V apríli Volkswagen predstavil nový evolučný stupeň šiestej generácie modelového radu Polo. Teraz prichádza športový model Polo GTI. Nositeľ legendárnej skratky predstavuje vrchol segmentu malých automobilov svojim výkonom, technológiou a športovým charakterom. Benzínový motor TSI s veľkým krútiacim momentom a špeciálne vyladený športový podvozok robia z bestsellera v segmente malých automobilov dynamického športovca s päťdverovou karosériou. Na želanie Polo GTI po prvý raz umožňuje aj čiastočne automatizovanú jazdu. Množstvo asistenčných systémov najnovšej generácie zaručuje ešte väčší komfort a bezpečnosť pre všetkých pasažierov.
V automobilovom svete existujú tri písmená, ktoré už takmer päť desaťročí majú magický zvuk: GTI. Od prvého modelu Golf GTI z roku 1976 táto skratka vďaka značke Volkswagen symbolizuje výnimočný pôžitok z jazdy v kompaktnom segmente. Polo nesie skratku GTI od roku 1998 – ako tretí zástupca značky po modeloch Golf a Scirocco. Najnovšia generácia plynulo nadväzuje na tradíciu GTI a vytvára nové štandardy v triede malých automobilov. Technický základ na to poskytla modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. MQB bez ohľadu na modelový rad a veľkosť vozidla zabezpečuje technologický pokrok, vysokú pevnosť karosérie, príkladne nízku hmotnosť, ako aj veľmi dobré deformačné charakteristiky pri náraze.
Športové vlastnosti v kombinácii s efektivitou
Srdcom každého modelu GTI je vždy jeho motor. Polo GTI má pod kapotou turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.0 TSI so zdvojeným systémom vstrekovania paliva – priamym do valcov a nepriamym do nasávacieho potrubia. Riadiaca jednotka motora využíva štvorjadrový procesor, ventilový rozvod je vybavený prepínateľným zdvihom nasávacích ventilov.
Motor spĺňajúci aktuálne emisné normy dosahuje maximálny výkon 152 kW (207 k) pri otáčkach 4.600 až 6.000 min-1 a v pásme otáčok od 1.500 do 4.500 min-1 poskytuje maximálny krútiaci moment 320 Nm. Krútiaci moment motora sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Výkonný pohon v kombinácii s nízkou hmotnosťou zabezpečujú novému modelu Polo GTI vynikajúce dynamické vlastnosti – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 240 km/h. Napriek vyššiemu výkonu oproti predchodcovi sa nový motor vyznačuje vysokou efektivitou a priaznivou spotrebou paliva.
Ako pravý model GTI značky Volkswagen má aj Polo GTI sériovo špeciálne vyladený podvozok. Oproti bežným verziám má o 15 mm menšiu svetlú výšku a zaručuje typickú syntézu výbornej jazdnej dynamiky, bezpečnej neutrality a vysokého jazdného komfortu.
Najmodernejšie asistenčné systémy a digitálna konektivita
Po prvý raz je pre Polo GTI k dispozícii asistenčný systém IQ.DRIVE Travel Assist, ktorý umožňuje čiastočne automatizovanú jazdu. Systém dokáže od rýchlosti 0 km/h až po hranicu regulácie adaptívneho tempomatu ACC (210 km/h) automaticky ovládať riadenie, brzdenie a zrýchľovanie nového modelu Polo GTI. IQ.DRIVE Travel Assist pri tom využíva na vedenie vozidla v pozdĺžnom smere adaptívny tempomat ACC s radarovým senzorom a na vedenie v priečnom smere sériový systém Lane Assist. Vodič môže asistenčný systém Travel Assist aktivovať osobitným tlačidlom na multifunkčnom volante. Počas funkcie asistenčného systému musí mať vodič ruku na volante a po celý čas je zodpovedný za vozidlo.
Modernú konektivitu zabezpečujú rozličné systémy infotainmentu najnovšej generácie (MIB3.1), ktoré podporujú rozličné online služby. Jednotka Online Connectivity Unit (OCU) s integrovanou kartou eSIM umožňuje využívať online služby We Connect (časovo neobmedzene bezplatne) a We Connect Plus (bezplatne prvé tri roky). Podľa vybavenia sú k dispozícii funkcie ako hlasové ovládanie prirodzenou rečou, prístup k streamingovým službám a personalizácia podporovaná cloudom prostredníctvom „Volkswagen ID“. Pripojenie smartfónu a využívanie aplikácií je teraz možné aj bez kábla cez „App-Connect Wireless“ pre Apple CarPlay™ a Android Auto™. Prístroje a displej systému infotainmentu sú umiestnené v jednej osi pohľadu a dajú sa optimálne ovládať. Digitálny združený prístroj „Digital Cockpit Pro“ má displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca).
Špecifický dizajn GTI
Nový model Polo GTI má sériovo adaptívne svetlomety IQ.Light – LED-Matrix a osvetlenú lištu na maske chladiča dopĺňajúcu denné svetlá. Tým sa vytvára vizuálne prepojenie k elektrickým modelom radu ID., ako aj k aktuálnym generáciám modelov Golf a Arteon, ktoré majú tiež (sériovo alebo podľa verzie vybavenia) tento markantný dizajnový prvok.
Nápadnou vizuálnou zmenou na zadnej časti nového modelu Polo GTI sú nové LED zadné svetlá s animovanými brzdovými svetlami a dynamickými smerovými svetlami. Dizajnové zmeny na karosérii zahŕňajú aj nové, športovo tvarované nárazníky. Predný nárazník obsahuje na bokoch dva páry malých šesťuholníkových LED svetiel, ktoré plnia funkciu zákrutových svetiel Adaptive Frontlightning System (AFS). V kombinácii so svetlometmi IQ.Light – LED-Matrix zabezpečujú veľmi homogénne osvetlenie cesty a okolia. Charakteristickými prvkami špičkového modelu je červené logo GTI na maske chladiča, voštinová štruktúra mriežok na vstup vzduchu k chladiču a červený dekoračný pás na maske prechádzajúci až do svetlometov nad LED dennými svetlami.
Nový model Polo GTI je na výber v piatich farbách: čiernej Deep Black Perleffekt, sivej Rauchgrau Metallic, červenej Kings Red Metallic, bielej Pure White a modrej Reef Blue Metallic. Tri posledné farby sa dajú na želanie kombinovať so strechou nalakovanou v kontrastnej čiernej farbe (Roof Pack). Sériovo má Polo GTI 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, na želanie sú k dispozícii aj 18-palcové kolesá.
V interiéri sú dominantné farby čierna, červená, sivá a chrómová. Stĺpiky karosérie a strop majú čiernu farbu. K typickým prvkom GTI patria aj červené kontrastné stehy na sedadlách, koženom poťahu multifunkčného športového volantu a na manžete a rukoväti voliacej páky prevodovky DSG. Fascinujúci zážitok z hudby sprostredkúva voliteľný ozvučovací systém s celkovým výkonom 300 W a šiestimi reproduktormi. Jeho zosilňovač je priestorovo úsporne umiestnený pod dvojitou podlahou batožinového priestoru so základným objemom 351 litrov.
1 Uvedené technické údaje sú predbežné, homologované hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 ešte nie sú k dispozícii. Vozidlo sa ešte nepredáva.