K téme umelej inteligencie sme sa stretli s generálnym riaditeľom Microsoftu pre Českú a Slovenskú pobočku, pánom Rudolf Urbánekom (RU).

Do Microsoftu prišiel po 16 rokoch práce v spoločnostiach ako T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom a od 1. marca 2018 je generálnym riaditeľom. Pri našom rozhovore sme sa však dotkli aj iných tém.

Rudolf Urbánek, generálny riaditeľ Microsoft Česká a Slovenská republika

Rudolf Urbánek, generálny riaditeľ Microsoft Česká a Slovenská republika

TI: Teraz letí v Microsofte téma umelej inteligencie. Povedzte nám o nej viac.

RU: Vychádzame z platformy, ktorá predstavuje moderné pracovné miesto, infraštruktúrny cloud a CRM (Customer Relationship Management). Nad tým máme kongnitívne služby ako je napr. rozpoznávanie reči, tiež neštruktúrovaných dát, preklad do textu a zložite algoritmy, ktoré poskytujeme našim zákazníkom. To je pre nás umelá inteligencia a naši zákazníci nad tým vytvárajú konečné riešenia.

TI: Predsa len však veľa ľudí spája Microsoft s operačným systémom Windows a balíkom kancelárskych aplikácií Office. To zostáva rovnaké?

RU: Samozrejme, Windows a Office je pre nás rozhodujúca časť trhu a my sa snažíme prvky z umelej inteligencie priniesť aj sem. Celá časť Office 365 alebo Microsoft Teams je stále našou prioritou.

My sme nadnárodná firma pôsobiaca v 193 krajinách sveta a naša spolupráca prebieha virtuálne na základe video komunikácie, zdieľania dát, spolupráce jednotlivých tímov. Keď napr. telefonujem s kolegom, nech je kdekoľvek na svete, tak v nástroji Microsoft Teams si môžete zvoliť už nielen nahrávanie, ale aj preklad hovoreného slova do textu. Tento sa ukladá, automaticky sa vytvoria zápisky.

TI: Takže už nemusíte vôbec cestovať?

RU: Ja cestujem veľa medzi Prahou a Bratislavou, chodím priamo za klientami a partnermi. Ale interne, teda pre vnútorné potreby Microsoftu už cestujem málo. Pre inšpiráciu chodím do USA, ale inak sú to hlavne cesty za klientami.

TI: Ako to fungujú dokopy, teda Slovenská a Česká republika.

RU: My sme z hľadiska Microsoftu jedna jednotka. Obe pobočky veľmi intenzívne spolupracujú, jedna bez druhej neexistuje. V Prahe máme navyše aj vývojárske centrum. Tu sa vyvíjajú globálne aplikácie ako napr. Teams, Skype alebo Dynamics. Ale v komerčnej časti sme jedna jednotka. Väčšina technických špecialistov pritom pokrýva obidva trhy.

TI: V Pražskej pobočke už máte spomínané moderné pracovné miesta?

RU: Áno, v Prahe máme novú budovu, v Bratislave o nej práve uvažujeme. Chceme aj tu mať podobný koncept, ako máme v Prahe. To znamená otvorené pracovisko so zdieľaným pracovným miestom a stačí nám o 20 % menej miesta ako sme mali pred presťahovaním. V každej miestnosti máme interaktívne prvky, ktoré spríjemňujú prácu. Pripojiť k pracovnému stretnutiu sa môžete z domu, z kaviarne, z kancelárie, z Bratislavy, z Prahy, nech ste kdekoľvek. Sú tu oddychové zóny, často tu prebiehajú aj neformálne stretnutia.

TI: Vráťme sa ešte k tej umelej inteligencii. V akom stave budete spokojní, že toto sme chceli dosiahnuť.

RU: My spokojní asi nebudeme nikdy. Umelá inteligencia je samostatný vedný odbor od roku 1956. Jej aplikácia ide postupne a pomaly, malými krokmi. Ide však v každom odvetví – začalo sa to u bánk, v obchodoch či u operátorov. Už vidíme aj vyhodnocovanie dát vo výrobe a zefektívňovanie výroby na základe analýzy dát. My veľa investujeme do oblasti zdravotníctva. A tu naša spokojnosť záleží aj od regulátorov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Určite budeme ale radi, keď umelá inteligencia bude nielen zefektívňovať výrobu, ale aj zachraňovať ľudské životy.

Ja bude spokojný vtedy, keď také veci ako rozpoznávanie hlasu a prevod do textu, spracovanie vizuálnych prvkov bude bez ohľadu na región. Hlavne myslím na rozpoznávanie reči z pohľadu slovenského Microsoftu.

TI: To je skvelá téma. Ako teda vyzerá Slovensko a Microsoft?

RU: V oblasti moderného vykonávania práce vidíme, že sa trh u nás výrazne zlepšuje. Stále viac firiem prechádza na flexibilnú pracovnú dobu a prácu z domu, teda kolaboračný spôsob práce všade tam, kde sa to dá. Vidíme, že stále viac sa aplikujú nové technológie do zefektívňovania opakujúcich sa pracovných postupov.

Veľké zaostávania Slovenska za vyspelejšími trhmi vidíme v dvoch rovinách. Prvou je schopnosť inovovať a aj úplne zmeniť biznis modely a druhou dôraz na vzdelávaní ľudí. Z hľadiska štruktúry našej ekonomiky je to prekvapujúce.

TI: Koľko ľudí pracuje v slovenskej pobočke Microsoftu?

RU: Tu máme zhruba do 100 ľudí, ale nie všetci pracujú pre slovenský Microsoft. Sú tu ľudia, ktorí z Bratislavy pracujú pre celý región, dokonca niektorí pracujú priamo pre americký Microsoft. Sú tu ľudia komerční, technickí, máme tu premier support ľudí, ktorí realizujú podporu pre našich zákazníkov. Naberáme, snažíme sa získať nových šikovných ľudí a každá ruka je vítaná. Z pohľadu počtu ľudí na trhu určite rastieme.

TI: Aký tu vlastne používate komunikačný jazyk v takto multijazyčnej firme?

RU: Tak so Slovákmi a Čechmi hovoríme po slovensky, inak po anglicky.

TI: Ak potrebujete dostať nejaké špecifikum slovenského trhu do globálneho riešenia Microsoftu, dá sa to?

RU: Chvalabohu máme na Slovensku aj takých zákazníkov ako je ESET ako veľkú globálnu firmu. A spätnú väzbu berieme aj od takýchto hráčov a potom to ide. Nie je to jednoduché, veď Microsoft operuje v 193 krajinách. Ale čím bude Slovensko ochotnejšie implementovať technológie a digitálne zručnosti, tým to bude ľahšie.

TI: Som veľmi rád, že väčšina dôležitých riešení Microsoftu je lokalizovaných do slovenčiny. Bude sa pokračovať v tomto trende?

RU: Ja verím, že sa to ešte viac posilní. To, čo je dnes už lokalizované, to sa určite zachová. Tým myslím štandardné produkty. Verím, že sa bude lokalizovať aj v oblasti kognitívnych služieb. To je samozrejme aj otázka ekosystému, ktorý je nad tým. My máme ako klienta Nejvyšší kontrolný úřad v Českej republike, ktorý dokáže prekladať z 12 jazykov a medzi inými je aj čeština. A je to výsledok našej spolupráce priamo s partnerom.

Ďakujem pekne za rozhovor!

Za TOUCHIT sa v centrále Microsoftu rozprával Ondrej Macko