Jozef Lasz: Pripravujeme balík, v ktorom budú fixné služby SWANu a mobilné služby 4ky

1

Jozef Lasz je riaditeľ Divízie stratégie a rozvoja v spoločnosti SWAN. Absolvoval Fakultu Elektroniky a informatiky STU v roku 2006, následne sa venoval mobilným dátovým službám a to hlavne v spoločnosti T-Mobile Slovensko (neskôr Slovak Telekom), kde stál pri počiatkoch siete 4. generácie. Svoje skúsenosti sa rozhodol využiť aj v zahraničí, konkrétne v divízii mobilných inovácií najväčšieho holandského operátora, KPN.

Od roku 2015 zodpovedá za stratégiu a rozvoj v oblasti technológií a produktov v spoločnosti SWAN, ako aj za nastavenie produktového portfólia rezidenčného a korporátneho segmentu. Svoj voľný čas rád trávi s rodinou, spoznávaním exotických kultúr a jedál a venuje sa aj historickým chladným zbraniam. Okrem ich zbierania ho zaujíma najmä historické pozadie, prečo sa dané zbrane používali a prečo vyzerajú tak, ako ich v dávnych dobách vyrobili.

S Jozefom Laszom sme sa rozprávali o aktuálnych, ale aj budúcich trendoch v segmente fixných služieb.

TI: Čo máte na starosti vo SWANe?

JL: Zaoberám sa viacerými vecami. Časť mojej divízie sa stará o návrh a modernizáciu sietí. Pod pojmom sieť mám na mysli našu chrbticovú sieť, rádiové siete a prípadne aj siete pre Internet vecí. Ďalšia časť divízie sa venuje rôznym projektom, od myšlienky, cez nasadenie až po uvedenie do prevádzky. Kolegovia z tejto divízie sledujú trendy v telekomunikačnom svete a snažia sa ich pretaviť do života tak, aby bol šťastný aj zákazník, aj my.

Ďalší kolegovia sa venujú produktom, ako sú napríklad televízne služby na rôznych sieťach. Vždy sa ich snažia adaptovať tak, aby zákazník dostal maximum toho, čo mu daná technológia umožňuje. Riešia produkty, ktoré sa týkajú internetu a dátových služieb, pričom pre biznisových zákazníkov navrhujú rôzne komplexné aj doplnkové produkty, napr. ochranu siete.

Moja divízia sa venuje aj návrhom end-to-end riešení pre biznisových zákazníkov, ktoré dokážeme poskladať na mieru a tiež rozvoju rezidenčných sietí v bytovkách alebo v individuálnych výstavbách. Zvažujeme teda, ako, kedy a komu postaviť optické siete, aby sme ich vedeli ponúkať masovo v celej bytovke alebo v celej novej štvrti.

TI: Spomínate modernizáciu sietí. V prípade mobilných sietí sa v poslednej dobe často spomína najmä 5G. Ako je to s fixnými sieťami?

JL: Pre jednoduchosť by som začal práve mobilnými sieťami. Ponúkame produkty aj na LTE sieti, napr. TO.doma, ktorý je určený pre verejnosť. Pred dvoma mesiacmi sme ho zmodernizovali, uviedli sme vyššie rýchlosti. Toto navýšenie sa dotklo všetkých zákazníkov, nielen nových. Zároveň pripravujeme ďalšiu modernizáciu tejto siete.

Čo sa týka fixných sietí, v prípade optiky je modernizácia pomerne jednoduchá. Otázka je, aký bude dopyt. Momentálne ponúkame produkty s maximálnymi rýchlosťami až 300 Mbit/s a pripravujeme aj nové balíky, ktoré potešia istú skupinu zákazníkov a to hlavne v nových bytovkách, kde je dopyt mladých ľudí po internete s vysokými rýchlosťami.

TI: Chceme streamovať v 4K…

JL: Je to tak. Ľudia chcú mať v každej izbe nejakú obrazovku alebo tablet či počítač a častokrát je tak v rodine sledovaných súbežne viacero streamov naraz. Konektivita je potrebná a vidíme reálny dopyt.

Ešte dokončím predchádzajúcu otázku. V prípade metalických sietí je modernizácia o trošku zložitejšia. Aj napriek tomu sme sa do nej pustili, pretože aj zákazníci, ktorí využívajú túto technológiu, požadujú vyššie rýchlosti. Potrebujeme však vymeniť časť infraštruktúry za novšiu.

TI: Máte na mysli káble alebo zariadenia?

JL: Potrebujeme modernizovať zariadenia, káble sú postačujúce. Pri klasických koaxiálnych rozvodoch si tiež potrebujeme opätovne premerať sieť v danej lokalite, či vyhovuje vyššiemu štandardu a či tam môžeme spustiť atraktívnejšie balíky. Je to o trošku zložitejšie a naozaj je potrebné vykonať audit príslušnej vetvy a až následne sa rozhodnúť, čo vieme v danej lokalite urobiť.

TI: Pri optike teda ide iba o nastavenie v softvéri?

JL: Je to konfiguračná záležitosť. V niektorých centrálnych uzloch, kde sa zbiera dátová prevádzka od stoviek zákazníkov, treba vymeniť aj zariadenie pre navýšenie kapacity. Ak tam máme dostatočnú kapacitu, tak stačí iba zariadenie konfiguračne upraviť.

TI: Aké máte plány na rok 2019?

JL: Pre zákazníkov chceme pripraviť atraktívnejšie balíky internetu. Týka sa to prakticky všetkých našich zákazníkov, bez ohľadu na technológiu pripojenia. V segmente televíznych služieb pripravujeme redizajn používateľského prostredia, tak aby zodpovedalo roku 2019. Pôjde o veľmi jednoduché a ľahko ovládateľné prostredie. To terajšie zodpovedá štandardu, ktorý bol pred pár rokmi.

Chceme pripraviť aj novú atraktívnejšiu programovú štruktúru, kde si budú vedieť zákazníci vyskladať svoje obľúbené televízne programy. Pripravujeme veľmi atraktívnu ponuku pre OTT televíziu. Momentálne pod ňu spadá aplikácia SWAN GO, ktorej sa tiež bude týkať redizajn prostredia a začiatkom roka 2019 oznámime aj ďalšie novinky.

Pripravujeme cenovo zaujímavé balíčky rôznych produktov, či už existujúcich alebo nových. Chceme zákazníkom dať možnosť voľby, aby si vyskladali to najlepšie, čo z našej ponuky vedia dostať. Sú zákazníci, ktorí požadujú televíziu vo veľmi obmedzenom režime, ale chcú mať gigabitový internet. Budeme sa snažiť vyhovieť aj im.

A pracujeme aj na tom, aby sme priniesli balík služieb, v ktorom sú okrem pevných služieb aj mobilné služby od 4ky. Alternatív je viacero, verím, že vyberieme tú najatraktívnejšiu.

TI: Môžete prezradiť viac?

JL: Stále to dolaďujeme. Alternatív je viac, všetky sú atraktívne a zvažujeme, ktorá je pre zákazníka najlepšia.

TI: Ako vnímate aktuálny trend mobilných aplikácií na sledovanie televízie a prémiového obsahu?

JL: Pred 1,5 rokom sme predstavovali našu mobilnú televíziu SWAN GO a nechali sme si urobiť prieskum u zákazníkov rôznych vekových kategórií. Vyplynulo z neho, že mladá generácia kladie väčší dôraz na obsah a preferuje služby ako YouTube, Netflix či HBO GO. Klasickú televíziu sledujú už oveľa menej ako generácia pred nimi. Snažíme sa ísť aj týmto smerom, aby sme zákazníkom ponúkli to, čo chcú.

TI: Vidíte to aj na dátovej prevádzke?

JL: Analýzu máme dostupnú iba pre video obsah ako celok a ten tvorí 80% celkovej prevádzky. Vidíme však, že generačná obmena sa pomaly, ale isto, deje. Percento používateľov Netflixu alebo Amazonu Prime Video každým rokom stúpa. U nás je to trošku komplikovanejšie kvôli angličtine a cudzím jazykom. HBO GO je však kompletne lokalizované a je pomerne úspešné aj na našom trhu.

TI: Ako vnímate rôzne internetové televízie, ktoré sa v poslednej dobe objavujú aj na našom trhu? Už to v prípade televíznych služieb nie je iba o veľkých operátoroch

JL: Sledujeme ich detailne. Zatiaľ ich nevnímame ako výraznejšiu konkurenciu a to z toho hľadiska, že svoje služby ponúkajú iba cez internet. Nemajú klasické kamenné predajne, kam väčšina ľudí zájde, keď potrebujú nejakú službu.

Samozrejme, nechceme zaspať na vavrínoch a pôjdeme aj touto cestou. Na Slovensku to síce pôjde pomalšie ako v západných krajinách, ale dopyt po takýchto službách bude čoraz väčší.

TI: Na našom trhu je viacero poskytovateľov internetu, pevnej linky aj televízie. V čom vy vidíte vašu výhodu?

JL: Zákazníkom vieme poskytnúť všetko. Keď chce zákazník internet, televíziu aj fixné hlasové služby, vieme mu dať kompletné portfólio služieb na jednej faktúre. Z hľadiska televízie sme dlhodobo špička v počte programov v HD kvalite. Keď chce zákazník kvalitný obsah, vie, že sa má obrátiť na nás.

A čo sa týka pomeru cena/výkon, ak si zákazník urobí menší prieskum, sám zistí, že sa mu oplatí siahnuť po našich službách, aj keď už má mobilné služby u iného operátora.

TI: Tešíte sa na záver fúzie medzi SWANom a Benestrou? Čo si od nej sľubujete?

JL: Teším sa na to, ide o pomerne komplexnú fúziu. Máme naštartovaných veľa vecí, ktoré riešime, či už je to spoločná sieť alebo spoločné procesy. Tieto procesy však záverom fúzie nekončia, máme pred sebou ešte množstvo práce.

Dôležité je, že naša spoločná sieť bude väčšia a budeme vďaka nej schopní obslúžiť oveľa väčšie množstvo zákazníkov. Ani nie tak väčším množstvo služieb ako rôznymi spôsobmi, aby sme im poskytli najkvalitnejšie možné služby.

TI: V čom vidíte trendy budúcnosti pre fixné služby?

JL: Sú to služby navyše, s pridanou hodnotou, ktoré vieme zákazníkom poskytovať. Či už ide o balíčky napr. s online televíziou alebo s rôznymi OTT službami alebo v prípade biznis zákazníkov nedávno spustená anti-DDoS Protection ochrana, v rámci ktorej poskytujeme ochranu pred útokmi zvonka.

Budúcnosť bude samozrejme tiež o navyšovaní kapacít. Chystáme sa na rok 2020, aby sme boli aj na Slovensku gigabitová spoločnosť.

Ďakujeme za rozhovor

Prečítajte si aj:

Augustín Revák: Na Slovensku je denne približne 20-tisíc DDoS útokov a to len v rámci našej siete

O autorovi

Mobilné zariadenia, aplikácie a hry pozorne sledujem od ich uvedenia na trh. Okrem toho sa zameriavam na operačné systémy, zaujímavé služby pre spotrebiteľov, najnovšie gadgety a trendy budúcnosti. Publikujem od roku 2006, sledovať ma môžete na Instagrame @rmnkdlc a kontaktovať na roman@touchit.sk

Jeden komentár

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>