- V roku 2023 bude na európskych uliciach trikrát viac elektrobicyklov ako v súčasnosti
- Ich najväčším trhom je Čína
- Požičiavanie bicyklov je šetrné k životnému prostrediu a používa ho už viac než 700 miest na svete
Skupina Allianz vo svojej štúdii s názvom Mesto budúcnosti patrí cyklistom vysvetľuje, ako sa mení štruktúra mestskej mobility v dôsledku rýchleho rastu používania elektrobicyklov a automatizovaných požičovní bicyklov. Podľa výskumov každý rok pribudne 27 percent elektrických bicyklov, čo je v počtoch kusov viac než 40 miliónov. Požičať si bicykel na ulici je možné už v 700 mestách 57 krajín sveta. Ich používatelia bojujú proti znečisťovaniu ovzdušia, čo je problém, ktorý podľa WHO ročne zabije niekoľko miliónov ľudí.
Čína vedie, európske mestá zaostávajú
V súčasnosti elektrické bicykle stále používajú skôr ľudia po päťdesiatke. Mladí ľudia, ktorí si sadajú na elektrobicykle a prekonávajú aj dlhšie trate, však vytvárajú úplne nový trend. V Nemecku sa v minulom roku predalo 480-tisíc takýchto strojov, čo je oproti roku 2013 vzrast predaja o 17 percent. Celosvetovo bolo na svete predaných viac než 30 miliónov kusov, z toho 85 percent v Číne. Najľudnatejšia krajina sveta obhajuje prvenstvo aj v pouličnom požičiavaní bicyklov. Vo veľkomeste Chang-čou je na prenájom k dispozícii 78-tisíc bicyklov, zatiaľ čo v Paríži je to len 20-tisíc a v Londýne 10-tisíc.
Za európske mesto, ktoré je k bicyklom najpriateľskejšie, bola vyhlásená dánska Kodaň. Z trónu tak zrazila doteraz najkolesovejší Amsterdam. V Nemecku sú k bicyklom ohľaduplní v Berlíne, spomedzi všetkých európskych miest je na dvanástej priečke.
Riziko vzniku nehôd na elektrobicykloch
V Nemecku majú evidenciu cyklistických nehôd rozdelenú na štandardné bicykle a elektrobicykle len od roku 2014. „V blízkej budúcnosti očakávame výsledky o početnosti nehôd elektrických bicyklov. Zatiaľ však môžeme povedať, že jednostopové vozidlá sú v premávke globálne veľmi ohrozené. Tvoria až pätinu všetkých smrteľných nehôd,“ vysvetľuje Joerg Kubitzki, bezpečnostný špecialista Allianz centra pre technológie. „Aj keď ešte nevieme, koľko percent nehôd sa stane na elektrických bicykloch, vieme, že riziko nehody sa zvýši priamo úmerne tomu, ako sa zvyšuje ich používanie,“ dodáva.