Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V týchto dňoch bol zverejnený aktuálny rebríček najlepšie pripravených krajín na autonómne autá. Novým lídrom rebríčka sa stal Singapur, na druhom mieste skončilo Holandsko a prvú trojku uzatvára Nórsko. 

V štúdii KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index (AVRI) 2020 hodnotíme 30 krajín z hľadiska pripravenosti na príchod autonómnych vozidiel. Vybrané štáty posudzujeme v štyroch kľúčových pilieroch: politiky a legislatíva, technológie a inovácie, infraštruktúra a spotrebiteľská akceptácia. Oproti minulému roku pribudlo v štúdii päť nováčikov, a to Belgicko, Čile, Dánsko, Taliansko a Taiwan. Pri každej krajiny prinášame zhrnutie kľúčových iniciatív zo strany tamojšej vlády a tiež poznatky lokálnych odborníkov na autonómnu dopravu. 

Tretie vydanie štúdie vychádza v zlomovom období. Aktuálna situácia vo svete by však mohla urýchliť ďalší vývoj autonómnych vozidiel. Koronakríza je pre ľudí príležitosťou presedlať na ekologickejšiu a bezpečnejšiu dopravu. Aj preto bude pre Vás tohtoročný prieskum mimoriadne podnetný a nájdete v ňom mnoho užitočných informácií o súčasnej situácii.

Kľúčové zistenia 

  1. Singapur sa stal lídrom v pripravenosti na autonómnu dopravu. Singapuru sa úspešne podarilo implementovať regulácie či právne normy, a tiež napreduje aj v testovaní. Kým väčšina krajín má pre testovanie vyhradené relatívne malé územia, v Singapure v októbri minulého roka rozšírili testovaciu oblasť na všetky verejné cesty v západnom Singapure, ktoré dokopy merajú asi 1 000 kilometrov, čo predstavuje jednu desatinu celkovej rozlohy krajiny. Preškolili tiež 100 vodičov autobusov na bezpečnostných dispečerov pre autonómne autobusy, keďže do roku 2022 chcú, aby autobusy bez vodičov jazdili v ďalších troch mestách. 
  2. Skokanom rebríčka je Južná Kórea (7.), ktorá sa oproti minulému roku posunula o šesť miest. Južná Kórea vlani v októbri implementovala národnú stratégiu pre autonómne vozidlá, ktorá si kladie za cieľ znížiť počet úmrtí na cestách o tri štvrtiny.
  3. Česká republika je jednou z piatich krajín, ktoré získali najvyššie hodnotenie pre vládou financované piloty autonómnej dopravy a testovanie autonómnych áut je považované za hlavnú devízu krajiny. Ešte v tomto roku by sa malo začať s výstavbou nového testovacieho centra autonómnych vozidiel nemeckého BMW v Sokolove, ktorý je vzdialený asi 300 kilometrov od hlavného vývojového centra v Mníchove. Areál v hodnote 300 miliónov eur plánuje BMW otvoriť v druhej polovici roku 2022. Testovacie centrum bude mať okolo 100 kilometrov cesty umožňujúcej testy mestských, diaľničných a vidieckych ciest. 
  4. Tohtoročný prieskum naznačil pozitívny trend – vo väčšine krajín napreduje progres v testovaní, vývoji a implementácií autonómnych vozidiel. Z 25 krajín, ktoré boli hodnotené minulý rok, si zvýšilo svoje celkové skóre pripravenosti na autonómne autá až 17. 
  5. Pandémia COVID-19 viedla k obrovskému poklesu využívania všetkých druhov dopravy. Viaceré mestá sa rozhodli túto situáciu využiť na radikálne zmeny na cestách. Pandémia totiž poskytla politikom a zodpovedným úradníkom príležitosť povzbudiť ľudí, aby zmenili spôsob, akým cestujú. Otvárajú sa tiež ďalšie príležitosti pre autonómnu nákladnú dopravu v uzavretých lokalitách, ako sú priemyselné, prístavné a či ťažobné oblasti. 
  6. Za posledný rok nastal obrovský pokrok v oblasti bezpečnosti a efektívnosti autonómnych vozidiel. A to vrátane predpisov o generálnych opravách a uskutočnenia rozsiahlych testov. Hoci žiaden druh dopravy nemôže byť úplne bez rizika, vlády na celom svete majú možnosť využiť autonómnu dopravu na zvýšenie bezpečnosti na cestách.
  7. Viaceré krajiny a samosprávy už majú v tejto chvíli prijaté niektoré z príslušných právnych predpisov a nariadení, ktoré umožňujú autonómnu dopravu. 
  8. Pokrok sa dosahuje aj v zložitých výzvach týkajúcich sa implementácie vrátane výstavby infraštruktúry, definovaním dátových pravidiel a procesov a zavádzaním podmienok ohľadom licencovania a poistenia. 
  9. Podpora autonómnej dopravy na lokálnej úrovni môže mať väčší dopad ako štátne opatrenia, keďže za zdieľanú a hromadnú dopravu je zvyčajne zodpovedná miestna samospráva a nie štát.

Značky: