Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Aktuálna situácia, výrazne ovplyvnená vysokou infláciou a energetickou krízou, si vyžaduje rýchle, promptné a efektívne riešenia. Platí to tak vo výrobnej sfére, ako aj v logistike. A práve na spôsob vyrovnania sa s vyššími nákladmi bol zameraný jubilejný 15. ročník medzinárodného logistického kongresu SLOVLOG. O nevyhnutnosti diskutovať o aktuálnych pálčivých témach svedčí aj veľký záujem logistických profesionálov o podujatie, ktoré sa konalo 24. a 25. novembra 2022 v priestoroch hotela DoubleTree by Hilton v Bratislave.

Rečníci pred plnou sálou preskúmali nielen vplyvy minulosti, ale ukázali aj budúcnosť. Akým spôsobom zamiešala karty v logistike pandémia koronavírusu a extrémne vysoká inflácia vyvolaná aj vojnovým konfliktom na Ukrajine? Čo priniesli pre firmy vyššie ceny energií a pohonných hmôt? Čo sa stalo s ich plánovanými investíciami a inováciami? Aj o tom všetkom bola reč na 15. ročníku logistického kongresu SLOVLOG. Organizátorom najväčšieho logistického podujatia jesene bola spoločnosť ATOZ Group, a časopis Systémy Logistiky bol už tradične mediálnym partnerom.

Kongres navštívilo 330 účastníkov, v 12 programových bodoch vystúpilo 34 rečníkov vrátane dvoch kľúčových, zaznelo 7 prípadových štúdií, debatovalo sa v dvoch panelových diskusiách a v ponuke bola druhý deň kongresu návšteva troch logistických prevádzok. Akciu podporilo 36 partnerov a 18 médií. V rámci speed-datingovej platformy BizLOG prebehlo 85 schôdzok.

Pohľady na náklady v logistike

Do éry pandémie koronavírusu platilo, že náklady znižovali v mnohých oblastiach. Od roku 2021 však enormným spôsobom začali rásť ceny surovín, energie či prepravy. Tým pádom viaceré spoločnosti boli nútené vynaložiť na svoje prevádzky a projekty viac financií. Čo sa dá robiť v takejto situácii? Aké majú možnosti podniky, ktoré neraz doslova bojujú nielen o prežitie, ale aj o zabezpečenie toku tovaru po celom Slovensku. Účastníci kongresu SLOVLOG sa jednoznačne zhodli na tom, bez ohľadu na to, v akej oblasti pôsobia, že práve automatizácia, robotizácia a digitalizácia dokážu znížiť náklady.

„15. ročník SLOVLOGu bol pre mňa výnimočný. Stretnutie po siedmych mesiacoch ukázalo, že logistika nikdy ,nespíʻ. Práve naopak. Dôkazom toho je rekordný počet účastníkov a predovšetkým užívateľov logistických služieb. Posvietiť si na náklady práve v tejto dobe je absolútne kľúčové. Kongres priniesol kopec aktuálnych prípadových štúdii a prezentácií, ktoré náklady do veľkej miery riešia,“ hovorí Tatiana Koššová, country manager spoločnosti ATOZ Group pre Slovensko s tým, že sa podarilo vytvoriť kongres, ktorý je vlajkovou loďou logistických informácií.

Potrebujeme motiváciu k úspechu

V súčasnosti prežívajú ťažké časy všetky firmy. Napriek tomu má zmysel sa snažiť o úspech. Stačí len objaviť motiváciu k jeho dosiahnutiu. Akým spôsobom sa to dá, aj keď už chceme sa vzdať, ukázala hosťom kongrese vo svojej úvodnej reči známa športovkyňa Anastasia Kuzmina. Priblíži nielen to, kde hľadala ona samotná motiváciu k jedinečným výkonom a úspechom, ale popísala aj rôzne druhy motivácie, ktoré jej pomáhali počas jej vrcholovej športovej kariéry. Pred publikom zároveň zdôraznila, že dôležité sú mať vytýčené ciele a hľadať cesty k ich dosiahnutiu. Okrem toho známa športovkyňa bude hovorila aj o časovom manažmente, ktorý považuje za jeden z hlavných kľúčov k úspechu.

Inflácia nie je až taký strašiak

Súčasná inflácia je holým faktom. Je však skutočne postrachom aj pre samotnú logistiku? Michal Horváth, hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska a riaditeľ odboru ekonomických a menových analýz, si myslí, že nie. V naplnenej sále sa venoval rôznym typom vplyvu inflácie na správanie ľudí aj firiem. Zároveň pomenoval faktory, ktoré zvyšovanie cien v poslednom období poháňajú. Prezentácia experta na ekonomiku poskytla účastníkom kongresu aj aktuálny pohľad na nálady i očakávaný vývoj na Slovensku a vo svete.

Inšpiratívne diskusie manažérov logistiky

Na kongrese SLOVLOG nechýbal pestrý sprievodný program vrátane inšpiratívnych panelových diskusií. Prvá z nich sa venovala taktiež príčinám, ktoré roztáčajú inflačnú špirálu. Do diskusie sa zapojili Alexander Czako (Tauris Group), Péter Vörös (HOPI SK), Vladimír Vlha (108 Agency), Svetozár Rohoň (Contera) a Martin Urban (Jungheinirch Slovensko). Moderátorom panelu bol Jeffrey Osterroth, konateľ spoločnosti ATOZ Group. Všetci uznali, že veľké množstvo peňazí len povzbudzuje rast cien. A tým pádom aj vyššie náklady. Rečníckou otázkou však je, prečo je tomu tak aj v odboroch, pri produktoch a službách, kde by to už nutné nebolo? Diskutujúci uznali, že len „rezať“ náklady nepôjde, treba hľadať aj iné možnosti. Jedným z nich je už častokrát spomínaná automatizácia a optimalizácia všetkých procesov. Logistickí profesionáli zároveň predstavili aj vlastné „recepty“, ako sa vyrovnali s výzvami súčasnej doby.

Veľký záujem o stretnutia v rámci BizLOGu

Počas obeda čakali na účastníkov logistického kongresu už klasické a obľúbené desaťminútové „speed-datingové“ stretnutia BizLOG. Tento ideálny spôsob stretnutia zákazníkov a dodávateľov na neutrálnej pôde využilo mnoho desiatok záujemcov. Prečo? Benefitom týchto stretnutí totiž je, že obe strany rýchlo zistia, či má zmysel rozvinúť rokovania aj do konkrétnejšej podoby. Po prvýkrát si pritom mohli účastníci vybrať stretnutia cez online formulár.

„Je to na základe spätnej väzby od účastníkov kongresu, ktorí hľadajú nových dodávateľov. Všetci sa totiž zhodli na tom, že práve kongres ako SLOVLOG je ideálnou príležitosťou, kde ich stretnúť. Skôr mohli vyberať len partneri, s kým sa majú záujem stretnúť. Teraz už budú môcť aj účastníci – rezervačný systém je spojený s profilmi partnerov, kde sa môžete oboznámiť bližšie s ich službami,“ vysvetľuje Terézia Radková, project manager spoločnosti ATOZ Group.

Aktuálne novinky zo sveta automatizácie

Automatizácia patrí k najdôležitejšiemu pojmu v súčasnosti. Dokáže nielen urýchliť procesy, ale prináša aj efektivitu a v neposlednom rade značné finančné úspory. Účastníkov kongresu SLOVLOG preto v rámci popoludňajšieho programu čakal v skutku bohatý program, v rámci ktorého sa zoznámili s najnovšími inováciami v oblasti automatizácie. Štefan Buček zo spoločnosti IKEA Components a Marián Jančík zo spoločnosti Jungheinrich sa podelili o dlhodobé skúsenosti s používaním automatických vozíkov AGV v praxi. V exkluzívnej prípadovej štúdii previedli hostí od zámeru, dôvodov, cez implementáciu a nasadenie až po benefity z viacročnej praxe.

Významný výrobca automobilov Hyundai Motor Manufacturing Czech denne odbaví stovky nákladných vozidiel privážajúcich komponenty na stavbu osobných vozidiel. Na zrýchlenie odbavenia dodávateľov si zabezpečili nástroj na riadenie dopravy a nastavili tak pevné pravidlá procesu vykládky. Vďaka aplikácii Time Slot Control už lepšie plánujú prácu na výkladkových miestach. Detaily predstavil Jakub Seidler z Hyundai Motor Manufacturing Czech. Ďalšiu prípadovú štúdiu o výrobných linkách bez ľudskej pracovnej sily v automotive „priniesli“ hosťom Mária Budzelová z Yanfeng Automotive Interiors a Pavel Mikuška z Bito-skladovacia technika. Účelom implementácie 87 AGV vozíkov vo výrobnom závode Yanfeng, zameranom na výrobu interiérov pre automobilový priemysel, bolo získanie nových skladových kapacít.

Nezanedbateľná pomoc robotov v skladovaní

V rámci popoludňajšej panelovej diskusie vystúpili Vladislav Krasický (Nay), Miroslav Krupa (U & Sluno), Albert Kyzek (Systech Group), Marián Šarišský (Dedoles), Ivan Pastier (CTP) a Jakub Pelikán (Mountpark). Okrem iného sa dotkli významu automatizácie s účelom zefektívnenia skladovania. Popritom vyzdvihli čoraz väčší vplyv robotizácie, ktorá dokáže urýchľovať skladovacie procesy. Diskutujúci zároveň potvrdili, že covidové, ako aj post-covidové dianie tento trend len výrazne prehĺbilo. Okrem toho podotkli, že automatizácia logistických prevádzok zasahuje do mnoho aspektov logistického života. Začína to stavebnou pripravenosťou budov, pokračuje výberom vhodného skladového modelu, obstaraním a inštaláciou potrebnej skladovej technológie, jej sprevádzkovaním a uvedením na maximálny výkon. Ďalej zabezpečením efektívnych pickovacích technológií, získaním kvalifikovaného personálu a v neposlednom rade končí dôkladnou dátovou logistikou a analytikou.

Exkluzívne prezentácie o nových projektoch

Po popoludňajšej kávovej prestávke prišiel rad na ďalšie inšpiratívne prednášky. V rámci prvej Sébastian Mauriange z Groupe SEB a Adrián Galbavý z DHL Supply Chain Slovakia predstavili, ako presťahovali celú skladovú prevádzku len za dva týždne. Začalo sa to v roku 2021, kedy sa na základe obchodnej projekcie skupiny Groupe SEB zistilo, že súčasné skladové priestory sú poddimenzované. Zdeněk Sehnal z MP Krásno a Tomáš Pajonk zo spoločnosti Solvertech zas predstavili zaujímavý príbeh poslednej míle. Presnejšie ukázali skúsenosti zo zavádzania a prevádzkovania dispečerskej aplikácie Tasha na plánovanie trás, ktorý im výrazne pomáha ušetriť čas dispečerov i náklady.

DSV Solutions Slovakia každý deň poskytuje a spravuje riešenia dodávateľského reťazca pre tisíce firiem. Pre svoj kontinuálny rast potrebuje partnera v oblasti logistických nehnuteľnosti. Takýmto partnerom sa stala firma Prologis. Viac o projekte, ktorý sa realizoval v Prologis Park Bratislava, prezradili Anton Keleši z DSV Solutions Slovakia a Jakub Randa z Prologis. Spoločnosť HOPI SK začiatkom roka 2021 spustila projekt chladenej a mrazenej kartónovej distribúcie pre retail. Priamo od zástupcov HOPI SK (Michal Hajkovský) a obchodného partnera Minit Slovakia (Ľubomíra Holešová) sa hostia dozvedeli detaily spoločnej implementácii služby do vnútra firmy.

Na záver si účastníci kongresu SLOVLOG vypočuli exkluzívnu prezentáciu od Davida Udala, supply chain directora českej a slovenskej pobočky Plzenského Prazdroja. Ten oboznámil všetkých s projektami automatizácie dodávateľského reťazca, ktoré spoločnosť v posledných rokoch zrealizovala. Patria medzi ne aj Control Tower a mobilné riešenia Direct Store Delivery (mDSD) či automatizované miešanie tovaru na paletách. Nechýbali ani informácie o realizácii automaticky riadených vozidiel v pivovare Radegast a o plnoautomatickom sklade v plzenskej prevádzke.

Večerné nadviazanie nových kontaktov

Po skončení tradičného kongresového programu čakal na hostí Logistický Business Mixer, mimoriadne obľúbený vrchol kongresového dňa. Je to totiž ideálne miesto nielen na relaxáciu, ale aj na nadviazanie nových obchodných kontaktov či posilnenie už tých existujúcich. Na profesionálov zo sveta logistiky čakala pivná degustáciu od Plzenského Prazdroja, ale aj miešané drinky od spoločnosti Karloff (Tatra Tea). Dobrú náladu dofarbila skvelá živá hudba.

Tri zaujímavé exkurzie – logistika v praxi

Na druhý kongresový deň sa opäť uskutočnili exkurzie v rámci programu SEELOG, ktorého cieľom je predstaviť „logistiku v praxi“ a sprostredkovať informácie o zaujímavých projektoch na Slovensku. Tentokrát Štefan Buček z IKEA Components previedol účastníkov kongresu závodom a skladom spoločnosti v Malackách. IKEA Components sa zaoberá vývojom, nákupom, zhromažďovaním, balením a distribúciou nábytkových komponentov, vybavenia do obchodných domov, materiálov pre dodávateľov skupiny IKEA a popredajným servisom. Komponenty, ktoré spoločnosť nakupuje od výrobcov z celého sveta, balí do sád a dodáva ich svojim zákazníkom – výrobcom nábytku pre obchodné domy IKEA.

V Seredi hostí v rámci návštevy privítali Anton Jasenovec a Julien Lalande z FM Logistic. Spoločnosť FM Logistic poskytuje komplexné logistické služby a na Slovensku pôsobí od roku 1999. V Seredi disponuje platformou s rozlohou 55 000 m2 a kapacitou 88 000 paletových miest. Tu dokáže preskladniť tovar v štandardnom ambient režime a v chladenej sekcii zabezpečiť skladovanie do 12°C. Ročná produkcia výrobkov co-packového centra je viac ako 113 mil. kusov. Výrobné linky, ktorých je viac ako 40 sú v prevádzke 5 dní v týždni v dvojsmennom, resp. trojsmennom režime.

Na účastníkov čakal aj nový sklad spoločnosti Action v Ivanke pri Dunaji. Action je rýchlo rastúci, medzinárodný predajca nepotravinového tovaru, ktorý prevádzkuje viac ako 2000 obchodov v Holandsku, Belgicku, Francúzsku, Nemecku, Luxembursku, Rakúsku, Poľsku, Českej republike, Taliansku a Španielsku. V júni 2021 bolo otvorené nové distribučné centrum v logistickom areáli na okraji Bratislavy – v Ivanke pri Dunaji, ktoré umožní spoločnosti Action zvýšiť počet svojich obchodov, skrátiť dodacie lehoty a znížiť distribučné náklady.

Kongres sa stretáva v posledných rokoch s čoraz väčším záujmom zo strany partnerov, ktorých je mnoho desiatok, aj účastníkov. „Stále držíme prst na pulze slovenskej logistiky, vytvárame priestor na diskusiu, otázky a hľadáme odpovede. V dobe, ktorá je zmietaná turbulentnými a neustálymi zmenami, predstavuje SLOVLOG tú správnu a pozitívnu energiu,“ hovorí Tatiana Koššová. Ako každoročne, bol vstup na celý kongres pre užívateľov logistických služieb zdarma.

Kto by náhodou tohtoročný kongres SLOVLOG nestihol, nemusí smútiť, lebo už čoskoro bude príležitosť sa oboznámiť s najnovšími trendami a inováciami zo sveta logistiky na budúcoročnom kongrese EASTLOG v Prahe, ktorý sa bude konať 25. – 26. mája 2023, alebo na konferencii SLOVLOG v Bratislave v dňoch 23. – 24. novembra 2023.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.