Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Máme pripravený veľký projekt, ktorý prinesie digitalizáciu priamo do životov ľudí, a to v najprístupnejšej a najužitočnejšej forme, uviedol minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši dnes na druhom ministerskom dni v Kežmarku.

Spolu s kolegami z iných rezortov, ktorých sa projekt životných situácií priamo dotýka, predstavili plány na zjednodušenie komunikácie občanov s úradmi a inými inštitúciami.

Dnes sme tu aj preto, aby sme okrem rokovania so starostami, primátormi a prednostami okresných úradov predstavili významný krok v digitalizácii verejných služieb, ktorý prinesie konkrétne riešenia životných situácií našich občanov. S digitalizáciou prioritných životných situácií sme začali ešte v roku 2019 a odstránili sme mnohé výpisy, no bývalé vlády s ním ďalej nepohli a ležal v zásuvke. To sa mení. Našim cieľom je v ňom pokračovať a zabezpečiť, aby ľudia už nemuseli nosiť zbytočné papiere alebo fyzicky navštevovať úrady, pretože tieto informácie už štát vlastní a jednotlivé ministerstvá si ich môžu zdieľať. Spolu s kolegami z ostatných rezortov pripravujeme riešenia pre digitalizáciu 16 životných situácií, ktoré výrazne zjednodušia administratívne procesy, ušetria čas a energiu občanov a výrazne im uľahčia život,“ povedal minister Raši a dodal, že tento projekt bude financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR.

Zmeny prináša aj Ministerstvo vnútra SR. Od 1. januára 2025 sa na Slovensku spustí elektronická peňaženka, ktorá občanom umožní uložiť si občiansky a vodičský preukaz a neskôr aj ďalšie doklady do mobilnej aplikácie, čím sa zjednoduší komunikácia so štátom. „Nemali by sme z občanov robiť poštárov, ktorí musia nosiť dokumenty po úradoch. Štát má ľuďom pomáhať, nie im komplikovať život,“ zdôraznil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok a pripomenul, že rovnako bola schválená legislatíva, ktorá zjednoduší kúpu a predaj vozidiel, proces zmeny trvalého pobytu či vybavovanie rodných listov – bez ohľadu na to, či sa dieťa narodí doma alebo v zahraničí. Zmeny sa dotknú aj podnikateľov, ktorí budú môcť podpisovať formuláre bez potreby čítačky občianskeho preukazu a všetky poplatky zaplatia jednoducho online. „Chceme, aby sa občanom žilo na Slovensku ľahšie, bez zbytočných komplikácií a behania po úradoch. Digitalizácia nám umožní robiť veci rýchlejšie, efektívnejšie a pohodlnejšie,“ dodal šéf rezortu vnútra.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR pripravuje elektronické riešenia pre až 10 zo 16 prioritných životných situácií, ktoré majú ľuďom zjednodušiť komunikáciu so štátom. „Ide napríklad o narodenie dieťaťa, chorobu, stratu zamestnania, odchod na dôchodok či úmrtie. V týchto situáciách, keď už občania prežívajú náročné chvíle, nechceme ich zaťažovať byrokraciou,“ uviedol minister práce Erik Tomáš.

Napríklad pri strate zamestnania bude Sociálna poisťovňa od zamestnávateľa automaticky informovaná a občan dostane do mobilnej aplikácie informácie o nárokoch na dávky či ponukách pracovných miest. Podobný prístup už funguje pri elektronickej PN, kde 99 % lekárov využíva systém, ktorý šetrí ľuďom cestu na úrady.

Výrazné zjednodušenia sa plánujú aj na rezorte zdravotníctva, kde sa pripravujú dve kľúčové elektronické riešenia zamerané na zjednodušenie komunikácie medzi pacientmi, zdravotníkmi a štátom. „Prvým projektom je elektronická tehotenská knižka, ktorá bude automaticky aktualizovaná na základe lekárskych záznamov a dostupná všetkým lekárom starajúcim sa o budúcu mamičku. Táto platforma odbremení mamičky od administratívnych povinností pred pôrodom aj po ňom, pričom údaje sa budú medzi inštitúciami zdieľať automaticky,“ vysvetlil minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Druhým projektom je rozšírenie elektronickej zdravotnej knižky, ktorá pacientom umožní mať prehľad o svojich zdravotných záznamoch v digitálnom prostredí. Tento systém odstráni zbytočné papierovanie a umožní lekárom rýchly a jednoduchý prístup k štruktúrovanej zdravotnej dokumentácii, čím sa ušetrí čas pre samotnú starostlivosť o pacientov.

Minister Raši sa vyjadril aj ku plánom ministra školstva Tomáša Druckera, ktorý sa dnešnej tlačovej konferencie nemohol zúčastniť. „Ministerstvo školstva pripravuje interaktívnu mapu škôl, ktorá bude prístupná od roku 2025. Tento nástroj umožní rodičom vybrať najvhodnejšiu školu pre ich dieťa na základe podrobných informácií o kapacitách a spádových školách,“ uviedol. Rodičia budú mať prehľad o všetkých základných, materských a stredných školách na Slovensku a systém im zároveň pomôže efektívne rozdeľovať žiakov podľa kapacít jednotlivých škôl. Tento krok zjednoduší prihlášky detí a uľahčí rodičom orientáciu v školskom systéme.

Peter Kmec, podpredseda vlády pre plán obnovy a odolnosti, zdôraznil, že z Plánu obnovy a odolnosti SR bude na skvalitnenie digitálnych služieb pre rôzne životné situácie vyčlenených 177 miliónov eur. „Cieľom je modernizovať, zefektívniť a sprístupniť verejné služby pre všetkých občanov na celom Slovensku,“ uzavrel.

Všetky životné situácie nájdete na webovej stránke Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR www.mirri.gov.sk.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.