Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Schránka už nie je iba poštová, ale aj elektronická, ktorú štát zriadil každému občanovi, či chcel alebo nie. Má ju každý dospelý, živnostník aj firma a je ich viac než 5,4 milióna. Na čo  slúžia, ako ich občania využívajú a vedia vôbec o tom, že ich majú?

Na konferencii ITAPA vystúpil so svojim príspevkom aj  vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušanom Chrenekom a hovoril o jednotnom jednotnom európskom digitálnom trhu.

ITAPA2_nowat

Ďalšou veľkou témou boli start-up firmy, kde slovenská vláda bude zjednodušovať proces vytvorenie spoločnosti s ručeným obmedzeným a tiež proces registrácie ako platcov DPH. K stratégii Slovenska na podporu start-upov sa vyjadril štátny tajomník MF SR Vazil Hudák.

ITAPA3_nowat

Jeden z najočakávanejších projektov financovaných z eurofondov – Ústredný portál verejnej správy  (ÚPVS) – predstavil a zhodnotil vo štvrtok v Bratislave na Jarnej konferencii ITAPA 2015 generálny riaditeľ NASES Rastislav Janota. “Portál verejnej správy je dnes v plnej prevádzke. Občania môžu využívať niekoľko desiatok elektronických služieb na jednotnom portáli verejnej správy www.slovensko.sk,  vďaka ktorému sa dostanú k rôznym informáciám a elektronickým službám štátu. Zatiaľ máme spracovaných 35 zo 110 životných situácií, ktoré občan najčastejšie rieši v komunikácii s úradmi,” povedal Janota. Ide o končiaci projekt v rámci OPIS, ktorý reálne odštartoval elektronickú komunikáciu inštitúcií s občanmi či podnikateľmi. „Už dnes je na ústrednom portáli dostupných 157 elektronických služieb, v budúcnosti pribudnú elektronické služby samospráv a vyšších územných celkov,“ vysvetlil Janota s tým, že celkové ukončenie projektu je naplánované na august tohto roka. Elektronickú komunikáciu s úradmi občania už využívajú – za rok 2014 podali cez ÚPVS vyše 200-tisíc elektronických podaní a za prvé štyri mesiace tohto roku viac ako 70-tisíc.

Výhody aj pre úradníkov

ÚPVS je jedným z najdôležitejších komponentov e-Governmentu na Slovensku. Už onedlho bude môcť výhody tohto systému využívať aj viac ako 10-tisíc zamestnancov Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny. Ocenia najmä urýchlenie a zjednodušenie administratívnych úkonov, ktoré dnes musia vykonávať napríklad pri vybavovaní žiadostí o sociálne dávky,  prídavky na deti a podobne.

Virtuálne miesto na komunikáciu s úradmi

Elektronická schránka je miestom, kam môžu byť občanom nad 18 rokov alebo spoločnostiam doručované písomnosti, ktoré si doteraz museli prevziať osobne na pošte. Jedinou podmienkou je pripojenie na internet a vlastníctvo eID preukazu (občiansky preukaz s čipom), ku ktorému dostane aj špeciálnu čítačku. Kým pre občanov je jej používanie dobrovoľné, pre firmy bude od augusta povinné. Do e-schránok budú chodiť aj elektronické rozhodnutia a ich prebratie bude potrebné potvrdiť digitálnym podpisom.