režimu Full HD 180 FPS, kedy je nutné zmeniť hlavné nastavenie kvality videa a až potom zapnúť zrýchlený záznam a nastaviť jeho parametre. Pritom by stačilo na hlavný alebo vedľajší ovládací prstenec pridať okrem fotografických režimov aj nejaké nastaviteľné video režimy. V 180 FPS režime je navyše nedostupné automatické zaostrovanie. To, že nefunguje počas záznamu videa, je pochopiteľné a vôbec to nevadí, ale nemožnosť zaostriť automaticky a tým pádom veľmi precízne ešte PRED samotnýmzáznamom? Veľmi by to šetrilo čas. Manuálne pred-zaostrenie vie síce byť s asistentmi presné, ale keď chcete natočiť odlietajúceho havrana, ku ktorému sa musíte priblížiť a na poslednú chvíľu zaostriť a hneď spustiť záznam, väčšinou to nestihnete.

Hlavný volič režimov: na prácu s videom treba zvoliť M+kamerka a až potom je možné meniť v hlavnom menu jednotlivé nastavenia videa. To by si však zaslúžilo vlastné prednastaviteľné režimy.

 

Odporúčané vybavenie

Počas jedného testu, aj keď máte pár týždňov, väčšinou nestihnete prístroj spoznať dokonale. Našťastie existujú fóra a subreddity pre používateľov a špecialistov, ktorí sa radi podelia o skúsenosti. Momentálne vyzerá byť najlepším objavom možnosť skombinovať GH5 s adaptérom od spoločnosti Metabones, ktorý z M43 snímača urobí akoby väčší APS-C a umožní použitie s objektívmi určenými pre Canon alebo Nikon. Medzi nimi sa ako najlepšia kombinácia javí Sigma 18-35mm F1.8, ktorý je opticky výborný, svetelný a keďže nie je na zrkadlovke, nehrozia mu notorické problémy s nesprávnym zaostrením (mirrorless modely ostria priamo snímačom, takže sú voči podobným problémom imúnne).

Adaptér Metabones Speed Booster prudko rozširuje možnosti M43 (alias MFT) systému.

Pokiaľ sa nechcete rozhodovať medzi 4K záznamom s rýchlymi 50/60 FPS a 4K záznamom s 10-bit 4:2:2 farbami, budete potrebovať externý HDMI rekordér, na ktorý vám GH5 takýto signál vie poslať. Ideálne sa javí kombinácia s Atomos Ninja Inferno, ktorý vám tento záznam pri vysokom dátovom toku cez 1800 Mbps dokáže uložiť na SSD (to je ale nutné dokúpiť). Atomos si poradí aj s Log záznamom väčšiny kamier a dokáže toto video zobraziť v bohatom farebnom podaní na svojej obrazovke s 10-bitovou farebnou hĺbkou a mimoriadne silným jasom, takže ho dobre vidno aj v slnečné dni. Ďalšie odporúčané vybavenie je samozrejme zvuková jednotka DMW-XLR1 na čo najpresnejšiu kontrolu nad zvukovými vstupmi a k tomu samozrejme kvalitný smerový mikrofón.

 

 

 

1. strana: predstavenie Panasonic Lumix DC-GH5
2. strana: technické parametre
3. strana: Panasonic GH5 ako video kamera
4. strana: Panasonic GH5 ako fotoaparát
5. strana: hodnotenie

9.6 Rodí sa legenda

Panasonic Lumix DC-GH5 je dvojica veľmi schopných prístrojov v jednom. Ako fotoaparát patrí k veľmi výkonným a zaujímavým riešeniam, je však mierne predražený voči schopnejšej konkurencii. Ako video kamera je to však najvýhodnejší prístroj zo svojej cenovej kategórie a poráža aj mnoho drahších konkurentov. Lepšie nástroje na záznam profesionálne vyzerajúceho videa začínajú od viacnásobne vyšších cien. Rodí sa nám budúca video legenda...

  • OBRAZOVÝ VÝSTUP 8.5
  • VYHOTOVENIE 10
  • VÝKON 9.7
  • VIDEO 10
1 2 3 4 5