Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Ford oznámila, že zákazníci z celej Európy si odteraz môžu objednať zdokonalený Ford Focus s úspornou elektrizovanou pohonnou jednotkou EcoBoost Hybrid.

  • Spoločnosť Ford predstavuje elektrifikovanú pohonnú jednotku EcoBoost Hybrid určenú pre Focus – 48-voltový mild hybridný systém, ktorý znižuje spotrebu paliva v spolupráci s technológiou deaktivácie valca a taktiež zvyšuje výkon.
  • Nový 12,3-palcový digitálny prístrojový panel a neskôr tento rok aj online technológia upozornenia na miestne nebezpečenstvo prinášajú do kabíny pocit vyššej kvality a zážitok z uvoľnenej jazdy.
  • Nový variant Focus Edition (v iných krajinách Európy s názvom Ford Connected) sa pripája do rozmanitého radu, do ktorého patrí športový Focus ST-Line, štýlový Focus Titanium, Focus Active – inšpirovaný SUV a luxusný Focus Vignale.

Nový Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost Hybrid a sofistikovanou 48-voltovou mild hybridnou technológiou má výkon 155 koní a emisie CO2 na úrovni 93 g/km (NEDC), t. j. o 17 % menej v porovnaní s predchádzajúcou verziou vybavenou 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost s výkonom 150 koní so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (NEDC).1

Okrem novej elektrifikovanej pohonnej jednotky ponúka vylepšený Focus aj prémiový zážitok pre vodiča vďaka novému prístrojovému panelu s 12,3-palcovým LCD displejom s farbami „true color“ a vylepšené možnosti pripojenia a vlastníctva, ktoré prináša modem FordPass Connect v štandardnej výbave – vrátane inovatívnej technológii upozornenia na miestne nebezpečenstvo, ktorá bude k dispozícii neskôr tento rok.2

Nový variant Focus Edition (v iných krajinách Európy – Ford Connected) prináša bohatú štandardnú výbavu pre firemných a súkromných vodičov vrátane bezdrôtovej nabíjacej podložky a navigácie pre hlasom aktivovaný systém SYNC 3 s 8-palcovou dotykovou obrazovkou.3

Focus je aj naďalej v ponuke v štýlovej verzii Focus Titanium, ako crossover Focus Active inšpirovaný SUV, športový Focus ST-Line a luxusný Focus Vignale, a to ako päťdverový hatchback, kombi a vo vybraných krajinách aj ako štvordverový sedan – v závislosti od variantu. Pohonné jednotky EcoBoost Hybrid sú dostupné v celom modelovom rade.

„Naše elektrifikované pohonné jednotky nie sú navrhnuté len kvôli úspore peňazí za palivo, ale zdokonaľujú aj zábavný charakter našich vozidiel,“ povedal Roelant de Waard, viceprezident pre marketing, predaj a služby spoločnosti Ford of Europe. „Focus EcoBoost Hybrid hladko spája výkon elektromotora a zážihového motora a prináša efektivitu a výkon, ktoré sa zdali pred pár rokmi nemožné.“

Focus sa pripojí k osobným vozidlám Ford Puma, Kuga a Fiesta, ako aj k úžitkovým modelom Ford Transit a Transit Custom a ponúkne mild hybridnú technológiu s nižšou spotrebou paliva. Spoločnosť Ford sa zaviazala ponúkať elektrifikovanú verziu každého osobného vozidla, ktoré uvedie na trh v Európe. Do konca roku 2021 spoločnosť rozšíri svoje portfólio elektrifikovaných vozidiel v Európe na 18 a v ponuke budú mild hybridné, plne hybridné, plug-in hybridné aj elektrické vozidlá s akumulátorom.

Efektívny pohon EcoBoost Hybrid

Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost Hybrid s výkonom 155 koní ponúka výrazne vyšší merný výkon v porovnaní s 2,0-litrovým zážihovým motorom s výkonom 145 koní, ktorý sa montoval do modelu Focus pred 10 rokmi, pritom spotreba paliva sa znížila o 45 percent (podľa normy NEDC).

Focus EcoBoost Hybrid je k dispozícii aj vo verzii s výkonom 125 koní. V 1,0-litrovom zážihovom motore Ford EcoBoost je štandardný alternátor nahradený integrovaným štartérom/generátorom poháňaným remeňom (BISG), ktorý umožňuje rekuperáciu energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora.

48-voltový akumulátor sa nachádza pod sedadlom predného spolujazdca, takže mild hybridná pohonná jednotka neznižuje objem batožinového priestoru ani priestor v kabíne.

Systém BISG funguje aj ako elektromotor, ktorý spolupracuje so spaľovacím motorom a využíva uloženú energiu na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla.

Inteligentný, samoregulačný, mild hybridný systém nepretržite monitoruje spôsob používania vozidla a určuje, kedy a s akou intenzitou je potrebné optimálne nabíjať akumulátor, a kedy je možné využiť energiu uloženú v akumulátore pomocou jednej z dvoch stratégií:

  • Funkcia zvýšenia krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG a krútiaci moment zvyšuje až o 24 Nm, čím sa znižuje množstvo práce, ktorú musí vykonať zážihový motor a prispieva k emisiám CO2 od 93 g/km podľa normy NEDC (115 g/km podľa normy WLTP) a spotrebe paliva od 4,1 l/100 km podľa normy NEDC (od 5,1 l/100 km podľa normy WLTP).
  • Funkcia dodatočného krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG na zvýšenie celkového krútiaceho momentu, ktorý dodáva pohonná jednotka, až o 20 Nm nad úroveň samostatného zážihového motora pri plnom zaťažení – a pre optimalizovaný výkon je k dispozícii až o 50 % vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach.

Systém BISG umožnil konštruktérom spoločnosti Ford znížiť kompresný pomer 1,0-litrového motora EcoBoost a použiť väčšie turbodúchadlo zaisťujúce vyšší výkon, a to vďaka obmedzeniu oneskorenia funkcie turbodúchadla, ktoré taktiež otáča motorom rýchlejšie pre trvalú odozvu turbodúchadla.V režime Sport, ktorý patrí do množiny voliteľných jazdných režimov modelu Focus, môžu vodiči okamžite upraviť charakteristiky systémov vrátane odozvy plynového pedála, elektronického posilňovača riadenia a stabilizačného systému, aby si užili ešte pútavejší zážitok z jazdy, ktorý plne využíva dodatočných 50 Nm krútiaceho momentu poskytovaného elektromotorom.

Výkonnejší systém BISG umožňuje aktiváciu automatického vypínania a štartovania motora v modeli Focus EcoBoost Hybrid v širšom spektre scenárov, aby sa dosiahla ešte väčšia úspora paliva. Systém dokáže naštartovať motor už za 350 milisekúnd a funkcia vypnutia so zaradeným prevodovým stupňom môže vypnúť motor pri jazde zotrvačnosťou do zastavenia, aj keď je vo vozidle zaradený prevodový stupeň a zošliapnutý spojkový pedál. Možno ju nastaviť tak, aby sa aktivovala pri rýchlosti 15 km/h, 20 km/h alebo 25 km/h.

Okrem toho sú pohonné jednotky pre Focus EcoBoost Hybrid kvôli úspore paliva vybavené technológiou deaktivácie valca, ktorá je k dispozícii pre 1,0-litrové zážihové pohonné jednotky EcoBoost.

Technológia deaktivácie valca ešte viac znižuje spotrebu paliva a dokáže automaticky vypnúť jeden z valcov motora za podmienok, keď nie je potrebný plný výkon, napríklad pri jazde zotrvačnosťou alebo pri jazde s ľahkou nohou na plyne. Systém dokáže deaktivovať alebo opätovne aktivovať jeden valec za 14 milisekúnd bez kompromisu ohľadne výkonu alebo kultivovanosti.

Zákazníci si môžu vybrať 1,5-litrový vznetový motor EcoBlue s pokročilou osemstupňovou automatickou prevodovkou alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Zostanete sústredení a pripojení ešte jednoduchšie

Jazdu so zdokonaleným Focusom uľahčujú nové technológie vrátane 12,3-palcového digitálneho prístrojového panela a neskôr tento rok aj technológia upozornenia na miestne nebezpečenstvo.

Plne konfigurovateľný LCD prístrojový panel využíva technológiu 24-bitových farieb „true color“ a zobrazuje detailné, intuitívnejšie obrázky a ikony s vysokým rozlíšením v celom farebnom spektre, takže sú jasnejšie, menej unavujú oči a sú ľahšie čitateľné. Vodič si taktiež môže podľa osobných preferencií zvoliť, ktoré informácie uprednostní pri zobrazovaní.

12,3-palcový digitálny prístrojový panel je v modeli Focus EcoBoost Hybrid vybavený aj jedinečným motívom a jasnou grafikou, aby mal vodič informácie o spotrebe elektrickej energie. Možno sledovať, koľko elektrickej energie vyprodukoval mild hybridný systém, či sa energia aktuálne vracia späť do akumulátora alebo sa využíva na zníženie spotreby paliva či zvýšenie výkonu.

Zakrivené horné okraje obrazovky sú vyrobené technológiou voľného tvarovania, ktorá bola pôvodne vyvinutá na výrobu optických šošoviek. Tvar obrazovky prispieva k plynulému dizajnu interiéru, zatiaľ čo obvody zabudované do celého povrchu displeja umožnili dizajnérom vyformovať displej do tvarov, ktoré presahujú tradičný obdĺžnikový dizajn.

V štandardnej výbave sa nachádza modem FordPass Connect, takže vodiči v modeli Focus budú môcť po prvýkrát využívať výhody voliteľného systému upozornenia na miestne nebezpečenstvo. Táto technológia dokáže informovať vodiča o nebezpečnej situácii na ceste pred vozidlom, aj keď nehodu nevidno kvôli zákrute alebo iným vozidlám.

Výstrahy funkcie upozornenia na miestne nebezpečenstvo sa poskytujú nezávisle od satelitného navigačného systému a pochádzajú od miestnych orgánov, záchranných služieb a údajov z iných vozidiel pripojených ku „cloudu“.

Upozornenia na nebezpečenstvá vrátane prác na ceste; pokazených vozidiel; zvierat, chodcov a objektov na vozovke, a dokonca aj na nebezpečné podmienky, sa do vozidla prenášajú bezdrôtovo, takže vodič má k dispozícii pokročilé výstrahy o situácii mimo zorného poľa.

„Funkcia upozornenia na miestne nebezpečenstvo sa odlišuje tým, že pripojené sú vozidlá – prostredníctvom internetu vecí. Netreba sa spoliehať na aplikácie tretích strán,“ povedal Joerg Beyer, výkonný riaditeľ pre konštrukciu spoločnosti Ford of Europe „Je to významný krok vpred. Upozornenia sú konkrétne, relevantné a prispôsobené tak, aby sa pokúsili zlepšiť vašu konkrétnu jazdu.“

Technológia FordPass Connect umožňuje zákazníkom ovládať niektoré funkcie vozidla na diaľku z ľubovoľného miesta prostredníctvom smartfónu a aplikácie FordPass. Okrem toho, že vodiči si môžu naplánovať rýchlejšie a menej stresujúce cesty pomocou aktualizovaných informácií Live Traffic pre voliteľný navigačný systém, môžu ovládať funkcie uzamykania/odomykania dverí, diaľkového štartovania4 pre modely Focus s osemstupňovou automatickou prevodovkou, funkciu lokalizácie a stavu vozidla, a skontrolovať úroveň paliva, stav poplašného systému, tlak v pneumatikách, životnosť oleja a ďalšie.

Výrazné modely, inovatívne technológie

Modelový rad Focus naďalej ponúka výrazné modely, ktoré odrážajú individuálne preferencie zákazníkov.

Nový variant Focus Connected je v ponuke s pokročilou množinou štandardných technológií, s ktorými budú mať vodiči istotu za volantom a pomôžu im sústrediť sa počas jazdy, vrátane bezdrôtovej nabíjacej podložky, systému SYNC 3 s navigáciou, adaptívneho tempomatu5, predných a zadných parkovacích senzorov a spätnej kamery.

Focus ST-Line a Focus Active sa teraz predávajú s dodatočnou štandardnou výbavou vrátane dvojzónovej automatickej regulácie teploty, automatického stmievania spätného zrkadla, stieračov s dažďovým senzorom a systému bezkľúčového otvárania. Medzi štýlové vylepšenia patrí aj väčší funkčný strešný spojler pre modely Focus ST-Line (teraz v štandardnej výbave).

Medzi pokročilé voliteľné technológie asistencie vodičovi patrí adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, systém rozpoznávania rýchlostných dopravných značiek, asistent jazdy v strede jazdného pruhu5 pre jednoduchú jazdu v hustej premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním a aktívny parkovací asistent 2, ktorý ovláda radenie prevodových stupňov, zrýchlenie a brzdenie a umožňuje plne automatizované manévre jednoduchým stlačením tlačidla5. Systém prevencie nárazov s technológiou aktívneho brzdenia je súčasťou štandardnej výbavy – pomáha vodičom vyhnúť sa zrážkam s vozidlami, chodcami a cyklistami, prípadne zmierniť ich následky.5

FocusVýkon (koní)Emisie CO2 od

(g/km podľa NEDC)

 

 

Spotreba paliva od (l/100 km, podľa NEDC)

 

 

Emisie CO2 od (g/km, podľa WLTP)

 

Spotreba paliva od (l/100 km, podľa WLTP)

1,0-litrový motor EcoBoost Hybrid
šesťstupňová manuálna
 

125

 

 

94

 

4,11155,1
1,0-litrový motor EcoBoost Hybrid
šesťstupňová manuálna prevodovka
155 

93

 

4,11155,1
1,5-litrový motor EcoBlue

šesťstupňová manuálna prevodovka

120923,51184,5
1,5-litrový motor EcoBlue

osemstupňová automatická prevodovka

1201013,91244,8

1Uvedené hodnoty spotreby paliva/energie, emisií CO2 a dojazdu v elektrickom režime sa určujú v súlade s technickými požiadavkami a špecifikáciami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 a (ES) 2017/1151 v platnom znení. Ľahké úžitkové vozidlo typovo schválené podľa celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP) bude mať informácie o spotrebe paliva/energie a emisiách CO2 pre nový európsky jazdný cyklus (NEDC) a WLTP. Norma WLTP úplne nahradí NEDC najneskôr do konca roku 2020. Použité štandardné skúšobné postupy umožňujú vzájomne porovnávať rôzne typy vozidiel od rôznych výrobcov. Počas vyraďovania postupu NEDC sa spotreba paliva a emisie CO2 podľa WLTP prepočítavajú späť podľa postupu NEDC. V porovnaní s predchádzajúcimi hodnotami spotreby paliva a emisiami bude existovať určitá odchýlka, pretože niektoré prvky testov sa zmenili, to znamená, že to isté vozidlo môže mať rozdielnu spotrebu paliva a emisie CO2.

2Funkcie môžu vyžadovať aktiváciu. 

3Nejazdite, keď sa nesústredíte. Ak je to možné, používajte hlasom ovládané systémy. Počas jazdy nepoužívajte zariadenia určené na ovládanie rukou. Niektoré funkcie môžu byť zablokované, ak je zaradený prevodový stupeň. Všetky funkcie nie sú kompatibilné so všetkými telefónmi.

4V regiónoch, kde to povoľuje zákon.

5Funkcie asistencie pri jazde sú doplnkové a nenahrádzajú pozornosť vodiča, úsudok a nutnosť ovládať vozidlo.