Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ako pripraviť autá, záhradnú techniku ​​a ďalšie spaľovacie motory na novú sezónu?

Jar je ideálnym obdobím nielen na očistu auta, ale aj na dôkladnú údržbu všetkých strojov so spaľovacím motorom. Pravidelnou starostlivosťou chránite nielen ich výkon a spoľahlivosť, ale aj svoju investíciu. Či už ide o automobil, záhradnú techniku ​​alebo lodný motor, výsledkom bude bezpečnejší, úspornejší a príjemnejší štart do novej sezóny. Na čo sa pri jarnom servise zamerať?

Záhradná technika: Na jar potrebuje reštart

Kosačky, píly, krovinorezy či ďalšia záhradná technika potrebujú skontrolovať najmä motor. Po zimnej odstávke dojazdite alebo miňte zvyšky paliva, ak ste ho nechali v nádrži. Následne natankujte čerstvú zmes benzínu. „Motorom veľmi prospeje kvalitné aditivované palivo, napr. Shell V-Power Racing 100, ktoré výrazne znižuje klepanie motora, potláča nedokonalé horenie a má schopnosť 100 % odstraňovať usadeniny znižujúce výkon,“* uvádza Markéta Jakoubková, ktorá zodpovedá za kvalitu palív Shell v Česku, na Slovensku a v ďalších piatich európskych krajinách. Palivo zbytočne neskladujte doma – v nestabilných teplotách rýchlo stráca svoje pôvodné vlastnosti. Pokiaľ je to nutné, uchovávajte ho v tmavej miestnosti pri stálej teplote (ideálne okolo 12 °C) a spotrebujte najneskôr do dvoch mesiacov.

Motor a palivo: Dôležitá prevencia karbónových usadenín

Jar prináša striedanie nižších a vyšších teplôt v krátkych intervaloch. Pre autá je to stále obdobie častých „studených štartov“, po ktorých sa motor rýchlo zahrieva. Tento jazdný vzorec podporuje vznik karbónových usadenín, ktoré môžu znižovať výkon motora a zvyšovať spotrebu paliva.

„Karbónové usadeniny sa tvoria po celý rok a z dlhodobého hľadiska môžu motoru výrazne škodiť,“ vysvetľuje Markéta Jakoubková. „Najjednoduchšou prevenciou je tankovať aditivované palivo, ktoré motor priebežne čistí a chráni pred tvorbou nových usadenín. Také sú napríklad palivá Shell V-Power, ktoré 100 % čistia kľúčové časti motora.“*

Teraz je vhodný čas úplne spotrebovať „zimné palivo“ (ak ho v nádrži máte) a natankovať čerstvú jarnú, respektíve letnú zmes – tá sa totiž líši svojím zložením. Prechodné palivá, ktoré natankujete od 1. marca do 14. apríla v prípade nafty a od 1. marca do 30. apríla v prípade benzínu, by sa potom zase mali „vyjazdiť“ pred ďalším klimatickým obdobím. Zvlášť majitelia plug-in hybridov či sporadicky využívaných áut by mali skontrolovať, či im v nádrži nezostal starší benzín, ktorý už nie je vhodný pre aktuálne teploty, čo najskôr ho spotrebovať a natankovať čerstvé palivo.

Podvozok: Skrytá hrozba v podobe soli a nečistôt

Zatiaľ čo karosériu si od zimných nánosov väčšina vodičov umyje so samozrejmosťou, na umývanie podvozku veľa z nich zabúda. Podľa údajov spoločnosti Shell si ho pri umývacom programe zvolí len necelá polovica zákazníkov. Pritom práve podvozok býva po zime najviac ohrozený nánosmi soli, chemickými posypmi, zvyškami olejov a ďalšími agresívnymi nečistotami.

Ohrozené sú hlavne silentbloky, čapy, tesnenie hnacích hriadeľov, tlmiče, diferenciál, brzdy, ale aj výfukový systém. Pokiaľ sa podvozok pravidelne neumýva, jednotlivé diely môžu začať korodovať, gumené časti tvrdnúť a celé sústavy potom strácajú spoľahlivosť aj životnosť. Nečistený a zanesený podvozok sa časom prejaví aj pri servisných úkonoch – pohyblivé diely „zatuhnú“ a je nutné ich vymeniť. Pravidelná starostlivosť tak prináša dlhodobú úsporu nákladov.

Všeobecne platí, že po zime (alebo aj počas nej) by mal podvozok prejsť tlakovým umývaním, ktoré odstráni zaschnutú soľ, štrk a prach. Oplatí sa zvoliť umývaciu linku, ktorá umývanie podvozku zahŕňa vo väčšine svojich programov a ideálne aj ručné tlakové predumytie. Na umývacích linkách čerpacích staníc Shell sú pre každé ročné obdobie pripravené špeciálne čistiace prípravky, ktoré sa po zime zameriavajú práve na odstránenie soli (v ďalších obdobiach potom napr. na peľ alebo hmyz).

Prevádzkové kvapaliny: Nezabúdajte na pravidelnú kontrolu

Kontrolu prevádzkových kvapalín by ste mali vykonávať aspoň vizuálne, pred sezónou však radšej starostlivejšie:

  • Ostrekovače: Po posledných mrazoch vymeňte zimnú zmes za letnú – lepšie odstraňuje hmyz a peľ.
  • Chladiaca kvapalina: Skontrolujte hladinu aj vek kvapaliny.
  • Brzdová kvapalina: Nechajte si ju v servise skontrolovať na obsah vody.
  • Motorový olej: Sledujte hladinu a termín výmeny podľa odporúčania výrobcu.

Pneumatiky: Prezutie nestačí, dôležitá je aj kontrola

Pri automobiloch je výmena pneumatík podľa ročného obdobia bežnou rutinou. Dôležité však nie je len samotné prezutie, ale aj kontrola ich stavu a tlaku. Pneumatiky sú jedným z najpodstatnejších prvkov bezpečnosti automobilu. Ak je ich dezén zjazdený alebo tlak nezodpovedá odporúčanej hodnote, môže sa výrazne predĺžiť brzdná dráha a zvýšiť riziko akvaplaningu.

Hneď ako sa teploty stabilnejšie držia nad 7 °C, oplatí sa prezuť na letné pneu. Zimné by sa v teplejšom počasí rýchlejšie opotrebovali a vozidlo by mohlo horšie reagovať v krízových situáciách. Podľa platnej legislatívy však stále platí, že zimné obutie je povinné do 31. marca, pokiaľ je na ceste sneh, ľad alebo námraza. Pri záhradných traktoroch či iných menších strojoch skontrolujte aspoň tlak v pneumatikách a prípadné trhliny, ktoré mohli cez zimu vzniknúť vplyvom mrazu.

* Účinky palív sa prejavujú postupne a môžu sa líšiť v závislosti od rôznych faktorov. Viac informácií o nich nájdete na www.shell.sk.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.