Pred dvoma rokmi debutovala na japonskom trhu nová Toyota Crown. Popri modeloch Lexus LS, Toyota Century a Toyota Avalon ďalšia limuzína postavená na architektúre TNGA. Tento rok oslavuje luxusný japonský sedan 65. narodeniny. Automobilka slávi jubileum modelu, ktorý sa zapísal do histórie ako prvé rallye auto značky,  troma špeciálnymi verziami.

Dejiny  Toyoty Crown siahajú do roku 1955. Aby sme pochopili, aký dôležitý je tento model pre Japoncov, musíme sa vrátiť do prvého desaťročia jeho existencie na trhu, ktoré sprevádzal celý rad prelomových momentov. V roku 1957 sa model Crown zapísal do histórie ako prvé pretekárske auto Toyoty. O rok neskôr debutoval v USA  a stal sa prvým osobným automobilom z Japonska na americkom trhu. V roku 1957 vstúpila Toyota na africký trh s osobnými automobilmi a v roku  1962 na európsky – a to všetko vďaka tomuto vlajkovému sedanu.

Prvá pretekárska Toyota

Auto debutovalo pod názvom Toyopet Crown a o niekoľko mesiacov neskôr jeho modelový rad  obohatila luxusnejšia verzia Deluxe s rádiom a kúrením v štandarde. Po dvoch rokoch od premiéry postavila Toyota svoj model na štart v najťažšej rallye tých čias –  Round Australia Trial. Crown bola na tento účel skvelým autom, pretože bola skonštruovaná pre nespevnené japonské cesty plné výmoľov. Preteky Round Australia Trial 1957 trvali 19 dní a iba 5 percent trasy dlhej 16-tisíc kilometrov tvorili asfaltové cesty. Auto, ktoré šoférovali dvaja mechanici továrne Toyoty, šťastne dorazilo do cieľa, čo sa podarilo iba 52 z 86 štartujúcich automobilov. Ukázalo sa, že je odolné a nespôsobovalo žiadne technické problémy, čo sa v nasledujúcich desaťročiach stalo poznávacím znakom áut značky Toyota – stačí vymenovať nezničiteľné konštrukcie ako Land Cruiser, Hilux, Corolla, Prius, Supra či Carina.

Jubilejné verzie

Súčasná Toyota Crown je už pätnástou generáciou modelu.  Automobilka sa rozhodla osláviť 65-ročné jubileum až tromi špeciálnymi verziami –  Crown Limited, Crown Elegance Style II a Crown Sport Style.

Toyota Crown Limited dostala 18-palcové čierne kolesá s čiernym lakom a čalúnenie kombinujúce tkaninu s ekokožou. Táto verzia disponuje aj systémom monitorovania  mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, varovným systémom upozorňujúcim na pohyb za vozidlom s funkciou brzdenia a elektricky ovládané predné sedadlá. Balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense patrí k štandardnému vybaveniu vo všetkých verziách auta.

Toyota Crown Elegance Style II má 18-palcové, kolesá, ktoré redukujú hluk, chrómované kľučky a sedadlá zo zamatu a ekologickej kože. Zákazníci si môžu vybrať čiernu, svetlosivú alebo zlatú kabínu.  Centrálna konzola je z čierneho dreva. Crown v tejto verzii dostala rovnakú sadu bezpečnostných systémov ako  Crown Limited.

Toyota Crown Sport Style má takisto čierne kolesá ,,noise reduction”, zatmavenú optiku svetlometov a tmavé prvky masky chladiča aj ďalších častí exteriéru. Čiernu kabínu oživuje  červené prešívanie na sedadlách, prístrojovej doske, dverách a koberčekoch. Čalúnenie je z tkaniny a ekologickej kože, ale na výber je aj čalúnenie z pravej kože.

Vo všetkých troch verziách má auto hybridný pohon s výkonom  226 koní a motorom  2,5 l  poháňajúcim zadné alebo všetky štyri kolesá, prípadne 2-litrový turbomotor s výkonom 245 k s pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Do modelového radu 2020 sa dostali systémy SmartDeviceLink, Apple CarPlay a Android Auto.

Značky: