E-mailový marketing je jedným z najefektívnejších nástrojov internetového marketingu, najmä vtedy, keď je vaším primárnym cieľom konverzia pri predaji produktov alebo služieb. Základom správneho e-mailingu je však vždy kvalitná databáza príjemcov, pretože len tak dosiahnete požadované výsledky.
Informácie z výskumu americkej Direct Marketing Association napríklad ukazujú, že návratnosť investícií z e-mailového marketingu je 38 dolárov na jeden vynaložený dolár. Jedna z piatich spoločností dokonca udáva až návratnosť 70:1. To, že úspešná kampaň však býva pre marketérov často „ťažkým orieškom“, potvrdzujú informácie z prieskumu od spoločností délivré Ascend2. Väčšina marketingových manažérov (70 %) uvádza, že najdôležitejším cieľom pre úspešnosť kampaní je zvýšiť kvalitu e-mailových adries. Podľa prieskumu ďalej 51 % marketérov hovorí, že ich najviac brzdí nedostatočne efektívna stratégia práce s databázami, nevyčistenú databázu ako bariéru uviedlo 39 % opýtaných a iba o dve percentá menej uvádza ako problém nedostatočnú segmentáciu.
Ako získať kvalitný zoznam príjemcov?
Kvalitnú databázu určite nezískate nákupom od iného subjektu, pretože jej použitie by bolo v rozpore so zákonom. Vlastnú databázu si treba vybudovať. Zo štatistík vyplýva, že kampaň rozoslaná aj na niekoľko málo stoviek príjemcov z vlastnej, kvalitne vybudovanej databázy dosiahne ďaleko lepšie výsledky než kampane zaslané na desaťtisíce adries získaných bez jasnej stratégie.
Budovanie databázy
Ak vlastnú databázu nemáte, začnite na nej čo najskôr pracovať. Prvým krokom môže byť umiestnenie prihlasovacieho formulára pre odber newsletteru na váš web. Získate tak najrelevantnejší zoznam príjemcov.
Popri tom usporiadajte ankety. Pýtajte sa ľudí na ich názory a odmeňte ich za to. Vyhlasujte súťaže alebo hry, prostredníctvom ktorých môžete získať kontakty. Ponúknite svojim návštevníkom webu zaujímavý darček, zľavový kupón alebo niečo naviac, aby mali dôvod sa zaregistrovať. Poskytnite registrovaným čitateľom unikátne informácie. To všetko sú metódy, ako je možné získať veľmi ľahko kvalitný zoznam príjemcov za nízke náklady. Niekedy môže ísť o dlhší proces, ale určite sa oplatí.
Ak nemáte dostatočné množstvo návštevníkov na webe, využite iné formy internetového marketingu na ich prilákanie. Veľmi dobre fungujú špeciálne kampane, ankety a hry na sociálnych sieťach, cez ktoré presmerujete ľudí na web a prihlásenie sa k e-mailu.
Nákup databázy
Pre nákup databázy sa rozhodne len začiatočník, ktorý nevie, že porušuje zákon, alebo ten, komu na tom nezáleží, teda „spammer“. Na to, aby ste mohli odosielať newsletter a vaše ponuky, potrebujete mať súhlasy príjemcov so zasielaním obchodných správ. Súhlas príjemcu je zo svojej podstaty neprenositeľný a teda akákoľvek zakúpená databáza nemá žiadnu praktickú hodnotu. Neverte obchodníkom, že sa jedná o adresátov, ktorí poskytli súhlas. Pretože, ak by to tak aj bolo, tento súhlas neposkytli vám.
Aké ďalšie nástrahy na vás čakajú v prípade, že si databázu kúpite?
- Spustíte čiernu komunikáciu o svojej značke.
- Dôveryhodní poskytovatelia e-mailového marketingu s vami nebudú chcieť spolupracovať, pretože tým zničíte nielen svoju, ale aj ich reputáciu.
- Zo zakúpenej databázy oslovujete úplne cudzích ľudí, ktorí vás nepoznajú a vy nepoznáte ich. Sú to ľudia, ktorí nikdy neprejavili záujem o vaše produkty. Skutočne si myslíte, že práve na vašu kampaň zareagujú?
- A to najdôležitejšie na koniec. Rozoslaný e-mail na zakúpenú databázu pravdepodobne ani nedorazí do schránky príjemcu. Masové rozosielanie e-mailov z novej domény bude totiž podozrivé a správa kvôli spamovým filtrom poputuje rovno do nevyžiadanej pošty. Pamätajte si – nedoručený e-mail nepredáva.
S príjemcami ďalej pracujte
Po rozoslaní prvej (ale i všetkých ďalších) e-mailových kampaní je potrebné s databázou príjemcov pracovať. Počúvajte ich, komunikujte s nimi, pokiaľ možno individuálne – t. j. personalizujte obsah komunikácie. Umožnite im nastaviť odoberanie tém alebo informácií, ktoré ich skutočne zaujímajú. To všetko predurčuje budúce kampane k najlepším výsledkom.
A čo so zákazníkmi, ktorí sa kedysi prihlásili na odoberanie newsletterov, ale od tej doby ani jeden z nich neotvorili? Reaktivujte je. Reaktivačná kampaň však nebýva jednorazovou udalosťou. Skúste preto svojho zákazníka zaujať krok za krokom. Napíšte mu, že vám chýba, pošlite mu dotazník so žiadosťou o spätnú väzbu, alebo mu skúste ponúknuť zľavu na váš produkt. V tejto chvíli nie je ešte nič stratené a tento kontakt má väčšiu cenu ako kontakt nový.
Nezabúdajte. Primárnym cieľom e-mailového marketingu je predovšetkým budovať dlhodobý vzťah so zákazníkom.
Autor článku: Jakub Olexa, riaditeľ spoločnosti Mailkit, ktorá sa zaoberá poskytovaním komplexných riešení pre e-mailový marketing, www.mailkit.eu