Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Iniciatíva Konšpirátori.sk umožňuje zadávateľom reklamy ochrániť sa pred spájaním so sporným obsahom na internete.

Patria sem napríklad stránky s klamlivými alebo propagandistickými informáciami, na ktorých sa zobrazujú online kampane cez reklamné systémy ako napríklad Google Display Network. Čierny zoznam stránok je zostavený na základe hodnotenia odbornej komisie a je verejne dostupný na adrese www.konspiratori.sk.

Čoraz viac čitateľov online obsahu láka aj zadávateľov reklamy, ktorí investujú nemalé peniaze do online propagácie svojich značiek. Jednu z najrozšírenejších reklamných sietí prevádzkuje aj spoločnosť Google pod názvom Google Display Network. Značky si cez túto reklamnú sieť platia zobrazovanie svojich reklám. Google Display Network, vypláca stránkam, ktoré zobrazujú takéto reklamy až 70 % z ceny kampane.

Reklamné siete však nerozlišujú, či sa reklama zobrazuje na serióznom webe s pravdivými a objektívnymi správami alebo na webe, ktorý propaguje nenávistné heslá alebo konšpiračné teórie. Odhaliť ich je možné iba spätnou kontrolou štatistík, keď už býva neskoro. Zadávatelia tým priamo finančne podporujú weby so sporným obsahom. Ohrozujú tak aj reputáciu svojej spoločnosti. „Reklamné systémy zvyčajne filtrujú iba erotický obsah alebo stránky, ktoré otvorene porušujú zákon. Obzvlášť konšpiračné či extrémistické weby si ale vyžadujú dôkladnejšie preverenie, čo je hlavnou úlohou nášho projektu,“ vysvetľuje riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess Ján Urbančík, ktorý je autorom projektu.

Službu môže využiť ktokoľvek

Svoje reklamné kampane zadávatelia ošetria veľmi jednoducho. Stačí ak do rozhrania svojho reklamného systému vložia špeciálny kód (skript). Návod ako postupovať je zverejnený na webstránke iniciatívy www.konspiratori.sk. Alternatívnym spôsobom je manuálne vylúčenie stránok podľa zoznamu.

Zoznam podozrivých stránok priebežne dopĺňa a hodnotí odborná komisia na základe vlastného podnetu alebo na základe odporúčania. Tip môže zaslať ktokoľvek, pomocou formulára na webe iniciatívy. Medzi členmi komisie sú skúsení novinári, politológovia, vedci alebo pedagógovia. Tí hodnotia stránky na základe vopred určených a zverejnených pravidiel. Do čierneho zoznamu zaradia stránku napríklad ak obsahuje materiály podvodného, klamlivého alebo konšpiračného charakteru, vyzýva k násiliu či iným spôsobom porušuje základné pravidlá novinárskej etiky. Kompletný zoznam hodnotiacich kritérií je zverejnený na stránke iniciatívy. „Členovia komisie vykonávajú túto činnosť dobrovoľne na základe svojho presvedčenia o jej celospoločenskej užitočnosti,“ hovorí člen komisie Juraj Smatana.

Projekt podporujú už viaceré agentúry

Pod iniciatívu sa už podpísali viaceré agentúry, ktoré začali používať zoznam webov so sporným obsahom. Mnohé z nich tiež posielajú hodnotiacej komisii návrhy na posúdenie ďalších webových stránok. To pomáha skvalitniť aktuálny zoznam. „Našou každodennou prácou je chrániť reputáciu firiem a organizácií, pre ktoré pracujeme. V prostredí, kde ľudia odmietajú alebo nevedia kriticky myslieť, sa to však dá iba ťažko. Preto chceme aj my prispieť k tomu, aby ľudia dokázali vážiť fakty a argumenty a boli schopní odlíšiť ich od klamstiev a poloprávd,” hovorí Peter Jančárik z komunikačnej agentúry Seesame Communication Experts, ktorá je hlavným partner projektu.

Iniciatívu podporuje aj Asociácia vydavateľov tlače. „Zodpovednosťou každého inzerenta by mala byť ochrana značky. Projekt Konšpirátori.sk je účinným nástrojom, ktorému týmto vyjadrujeme našu plnú podporu,“ uzatvára podpredseda Asociácie vydavateľov tlače, Alexej Fulmek.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.