Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Lepší výkon a vyššia jazdná dynamika – týmito vlastnosťami sa budú vyznačovať vozidlá značky Lexus s novým systémom Direct4. Japonci ukázali prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4×4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné vozidlá tejto značky. Čo môžeme očakávať?

Nový pohon Direct4

„Celý názov znie Direct4 Wheel Drive Force Control. Tento systém nám umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu prechádzajúceho na každé zo štyroch kolies,” vysvetľuje Takashi Watanabe, hlavný inžinier zodpovedný za stratégiu Lexus Electrified. Zároveň zdôrazňuje, že použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky auta pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia zodpovedajúcim prémiovej triede.

Japonci predstavili fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV-čka. Lexus neprezradil, aký model auta sa skrýval  pod kamuflážou. Vieme však, že auto bolo vybavené samostatnými motormi nad nápravami. Oba majú výkon 204 km (150 kW) a maximálny krútiaci moment 300 Nm.

Nezabudlo sa ani na hybridy

Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému  v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní, krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba majú výkon 109 km, ale líšia sa maximálnym krútiacim momentom  – predný poskytuje  330 Nm a zadný 240 Nm.

Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4×4. Krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, alebo sa prenáša v pomere  80 % na zadné kolesá a 20 % na prednú nápravu, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.

Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, ktorá priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Zavedenie nového riešenia je o to ľahšie, že si nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa prenášajúceho krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV-čkach. Nový systém je však ešte modernejší a umožňuje vyšší výkon. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii  vo viacerých modeloch.

Elektrická ofenzíva Lexusu

Vývoj nového systému je iba časťou rozsiahlej stratégie Lexus Electrified, v rámci ktorej chce značka poskytnúť množstvo nových modelov a riešení využívajúcich výhody elektrického pohonu. Napokon, výrobca z krajiny vychádzajúceho slnka má v tejto oblasti bohaté skúsenosti.  Lexus bol prvou prémiovou značkou, ktorá v roku 2005 uviedla na trh auto so spaľovacím elektrickým pohonom. V súčasnosti hybridy predstavujú až 96 % predaja spoločnosti v západnej Európe.

Stratégia elektrifikácie značky Lexus zahŕňa štyri typy pohonných jednotiek. Sú to, samozrejme, hybridné autá typu plug-in a elektromobily, ktoré fungujú výlučne na batérie. Japonci plánujú investovať aj do modelov poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Predstavitelia Lexusu zdôrazňujú, že tento prístup im umožní prispôsobiť ponuku značky infraštruktúre dostupnej v rôznych častiach sveta.

Japonci sa nezameriavajú iba na ochranu životného prostredia a prevládajúce trendy. Dúfajú tiež, že využívanie elektrifikácie im umožní vyrábať lepšie a zaujímavejšie automobily. „Chceme pomocou elektrifikácie a s ňou súvisiacimi technológiami vyrábať vozidlá, ktoré pozdvihnú pôvodný potenciál auta na vyššiu úroveň. Zameriavame sa na prirodzené zrýchlenie, ako aj na pohyby a reakcie vozidla v súlade s pohybmi volantu,” hovorí Takashi Watanabe.

Nový pohon znamená aj nový dizajn

Stratégia Lexus Electrified so sebou neprináša iba technické zmeny. Elektrické auto nepotrebuje veľký chladič, ktorý v klasickom spaľovacom alebo hybridnom aute udržiava správnu teplotu motora. Táto skutočnosť eliminuje potrebu plánovať naň miesto. Jedným z rozpoznávacích znakov značky je mohutná maska chladiča v tvare vretena. Tejto charakteristiky sa však japonská značka rozhodne nemieni vzdať.

„Dizajn, to pre nás nie je iba vzhľad karosérie. Sú to aj technické riešenia a ich vyjadrenie v podobe tvarov,” vysvetľuje Koichi Suga, vedúci dizajnérskeho oddelenia. Predstavitelia japonskej značky sú presvedčení, že použitie nových zdrojov pohonu im umožní zaviesť aj nový dizajn vozidiel. „Myslím, že je to ďalšia príležitosť ako vytvoriť jedinečný dizajn. Namiesto konkrétneho tvaru máme na mysli skôr trojrozmerné vyjadrenie technologických predpokladov,” hovorí Suga.

Značka Lexus nedávno prezentovala tajomnú grafiku znázorňujúcu obrys prednej časti koncepčného vozidla, ktoré bude oficiálne predstavené v prvom štvrťroku 2021. Výkres veľa neprezrádza,  vidieť na ňom iba ostré línie a siluetu pripomínajúcu SUV.

Značky: