Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vytvorenie tlaku na kvalitu digitálnych služieb štátu a zastavenie IT projektov v hodnote 250 miliónov eur považujú zástupcovia Slovensko.Digital za svoje najväčšie úspechy v prvom roku fungovania.

Experti z IT komunity tiež presadili zmeny do nového plánu informatizácie a predstavili konkrétne príklady, ako by štátne IT mohlo fungovať. Prvé zmeny v informatizácii sa začali, ale treba ich pretaviť do praxe “Za miliardu eur na informatizáciu sme ako občania dostali pramálo. Ak nechceme podobne premrhať aj ďalšiu miliardu v najbližších rokoch, štátne IT sa musí zmeniť.” To bola výzva Slovensko.Digital, s ktorou sa pred rokom stotožnilo viac ako 7 000 ľudí. “V štátnom IT za rok nastali hlavne vnútorné zmeny. Informatizácia má konečne jasného vlastníka, vznikol nový úrad podpredsedu vlády Pellegriniho, prijala sa nová koncepcia. Občania však chcú vidieť lepšie služby za menej peňazí a na to sa musia zámery z papiera dostať do praxe,” zhŕňa rok Ján Hargaš zo Slovensko.Digital.

Hlavné úspechy komunity

Komunita za prvý rok upozornila na viacero problémových IT projektov a tri z nich v celkovej hodnote 250 miliónov eur (kartičky zdravotného poistenia, systém automatických radarov a atlas pasívnej infraštruktúry) sa podarilo zastaviť. “Pomohli sme predísť škodám a veríme, že sme ušetrili daňovým poplatníkom ich peniaze. 250 miliónov eur je v prepočte 46 eur na občana,” približuje Hargaš.

Odborníci tiež navrhli 20 konkrétnych opatrení na systémové zmeny informatizácie. “Naše opatrenia boli zamerané na to, aby druhá miliarda do štátneho IT z eurofondov bola využitá podstatne lepšie ako tá prvá,” hovorí Ľubor Illek zo Slovensko.Digital. Opatrenia ešte vo februári podporilo viac ako 2.000 občanov a podarilo sa ich presadiť do novej koncepcie informatizácie spoločnosti. “Teší nás, že naše návrhy sa dostali do koncepcie. Zatiaľ sú to záväzky na papieri. Teraz ich treba preniesť do praxe” hovorí Illek.

Odborníci tiež prišli s niekoľkými príkladmi toho, ako by štátne IT služby mohli fungovať. Začiatkom roka spustili aplikáciu Volby.Digital, vďaka ktorej požiadalo o voličský preukaz 20 000 Slovákov v zahraničí a ďalších 10 000 na Slovensku. “V porovnaní s predošlými voľbami je to 2,5-násobný nárast. Stačila na to aplikácia, ktorú vytvorili IT nadšenci za necelý mesiac,” hovorí pre médiá Ján Suchal zo Slovensko.Digital.

V auguste zase spustili stránku ekosystem.slovensko.digital, na ktorej zverejňujú štátne dáta a prinášajú ich bližšie k IT komunite. “Chceme podporiť podobné projekty ako boli Volby.Digital. Kvalitné služby pre občanov nemusia vždy vznikať len v štátnej správe. Chceme priniesť konkurenciu a naďalej ukazovať, ako sa služby dajú robiť kvalitnejšie,” dopĺňa Suchal. Dáta a služby z ekosystému zatiaľ využívajú najmä súkromné firmy a v komunite začali vznikať aj nové nápady, ako napríklad aplikácia www.verejne.digital, ktorá zobrazuje prepojenia osôb, firiem a politikov.

Odborníci tiež podporili štátne inštitúcie, ktoré mali záujem zlepšiť informatizáciu. “Spolupracovali sme so Slovenským národným divadlom pri transparentnom nákupe ich web stránky, ktorú zverejnia v najbližších dňoch, s Inštitútom finančnej politiky pri správe hodnota za peniaze v IT, ktorú nedávno prijala vláda alebo s Najvyšším kontrolným úradom pri hodnotení IT projektov” uvádza Hargaš.

Plány do budúcnosti

V budúcom roku by komunita chcela pokračovať v odbornom dohľade nad informatizáciou a tlačiť na zlepšenie digitálnych služieb pre občanov. Očakávajú napríklad zjednodušenie platieb za elektronické služby, zlepšenie orientácie na stránkach Slovensko.sk alebo zlepšenie využitia elektronických občianskych preukazov a schránok. “Budeme tlačiť na to, aby sa zámery z novej koncepcie dostali z papiera do praxe a digitálne služby štátu sa priblížili tým komerčným. A to nielen v kvalite, ale aj v cenách. Nechceme dovoliť, aby sa premrhala ďalšia miliarda eur” uzatvára Hargaš.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.