Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vedci z Automotive and Mobility Observatory na Luiss Business School v Ríme zverejnili výsledky výskumu o úlohe a miere využitia umelej inteligencie (AI) v automobilovom priemysle.

Správa „Nová éra automobilov: Automobile Sapiens – Umelá inteligencia a jej vplyv na automobilový svet“ naznačuje, že do roku 2030 sa AI stane ústrednou technológiou v automobilovom priemysle a inteligentné autá sa stanú každodennou záležitosťou. Toyota je partnerom L’Osservatorio Auto e Mobilità a účastníkom debaty o budúcnosti umelej inteligencie v automobilovom priemysle.

Výskumný tím z L’Osservatorio Auto e Mobilità v Ríme analyzoval technické, legislatívne, ekonomické, sociálne a etické dôsledky rozšíreného používania systémov autonómneho riadenia a iných aplikácií umelej inteligencie v automobiloch. Správa ohlasuje príchod novej éry Smart Cars, ktorých fungovanie bude definovať umelá inteligencia. Vozidlá tohto typu sa už používajú, no podľa autorov správy sa ich trhový podiel zvýši z 3,4 % v roku 2021 na 90 % v roku 2030. Pôjde o skutočnú revolúciu, ktorá od základov zmení používateľskú skúsenosť aj obchodné modely automobilového priemyslu.

Prezentáciu správy sprevádzala diskusia, ktorej sa zúčastnil Paolo Moroni, riaditeľ Toyota Motor Italia pre značku Lexus a informačné technológie a digitálnu transformáciu. Témou diskusie boli možnosti a riziká súvisiace s využitím umelej inteligencie v automobiloch a v celej činnosti automobilového sektora. Zástupca Toyoty predstavil najdôležitejšie iniciatívy, ktoré značka realizuje v tejto oblasti.

Technológie umelej inteligencie Toyota

Toyota ako líder v inováciách v automobilovom priemysle využíva systémy umelej inteligencie v mnohých oblastiach svojho pôsobenia. Značka sa zameriava na asistenčné systémy vodiča a automatické jazdné systémy a vytváranie podmienok, v ktorých môžu ľudia, autonómne vozidlá a roboty vytvárať spoločný ekosystém v prospech každého obyvateľa a celých komunít, podobne ako v inteligentnom meste Woven City v Japonsku.

Toyota systematicky rozširuje možnosti aktívnych bezpečnostných systémov, ktoré v roku 2018 štandardne zaviedla do všetkých modelov, pričom nové funkcie stále viac zakladá na umelej inteligencii. To isté platí pre systémy podporujúce hospodárnu jazdu a multimediálne systémy s inteligentným hlasovým asistentom.

Aktuálne verzie technológie aktívnej bezpečnosti Toyota T-MATE predbiehajú regulačné požiadavky a dosahujú úroveň jazdného asistenta schopného úplnej autonómie, pričom si zachováva centrálne miesto pre vodiča a jeho potešenie z jazdy. Toyota T-Mate obsahuje bezpečnostné systémy Toyota Safety Sense a asistenčné systémy riadenia a parkovania.

V praxi sú súčasné asistenčné jazdné systémy Toyota T-MATE vybavené funkciami, ktoré vozidlu umožňujú autonómnu jazdu za normálnych podmienok a aj v núdzových situáciách, ale sú zámerne poskytované ako asistenčné systémy vodiča, aby ľuďom neuberali radosť z jazdy. Majú tiež optimalizovať riadenie prevádzky hybridného alebo elektrického pohonu z hľadiska spotreby energie.

V blízkej budúcnosti bude dôležitou aplikáciou AI nový operačný systém AreneOS pre elektrické BEV tretej generácie od Toyoty a Lexusu, ktorý začne vstupovať na trh v roku 2027. Systém Arene bude vedieť spravovať auto ako celok, a to ako elektroniku ovládajúcu podvozok, tak aj multimediálne a používateľské aplikácie. V kombinácii so systémom „steer-by-wire“ umožní Arene ďalekosiahlu personalizáciu jazdných vlastností auta vrátane chodu pohonu, pruženia a virtuálnej manuálnej prevodovky.

Prognózy rastu úlohy AI v automobilovom priemysle

Umelá inteligencia sa podľa autorov správy stáva hlavným zdrojom digitálnych investícií v automobilovom priemysle. Odhaduje sa, že do roku 2030 dosiahnu hodnotu vyše 70 miliárd USD. Očakáva sa, že hodnota generovaná automobilkami vďaka AI bude do roku 2025 presahovať 200 miliárd dolárov pre všetky segmenty hodnotového reťazca.

Formy umelej inteligencie sú v automobiloch prítomné už dlho: používa ju 20 – 30 % automobilového priemyslu a očakáva sa, že do roku 2030 dosiahne 100 %. Vďaka novej generácii vozidiel sa AI stane zdrojom 15 – 20 % hodnoty generovanej odvetvím.

Inteligentné auto

Na základe najrenomovanejších vedeckých definícií AI štúdia Observatory definuje inteligentné auto ako vozidlo schopné interakcie s používateľom a jeho prostredím, ale tiež spracovávať informácie, učiť sa a konať autonómne podobným spôsobom ako človek. Jeho schopnosti budú založené na pokročilom softvéri a čoraz výkonnejších výpočtových jednotkách, a to ako na palube auta, tak aj v cloude. Cloudové komunikačné systémy zvýšia nielen schopnosť áut rozhodovať sa, ale aj možnosť personalizácie auta podľa potrieb používateľa. Zvýši sa aj úloha vozidla ako zariadenia na zber dát schopného posilniť ďalšie systémy umelej inteligencie. Táto funkcia stavia auto do centra celej revolúcie AI. Podľa správy bude typické Smart Car vybavené systémom drive-by-wire, rozpoznávaním tváre pasažierov, funkciami aktivovanými gestami a pohybmi tela, interaktívnym hlasovým asistentom, biometrickou klimatizáciou a možnosťou interakcie s cestnou infraštruktúrou.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.