V ponuke ho majú zvučné značky ako Lamborghini, Porsche a Maserati. Luxusné SUV je znamením našej doby. Ale priekopník tohto segmentu môže byť len jeden a je ním Lexus RX. Pripomeňme si jeho príbeh.
Bol marec 1993. Toyota RAV4, prvé kompaktné SUV v histórii, sa mala dostať do predaja až o pár mesiacov a Japonci už kreslili návrhy na ďalšie prelomové auto – prvé luxusné SUV. O rok neskôr vedenie Toyoty schválilo projekt, a tak sa začal odvíjať príbeh Lexusu RX. Hlavným dizajnérom vozidla bol Makoto Oshima, ktorý sa predtým podieľal na návrhu Lexusu LS 400. Výsledkom jeho práce bolo 4,6-metrové auto so siluetou pripomínajúcou kombi s vyšším podvozkom, výrazným dizajnom a ostrejšími krivkami.
Dvojča Toyoty Harrier
Vozidlo bolo postavené na platforme sedanu vyššej strednej triedy Camry, priestranné a komfortné. Ako sa patrí na luxusné SUV, bolo skvelo vybavené – k štandardu patrila automatická klimatizáca, elektricky ovládané okná a zrkadlá, štyri airbagy, z toho dva bočné. Vyššie verzie využívali satelitnú navigáciu alebo audiosystém s reproduktormi JBL.
Auto debutovalo koncom roku 1997 v Japonsku – pod názvom Toyota Harrier. Luxusná značka v tom čase na domácom trhu neexistovala a všetky modely, dnes známe ako Lexus, tu predávali pod značkou materskej Toyoty. Názov modelu pochádzal z anglického názvu dravého vtáka kane, ktorý jedného z dizajnérov uchvátil ľahkosťou pohybu v ťažkom teréne a štíhlym vzhĽadom. Presne také malo byť aj nové auto, a preto sa na prednej maske objavil emblém so siluetou vtáka.
Do USA – jedného z kľúčových trhov pre Lexus – sa nový model dostal začiatkom roku 1998, rok po debute prototypu označeného ako SLV (Sport Luxury Vehicle). Tentoraz už auto dostalo definitívny názov RX, čo znamená Radiant Crossover, čiže žiarivý crossover. Model RX skutočne postretla žiarivá budúcnosť – z auta sa stal hit a najpopulárnejší model značky Lexus. Podnietil aj konkurenčné značky, aby sa pustili do návrhov vlastných luxusných SUV. Ako pohon pre prvú generáciu Lexusu RX poslúžil benzínový V6 motor s objemom 3 l, preto aj model dostal označenie RX 300. V ponuke bol s pohonom predných alebo všetkých kolies prostredníctvom automatickej prevodovky. Toyotu Harrier predávali aj s menším motorom R4.
Prvé luxusné SUV s hybridným pohonom
Druhá generácia modelu Lexus RX sa objavila v roku 2003. V Japonsku ju stále ponúkali ako Toyotu Harrier. Vozidlo sa predĺžilo a rozšírilo, malo dlhší rázvor, ale zachovalo si pôvodnú svetlú výšku. Získala tiež bohatšie vybavenie – 8 airbagov, medzi ktorými boli aj kolenné a bočné airbagy. V Japonsku tento model ako prvý dostal systém aktívnej bezpečnosti Pre-Collision System s radarom. Úrad USA pre bezpečnosť cestnej premávky udelil RX v nárazových testoch 5 hviezdičiek.
V roku 2005 sa Lexus RX stal prvým luxusným autom s hybridným pohonom. Pod kapotou mal šesťvalec s objemom 3,3 l. S klasickou jednotkou boli spriahnuté dva elektromotory, jeden nad prednou nápravou, ktorú poháňal V-šestkou, a v zadnej časti pracoval druhý elektromotor. Auto bolo v skutočnosti hybridom s inovatívnym pohonom 4×4. Takto nakonfigurované vozidlo zrýchlilo na 100 km/h za 7,3 sekúnd a dokonca reprezentovalo značku Lexus na vytrvalostných pretekoch Nürburgring 24H. RX bol k dispozícii aj s benzínovým motorom V6 v troch verziách podľa výkonu pohonnej jednotky – RX 300, RX 330 a RX 350. Hybridná verzia dostala označenie 400h. Model sa tešil veľkej popularite.
RX so silnejším hybridom
Tretia generácia Lexusu RX sa dostala na trh v roku 2008. SUV bol väčší v každom z troch rozmerov, bol postavený na novej modulárnej platforme a jeho karoséria získala úplne nový dizajn v súlade s novou filozofiou Lexus L-finesse. Auto bolo prvýkrát v Japonsku dostupné pod názvom RX.
Vozidlo opäť dostalo hybridný pohon – s elektromotormi spriahnutý motor V6 s objemom 3,5 l a celkový výkon systému 299 koní. Takýto výsledok bol porovnateľný s výkonom klasického motora V8 s objemom 4,5 litra, preto dostal tento RX označenie 450h. Okrem neho sa pod kapotu dostali aj motory R4 2.7 a V6 3.5. Vo výbave luxusného SUV pribudli nové prvky, napríklad posilňovač riadenia alebo HUD displej.
SUV s turbom
Súčasná generácia Lexusu RX mala premiéru v roku 2015 v New Yorku. Dizajn nového SUV bol výraznejší vďaka výraznejšej vretenovitej čelnej maske, ktorá mu dodáva drsnejší výraz. Vozidlo opäť predĺžili a dostalo hybridný pohon. Tentoraz vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 litra s hospodárnym elektromotorom a celkovým výkonom 313 kW/426 k. K ponuke pribudla aj nová verzia RX 200t s 2.0 l zážihovým turbomotorom (238 kW/324 k).
SUV má aj balíček bezpečnostných systémov Lexus Safety Sytem+ a v kabíne laserom vyrezávané drevené prvky. Koncom roku 2017 predstavil Lexus model RX v úplne novej verzii L, predĺženej o 11 cm, ktorá ponúka tretí rad sedadiel.
Ešte inteligentnejší
Najnovší facelift Lexusu RX priniesol mnohé vylepšenia. Jazdné vlastnosti vylepšila tuhšia karoséria a prepracovaný podvozok. Auto dostalo celý rad nových systémov, nové nastavenie posilňovača riadenia a aktívneho asistenta pri zákrutách (ACA), ktorý potláča nedotáčavosť pri zošliapnutí plynového pedálu v strede zákruty. Nový RX je vybavený celosvetovo prvým systémom adaptivneho ovládania diaľkových svetiel (AHS) typu BladeScan, ktorý synchronizuje obracanie zrkadiel so zapínáním a vypínáním LED svetlometov a osvetľuje aj miesta ťažko zasiahnuteľné bežnými diaľkovými svetlami (napríklad krajnice). Umožňuje tak vodičovi skôr si všimnúť chodcov a dopravné značky bez oslňovania vodičov v protismere.
Zmeny sa dotkli aj multimédií. Technológia konektivity so smartfónmi zahŕňa Apple CarPlay a AndroidAuto, vrátane variantu použitia dotykového displeja alebo touchpadu. Ovládanie hlasom je možné prostredníctvom telefónov a funkcií Apple Siri alebo Google Assistant.