Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V hre je viac než miliarda eur, ale aj budúcnosť železničnej dopravy na Slovensku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje komplexnú modernizáciu svojho vozidlového parku. Opatrenia reagujú na dlhodobo neudržateľný technický stav časti vozidiel. V prevádzke sú stále desiatky súprav, ktoré nemajú klimatizáciu, Wi-Fi ani moderné informačné systémy. Hodnota pripravenej investície presahuje jednu miliardu eur. ZSSK počíta s výrazným omladením priemerného veku vlakov a zavedením technológií, ktoré zodpovedajú požiadavkám súčasnej železničnej dopravy.

Náš cieľ je pragmatický. Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy. Vďaka pripravovanej modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie, ekologickejšie a ekonomicky efektívnejšie typy. Hoci prvé kroky sa realizujú už v tomto a budúcom roku, výraznejšie prínosy cestujúci pocítia približne o dva až tri roky. Dôležité je začať, aby sme v budúcnosti zabezpečili čo najvyššiu kvalitu cestovania. Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebude čo modernizovať a zároveň nebudeme mať na čom jazdiť,“ uviedol Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Moderné vlaky sú jedným zo štyroch pilierov aktuálnej stratégie ZSSK. Zvyšné tri tvoria: stabilita ako zamestnávateľa, kvalitnejšie služby a udržateľné financovanie. Všetky však stoja na základnom predpoklade – že sa dopravcovi podarí zabezpečiť externé financovanie, najmä z eurofondov. Aj tieto projekty by mali byť vo veľkej miere pokryté z eurofondov, avšak dopravca hľadá aj ďalšie možnosti financovania z iných zdrojov.

„Rezort dopravy sa bude usilovať o čo najefektívnejšie využitie dostupných európskych zdrojov pri financovaní týchto dôležitých projektov. Verím, že modernizácia vozidlového parku významne zvýši pohodlie cestujúcich a prinesie železničnej doprave novú dynamiku, ktorá osloví širokú verejnosť. Modernizácia je zároveň podmienka pre konkurencieschopnosť železnice. Ak štátny dopravca nebude technicky pripravený, trh ho pri liberalizácii jednoducho obíde. Práve teraz je čas využiť európske zdroje a pripraviť sa na to, čo príde o pár rokov, uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Viac ako polovica vozidiel ZSSK je staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek dosahuje 16 rokov. Mnohé z týchto vlakov sú poruchové, náročné na údržbu a ich náhradné diely sú ťažko dostupné. Niektoré nočné vozne boli vyrobené ešte v 80. rokoch. Ich výmena už nie je len otázkou zvýšenia komfortu, ale najmä bezpečnej a spoľahlivej prevádzky. ZSSK preto cielene smeruje k parku, ktorý bude technicky modernejší, prevádzkovo efektívnejší a spoľahlivejší pre každodenné cestovanie. Súčasný modernizačný balík predstavuje základnú podmienku na to, aby dopravca zvládol úlohy aj v liberalizovanom trhu a zároveň dokázal využiť dostupné európske fondy. Projekty musia byť pripravené na realizáciu už v najbližších mesiacoch, pretože rozhodujúce je správne načasovanie.

Elektrické jednotky do diaľkovej dopravy s 10-ročným servisom

  • Predpokladaná hodnota zákazky: cca 644,9 miliónov eur bez DPH 

(z toho opcia na 7 ks za cca 232,9 miliónov eur bez DPH)

  • Počet: 8 ks s opciou na ďalších 7 ks 
  • Vyhlásenie verejného obstarávania: 19. marca 2025
  • Vybavenie: bistrovozeň a priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných cestujúcich aj bicykle, komplexný informačný systém (optický, akustický, Wi-Fi)
  • Bližšie informácie: Ponúknu minimálne 550 miest na sedenie, vrátane prvej triedy s minimálne 75 miestami. Ich vysoká kapacita a maximálna rýchlosť až 200 km/h poskytne cestujúcim najmodernejší dizajn a bezkonkurenčný komfort

Batériové elektrické jednotky BEMU 

  • Predpokladaná hodnota zákazky: cca 306 miliónov eur bez DPH 

(z toho opcia na 20 ks za cca 170 miliónov eur bez DPH)

  • Počet: 16 ks s opciou na ďalších 20 ks 
  • Vyhlásenie verejného obstarávania: 18. marca 2025
  • Vybavenie: klimatizované interiéry, moderné informačné systémy, Wi-Fi pripojenie a komfortnejšie priestory na prepravu bicyklov a kočíkov
  • Bližšie informácie: Nové batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia bez emisií, čím postupne nahradia dieselové súpravy na určitých tratiach a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy. Okrem toho, že zvýšia komfort cestovania, zlepšia aj pracovné podmienky zamestnancov.

Elektrické veľkokapacitné jednotky

  • Predpokladaná hodnota zákazky: cca 102 milióna eur bez DPH 

(z toho opcia na 2 ks za cca 51 miliónov eur bez DPH)

  • Počet: 2 ks s opciou na ďalšie 2 ks 
  • Vyhlásenie verejného obstarávania: 17. januára 2025
  • Vybavenie: moderné informačné systémy, ako digitálne panely a zvukové hlásenia, moderné technológie, ktoré zvyšujú komfort cestovania a efektivitu prevádzky.
  • Bližšie informácie: Ich kapacita bude minimálne 560 miest na sedenie, pričom maximálna prevádzková rýchlosť dosiahne 160 km/h. Energetická efektivita jednotiek je výrazná – spotreba energie by mala dosahovať maximálne iba 12 kWh na vlakový kilometer, čo predstavuje približne o 25 % nižšiu spotrebu oproti starším vozidlám. Nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.

Lôžkové vozne pre nočné vlaky s 10-ročným servisom

  • Predpokladaná hodnota zákazky: cca 90,3 milióna eur bez DPH 

(z toho opcia na 14 ks za cca 52,6 miliónov eur bez DPH)

  • Počet: 10 ks s opciou na ďalších 14 ks 
  • Vyhlásenie verejného obstarávania: 22. januára 2025
  • Vybavenie: moderné prvky ako klimatizácia, elektrické zásuvky a umývadlo priamo v oddiele, Wi-Fi pripojenie, pohodlné lôžka a uzamykateľné kupé
  • Bližšie informácie: Nové modernizované lôžkové vozne by priniesli nielen vyšší komfort, ale by aj významne prispeli k zlepšeniu celkovej kultúry cestovania. Pohodlie, bezpečnosť a moderné vybavenie sú kľúčové benefity, ktoré cestujúci ocenia na dlhých cestách.

Modernizácia ležadlových vozňov Bmeer do nočnej dopravy

  • Predpokladaná hodnota zákazky: cca 36,5 miliónov eur bez DPH 

(z toho opcia na 10 ks za cca 18,2 miliónov eur bez DPH)

  • Počet: 10 ks s opciou na ďalších 10 ks 
  • Vyhlásenie verejného obstarávania: 30. januára 2025
  • Vybavenie: oddiele so základným komfortom na nočné cestovanie, ideálnymi pre skupiny či rodiny
  • Bližšie informácie: Modernizácia zahŕňa kompletnú obnovu interiéru vrátane výmeny nástupných a čelných prechodových dverí,  inštaláciu nových systémov kúrenia a chladenia, vákuových toaliet, informačného systému, ako aj technické vylepšenia vrátane elektro-magnetickej koľajnicovej brzdy či dosadenia nového centrálneho zdroja energie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.