Priznávam sa, Guardiansovia ma dostali!

Keď som v roku 2020 videl prvý gameplay na Guardiansov od vydavateľstva Square Enix, pregúľal som očami a v duchu som si hovoril, prečo takéto lacné nepodarky vôbec niekto robí. Pohyby postáv boli neprirodzené, bojový súboj sa zdal chaotický a na princípe buttonsmash-u.

Chápem, tematika je lákavá a trendy, no predpokladal som, že po fiasku s Marvel’s Avengers (štúdio Crystal Dynamics) nebudú mať v Square Enix odvahu vystrčiť hlavu z piesku a pustiť sa do ďalšej hry so superhrdinmi. Vďaka bohu, že tak spravili! Staviť vývoj hry na štúdio Eidos Montreal bola vynikajúca voľba a výsledok naozaj stojí za to, takže Square Enix si svoju reputáciu zachránil.

Farebný a živý vesmír

Už v menu vás dôvtipom pobaví Groot, ktorý zalieva kvetiny; Drax, ktorý má na nose okuliare a číta knihu; Gamora, čo si ostrí čepeľ meča; Star Lord, ktorý ako inak – počúva svoj walkman a Rocket, ktorý zase niečo majstruje. Hra vás pohltí žiarivými farbami a rozmanitou živou krásou vesmírneho sveta, no i drobnosťami na ich vesmírnej lodi.

Viackrát sa mi stalo, že poniektoré zákutia vesmíru boli tak krásne navrhnuté a spracované, že som musel zastaviť a kochať sa. Netreba sa báť, že by hra mala pomalý dej a vy sa iba tak pretĺkate misiami, kým sa rozbehne akcia. Naopak, už hneď v tutoriáli ste plnohodnotný vykrádač vesmírnych pokladov a zároveň kapitán nekompatibilného tímu, ktorý drží pokope takpovediac iba silou vôle.

Marvel's Guardians of the GalaxyZdroj: Square Enix
Marvel’s Guardians of the Galaxy

Výborne premyslené charaktery a konverzácie

Bolo vtipné sledovať, ako si tím na začiatku nedôveruje, postavy v tíme si robia zo seba srandu, hanlivo sa oslovujú, chvastajú sa jeden pred druhým a ponižujú sa medzi sebou, aby tak zdôraznili svoju vlastnú veľkoleposť. Napríklad Drax oslovuje Rocketa „hlodavec“, naopak Rocket si z Draxa robí posmešky, že sa nevojde do dverí kvôli jeho nadmernej svalovej hmote a zvyšok tímu sa podobne doťahuje medzi sebou.

Zaujímavé bolo sledovať spletitosť osobností a povahové črty charakterov vesmírnej posádky. Drax nedôveruje Gamore, pretože je to dcéra Thanosa a Thanos zabil Draxovu rodinu. Drax oslovuje Gamoru „vrahyňa“, lebo Thanos svoje dve dcéry (Gamoru a Nebulu) vycvičil na zabíjanie. Nakoľko, ale Gamora oľutovala svoje činy a znenávidela za to Thanosa, Draxove oslovovanie sa jej častokrát dotkne.

V hre je veľa napätia v tíme, čo vyúsťuje do častokrát živej komunikácie medzi posádkou. Práve vy ako kapitán tímu ste pomyselným lepidlom na už aj tak rozpadajúci sa tím a často budete v kontexte tímového rozhovoru rozhodovať na koho stranu názorov sa prikloníte. Samozrejme kapitánove voľby sa zapamätajú a v správnom čase vám posádka s najväčšou radosťou chrstne do tváre vaše rozhodnutie, najmä pokiaľ bolo nesprávne.

Celá táto komunikácia v tíme pôsobí veľmi živo a budete mať pocit akoby ste nehrali hru, ale v tom vesmírnom prostredí ste boli práve Vy s kamarátmi a rozprávali sa medzi sebou. Postupom príbehu sa každá postava tímu viac otvára a vysvetľuje svoju minulosť, čo zoceľuje tímovú spoluprácu. Počiatočnú nedôverčivosť tak nahrádza viera v bezpečnosť jedinca v rukách tímu.

Marvel’s Guardians of the Galaxy

Príbeh (spoiler alert!)

V zakázanom priestore sa túlate a hľadáte s tímom čokoľvek na čom by sa dali trhnúť veľké peniaze. Stretnete zvláštnu vesmírnu lamu, ale nájdete aj drahokam (spoiler alert – pravdepodobne soul stone), z ktorého vyletí podivný tieň, ktorý rúca všetko pevné pod nohami všade naokolo. Utekáte, len tak tak uniknete na vesmírnej lodi, pričom vbehnete priamo do náručia Nova Corps (pozn. autora: medzigalaktická mierová polícia/milícia).

V rovnakom čase bol chytený v okolí aj ponevierajúci sa kňaz Univerzálnej cirkvi pravdy. Vám, ako vykrádačovi pokladov v zakázanom priestore a s nelegálnou technológiou na palube, Nova Corps dá po protekcii na výber buď basu alebo zaplatiť mastnú pokutu, na ktorej zaplatenie máte iba pár dní. Vyberáte si možnosť zaplatenia platenia pokuty a vyberáte sa zháňať rýchlo peniaze (veď kto by ich nepotreboval, najlepšie veľa a hneď, všakže) prostredníctvom odchytu nebezpečnej a nebojácnej príšery a jej následného predaja.

Po dosiahnutí finančného obnosu máte v tíme dilemu, či si peniaze nechať a žiť ako utečenci po zvyšok života pred zákonom alebo zaplatiť pokutu. Ja som sa rozhodol zaplatiť pokutu, a tak letíte na základňu Nova Corps, ktorá je ale výnimočne prázdna. Natrafíte na dve skupiny členov Nova Corps, ktoré proti sebe bojujú, čo je veľmi zvláštne. Po chvíli hľadania niekoho kompetentného na základni, zazriete obrovskú postavu v róbe pripomínajúcu mnícha a modliacich sa členov Nova Corps, z ktorých uniká žiarivá sila do zvláštneho veľkého totemu.

Ničomu nerozumiete, a tak radšej potichu utekáte, aby ste sa nedostali do ešte väčších problémov. Len o vlások uniknete zo základne Nova Corps pred tým, než sa celý priestor uzamkne. Nastáva situačný zmätok a neistota. Tím sa háda čo spraviť, ale vy ako kapitán viete, že by ste mali situáciu nahlásiť príslušnej autorite, no neviete komu.

Zároveň máte obavu, že by to mohlo na Vás vrhnúť ešte horšie svetlo. Aby som veľmi nespoileroval, skrátim to tak, že v príbehovej línii na Vás čaká ešte veľa zaujímavých okolností a natrafíte aj na postavy ako Zberateľ, Cosmo (pes Lajka), Lady Hellbender, Mantis, Adam Warlock a veľa iných, no isto nepohrdnete pohľadom na miesta ako „koniec sveta“, Knowhere, či galéria zberateľa.

Marvel’s Guardians of the Galaxy

Hrateľnosť

Príbehová línia je skvelo spracovaná, dej je zaujímavý a pútavý. Určite treba počúvať dialógy postáv, aby ste vedeli pohotovo reagovať pri rozhodovaní, ako má tím postupovať. V boji máte možnosť zvolať si tím na „taktický pokec“, kde vyhecujete tím a pridáte mu tak na väčšom útoku, pričom sa Vám spustí klasický hit z rocku, metalu alebo pop-u. Veď kto by nechcel skúsiť bojovať s nepriateľmi pri počúvaní „We’re not gonna take it“ od Twisted Sister.

Pri každom „taktickom pokeci“ sa vám spustí iná pieseň a môžem povedať, že playlist v celej hre je vynikajúci a počet piesní je pestrý. Ak sa vám hudby žiada viac, vo Vašom vesmírnom korábe si môžete púšťať a vyberať z pomedzi všetkých dostupných hitov, kým sa dostanete do požadovanej destinácie, aby ste si tak skrátili čas cestovaním.

Každej postave v tíme môžete levelovaním odomknúť 4 špeciálne útoky a hlavný hrdina má tabuľku gadgetov – schopností, ktoré môžete vylepšiť za nazbierané komponenty v hre. Odporúčam na mape objavovať zákutia, nakoľko v nich bývajú poschovávané rôzne in-game predmety vhodné pre Váš tím, rovnako aj komponenty na už spomínané vylepšovanie gadgetov, ale aj kostýmy pre hrdinov (nachádzajú sa tam aj kostýmy hrdinov z filmovej verzie).

O nápaditosť vizuálu a charakteru protivníkov nie je núdza, i keď boj so želé kockami mi prišiel ujetý, čo sa ale k tematike strážcov galaxie náramne hodí.

Marvel’s Guardians of the Galaxy

Môžem otvorene povedať, že som čakal prepadák, ale zostal som milo prekvapený. Či je to tým, že som mal na začiatku nízke očakávania a to vyexponovalo moje prekvapenie neviem posúdiť, ale hru vnímam veľmi pozitívne. Pri hraní som sa naozaj pobavil humorom postáv. Tak dobrá single playerová hra mi pod rukami neprešla už dávno. Dodnes som sa nikdy nevrátil k hre, ktorú som už raz prešiel, ale túto si určite zahrám znova.

Hodnotenie: 4,9/5

Cena: 38,99 eur

Autor recenzie: Samuel Janec