V roku 2000 predstavil Sharp prvý telefón s digitálnym fotoaparátom na svete. Na začiatku roka 2010 ho mali takmer všetky mobilné telefóny.
S týmto trendom ľudia postupne prestávali mať záujem o klasické fotoaparáty, typicky o tzv. kompakty. Tie sa dovtedy tešili pomerne veľkému záujmu používateľov. Výrobcovia fotoaparátov sa odvtedy sústredili takmer výhradne na profesionálne stroje v cenách vysoko cez 2000 eur.
Pandémia trendy urýchlila
Dvojročná pandémia s výrazne eliminovaným cestovaním tento stav ešte viac prehĺbila. Z kamenných obchodov sa naviac takmer tretina predajov presunula do online prostredia.
„Trh s fotoaparátmi celosvetovo klesá a zároveň sa mení. Príčina je primárne v náhradách vo forme mobilov, v prípade ktorých sú zabudované fotoaparáty stále kvalitnejšie,“ tvrdí David Fuchs z firmy Agora DMT, ktorá na Slovensku distribuuje foto techniku a športovú techniku rôznych značiek. To potvrdzuje aj Olga Dolínková z Datartu. „Pokles predajov je aj v prípade bezzrkadloviek, kde sa prejavil taktiež nedostatok čipov, a tým pádom aj problémy s dodávkami tovaru,“. Spoločnosť Agora DMT však v prípade predajov bezzrkadloviek predsa len zaznamenáva nárast. Tie sú totiž oproti zrkadlovkám menšie, ľahšie a výkonnejšie než zrkadlové a kompaktné fotoaparáty.
Profesionálne fotoaparáty
Taktiež v prípade techniky a príslušenstva k fotoaparátom sa prejavuje prechod k smartfónom. Záujem je v súčasnej dobe hlavne o produkty vo vyššej cenovej hladine nad 2400 eur, ktoré nakupujú profesionáli. Z fotopríslušenstva bol v posledných dvoch rokoch najväčší záujem o produkty z kategórie akumulátorov, negatívov a kinofilmov, statívov a objektívov.
Rozdiel medzi východnou a západnou Európou
Ceny, za ktoré ľudia na našom trhu fotoaparáty a techniku nakupujú sa výrazne neodlišuje od zahraničia, sortiment je pritom zrovnateľný. Fotoaparáty sa u nás predávajú za podobné ceny ako napríklad v Rakúsku či Nemecku. Avšak v týchto krajinách je kúpna sila neporovnateľne vyššia, preto sú štandardné fotoaparáty vnímané ako štandardný tovar, zatiaľ čo u nás môžu byť vnímané ako luxusný tovar.
Vloger
Špeciálnu kategóriu tvoria fotoaparáty, ktoré dokážu slúžiť ako nástroj na tvorbu vlogov. Táto kategória zariadení sa objavili s príchodom tohto formátu a výsledky sa najčastejšie publikujú na YouTube. Tu sa výraznejšie prejavuje rozdiel medzi tým, čo dosiahnete pomocou smartfónu a čo pomocou špecializovaného zariadenia. Týka sa to obrazu ale hlavne hlasu.
Zdroje: vlastné, Nikon, Datart, Zboží.cz, Agora DMT
Prečítajte si tiež