Na to, ako vyzerá moderná banka, ktorej základom sú predovšetkým technológie, sme sa boli pozrieť do Poľska.
Vo Varšave sme boli v centrále mBank, ktorá sa nachádza v historickom centre mesta. Vo varšavskej centrále pracuje viac ako 1500 ľudí a zaoberá sa všetkým ohľadne bankovníctva – od analýz svetových trendov, marketingu, IT infraštruktúry až po strategické rozhodnutia.
Bank bola založená v roku 2000 a zahraničné trhy má na Slovensku a v Čechách. Aktivita mBank na Slovensku začala v roku 2008 a darí sa jej u nás veľmi dobre. V Poľsku je pritom mBank tretia najväčšia banka z hľadiska prevádzkového zisku a má viac ako 4 milióny používateľov. mBank dobre rozumie mladým ľudom. Vie, že chodiť do banky je pre nich niečo podobné, ako je návšteva u zubára. Preferovaný styk s bankou je mobilné bankovníctvo. Mali sme možnosť hovoriť aj s riaditeľom tejto banky a je to človek plne žijúci technológiami. Základným komunikačným nástrojom je pre neho smartfón a tomu je prispôsobená aj banka. Všetko musí ísť rýchlo a jednoducho.
Pri platbe v aplikácii mBank si napr. z platobných partnerov môžete vyberať podľa mena ako pri hľadaní v kontaktoch, jednoducho v aplikácii zistíte, kam vaše peniaze smerujú a prehľad príjmov a výdajov máte aj v zrozumiteľnej grafickej podobe. V Poľsku sa používa vlastný systém Blik, ktorý umožňuje jednoducho zaplatiť bez toho, aby ste mali platobnú kartu. Cez Blik si môžete vybrať peniaze z bankomatu , zaplatiť za tovar alebo služby. Tento systém aplikácia mBank plne podporuje.
Ďalej v nej môžete zaplatiť aj na mobilné číslo, je tu tiež šikovné skenovanie QR kódu z platobného príkazu. V Poľsku je k dispozícii aj tzv. video expert, čo je videokonferencia, na ktorú vám stačí internet a smartfón alebo počítač. Online experti sú pripravení vám poradiť a pomôcť pri výbere produktov. Expert vám napr. pomôže v prípade, že realizujete niektoré svoje aktivity. Banka vám tak poradí vtedy, keď si kupujete dovolenku. Ponúkne vám poistenie alebo aj dodatočnú pôžičku. Ide o oslovenie v správnom čase, pretože práve vtedy takéto služby môžete potrebovať. Rovnako, ak si chcete vybrať peniaze a reálne ich nemáte na účte, mBank pomôže pôžičkou. V Poľsku sa tiež oplatilo skĺbiť prepojenie medzi objednávaním dovolenky s ponukou cestovného poistenia. S týmto prístupom má mBank veľmi dobré výsledky a podobná služba sa objaví aj na Slovensku.
Ďalšou aktivitou mBank je budovanie siete kamenných pobočiek. Ich dizajn odpovedá modernej technologickej banke. Zaujme už vstupná prezentácia nových produktov, všade sú interaktívne obrazovky a môžete tu hovoriť aj s pracovníkmi banky. V pobočke tiež nájdete bankomaty a pripravená je aj zábava pre deti, tiež sa tu dá realizovať aj videokonferencia s expertom. Aj na Slovensku mBank postupne otvára nový koncept svojich kamenných pobočiek, prvá sídli v bratislavskej Eurovei a v apríli bolo otvorenie ďalšej v žilinskom Auparku.
mBank pripravuje aj ďalšie zaujímavosti z oblasti IT. Pracuje napr. s virtuálnou realitou, keď pomocou bluetooth snímačov vo svojich prevádzkach, ale aj priamo v mobilnej aplikácii či internetbankingu cez špeciálne okuliare zisťuje, čo vlastne zákazníci využívajú, kde sa pohybujú a kde trávia najviac času. Podľa toho sa optimalizujú aplikácie. Počas našej návštevy v meste Lodž sme sa rozprávali s viacerými špecialistami, najviac nás však zaujal Robert Piotr Hibner, ktorý je riaditeľom digitálnych kanálov banky. Rozprávali sme sa o nových technológiách v mBank ako je napr. biometrické prihlásenie do mobilnej aplikácie pomocou odtlačku prsta.
V prípade systémov iOS je už tento systém štandardizovaný a po jeho implementácii do prostredia mobilnej aplikácie mBank bola miera jeho využívania do jedného týždňa vyše 80 %. To však neplatí o svete Androidu, kde riešenie nie je štandardizované a miera jeho využívania v bankových aplikáciách je minimálna. Mimochodom, na poľskom trhu je zastúpenie Android telefónov až 80 %, na druhom mieste je prekvapivo Windows Mobile a až na treťom mieste sú telefóny s operačným systémom iOS.
mBank je síce dnes univerzálna banka, ale orientuje sa predovšetkým na technologických nadšencov. Dôležitá je tu generácia Millennials, teda ľudia, ktorí sa narodili okolo prelomu tisícročia. Z ich denného programu totiž zaberá 3,5 hodiny surfovanie na internete, 3,25 hodiny komunikácia na sociálnych sieťach. Najčastejšie komunikujú cez smartfón. Hovorili sme detailne aj o vývoji mobilnej aplikácie. mBank pôsobí na poľskom, českom a slovenskom trhu a tendencia je, aby na všetkých troch trhoch bola implementácia nových funkcií realizovaná súčasne. Aj v slovenskej mobilnej aplikácii tak mohol pribudnúť spomínaný video expert.
Kľúčovým momentom mobilnej aplikácie mBank je a vždy bude jednoduchosť. Viaceré informácie sú pritom v aplikácii dostupné aj bez prihlásenia, pokiaľ si to tak nastavíte. Mobilná aplikácia je stále vo vývoji, dokonca sa realizujú tepelné mapy s využitím špeciálnych okuliarov, aby sa zistila miera používania jednotlivých prvkov. Rovnako sa vyhodnocuje aj využívanie jednotlivých platforiem a novozavádzaných funkcií.
Celkovo konštatujeme, že mBank je technológiami prešpikovaná banka a sme radi, že existuje aj na našom trhu.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 4/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania. Nevyhnutné náklady na cestu hradila mBank.