Čo keby ste si kúpili nový nablýskaný smartfón Microsoft Surface a po jeho zapnutí by na vás namiesto Windows vykukol Android? Že je taká predstava nereálna? No, možno omnoho menej ako sa vám zdá. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.

Asi viete, že pokus Microsoftu z éry Steve Ballmera o tom, že Windows bude po Androide a iOS tretia veľká mobilná platforma nevyšiel. Táto aktivita, súvisiacia s akvizíciou Nokie a s masívnymi investíciami v rámci podpory vývojárov dopadla ako dopadla a už viac ako rok je mobilná hardvérová a softvérová platforma Microsoftu prakticky mŕtva.

V priebehu rokov 2012 až 2015 predal Microsoft 110 miliónov Lumií, čo oproti zhruba 4,5 miliarde predajov konkurenčných platforiem za rovnakú dobu bolo len mierne čerenie mobilnej vody.

Vzostupnú tendenciu mal do roku 2014, avšak po Balmerovom odchode sa pozornosť Microsoftu výrazne od mobilnej sféry odklonila a behom roku 2015 až 2017 klesli mobilné predaje prakticky na nulu (čo pravdaže nebolo prekvapivé, keďže nové verzie telefónov prestali vychádzať).

Dôvodov neúspechu sa nájde veľa, avšak nemožno prehliadnuť ten, že naskočiť do rozbehnutého trhu, ktorý už má vykryštalizovaných dominantných hráčov, je extrémne ťažké a podarí sa len veľmi zriedka. A je jedno či sa voláte Microsoft, Google či Apple, takúto trpkú pilulku prehltol v nejakej súvislosti prakticky každý IT gigant.

Vieme však, že Microsoft ešte na tento boj celkom nezanevrel a očakáva sa, že po notebookoch a desktopoch Surface sa v tejto profesionálnej high-end platforme Microsoftu objaví aj smartfón. Nedávno sa vynorilo aj pár špekulácii o projekte Andromeda, podľa ktorých by mohol byť Surface Phone prakticky na polovicu skladateľný tablet, operujúci po preložení ako smartfón.

Ako som však už v týchto súvislostiach vo viacerých článkoch upozornil, šanca, že by Microsoft, Apple či podobná firma uviedla na trh takéto zariadenie ako prvá, je takmer nulová (mám pravdaže na mysli koncový produkt, nie prototyp). Takýto produkt uvidíme najprv z ruky Samsungu, prípadne LG, pretože sú to práve títo OLED giganti, ktorí takýto displej musia najprv byť schopní v dostatočnej kvalite a počtoch vyrobiť a až následne ho môže nejaká iná firma a zostavovateľ smartfónov kúpiť.

Ak sa však na budúci rok, prípadne o dva roky či viac, nový smartfón od Microsoftu objaví, mal by mať v sebe Windows 10? V tomto Nedeľníku sa vás pokúsim presvedčiť o tom, že by Microsoft mal použiť Android.

Možno sa teraz smejete, aká je to hlúposť. Dovoľte mi ale uviesť tri veľmi pádne fakty a dôvody, prečo to je naopak dobrý nápad a možno aj jediná správna cesta. Pozrime sa zároveň na to, ako by takáto realizácia mohla vyzerať a ako by mobilný trh mohla zmeniť.

Fakt č.1 – Microsoft zarába na Androide už roky a nie málo

Aj keď to možno pre mnohých bude prekvapením, Microsoft na Androide v súčasnosti zarába a nezarába na ňom málo. Vieme, že napríklad v roku 2013 len samotný Samsung zaplatil Microsoftu viac ako jednu miliardu dolárov (presnejšie 1 041 642 161 USD a 25 centov),  čo bolo v priemere 3,41 dolára za jedno jeho zariadenie s Androidom.

Tieto peniaze Microsoft dostal na základe licenčných poplatkov za patenty, ktoré vlastní (a ktoré Android porušuje). Jedným z nich je napríklad patent v súvislosti so súborovým systémom FAT, ktorý používajú telefóny pre čítanie a zapisovanie na microSD karty. Okrem vlastných patentov má Microsoft aj zástup ďalších, získaných nákupom mobilnej divízie Nokie v roku 2014, ktorú odkúpil za 5,4 miliardy dolárov (i keď sa odhaduje, že v konečnom dôsledku ho tento krok stál zhruba 8 miliárd).

V súčasnosti sa ročne predá 1,5 miliardy smartfónov, z čoho 1,3 miliardy patrí Androidu. Ak by teda Microsoftu dnes podobne platili aj ostatní výrobcovia, znamenalo by to, že by Microsoft na Androide inkasoval zhruba 4,5 miliardy dolárov ročne.

Skutočnosť zrejme taká ružová nebude, pretože dohody sú nepochybne rozličné a menší výrobcovia platia za lacnejšie zariadenia o dosť menej, alebo vôbec, čo bude s veľkou pravdepodobnosťou hlavne prípad čínskych výrobcov. Už dlhšiu dobu sa tak odhaduje, že by Microsoft mohol na Androide inkasovať dohromady zhruba 2 miliardy dolárov ročne, pričom presné číslo vie pravdaže len firma samotná.

Aby teda bolo jasné, Google, ktorý je otcom Androidu, Microsoftu tieto poplatky neplatí. Platia ich výrobcovia telefónov, často preto, že si spočítali, že je lepšie zaplatiť, ako riešiť extrémne dlhý (a extrémne nákladný) súdny spor, ktorý môže dopadnúť ešte horšie.

Možno vás láka povedať, že Microsoft sa v tejto súvislosti správa ako patentový trol, ktorý rôzne spoločnosti vydiera. To by však bolo značne prehnané označenie. Patentový trol je obvykle jedinec alebo miniatúrna firmička, ktorá nič nevyrába ani nevyvíja a iba skupuje čo možno najvšeobecnejšie patenty skrachovaných firiem za pár dolárov. Následne na základe nich žaluje často malé spoločnosti a pýta si od nich poplatok za porušenie patentu, i keď patent je často absurdný a taký všeobecný, že nemá šancu pri súde ustať.

Takéto malé firmy si obvykle rýchlo spočítajú, že zatiaľ čo smrdutý patentový trol si pýta od nich napríklad 50 000 dolárov, za súdne trovy by museli v konečnom dôsledku zaplatiť 100 000 alebo viac, takže trolovi radšej zaplatia. Aj keby totiž súd vyhrali a nemuseli by trolovi platiť nič, vo výsledku by prišli o dvojnásobok.

Je jasné, že Microsoft takýto patentový trol nie je, pretože je to jedna z najväčších technologických firiem na svete, vyvíjajúca mnohé technológie, pričom poplatky za svoje patenty požaduje od mnohomiliardových firiem s podobnou silou (ako práve napríklad Samsung).

Faktom každopádne je, že Android takýmto spôsobom Microsoftu zarába a nie málo.

Fakt č.2 – Bežní používatelia sú na softvérové podhubie necitliví

To, že by jedna z najväčších softvérových firiem na svete nepoužila svoj ikonický operačný systém Windows, ale produkt inej, dokonca priamo konkurenčnej firmy, môže na prvý pohľad pôsobiť extrémne zahanbujúco.

Treba si ale uvedomiť, že tento fakt by bol drvivej väčšine bežných používateľov úplne ukradnutý. Windows si drží dominantný podiel (85 %) na notebookoch a desktopoch a používatelia sú naň zvyknutí a zmena obvykle neprichádza do úvahy. Rovnako na smartfónoch si drží prakticky rovnako  dominantný podiel Android (86 %), pričom používatelia a takisto vývojári zmenu akceptujú už len ťažko.

Skrátka je dobojované a do najbližšej masívnej zmeny trhu (ako bol v minulosti prechod z bežných telefónov na smartfóny) sa alternácia tejto situácie konať nebude, nech by sa Microsoft alebo hocaká iná firma snažila akokoľvek a pokojne sa aj rozkrájala.

Windows vo svete smartfónov už bude vždy len pľuvanec, tak ako bude pľuvanec Chrome OS Googlu vo svete notebookov a desktopov. Microsoft sa to pokúsil zmeniť a do zabehnutého trhu chcel naskočiť zaťatím všetkých svalov, ale nepomohlo to.

Nie je na tom nič hanebné. Na rozdiel od doby, kedy sa trh ešte len tvorí, je naskočenie do rozbehnutého trhu už takmer nemožné. Koniec koncov, ak chcete iný príklad, stačí sa len pozrieť na masívne zaťatie svalov Googlu, ktorý sa takto pokúsil naskočiť do éry sociálnych sietí, takisto neúspešne (Google+).

Drvivá väčšina používateľov smartfónov dnes používa Android a drvivá väčšina používateľov notebookov a desktopov zas Windows. Treba si však uvedomiť, že obvykle ide o tých istých ľudí, takže vzájomná synergia oboch konceptov funguje už dlhé roky a nikto sa nad ňou nepozastavuje.

Microsoft by sa tak mal postaviť k tomuto problému nie ako softvérová firma, ale ako hardvérová a technologická spoločnosť. Vyrába predsa napríklad Xbox a takisto aj notebooky a desktopy Surface. Všetky síce používajú operačný systém Windows a iné softvérové produkty Microsoftu, ale aj masívne množstvo, respektíve takmer určite väčšinu softvéru iných firiem.

V prípade Xboxu ide o samotné hry, v prípade notebookov a desktopov zas o akékoľvek populárne programy ako Adobe Photoshop, Google Chrome, či iné. Ľudia sú na produkty iných firiem, nachádzajúcich sa priamo na produktoch Microsoftu, zvyknutí predsa odjakživa.

Ak sa ľudia nepozastavia nad tým, že používajú na Windows prehliadač Chrome od Googlu, prečo by sa mali pozastaviť nad tým, že na inom produkte Microsoftu, akým by bol smartfón Surface, by sa nachádzal obchod Google Play?

Fakt č.3 – Invázia Microsoftu do Android platformy sa začala

Po nástupe Satya Nadellu ku kormidlu Microsoftu sa smerovanie Microsoftu značne zmenilo a firma začala významnejšiu inváziu svojho softvéru do Android platformy.

Na Androide sa postupne začalo objavovať čoraz viac bezplatných aplikácií Microsoftu, ako napríklad Word alebo Excel. V súčasnosti je už takisto dostupná aj beta verzia prehliadača Edge.

To však ani zďaleka nie je všetko. Microsoft takisto zvýraznil prepojovacie snahy, založené pôvodne na „koničkovskom“ projekte svojich vývojárov, s názvom Arrow Launcher. Ten sa v tichosti objavil v aplikačnom obchode Androidu pred viac ako dvoma rokmi, avšak minulý mesiac celý projekt značne povýšil a v súčasnosti je dostupný už pod názvom Microsoft Launcher.

Slúži na integráciu práce vášho Android smartfónu spolu s desktopom a notebookom s Windows, alebo naopak, pričom môžete priamo z telefónu vyvolávať spustenie aplikácií na desktope a pokračovať napríklad v rozpísanom e-maily, editácii obrázku a podobne.

Celý koncept značne integruje aj Cortanu (žiaľ, pre SR nedostupná) a takisto schránku na rýchly prenos súborov štýlom CTRL+C/CTRL+V, k čomu Microsoft používa dobre známu klávesnicu SwiftKey (ktorú v minulom roku odkúpil za 250 miliónov dolárov). Vďaka nej je funkciu možné preniesť prakticky do akéhokoľvek Android programu.

A tu sa dostávame k pomerne esenciálnemu faktu. Odhliadnuc od Googlu a Apple, ktoré majú v mobilnej sfére svoje platformy v podobe iOS a Androidu, je Microsoft už jedinou firmou na svete, ktorá môže ponúknuť prakticky kompletný aplikačný ekosystém a má zdroje ho neustále udržovať.

Ide o pokročilé cloudové služby v súvislosti s OneDrive a Azure, vrátane systémov umelej inteligencie, používanej napríklad v rámci digitálnej asistentky Cortana (vývojové oddelenie umelej inteligencie Microsoftu patrí spoločne s Googlom k úplnej svetovej špičke).

Microsoft ďalej vlastní takisto bezkonkurenčne najrozšírenejší kancelársky balík na svete, ktorý môže dobre prepojiť s cloudovým úložiskom a ponúka androidové verzie aplikácií Word, Excel či PowerPoint.

Má takisto pokročilý freemail Outlook, ktorý v ničom nezaostáva za Gmailom, poskytuje svoj pokročilý vyhľadávač Bing, ktorý ako jediný na svete môže byť zrovnateľný v rozsahu a kvalite s tým od Googlu (a v USA má aj nemalý trhový podiel), ponúka svoje alternatívy máp, prekladača jazykov, svoj internetový prehliadač, komunikačný program Skype atď. Toto všetko je dnes dostupné aj pre Android.

Realizácia – Sní Microsoft o androidových ovečkách?

Spolu s čoraz väčšou dostupnosťou aplikácií na Androide sa Microsoft začína takisto snažiť o uzatváranie dohôd s výrobcami smartfónov, aby jeho softvér priamo integrovali v základe. Takto sa to stalo v prípade Samsungu, ktorého telefóny Galaxy S7 a S8  majú aplikácie ako Word, Excel a OneDrive už predinštalované.

Pomerne zaujímavý zlom nastal v súvislosti s aktuálnom generáciou Galaxy S8, ktorý Microsoft začal v USA predávať vo svojich obchodoch. Propaguje a predáva ho pritom nielen v kamenných obchodoch, ale takisto aj v e-shope. Takéto niečo bolo ešte nedávno nepredstaviteľné.

Microsoft teda smartfóny s Androidom už vlastne predáva, pričom nie je zostavovateľom ich hardvéru ani OS. Len v rámci neho ponúka svoje aplikácie. Môžeme to teda vnímať ako akúsi predzvesť toho, že by v budúcnosti svoj produkt Surface Phone s Androidom skutočne mohol predstaviť.

V tejto súvislosti by teda bolo vhodné zauvažovať, ako silno by platformu mohol asimilovať. V základe sa dá prakticky očakávať, že by Microsoft mohol pripraviť vlastné grafické rozhranie, ktoré by to základné androdiové graficky i funkčne rozširovalo, podobne ako to robí Samsung so svojim TouchWiz, Huawei s EMUI, či HTC so Sense UI.

Tu výrazne pomáha to, že Android je projekt s otvoreným zdrojovým kódom. V základe je navrhovaný a vyvíjaný Googlom, avšak dostupný pre kohokoľvek zdarma. Jednotliví výrobcovia smartfónov a iných zariadení majú pritom pomerne veľkú slobodu v úpravách toho, ako systém napokon vyzerá.

Z tohto dôvodu systém na rôznych telefónoch vyzerá často odlišne (akoby po kedysi populárnej výmene skinu programu), i keď princípy ovládania a fungovania sú rovnaké. Microsoft by teda mohol Android pre svoje smartfóny Surface výrazne upraviť tak, aby pripomínali Windows 10 nielen z hľadiska vzhľadu, ale aj základných pracovných zvyklostí.

Vo výsledku by sme si mohli predstaviť Android, ktorý by na používateľa pôsobil ako Windows, pričom by boli v základe prístupné aj všetky aplikácie Microsoftu. Jeho ovládanie by bolo síce stále „androidové“, tak ako na iných telefónoch, ale používatelia by také niečo vnímali skôr ako vec platformy (desktop vs. smartfón) a nie operačného systému ako takého.

Tieto úpravy však majú limity. Ak výrobca chce, aby jeho produkt obsahoval obchod Google Play, ktorý je pre Android prakticky neodmysliteľný prvok, musí už Googlu platiť za softvérový balík. Android ako taký je teda zdarma, ale aplikácie Googlu už nie. Balík pritom nie je možné len tak štiepiť.

Microsoft, by podobne ako Samsung, Huawei a iné firmy musel kúpiť balík skladajúci sa zo služieb ako Gmail, Google Mapy a podobne, ktoré by museli byť na smartfóne prítomné. Nie je možné kúpiť len službu Gogle Play a ostatné diery zaplniť vlastnými riešeniami. Google je v tomto nekompromisný. Buď chcete všetko, alebo nič. Na štartovacej obrazovke pritom musí byť údaj „Powered by Google“.

Microsoft pravdaže má ako jedna z mála firiem na svete dostatočné vývojárske zdroje na to, aby celý open source projekt Androidu vzal, urobil fork (odštiepil kód do novej vývojovej vetvy) a pokračoval v jeho vývoji sám na vlastnú päsť bez Googlu.

Avšak to by znamenalo práve nedostupnosť obchodu Play a všetkých aplikácií, kvôli ktorým práve tento systém má svoju dominantnú pozíciu. Takýto krok by teda nedával príliš zmysel. To už by rovno Microsoft mohol na telefónoch pokračovať so svojim Windows, pretože by bol výsledok rovnaký.

Avšak prítomnosť aplikácii Googlu nie je koniec sveta. Ako som už vysvetlil pri fakte č. 2, požívatelia aplikácie ako Google Play, prehliadač Chrome či Google Mapy na svojom telefóne očakávajú a nie je nutné, aby si predtým Microsoft zakrýval očí. Veď Gmail, Mapy či Chrome používajú ľudia aj na Windows. Microsoftu stačí, aby telefón bol plný riešení Microsoftu a boli dostupné ako alternatíva.

Hlavné je, že používateľ Windows môže používať vo výsledku svoj smartfón s Androidom úplne plynule, či už používa Word, Excel, Outlook, Gmail, Chrome či Edge. Presne tak ako je zvyknutý na Windows.

To, že by Microsoft musel za používanie týchto aplikácií zaplatiť a odovzdával by aj reklamný podiel samotnému Googlu nie je až taký problém. Koniec koncov, to robia všetci výrobcovia Android smartfónov. Dôležité je, že Microsoft by sa mohol postupne stávať na Android platforme smartfónov čoraz vážnejším hráčom.

Jeho vývojársku silu z hľadiska softvéru totiž žiadny iný klasický výrobca Android smartfónov nemá. Microsoft už dnes ponúka na Google Play stiahnutie vlastného softvérového obchodu, v ktorom sú len jeho aplikácie. V budúcnosti by svoju ponuku mohol rozširovať a používatelia by ju na tomto mieste vždy našli.

Prítomnosť pokročilého softvéru, ako napríklad Cortany, by tak mohla časom vytvárať relevantný rozdiel. Obzvlášť ak by Microsoft postupne začal na svojich Surface telefónoch ponúkať nové pokročilé androidové aplikácie, ktoré by na iných telefónoch dostupné neboli, alebo by boli pre iné telefóny spoplatnené.

Mohol by tak svoj Androidový ekosystém rozširovať a cibriť k výraznej prevahe nad ostatnými. Takéto vytváranie vlastného „ekosystému na ekosystéme“ by sa pravdaže Googlu nemuselo páčiť a mohol by sa snažiť zasiahnuť. Na druhú stranu, Microsoft dobre vie z vlastnej skúsenosti, že extrémne násilné snahy o potláčanie konkurencie sa nestretávajú s pozitívnou odozvou antimonopolných úradov (stačí si len spomenúť na neslávnu obrazovku výberu prehliadača na systémoch Windows).

Microsoft by neskôr mohol dokonca svoju „Windows“ nadstavbu Androidu ponúknuť aj ostatným výrobcom, čo by mohlo byť vskutku zaujímavé. Sen v ktorom Microsoft predáva svoje telefóny s Androidom a venuje sa jeho vývoju skratka nie je žiadnou nočnou morou. Práve naopak. Pripomína to skôr prebudenie do reality.

Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.