Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Veľká noc je jedným z najvýznamnejších sviatkov roka, pričom podľa prieskumu[1] 365.bank tradície stále dodržiava viac ako 60 % Slovákov a Sloveniek.

Zvyšná časť populácie buď neoslavuje sviatky jari vôbec alebo preferuje iný, ako tradičný spôsob šibačky a polievačky. Toto obdobie znamená záťaž pre naše peňaženky, pričom každý piaty človek siaha na svoju finančnú rezervu. Na sviatky však rastú nielen výdavky, ale aj neplatená práca. Varenie, upratovanie a ostatné povinnosti v domácnosti poväčšine stále stereotypne spadajú na plecia žien. Viac ako polovica z nich pritom zabezpečuje sviatky aj po finančnej stránke.

Tradície pretrvávajú, no nie všetkým sa páčia

Až 60 % Slovákov dodržiava veľkonočné tradície, pričom viac než štvrtina tak robí najmä kvôli deťom. Zaužívané zvyky, ako sú šibačka a polievačka dve pätiny populácie buď nedodržiavajú vôbec, alebo preferujú iný spôsob. Môže ísť napríklad o hľadanie čokoládových vajíčok, do ktorého sa môžu zapojiť nielen chlapci, ale aj dievčatá.  

Čo sa týka samotných sviatkov, viac než 8 z 10 žien sa podľa prieskumu 365.bank necíti komfortne počas nich a viac ako polovica by zvyky ako sú šibačka a polievačka nahradila inými.Či už sme fanúšikom tradícií, alebo preferujeme iné spôsoby trávenia Veľkej noci, sviatočné obdobie so sebou prináša aj povinnosti v podobe domácich prác.

V súvislosti so sviatkami narastá neplatená práca žien

Varenie, upratovanie a ďalšiu neplatenú prácu zastrešuje podľa 365.bank počas sviatkov až 80 % žien. Pre viac ako polovicu pritom toto obdobie predstavuje zhon.
„Z pohľadu zabezpečovania chodu domácnosti počas sviatkov pretrváva stereotypné vnímanie úloh, pričom domáce práce zabezpečuje drvivá väčšina žien a menej ako polovica mužov. Naopak, stereotypy sa stierajú najmä vo finančnej oblasti, ktorú zabezpečuje viac ako polovica žien,“ vysvetľuje Linda Gáliková head of PR v 365.bank.

Práve sviatky tak môžu byť obdobím, ktoré ešte viac prehlbuje rozdiely medzi oboma pohlaviami. Na nerovnocenné zárobky mužov a žien pritom upozorňuje aj tzv. Ženské euro, ktoré vyjadruje, že na každé euro zarobené mužom pripadá len 80 centov, ktoré dostane žena. Pod túto skutočnosť sa podpisujú do veľkej miery aj stereotypy a neplatená práca, ktoré počas obdobia sviatkov narastajú. Nožnice nerovnosti sa pritom roztvárajú aj na strane výdavkov. Táto oblasť, ktorá býva stereotypne vnímaná ako mužská, sa totiž rovnocennejšie rozdeľuje medzi obe pohlavia, dokonca sa stáva tiež dominanciou žien.    

Sviatky sú z pohľadu financií náročné

Oslavy jari tak, ako aj ostatné sviatky, predstavujú záťaž pre naše rodinné rozpočty. Dokonca viac ako polovica populácie ich vníma ako zbytočné míňanie peňazí. Poväčšine toto obdobie financujeme z mesačných výplat, no približne každý piaty človek musí siahnuť na svoju finančnú rezervu, ktorá by mala slúžiť na iný účel. Tri štvrtiny ľudí minú na prípravy spojené s Veľkou nocou do 100 eur.

Veľká noc pohľadom financií je aj o peňažnej výslužke pre šibačov. Viac ako polovica žien dáva chlapcom sumy vo výške do 10 eur. Naopak, tretina nedáva peniaze vôbec. Deti si najčastejšie peňažnú výslužku odložia, 15 % ich minie. Keďže to nie je zvykom, ženy a dievčatá výslužku spravidla nedostávajú. Ak navyše ženy za svoju námahu nedostanú ani symbolickú výslužku, až 74 % z nich má pocit, že sú počas sviatkov ochudobnené.


[1] Zber dát bol realizovaný prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos od 7.4. do 10.4.2025 na vzorke 1023 respondentov

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.