Microsoft počas prezentácie nových funkcií operačného systému Windows 10 hovoril aj o rozhraní DirectX 12. Sľuboval, že hry pobežia rýchlejšie.

Prvé testy preview verzie rozhrania DirectX 12, ktoré vykonala redakcia portálu AnandTech, dávajú Microsoftu za pravdu. Redaktori testovali hru Star Swarm a porovnali počet snímok za sekundu, ktoré vykreslili grafické karty spoločností NVIDIA a AMD pod rozhraním DirectX 11 a 12. Výsledky sú veľmi priaznivé – v prípade karty GTX 980 vzrástol počet fps z 26,7 na 66,8. Radeon R9 290X zaznamenal dokonca až 5-násobný nárast. Z 8,3 fps na 42,9 fps. Zvýšenie výkonu bolo badateľné aj v prípade ďalších GPU.

Porovnanie grafických kariet pod rozhraniami DirectX 11 a 12

Porovnanie grafických kariet pod rozhraniami DirectX 11 a 12. Zdroj: Anandtech

Rýchlejšia prevádzka hier pod DirectX 12 nie je žiadna tajomná mágia. Softvérové rozhranie nedokáže zvýšiť hrubý výkon hardvérového komponentu. Avšak API rozhranie v prípade DirectX 12 dokáže efektívnejšie využívať všetky CPU jadrá. To doteraz nebolo efektívne možné. S grafickou kartou mohlo totiž v jednom momente komunikovať iba 1 jadro procesora. Tento problém zužoval počítače dlhé roky. Windows 10 ho konečne vyriešil a DirectX 12 reálne profituje až zo 4 CPU jadier. Dodajme, že nová technológia dokáže spracovať až 600 tisíc tzv. draw calls (požiadavka na vykreslenie), čo je  100-násobne viac v porovnaní s DirectX 9.

Hoci DirectX 12 nedosahuje v každej konfigurácii 5-násobné zrýchlenie behu hry, z nového rozhrania by mali profitovať takmer všetci majitelia kompatibilného hardvéru.

Zdroj: Anandtech

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit