Navštívili sme testovacie centrum Mercedes-Benz všetko v jednom. Je to ako v Hollywoode
Navštívili sme moderne vybavené testovacie stredisko v meste Immendingen na juhu Nemecka. Ide o bývalý armádny priestor, ktorý spoločnosť Mercedes-Benz kúpila pred 10 rokmi a investovala niekoľko stoviek miliónov eur do jeho vybudovania. Dnes sa využíva na testovanie osobných automobilov.

Testovanie svietenia
Zlatým klincom tohto strediska je svetelný tunel resp. kanál s dĺžkou 135 metrov a výškou 8 metrov. Vstúpiť doň je skutočne dych vyrážajúce a práve tu sa realizuje svetelné testovanie osobných automobilov. Sú tu na to ideálne podmienky a je to fascinujúce.

Videli sme, ako je možné nasimulovať napríklad výskyt cyklistu na okraji cesty v noci a ako na to reagujú svetlomety. Experti nám tiež ukázali ako je pomocou svetelnej šípky vodič upozornený na nutnosť vrátiť vozidlo späť do stredu jazdného pruhu. Svetlomety vo vozidlách Mercedes-Benz sú dnes vo verzii 2.0 a umožňujú oveľa viac funkcií ako doteraz.

Všetky testy svetlometov pritom prebiehajú v konštantných, reprodukovateľných podmienkach a to bez ohľadu na dennú hodinu, počasie a vplyvy prostredia.

Vo vnútri tohto tunela je vytvorená kompletná okresná cesta v dĺžke 135 metrov. Použitá asfaltová zmes sa veľmi približuje odrazovým vlastnostiam už opotrebovanej cestnej komunikácie. Ako sme sa dozvedeli, vytvoriť opotrebovanú cestu je oveľa náročnejšie ako čisto novú.

Na ceste sú umiestnené aj dopravné značky a testuje sa úroveň odrazivosti po osvetlení svetlometmi – tu totiž neplatí, že vyššia odrazivosť je lepšia. Dopravnú značku treba vidieť, ale nemala by vás oslniť, ako sa to často stáva.

V tuneli je možné súbežne testovať až päť osobných motorových vozidiel – vrátane simulácie premávky v protismere alebo vozidiel idúcich vpredu. Vodiace stĺpiky po stranách cesty možno vysunúť každých 20 metrov a na ne sa dajú umiestniť makety chodcov. Investičné náklady na samotný svetelný tunel sa vyšplhali na 10,5 milióna eur, jeho výstavba trvala dva roky.
Dlhodobý automatizovaný test na náročnej trase
Ďalším testom, ktorého sme sa v Immendingene zúčastnili, bol test na nekvalitnej ceste, ktorej výtlky, zvlnené povrchy a dlažobné kocky sú skutočnou výzvou najmä pre podvozok a karosériu.

Nemci túto trať označujú názvom HEIDE, podľa oblasti s takouto nekvalitnou cestou, kde Mercedes testoval SUV vozidlá v 50. rokoch minulého storočia. V podstate je to akési vresovisko, kde sú výtlky, kopa dier a výmoľov. Autá tu jazdia bez vodiča, v skutočnosti ich riadia robotickí vodiči. Jazdí sa v režime 24/7, cez deň aj v noci. Testujú sa tu všetky typy pohonu: dnes najčastejšie elektrický a hybridný, ale aj čisto spaľovací pohon. V Immendingene majú dokonca aj simuláciu rôznych typov paliva z celého sveta – napríklad v Mexiku sa predáva benzín s predpísaným podielom vody a takéto palivo tu nájdete.

Popisovaná automatizácia zvyšuje presnosť jazdných manévrov, znižuje pracovnú záťaž skúšobných vodičov, a to všetko pri zachovaní rovnakej úrovne namáhania automobilov. V závislosti od typu vozidla musia testovacie vozidlá na tomto okruhu najazdiť až 6000 kilometrov, čo zodpovedá 300 000 kilometrom v skutočnej prevádzke vozidla vodičom pri bežnom nasadení. To znamená, že jeden kilometer na tejto dráhe na dlhodobé testy zodpovedá 150 kilometrom extrémne nekvalitnej cesty v tomto centre.

Digitálna dvojička pred skutočným testom vozidla
Rovnako ako všetky testovacie moduly v Immendingene, aj dlhodobý test po popisovanom vresovisku má svoje digitálne dvojča. Testovacie centrum je znázornené digitálne do najmenšieho milimetra, a to aj vrátane zvierat, ktoré v tejto oblasti žijú. Rovnako sa digitálne zrkadlia aj vozidlá a ich namáhané časti. Takto prebieha test výhradne v počítači.
Získané údaje sa používajú v predbežných simuláciách, slúžia ako súbor zaťažení pre testovacie sedadlá a umožňujú tak rýchle spätné odovzdanie výsledkov testov vývojovým oddeleniam. Toto digitálne testovanie je teraz také precízne, že často sa pred prvým skutočným testovacím kilometrom v testovacom centre digitálne najazdia tisíce kilometrov.

Konkrétne to znamená, že napríklad pri nastavení podvozka pre každý nový konštrukčný rad sa digitálne testuje viac ako 100 rôznych variácií. A iba tie najvhodnejšie varianty sú potom zabudované do prototypu a testované v reálnom prostredí v Immendingene.
Testy so simuláciou každého počasia
Jednou z veľkých výhod Immendingenu je sústredenie všetkých testov na jedno miesto. Je to niečo ako hollywoodske štúdio – dá sa tu simulovať dážď, sneh, ľad, extrémne horúčavy a pod. Videli sme napríklad reálnu simuláciu hustého dažďa, keď nádrž s vodou a trysky ťahal Mercedes G a na testovacie vozidlo sa z trysiek valili litre vody, ako keby silne pršalo, aj keď pár metrov od auta svietilo slnko.

Ako sme sa dozvedeli, je trochu problém simulovať kvalitný sneh. Dá sa to, ale túto časť testov niekedy vykonávajú v testovacom centre vo Švédsku. Immendingen je predsa len 20 km od Švajčiarska a teploty sú tu vyššie, skutočná zima je len pár týždňov do roka.
Celý svet na jednom mieste: 86 kilometrov ciest na 520 hektároch
Denne sa v Immendingene testuje okolo 400 vozidiel. Od vzniku strediska tu bolo otestovaných okolo 30 000 vozidiel a tieto prešli viac ako 100 miliónov kilometrov. Testovacie centrum v Immendingene s rozlohou 520 hektárov kombinuje viac ako 30 testovacích modulov s celkovou dĺžkou trasy 86 kilometrov a 256 odbočkami.

Terén replikuje skutočný svet v rôznych variantoch: od zložitých veľkomestských križovatiek po horské priesmyky s prevýšením takmer 180 metrov, od ciest s nekvalitným povrchom a dlažobnými kockami až po rýchlostné komunikácie a nespevnené cesty v teréne. Sú tu aj trasy, ktoré replikujú povrch vozoviek a dopravné značenie v európskych krajinách. Tiež kopírujú cestné komunikácie a vodorovné dopravné značenie z USA, Číny alebo Japonska. V rôznych testovacích programoch môže byť na cestách súčasne až 400 vozidiel. Sú tu aj špeciálne trasy so sklonom od 30 do 100 %. Absolvovali sme sklon 70 % a bolo to nezabudnuteľné.
V Immendingene dokážu vytvoriť umelé slnko, aby bolo možné testovať správanie senzoriky vozidla aj pri zamračenej oblohe alebo za súmraku, keď je slnko nízko na obzore alebo pri mimoriadne jasných svetelných podmienkach. Takéto mobilné vysokovýkonné reflektory sa inak používajú na arktických lodiach na hľadanie ľadovcov.
Približne 80 % testovacích jázd, ktoré predtým vykonával Mercedes-Benz na verejných komunikáciách sa už presunulo na toto miesto.

Aj počet medzinárodných testovacích aktivít sa výrazne znížil bez toho, aby bola ohrozená kvalita testovania – čo je rozhodujúci krok k skráteniu vývojových časov, rýchlemu zvýšeniu zrelosti vozidiel a zníženiu uhlíkovej stopy počas vývoja.

Počas najvyťaženejších týždňov je okrem viac ako 250 stálych zamestnancov na testovaní prítomných aj ďalších 2100 ľudí z partnerských závodov. Mercedes-Benz však neprenajíma toto testovacie centrum iným výrobcom automobilov. V skutočnosti je tu prístup prísne kontrolovaný.

Údržbu krajiny v testovacom centre vykonávajú prevažne ovce a lamy. Pasúce sa zvieratá bránia rastu kríkov a stromov na trávnatých plochách a vytláčajú druhovo bohatý lúčny porast. Lamy slúžia ako ochrancovia stáda oviec pred líškami. Ako sme sa dozvedeli, žijú tu aj jaky a muflóny.

Čo to stálo?
Od slávnostného položenia základného kameňa pred 10 rokmi investovala spoločnosť Mercedes-Benz do výstavby areálu na bývalej nemeckej armádnej základni 200 miliónov eur. A od jeho otvorenia investovala do rozšírenia lokality ďalších 200 miliónov.

Toto centrum je aj miesto, kde sa dobre darí zvieratám a rastlinám. Mercedes-Benz využíva len časti ciest, ostatná príroda zostáva nedotknutá, a preto tu našli útočisko niektoré ohrozené druhy.
Zamestnanci, investície a testovacie plochy
- Rozloha areálu: 5,8 km²
- Trasy s dĺžkou 86 kilometrov a 256 odbočiek
- Investícia 200 miliónov eur do otvorenia, odvtedy ďalších 200 miliónov eur
- Viac ako 250 stálych zamestnancov
- Priestor pre ďalších 2 100 zamestnancov z iných závodov, ktorí sa zúčastňujú na testovaní vozidiel
- Testovacia plocha BERTHA: rozloha takmer 100 000 m²
- Modul centra mesta: 1,5 km ulíc s rôznymi križovatkami na realistické testovanie asistenčných jazdných systémov
- Priesmyk so sklonom až 16 percent a terénne trate so serpentínovými polomermi zákrut
- Špeciálne cesty so sklonom od 30 do 100 percent
- Trojpruhový oválny okruh s klopenými zákrutami
Infraštruktúra a bezpečnosť
- Viac ako 100 nabíjacích staníc pre elektromobily a 12 tankovacích stojanov pre vozidlá so spaľovacími motormi
- Riadenie testovacieho centra na báze technológie LTE so systémom výstrahy pred kolíziou pre testovacích jazdcov
- Plne vybavený závodný hasičský zbor vrátane vlastnej záchrannej služby
- Centrum Immendingen je od sídla spoločnosti v Stuttgarte vzdialené len 60 minút jazdy autom
Ochrana zvierat a prírody
- Testovacie centrum a kompenzačné plochy slúžia ako útočisko pre ohrozené a špecializované druhy fauny a flóry
- Medzi nimi aj veľa druhov z červeného zoznamu (napríklad kobylky, divé včely, vtáky, bobry, obojživelníky)
- Ochrana krajiny vrátane pasenia muflónov a jakov
Zdroje: vlastné, Mercedes-Benz
Prečítajte si tiež
Podobné články
XPENG G6: Tesla killer
Elektrická GLC mení pravidlá hry: Dojazd vyše 700 km a rýchle nabíjanie
Dongfeng BOX: Auto do mesta a na okresky
Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology (VIDEO)