Vianoce, narodeniny, meniny. Takmer každé dieťa vo veku od 11 do 15 rokov má vlastné peniaze, najčastejšie ich dostáva ako dar od blízkych pri príležitosti sviatkov.

Práve darčeky sú najväčším zdrojom ich peňazí a prevyšujú aj vreckové, ktoré dávajú traja z piatich rodičov. Takmer 40 % detí vreckové nedostáva vôbec, pričom najčastejším dôvodom podľa rodičov je fakt, že ho nepotrebujú. Prichádzajúce vianočné sviatky tak môžu byť príležitosťou, ako správne uchopiť tému peňažných darov pre deti, ale aj edukatívnym prvkom v rámci finančnej výchovy detí v oblasti vreckového počas celého roka.

Peniaze sú jedným z pravidelných darov, ktoré dostávajú deti od svojich príbuzných na Vianoce. Práve sviatky sú pritom najväčším zdrojom vlastných peňazí detí, dokonca väčším ako vreckové od rodičov. Samotné vreckové pritom dostáva necelých 60 % detí. Aj keď sa počet rodičov, ktorí ho využívajú za posledné štyri roky zvýšil približne o 10 %, ešte stále prevyšujú nepravidelné a nárazové „príjmy“ v podobe darov pred pravidelným vreckovým.

„Zdrojom vlastných peňazí detí by malo byť vreckové. Vďaka tomu sa môžu deti (na)učiť lepšie hospodáriť so svojimi financiami. Je totiž akousi formou „výplaty“. Pohybovať sa môže aj v malých sumách, pričom dôležitá je jeho pravidelnosť, aby dieťa získalo určité návyky už v základoch. Podľa toho si vie následne samo hradiť niektoré typy výdavkov, ale aj pravidelne sporiť. Ideálne je, keď to všetko vie vyriešiť v mobilnej aplikácii, vďaka čomu má prehľad nielen samotné dieťa, ale aj jeho rodič,“ uvádza Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.

Dôležitá je pritom podľa nej aj forma vreckového, ktorá sa v čase postupne mení. Pred štyrmi rokmi dávalo 90 % rodičov vreckové v hotovosti, dnes je to približne 70 %. Kým v roku 2017 využívala bankový účet na vyplácanie vreckového takmer desatina rodičov, aktuálne preferuje tento spôsob približne štvrtina. Avšak potenciál je ešte vyšší, pretože podľa prieskumu 365.bank má až 63 % detí vo veku 15 rokov účet v banke, no vreckové naň dostáva len pätina. Viac ako polovica pritom využíva aj platobnú kartu.

V prospech elektronických peňazí pritom hovorí nielen trend digitalizácie, ale aj aktuálna pandemická doba. V priebehu minulého roka sa z tohto dôvodu podľa dát Národnej banky Slovenska prvýkrát preklopil pomer využívania hotovosti v prospech bezhotovostných transakcií. Podľa 365.bank je preto viac ako potrebné učiť deti vo veku od 8 rokov narábať s elektronickými peniazmi. Rovnako, ako viesť ich k zodpovednému finančnému správaniu a budovať finančnú gramotnosť na základe reálneho kontaktu s peniazmi.

Práve využívanie bankových produktov, ako sú platobná karta či elektronické bankové služby totiž zvyšujú finančnú gramotnosť detí. Podľa PISA testovania dosiahli školáci, ktorí túto skúsenosť mali, signifikantne vyššie skóre v oblasti finančných vedomostí, než tí, ktorí sa s podobnými aktivitami nestretli.

Prichádzajúce vianočné sviatky, kedy deti okrem iného dostanú aj finančné dary, sú preto vhodnou príležitosťou, ako k téme detí a peňazí pristúpiť správnym a edukatívnym spôsobom, ktorý možno následne rozvíjať aj počas celého roka.

„Podľa našich skúseností sa veľká časť finančnej výchovy odohráva v rodine. Dnes majú navyše rodičia výhodu technológií, ktoré im môžu tento proces zjednodušiť a deťom priniesť možnosť učiť sa na reálnych skúsenostiach. Preto môže byť detská banková aplikácia s platobnou kartou a náramkom zmysluplným darčekom pod vianočným stromčekom. Deti lepšie pochopia hodnotu financií, naučia sa narábať s elektronickými peniazmi a platiť kartou. Osvoja si návyky ako správne hospodáriť a sporiť, čím dostanú stabilný základ do svojho ďalšieho finančného života a dospelosti,“ uzatvára Gáliková.

Značky: