Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Hyundai Motor Company úspešne demonštrovala autonómnu jazdu úrovne 3 s nákladným automobilom na vzdialenosť 40 km v reálnej premávke
  • Hyundai pokračuje vo vývoji plne autonómnych nákladiakov s plánom spustiť autonómnu jazdu v konvoji už v nasledujúcom desaťročí

Kórejská spoločnosť Hyundai Motor Company úspešne absolvovala prvú domácu jazdu po diaľnici s autonómne riadeným veľkým nákladným automobilom. Ťahač Hyundai Xcient prešiel približne 40 km na diaľnici medzi mestami Uiwang a Incheon, ťahajúc veľký nákladný náves. Nákladiak trasu úspešne absolvoval za jednu hodinu, pričom na rýchlostnej komunikácii striktne dodržiaval rýchlostný limit 90 km/h.

Autonómne riadenie veľkých nákladných automobilov nie je iba dôležitou inováciou, ktorá transformuje sektor dopravy a logistiky, ale očakáva sa, že prispeje aj k redukcii ťažkých dopravných nehôd, ku ktorým každoročne dochádza na frekventovaných cestách v dôsledku ľudských chýb.

„Tento úspech našej demonštrácie potvrdzuje, že inovatívne technológie pre autonómnu jazdu sa dajú využiť na transformáciu oblasti dopravy a logistiky,“ povedal Main Ziegler, Ph.D., riaditeľ oddelenia stratégie výskumu a vývoja úžitkových vozidiel Hyundai Motor Company. „V tejto fáze ešte stále využívame vodiča na manuálne ovládanie vozidla v určitých situáciách, no myslím si, že vďaka neustálemu zdokonaľovaniu onedlho dosiahneme automatizáciu jazdy štvrtej úrovne.

Demonštrácia autonómnej jazdy prebiehala s ťažkým nákladným automobilom Hyundai Xcient s maximálnou nosnosťou 40 ton. Automobil bol vybavený systémom pre autonómnu jazdu, ktorá zodpovedá úrovni 3, ako ho definuje Society of Automotive Engineers (SAE). Počas jazdy sedel v kabíne vozidla vodič, ktorý bol pripravený prevziať manuálne riadenie v prípade potreby.

Inovatívne technologické prvky systému pre autonómnu jazdu umožňujú automaticky udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, meniť jazdné pruhy v premávke, identifikovať prechody vozidiel idúcich vpredu do iných jazdných pruhov, navigovať cez tunely a automaticky prispôsobovať rýchlosť až po zastavenie a opätovný rozjazd podľa toku premávky.

Testovaný nákladný ťahač s návesom je približne 3,5-krát dlhší, 1,4-krát širší a 9,2-krát ťažší ako priemerný kompaktný osobný automobil – a to bez nákladu. To si vyžaduje vyspelý a detailný ovládací systém pre autonómnu jazdu. Preto Hyundai vybavil vozidlo senzormi podobným tými, aké sa používajú v autonómnych osobných automobiloch, ako aj ďalšími prídavnými senzormi optimalizovanými pre ťažké nákladné automobily. Sústavu 10 rozličných senzorov, vrátane 3 predných a zado-bočných kamier, 2 predných a zadných radarový senzorov a 3 lidarov vpredu a na bokoch dopĺňal aj senzor uhla natočenia návesu voči ťahaču, ktorý umožňuje stabilizovať náves v ostrých zákrutách. Dáta zozbierané senzormi sa porovnávajú s digitálnou mapou vo vysokom rozlíšení. Riadiaca jednotka na základe vytvoreného modelu okolitého prostredia v reálnom čase robí presné rozhodnutia pre každú situáciu a ovláda akcelerátor, riadenie a brzdy.

Vozidlo bolo vybavené novým systémom ovládania riadenia (MAHS: Motor Assist Hydraulic Steering) vyvinutým spoločnosťou Hyundai Mobis, ktorý umožňuje presne elektrohydraulicky ovládať riadenie podľa povelov riadiacej jednotky.

Zavedenie autonómneho nákladného automobilu do dopravy a logistiky je predurčené vyvolať prevratnú zmenu v tomto odvetví podnikania. Autonómne nákladné automobily maximalizujú efektivitu udržiavaním optimálnej rýchlosti a redukovaním nákladov na palivo, ktoré pri jazdách na dlhé vzdialenosti predstavujú až jednu tretinu nákladov na dopravu. Pozitívnym efektom je aj redukcia emisií oxidu uhličitého (CO2). Pri cestnej nákladnej doprave je výhodné ak vozidlá jazdia na diaľnici za sebou v kolóne v bezpečných odstupoch. Preto Hyundai vyvíja technológiu umožňujúcu automatické sledovanie vedúceho vozidla, ktoré môže byť autonómne riadené. Tento proces by mal byť zavŕšený v budúcom desaťročí.

Spoločnosť Hyundai Motor v minulom roku už úspešne absolvovala autonómnu jazdu úrovne 4 s prototypmi Ioniq v centrálnej zóne Las Vegas a autonómnu jazdu úrovne 4 dlhú 190 km zo Soulu do Pyongchangu s prototypmi Hyundai NEXO poháňanými palivovým článkom na vodík a limuzínou Genesis G80 počas zimných olympijských hier 2018.

Značky: