Tento, minulý, ale aj predminulý rok (atď.) sa hovorilo o tom, že inovácie produktov spoločnosti Apple sú veľmi chabé, až nedostatočné a vraj iba doháňajú konkurenciu.
A nie iba to, veď Apple bol vždy popredný inovátor a výrobca revolučných zariadení! Kde sa to všetko vytratilo? Stratila táto spoločnosť drive? Myslím, že nie! Poďme si to trošku rozobrať. Nie, nebudem vám písať litánie o tom, aký je Apple dobrý alebo zlý, iba sa na to pozriem z praktického hľadiska, hľadiska používateľa týchto produktov, ale aj z hľadiska niekdajšieho odporcu jablka.
Apple prišiel s prvým – REVOLUČNÝM – zariadením v roku 2007, ešte za čias Steva Jobsa. Bol to iPhone 2G, ktorý reálne zmenil svet smartfónov. Rok na to prišiel iPhone 3G + (revolučný) AppStore, následne to bol iPhone 3GS, 4, 4s, nerevolučná päťka atď, až sme sa dostali k dnešným zariadeniam – bez ohľadu na to, či to bola éra Steva Jobsa alebo Tima Cooka. Svet sa mení, ľudia sa menia, názory sa menia, požiadavky a menia – vývoj napreduje a tým pádom sa plne pochopiteľne menia aj potreby výrobcov a zákazníkov – tomu sa hovorí evolúcia. Osobne neobľubujem názor, že „keby tam je Jobs, tak by to bolo všetko inak a Apple produkty by boli každý rok revolučné“. Hlúposť! Za prvé, niekto nevie, ako by to v skutočnosti bolo a za druhé, ako som napísal vyššie – vývojom a časom sa všetko mení, aj názor a vízie ľudí – áno, aj Jobs bol iba človek, ktorý sa prispôsoboval.
„Bude to skôr o iPhone, lebo to je najznámejšie a najobľúbenejšie Apple zariadenie, ale čiastočne zavŕtam aj do iných produktov“
Čo som tým chcel povedať? Prvý iPhone, ale aj iPad boli skutočne revolučné zariadenia, ktoré zmenili svet smartfónov a tabletov, povedzme, že tak, ako ich poznáme dnes, no ďalej sa už žiadna revolúcia nekonala, teda ak nepočítam AppStore. Apple neponúkal každý rok od predstavenia prvého iPhonu ďalší a ďalší revolučný produkt – ponúkal nám každým rokom vylepšený iPhone (a iné zariadenia), ktorý sa menil podľa potrieb, možností a tvaroval sa podľa použiteľných vízií dizajnérov. To je evolúcia, nie revolúcia. Načo vymýšľať koleso na fúriku, keď je vymyslené? Radšej mu pridajme motor! Verím, že prvá sekcia vám aspoň z časti pomohla pochopiť to, že Apple nebol každým rokom revolučným výrobcom (ani za čias Jobsa).
Jednoducho každým rokom napredovali, vyvíjali nové veci a inovovali, presne tak, ako to robí každý výrobca smartfónov. Ani v dnešnej dobe sa nekonajú predstavenia revolučných mobilných zariadení. Napríklad také skladacie displeje od konkurencie tiež nie sú žiadnou revolúciou v tejto oblasti, ide o očakávanú evolúciu. Veľa spoločností, vrátane Applu, investuje milióny aj do vývoja iných zariadení, ktoré raz (možno) budú revolučné, ale nateraz by som toto slovo zakopal a vytiahol ho iba vtedy, keď to bude aktuálne.
„Apple bol revolučným výrobcom iba párkrát, v jeho počiatkoch (iPhone, iPad, Mac) tie ostatné bájky o revolučnom výrobcovi mu pripli zatienení používatelia, ktorí mali klapky na očiach a nevideli nič iné, iba Apple. Toto presvedčenie tlačili nie len do seba, ale podvedome aj do okolia, ktoré to s miernym odporom začalo postupne akceptovať ako fakt, a to aj napriek tomu, že to fakt vôbec nebol. Neskôr z toho vznikli dva tábory, ktoré sa nevedia zniesť a stále medzi sebou (obrazne) bojujú.“
iPhone a iné Apple zariadenie sú totiž hotovými produktmi, ktoré sa každým rokom „iba“ vylepšujú/inovujú – rovnako, ako konkurenčné zariadenia. Nič revolučné sa za posledné roky v tomto segmente nepredstavilo – mýlim sa? To, že má napr. Huawei alebo Samsung snímače s extra vysokým rozlíšením a hybridným zoomom a pod. nie je tiež revolúciou, ale evolúciou. Či je to Apple alebo iný výrobca, každý inovuje podľa uváženia, možností a interného nastavenia procesov.
„Apple nemá tak dobré snímače ako konkurencia, Apple prišiel neskoro s tým a tým, atď.., To je v poriadku, akurát je rozdiel v tom, že mojimi očami do toho nejde Apple bezhlavo, ale postupne a tam, kde je to pre biznis lukratívne – narážam tým napr. na Apple Pay, na ktoré sme tak dlho čakali. Prečo? Lebo to (pravdepodobne) nebola pre túto spoločnosť priorita.“
Takže, Apple síce nie je revolučný, ani najlepší, ale niekoľko dôležitých predností predsa len má. A v tomto smere sa môže čiastočne hovoriť o výnimočnosti. V prvom rade je to fakt, že keď Apple niečo spraví/predstaví, tak to reálne a dlhodobo funguje. Dobre, posledné obdobie miestami kríva, ale snaží to napravovať. Po druhé – jablčné produkty možno nie sú tie najinovatívnejšie, ale fungujú – fungujú dlhodobo a bez väčších problémov, čo sa o bežnej konkurencii povedať nedá.
Ako príklad uvediem moju reálnu skúsenosť. Veľmi dávno som vlastnil iPhone 3G, no v tej dobe už bol aj iPhone 4S, ktorý som mal možnosť vyskúšať. Na danú dobu super stroje, no pár mesiacov na to sa mi do rúk dostal Samsung Galaxy S2, z ktorého som bol nadšený! Bol väčší, trošku lepšie fotil (mal som ten pocit) a hlavne bol rýchly – s Androidom! Samozrejme som si ho kúpil a od tohto času som bol nejakým spôsobom nekompromisný Samsung používateľ, a to až do čias Galaxy S7 Edge, kedy som sa na Samsung nahneval a vyskúšal som ten strašný, uzavretý a jednoduchý ajfón pre jednoduchých ľudí, ako som to viac krát počul. Odvtedy som späť neprešiel, ekosystém rozšíril a pochopil jednu vec – keď chcem dlhodobú kvalitu a funkčné zariadenie, tak si vyberiem Apple.
Keď chcem tie najnovšie inovácie a výdobytky, tak idem do konkurencie, no reálne viem, že po roku, max. dvoch (čo je úspech) budem musieť meniť, lebo to nebude fungovať tak ako si predstavujem – myslím softvér, aktualizácie a odladenie. To nie je obhajoba, to je fakt.
Prečo to spomínam? Lebo som nedávno zapol iPhone 3G a zhodou náhod sa mi pár dní na to dostala do rúk moja bývalá „S2“, ktorá je u kamaráta v šuplíku. Čo myslíte, ako to dopadlo? iPhone 3G by vedel nenáročný používateľ aj dnes používať bez extra veľkých problémov – funkčné a na tie roky relatívne svižné zariadenie. S2 som chytil, poťukal, prebehol systém a po chvíľkovom stave nostalgie odložil so smiechom späť – je to šrot, sorry, ale tak to je. A toto je tá dlhodobá udržateľnosť a funkčnosť, ktorou Apple aj v dnešnej dobe vyniká. V teste rýchlosti môže byť napr. Huawei teraz lepší, ale skúste spraviť rovnaký test na rovnakých telefónoch po 2 rokoch :).
„Apple tak trošku revolučným a výnimočným výrobcom vlastne je – softvérom, vlastným prístupom a dlhodobou udržateľnosťou, ktorú neponúka žiadny iný výrobca.“
Z praktického hľadiska teda nie je Apple najlepší a podľa mňa sa do tejto role tento výrobca ani nestavia. Ide po malých, ale (prevažne) stabilných krokoch vpred, zariadenia dlhodobo fungujú, ponúkajú unikátny systém spolupráce (ekosystém), má najlojálnejších zákazníkov a produkty s nahryznutým jablkom si držia cenu tak, ako žiadne iné konkurenčné zariadenia. Tým však nechcem naznačiť, že konkurencia je zlá a nehodnotná, to odmietam – každý výrobca má v ponuke zaujímavé zariadenia + vlastný prístup, čo je správne (mne osobne napr. strašne imponuje aj Google s modelom Pixel 4 XL – skvelý stroj!)
Stačí teda tento spôsob a rýchlosť inovácií stálym a potencionálnym zákazníkom? Niektorým áno, iní si zvyknú, resp. sú zvyknutí a tí ďalší odídu ku konkurencii – to je proste život, a tak to je správne. Alebo si myslíte, že sa dá vyhovieť každému a každej požiadavke? Asi nie! Apple inovuje podľa nám neznámych osnov, ktoré majú pre túto spoločnosť nejaký význam (ja ho nepoznám) a my s tým nič neurobíme. Drive tam stále je, ale sústredenie je zamerané na rôzne strany, iPhone, Macbook, iPad, AirPods a pod., to všetko sú z určitej časti priority, ale nie je možné sa zamerať iba na jeden produkt, ktorý bude „revolučný“ – najmä nie v spoločnosti ako je Apple, ktorá ponúka výborný hardvér, tvorí vlastný softvér a do toho sú tu rôzne služby, o ktorých mnohí ani nevedia, že vôbec existujú. To všetko podlieha vývoju na trhu a príjmom, ktoré má Apple v pláne získať. Zameranie sa na jeden/dva exkluzívne produkty by bolo v tomto prípade vysoko kontraproduktívne.
To je môj názor, ale budem rád, keď pod článkom v komentároch zanecháte aj ten váš.