Volkswagen, Opel a Ford. Modely úžitkových vozidiel týchto troch značiek si spoločnosti na Slovensku najčastejšie volia do firemných fleetov. Z celkového počtu je to podľa najnovšieho rebríčka spoločnosti Business Lease Slovakia až polovica.
Až polovica úžitkových vozidiel vo firemných fleetoch spoločností na Slovensku má na kapote emblém značiek Volkswagen, Opel alebo Ford. „Modely týchto troch značiek patria vo firmách, ktoré si úžitkové vozidlá obstarávajú na operatívny lízing, dlhodobo k najobľúbenejším,“ konštatuje na základe najnovšieho prieskumu Business Lease Slovakia jej výkonná riaditeľka Lucia Čišková. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre právnické aj fyzické osoby. Z úžitkových vozidiel firmám poskytuje na operatívny lízing podľa ich výberu akékoľvek modely do 3,5 tony dostupné na slovenskom trhu.
Jednotkou je Transporter
Len tretinu z top desiatky modelov úžitkáčov vo firemných fleetoch tvorí najobľúbenejší Transporter patriaci pod značku Volkswagen. Nemecká značka je celkovo zastúpená vo firemných fleetoch až 22 %. Ďalšej nemeckej značke Opel patrí 17 % podiel z celkového počtu a trojku najobľúbenejších uzatvára americký Ford s 11 %. „Volkswagen má veľmi dobre zastúpenú ponuku malých aj veľkých úžitkových vozidiel do 3,5 tony,“ vysvetľuje dôvody Lucia Čišková. Volkswagen si prvenstvo medzi úžitkovými vozidlami drží už dlhodobo. Ponuku však rozširujú aj ďalšie značky. Desaťpercentný podiel patrí modelom Peugeot a Citroen a v top desiatke sú zastúpené ešte aj úžitkové vozidlá Toyoty, Mecedesu, Renaultu, Mitsubishi a modely talianskej značky Fiat. Dokonca práve Toyota so svojim modelom Hilux možno v budúcnosti zamieša karty. Už teraz je druhým najžiadanejším modelom. Trojkou je Combo od Opla. „Výber konkrétneho modelu, samozrejme, vždy záleží od potrieb danej spoločnosti. Teda od potreby veľkosti úložného priestoru, ceny, ako aj funkčnosti, aký účel má vozidlo spĺňať,“ spresňuje Lucia Čišková.
Práve veľkosť úložného priestoru je dôležitým parametrom pre firmy, ktoré si ho následne potrebujú vybaviť poličkami na náradie, vešiakmi a podobne. „Často ide napríklad o dodatočný nábytok, rôzne držiaky, skrinky, poličky, zásuvky na náradie a iné odkladacie priestory. No požiadavky niekedy máme aj na vybavenie kempingovými súpravami vrátane priestoru na spanie a príslušenstva na varenie, kde víťazí Ford,“ podotýka Lucia Čišková.
Vplyv koronakrízy
Práve koronakríza však mení nazeranie firiem aj na spôsob financovania. Ako ukázal nedávny prieskum počas prvej vlny pandémie k mobilite slovenských firiem, až 45 % opýtaných firiem chce s obnovou vozidlového parku počkať podľa vývoja celkovej situácie, no štvrtina opýtaných už uvažuje nad obstaraním nových vozidiel po skončení pandémie. „Pribúda firiem, a to najmä malých a stredných, ktoré v snahe uvoľniť si finančné prostriedky na vlastné investície hľadajú možné úspory inde. Začínajú vyhľadávať možnosti outsourcingu financovania, uvoľnenia si prostriedkov na vlastný biznis a neohrozovania cash flow,“ podotýka Lucia Čišková. Ako dodáva, z hľadiska nákladovosti je operatívny lízing najlacnejšou formou financovania auta. Dôvodom je, že nie je potrebná hotovosť ani akontácia a v mesačnej platbe sú zahnuté všetky administratívne, personálne či prevádzkové náklady s vozidlom spojené. Firma má zabezpečené servisné, pneuservisné aj asistenčné služby, agendu poistenia a riešenie poistných udalostí, platbu cestných daní a poplatkov a podobne. Pravidelné mesačné platby sú po celú dobu nemenné, čo firme umožňuje nastaviť cash flow a uvoľniť si prostriedky na vlastný biznis.
Významným faktorom je dĺžka kontraktu v mesiacoch a limit nájazdu. „Dnes už napríklad Business Lease ponúka operatívny lízing úžitkových vozidiel s limitom 300 až 350 tisíc km, čo je dostačujúce na stanovenie optimálnej platby operatívneho lízingu,“ dodáva Lucia Čišková.
Najobľúbenejšie úžitkové vozidlá vo firmách (graf):