Kto tvrdí, že pri prémiových automobiloch sa platí iba za značku, vzhľad alebo marketing, je na omyle. Dokazuje to aj zložitý a zdĺhavý technický proces, ktorý priniesol ovocie v podobe sklopnej strechy kabrioletu Lexus LC 500 Convertible. Ako vznikol tento fascinujúci mechanizmus?
Táto verzia efektného a futuristického kupé je v histórii značky prvým autom, ktoré sa vyznačuje elektrickou sklápateľnou látkovou strechou. Dovtedy boli v ponuke Lexusu pre tento model iba vozidlá s pevnou strechou. Na vyvinutie mäkkej štruktúry, ktorá by korešpondovala s takým efektným vozidlom ako je LC 500, bolo potrebné obrovské množstvo práce. Nesmieme predsa zabudnúť, že ide o Lexus a strechy jeho automobilov musia nielen pekne vyzerať, ale aj vydržať dlhé roky.
Bola to veľká výzva pre celý tím. Prestížny kabriolet mal vyzerať úchvatne so strechou vytiahnutou aj sklopenou. Okrem toho pohyblivá skladacia konštrukcia nesmela zásadne obmedzovať dizajnérov. Celkový výsledok mal byť efektný bez ústupkov.
Na kompromisy zabudnite
Ak je Lexus niečím známy, tak je to jeho nekompromisný prístup. Séria prototypov, návrhov a testov vyústila do strešnej konštrukcie šitej na mieru novej verzii modelu LC 500 Convertible. Inžinierom sa podarilo celý mechanizmus sklápania navrhnúť tak, aby sa nezmenila kapacita batožinového priestoru v porovnaní s kupé. Kufor má stále objem 197 litrov. Okrem toho strecha, navrhnutá pre potreby modelu, zaručuje takmer nezmenený komfort a tichosť ako pri kupé. Štruktúra materiálu bola dôkladne otestovaná v štádiu počítačových simulácii. Takto sa podarilo vytipovať miesta, kadiaľ by sa mohlo do kabíny dostať zvonku najviac zvukov. Tieto body potom dodatočne stlmili materiálmi, ktoré ho pohltili. Zbytočný hluk nevytvára ani hydraulický motor, ktorý potichu a bez vibrácií dáva do pohybu celý strešný systém.
50 rokov potešenia z jazdy s vetrom vo vlasoch
Strecha auta, pochádzajúceho z dielne luxusnej japonskej automobilky, nemôže ,,iba” vyzerať. Má byť presne taká istá ako zvyšok auta a bezchybne plniť svoju funkciu. Inžinieri vyskúšali celý mechanizmus skladania a rozkladania strechy až 18-tisíc krát. Ide o testy, ktoré presahovali fázu počítačových simulácií. Systém použitý vo finálnej, výrobnej verzii auta podrobili reálnym testom odolnosti. Výsledky ukázali, že mechanizmus dokáže fungovať bez poruchy každý deň až po dobu takmer 50 rokov. Japonci navyše predpovedajú, že systém nebude prvých 10 rokov potrebovať žiaden špeciálny servis. Tu si dovolíme požičať leteckú metaforu – strecha modelu LC 500 Convertible zaručuje rovnaký počet vzlietnutí aj pristátí. Vďaka spoľahlivým testom vo fáze navrhovania si môžeme byť istí, že neostaneme s otvorenou alebo zatvorenou strechou proti našej vôli. Systém testovali dokonca aj počas sneženia a pri veľmi nízkych teplotách.
Ako funguje?
Prepracovaný systém umožňuje otvorenie a zatvorenie strechy za 15 sekúnd. Nezáleží na tom, či auto stojí, alebo je v pohybe. Mimoriadne tvrdá karoséria, spevnená pre potreby verzie kabriolet, umožňuje otvorenie a zatvorenie strechy pri rýchlosti do 50 km/h. Keď sa strecha dá do pohybu, môžeme si v počiatočnej fáze sklápania mechanizmu všimnúť kratučkú prestávku. Má to množstvo technických dôvodov, ale ako zdôrazňujú japonskí inžinieri, simuluje to aj pohyb ruky, ktorý sprevádza umiestňovanie znakov v tradičnej japonskej kaligrafii.
Skúšky v aerodynamickom tuneli
Moderný mechanizmus strechy musí predstavovať jednoliaty celok s autom. Z tohto dôvodu inžinieri už vo fáze projektovania venovali veľkú pozornosť testom v aerodynamickom tuneli. Skladacia látková strecha nesmela narúšať aerodynamiku vozidla. V porovnaní s kupé sa inžinierom podarilo znížiť ťažisko kabrioletu, a to vďaka výstužiam karosérie. Tie boli navrhnuté tak, aby by bol kabriolet ešte lepšie ovládateľný. Auto dosahuje vynikajúce výsledky počas jazdy so sklopenou a aj zatiahnutou strechou.
Karoséria je pastvou pre oči a žiadna z jej línií nie je dielom náhody. Okolo každej z nich prúdi vzduch požadovaným smerom. Po stiahnutí strechy sa vysunie aj priehľadný, priam „neviditeľný“ deflektor z polykarbonátu umiestnený za chrbtom cestujúcich. Ten znižuje turbulencie v kabíne a umožňuje potešenie z jazdy bez strechy aj pri vyššej rýchlosti. Tvar Lexusu a jeho nuansy robia auto tichším a ekonomickejším. A to všetko v súlade s filozofiou japonskej pohostinnosti zvanou Omotenashi, ktorej výsledkom je starostlivosť o zákazníka.
Hoci auto jazdí dokonalo a zvuk vidlicového osemvalca pokúša pri stiahnutej streche ešte viac, Lexus LC 500 kabriolet nie je športovým modelom. Každá jazda má byť príjemná a možno si ju vychutnať rôznymi spôsobmi, či už na prímorskom bulvári alebo v centre mesta. Pre Lexus nie je nič nemožné.