Pri sledovaní videa veľkú pridanú hodnotu neponúka

Predchádzajúcim poznatkom sme pravdepodobne neobjavili Ameriku, avšak ide o vec, ktorú si uvedomíte po pár dňoch používania skladateľného telefónu, keď opadne úvodný wow efekt. Prvých pár dní vás bude Mate Xs neustále vábiť a budete ho držať v ruke bez ohľadu na spôsob používania. A budete ho otvárať a zatvárať, aj keď na to reálne nemáte dôvod. Po úvodnom vytriezvení sme však preferovali komfortné uchopenie tradičného smartfónu – hoci, tabletový režim Mate Xs má svoje čaro.

V 8-palcovom otvorenom stave sa Mate Xs premení na príjemne tenký displej s hrúbkou 5,4 mm. Otvorený displej s pomerom strán 4,5:4 je ideálny na kancelársku prácu či surfovanie internetom alebo písanie emailov. V tomto režime má zmysel k zariadeniu pripojiť aj Bluetooth klávesnicu, v otvorenom stave sa s dokumentami pracuje naozaj pohodlne.

Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs a jeho 8-palcový displej s pomerom strán 4,5:4

Pri sledovaní videa však 8-palcová obrazovka neponúka až takú pridanú hodnotu, ako by ste si mohli myslieť. Šírka videa je totožná s tradičnými smartfónmi, ktoré dnes bežne ponúkajú 6,5-palcovú uhlopriečku. Pridaná hodnota je v tom smere, že video nemá zrezaných približne 5 až 7 mm zhora a zdola. To sú však v prevažnej väčšine hluché časti videa, takže aj pri ich absencii o nič neprídete.

Niektoré aplikácie na prehrávanie videa síce umožňujú vyplniť celý 8-palcový displej Mate Xs, avšak v takom prípade prídete o značnú časť videa po oboch bokoch, takže to neodporúčame. Ak teda chcete zariadenie primárne na sledovanie videa, potom si kúpte štandardný tablet s pomerom strán 16:9 alebo 16:10.

Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs

Niektoré aplikácie sú z tabletotelefónu zmätené

V systémových nastaveniach displeja si môžete prispôsobiť, ako sa majú aplikácie správať v režime otvorenej obrazovky – či majú využívať celú obrazovku alebo fungovať v režime 4:3 či 16:9. V niektorých prípadoch je toto nastavenie užitočné, napríklad v prípade aplikácie Instagram, ktorá má optimalizované príbehy práve na pomer strán 16:9. Pri prezeraní tejto sociálnej siete v režime celej obrazovky je vizuálny zážitok lepší, avšak príbehy nevidíte celé a rovnako je nepraktické ich tvorenie a publikovanie.

Mate Xs zväčša reaguje na otváranie a zatváranie obrazovky spoľahlivo. Najlepšie to funguje pri používaní systémových aplikácií priamo od Huawei, kde je zážitok bezchybný. V prípade aplikácií tretích strán, ako je Edge či Facebook, si však všimnete drobnosti, ktoré vás môžu iritovať – spomenuté aplikácie majú mierne odlišné používateľské rozhranie v závislosti od toho, či ich spustíte v režime tabletu alebo smartfónu. Rovnako sme si všimli, že Magio GO nefungovalo v tabletovom režime spoľahlivo – video sme museli minimalizovať a následne vrátiť do normálnej veľkosti, aby sa vôbec zobrazilo. Bolo počuť iba zvuk. Všetky spomenuté aplikácie sme do Mate Xs inštalovali zo zdrojov tretích strán.

Aplikácia Facebook. Zľava: Otvorený displej, aplikácia v smartfónovom a v tabletovom režime. Následne zatvorený displej, aplikácia v smartfónovom a tabletovom režime. Smartfónový režim znamená, že sme Facebook spustili, keď bol Mate Xs zatvorený. Tabletový režim je, keď aplikáciu spustíme s otvoreným Mate Xs

V praxi však rozdielne správanie aplikácie Facebook znamená, že v tabletovom režime využíva iné rozdelenie niektorých ovládacích prvkov a obsahuje dva šedé pásiky po bokoch. Keď telefón zavriete, aplikácia sa zmenší pri zachovaní rozloženia aj bočných pásikov. Riešením je manuálne zatvorenie aplikácie cez obrazovku posledných aplikácií a jej spustenie v režime smartfónu – vtedy sa spustí v smartfónovom režime. Ide o drobný detail, ktorý niekomu môže prekážať.

Samotný displej, ktorým je Mate Xs vybavený, je špičkovej kvality. Páčil sa nám maximálny jas a tiež aj podanie farieb. Podľa fotiek by ste mohli mať pocit, že displej je v strede mierne zdeformovaný, avšak počas používania zariadenia v otvorenom režime to nebudete vnímať. Je pravda, že na dotyk je cítiť určitú nerovnosť, ktorú spôsobuje konštrukcia pántu, avšak vizuálne pôsobí otvorený displej jednoliato.

Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs a jeho displej

Odolnosť displeja? Žiaden problém

Počas používania sme si však všimli, že displej, resp. ochranná fólia, ktorá je na ňom nalepená, je väčším magnetom na odtlačky prstov a prach, ako sme zvyknutí z používania tradičných smartfónov. Skladateľnú obrazovku sme preto pravidelne utierali pomocou handričky či trička. Poškodenia či poškrabania displeja sme sa nebáli a počas takmer mesačného používania sme nezaznamenali žiadne škrabance ani ďalšie opotrebovanie.

Mate Xs sme používali s ochranným obalom, ktorý je odlišný v porovnaní s tradičnými telefónmi. Nechráni zadnú stranu, pokrýva všetky štyri hrany a mierne vystupuje nad úroveň displeja. To stačí na to, aby ochránil displej pred prípadným poškriabaním, keď máte telefón položený na stole a trochu s ním šuchnete pri jeho zodvihnutí.

Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs s ochranným obalom, ktorý lemuje všetky štyri hrany

Huawei Mate Xs využíva procesor Kirin 990 5G, ktorý je základom vlajkových lodí P40, P40 Pro a Mate 30 Pro. Ponúka vysoký a spoľahlivý výkon, ktorý bez problémov poháňa telefón a poradí si s multitaskingom aj otváraním a zatváraním displeja a s tým súvisiacimi zmenami rozhrania systému Android 10 a spustených aplikácií.

8 GB operačnú pamäť dopĺňa 512 GB úložisko, k dispozícii je 4500 mAh batéria a 55 W nabíjanie. Súčasťou balenia je však 65 W nabíjačka, ktorou nabijete aj notebook s podporou nabíjania cez USB-C. Telefón ponúka výdrž na úrovni 1 dňa aktívneho používania s dostatočnou rezervou, čo je štandardná výdrž aj pre tradičné smartfóny.

Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs má snímač odtlačkov prstov v napájacom tlačidle

Recenzia je rozdelená do štyroch častí: