- Modifikovaný dizajn s novou tvárou modelov SUV značky Volkswagen
- Tiguan eHybrid1 s pohonom plug-in hybrid, výkonom 180 kW (245 k) a elektrickým dojazdom 50 km podľa WLTP
- Tiguan R1 s výkonom 235 kW (320 k) a novým systémom pohonu 4MOTION
- Motory TDI so systémom Twindosing pre minimálne emisie NOX
- Digitalizované ovládanie a nové systémy infotainmentu na báze MIB3 s online službami We Connect a We Connect Plus
- Systém Travel Assist pre asistovanú jazdu do rýchlosti 210 km/h dopĺňa zdokonalené asistenčné systémy
- Adaptívne svetlomety „IQ-LIGHT LED-Matrix“ v štvrtom modelovom rade značky Volkswagen
Volkswagen Tiguan je najúspešnejším SUV v Európe a jedným z najpredávanejších modelov tejto kategórie na svete. Doteraz z neho Volkswagen vyrobil vyše 6 miliónov exemplárov. V roku 2019 bol s približne 911.000 exemplármi opäť najžiadanejším modelom značky aj celého koncernu Volkswagen. Teraz prichádza hĺbková modernizácia bestsellera.
Nový Tiguan
Raff Brandstätter, nový CEO značky Volkswagen: „Druhou generáciou modelu Tiguan sme v roku 2016 spustili našu globálnu ofenzívu v segmente SUV, v rámci ktorej na celom svete vzniklo niekoľko úspešných modelov. Teraz Volkswagen robí ďalší krok, elektrizuje a digitalizuje Tiguan. Vďaka tomu je kompaktné SUV pripravené na výzvy našej doby.“
Kompletne nová predná časť karosérie
Vizuálne sa modernizovaný Tiguan dá rozoznať najmä podľa novej prednej časti karosérie. Kapota motora je vyššia, nová maska chladiča s LED svetlometmi je širšia. V strede masky dominuje nové logo VW. Na dverách batožinového priestoru je pod novým logom v strede nápis „Tiguan“.
Nové motory
Volkswagen nanovo usporiadal portfólio motorov pre Tiguan. Významnou novinkou je Tiguan eHybrid1 s pohonom plug-in hybrid s maximálnym systémovým výkonom 180 kW (245 k) 245 PS), ktorý prispieva k elektrifikácii pohonov značky. S dostatočne nabitou batériou sa Tiguan eHybrid vždy rozbieha v elektrickom režime, pričom môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/h. Dojazd s elektrickým pohonom je 50 km4 podľa WLTP. V hybridnom režime elektromotor pri akcelerácii podporuje benzínový motor 1.4 TSI a pri spomaľovaní rekuperáciou premieňa kinetickú energiu na elektrickú. Osobitú jazdnú dynamiku umožňuje režim „GTE“, ktorý sa aktivuje tlačidlom vedľa voliacej páky dvojspojkovej prevodovky DSG. V tomto režime spaľovací motor a elektromotor spolu poskytujú maximálny systémový výkon.
Inovácie zamerané na ochranu životného prostredia sa uplatňujú aj pri iných druhoch pohonu. V tomto modelovom rade zvlášť obľúbené turbodiesele TDI dostali dva za sebou umiestnené katalyzátory SCR so samostatnými dýzami na vstrekovanie AdBlue – systém Twindosing. Jeden katalyzátor je umiestnený blízko motora, vďaka čomu dosahuje už krátko po štarte optimálnu prevádzkovú teplotu. Druhý katalyzátor je vo výfukovom potrubí pod podlahou kabíny, preto sú doňho vstupujúce výfukové plyny chladnejšie približne o 100 stupňov Celzia. Tento katalyzátor zabezpečuje čistenie výfukových plynov hlavne pri veľkom zaťažení, napríklad rýchlej jazde po diaľnici alebo jazde s prívesom. Bez ohľadu na prevádzkové podmienky tak vždy jeden z katalyzátorov pracuje v optimálnom rozsahu teploty, čo prispieva k výraznej redukcii oxidov dusíka (NOX) oproti predchodcovi.
Treťou novinkou je Tiguan R1, ktorý predstavuje rozšírenie modelového radu o vysoko výkonnú športovú verziu. Poháňa ho benzínový štvorvalec motor 2.0 TSI konštrukčného radu EA888 evo, dosahujúci maximálny výkon 235 kW (320 k). Aby bol Tiguan R rovnako vhodný na každodenné používanie ako aj na športovú jazdu po pretekovom okruhu, Volkswagen preň vyvinul nový systém pohonu všetkých kolies 4MOTION s funkciou vektorového rozdeľovania krútiaceho momentu na zadné kolesá (Torque Vectoring). Vďaka tomu je možné v extrémnych podmienkach preniesť až do 100 percent krútiaceho momentu pripadajúceho na zadnú nápravu na vonkajšie koleso v zákrute. Pomer krútiaceho momentu prenášaného na jednotlivé zadné kolesá ovplyvňuje uhol natočenia volantu, poloha pedála akcelerátora, priečne zrýchlenie, uhlová rýchlosť zatáčania okolo zvislej osi a rýchlosť jazdy. Vodič môže rozdeľovanie krútiaceho momentu a funkciu stabilizačných systémov okrem ovplyvňovať prostredníctvom sériového systému voľby jazdného profilu (Režimy: „Comfort“, „Sport“, „Race“, „Individual“, „Offroad“, „Snow“ a „Offroad-Individual“), ako aj digitálnym posúvačom podvozka DCC. Najdynamickejší režim „Race“ môže vodič prepnúť priamo tlačidlom „R“ na novom multifunkčnom volante.
Digitalizované ovládanie
Modernizovaný Tiguan má úplne nový dotykový modul ovládania klimatizácie3. Okrem dotykových plôch, ktorými sa dajú ovládať aj funkcie ako vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie predného a zadného okna, ako aj vyvolať menu klimatizácie, obsahuje aj veľkoryso dimenzované a osvetlené digitálne posúvače (Touch-Slider). Aj nový multifunkčný volant je vybavený osvetlenými dotykovými poľami a posúvačmi.
MIB3 a „App-Connect Wireless“3
Tiguan pri modernizácii dostal nové systémy infotainmentu, skonštruované na báze modulárnej stavebnice infotainmentu tretej generácie (MIB3). Vďaka jednotke Online-Connectivity-Unit (OCU) s integrovanou kartou eSIM umožňujú využívanie online služieb „We Connect“ (časovo neobmedzene) a „We Connect Plus“ (bezplatne tri roky). Podľa vybavenia systémy MIB3 okrem toho umožňujú nové funkcie ako hlasové ovládanie prirodzenou rečou (len vo vybraných jazykoch)3, prístup k streamingovým službám3 (napr. „Apple Music™“) prístup do cloudu (cez „Volkswagen ID“), v ktorom sa dajú uložiť a vyvolať personalizované nastavenia vozidla3. Novinkou je aj bezdrôtová pripojenie smartfónu cez „App-Connect Wireless“3 pre „Apple CarPlay™“ a „Android Auto™“, ako aj osvetlené rozhrania USB-C.
Ozvučovací systém Harman Kardon. Volkswagen v spolupráci s audio-špecialistom Harman Kardon vyvinul pre Tiguan nový ozvučovací systém premium. Má multikanálový zosilňovač s celkovým výkonom 480 W a 10 reproduktorov vrátane subwoofera. Digitálny akustický procesor umožňuje zvuk individuálne prispôsobiť v rámci štyroch nakonfigurovaných scenárov pre rozličné žánre.
Nové asistenčné systémy
Novým asistenčným systémom pre čiastočne automatizovanú jazdu je „Travel Assist“2/3, teraz po prvý raz použitý v modelovom rade Tiguan. Systém dokáže v rozsahu rýchlosti od 0 km/h (pri DSG), respektíve 30 km/h (pri manuálnej prevodovke) do 210 km/h prevziať riadenie, zrýchľovanie a spomaľovanie vozidla (pričom vodič zostáva zodpovedný za kontrolu vozidla). Asistenčný systém pre jazdu kombinuje funkcie adaptívneho tempomatu „ACC“2/3 (vedenie v pozdĺžnom smere) a asistenta pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu „Lane Assist“2/3 (vedenie v priečnom smere). Aktivuje sa osobitným tlačidlom „Travel Assist“ na novom multifunkčnom volante. Vodič musí mať aj pri jazde s aktivovaným asistentom ruky na volante, čo systém registruje pomocou kapacitných senzorov vo venci volantu. Aj pri dlhých jazdách po rovných cestách toto kapacitné monitorovanie pracuje výrazne spoľahlivejšie ako systémy reagujúce na pohyby volantu.
Novým prvkom je aj prediktívny tempomat „ACC“2/3, ktorý pri regulácii rýchlosti predvídavo zohľadňuje aj lokálne rýchlostné obmedzenia, začiatky obcí, križovatky a kruhové objazdy. Na to využíva dáta prednej kamery, signál GPS a digitálne mapové dáta navigačného systému. Aj známe asistenčné systémy boli pre nový Tiguan ďalej zdokonalené. Napríklad systém „Front Assist“2 teraz lepšie reaguje na osoby, ktoré v neprehľadných situáciách prechádzajú cez cestu, systém „Lane Assist“ teraz spoľahlivejšie rozoznáva ohraničenie jazdného pruhu, napríklad obrubníky trávnatej krajnice.
Nový stupeň evolúcie v oblasti osvetlenia prinášajú adaptívne svetlomety „IQ.LIGHT – LED-Matrix“3. Po Touaregu, Passate a Golfe je Tiguan štvrtým modelom značky Volkswagen, ktorý môže byť vybavený týmto osvetľovacím systémom – uznávaným ako jeden z najlepších na svete. Pomocou matrice z 24 LED v každom module svetlometu sa vytvárajú rozličné, sčasti interaktívne funkcie osvetlenia. Ďalšou novinkou v tomto modelovom rade Tiguan sú dynamické smerové svetlá. Novú konštrukciu majú aj zadné skupinové svetlá z LED, ktoré majú v najvyššej verzii tiež dynamické smerové svetlá; novým prvkom je vizuálne výrazná premenlivá grafika, uľahčujúca rozlišovanie medzi koncovými a brzdovými svetlami, ako aj animované funkcie „Coming home“ / „Leaving home“ pri zamknutí a odomknutí vozidla.
Nové línie vybavenia
Pri modernizácii Volkswagen nanovo nakonfiguroval a premenoval línie vybavenia. Nad základnou „Tiguan“ je bohatšie vybavená „Life“. V treťom stupni sa línie rozvetvujú rovnako ako pri iných modeloch značky na „Elegance“ (exkluzívna) a „R-Line“ (športová).
Sériové vybavenie všetkých línií zahŕňa napríklad LED svetlomety, systém proaktívnej ochrany posádky2 v kombinácii so systémom „Front Assist“2, nový multifunkčný volant a systém infotainmentu s farebným dotykovým displejom, ako aj službami „We Connect“ a „We Connect Plus“. Línia „Life“ má navyše napríklad adaptívny tempomat „ACC“, automatickú klimatizáciu a 17-palcové disky z ľahkej zliatiny. Línia „Elegance“ má napríklad sériovo svetlomety „IQ.LIGHT – LED-Matrix“, digitálny združený prístroj „Digital Cockpit“ (uhlopriečka 25,4 cm), ambientné osvetlenie v kabíne.
Tiguan R ako samostatný model aj z hľadiska dizajnu a vybavenia
Tiguan R sa od svojich slabších súrodencov navonok líši špeciálnym predným nárazníkom, zadným nárazníkom s výrazným difúzorom, rozšírenými lemami blatníkov a 20-palcovými diskami z ľahkej zliatiny „Misano“. V interiéri má nové, exkluzívne pre tento model vyvinuté športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, špecifické dekoračné obklady („Carbon Grey“) a osvetlené dekoračné lišty na prahoch dverí s logom „R“. Športový kokpit dotvára nový športový multifunkčný volant „R“ s páčkami na manuálne ovládanie 7-stupňovej prevodovky DSG a digitálny združený prístroj („Digital Cockpit“) so špecifickým dizajnom a funkciami.
Ďalšie technické modifikácie zahŕňajú výkonnejšou brzdovú sústavu so zväčšenými kotúčmi, podvozok so zmenšenou svetlou výškou o 10 mm a adaptívnymi tlmičmi „DCC“, ako aj športový koncový tlmič výfuku s dvoma pármi chrómových koncoviek.
Úspešný globálny model značky Volkswagen
Tiguan druhej generácie, ktorý mal premiéru v septembri 2015 a predávať sa začal v apríli 2016, na rozdiel od predchodcu využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB. Táto technická báza umožnila zväčšenie rázvoru a tým priestrannejšiu kabínu. V roku 2017 nasledovala verzia Allspace s rázvorom predĺženým o 110 mm a modifikovanou prednou i zadnou časťou karosérie. V kabíne môže byť na želanie 5 alebo 7 sedadiel. Interne Volkswagen rozlišuje dve verzie rázvoru ako NWB (normal wheelbase) a LWB (long wheelbase), ktoré sa líšia aj objemom batožinového priestoru. Základný päťmiestny Tiguan (NWB) má objem batožinového priestoru 615 až 1.655 litrov, päťmiestny Tiguan Allspace (LWB) poskytuje 760 až 1.920 litrov. Ako sedemmiestny má Tiguan Allspace objem batožinového priestoru od 700 do 1.755 litrov.
V roku 2019 bol každý siedmy na svete vyrobený automobil značky Volkswagen z celkového počtu 6,18 milióna exemplárov Tiguan – presne to bolo 910.926 vozidiel. Od prvého plného roku výroby tak produkcia tohto modelu vzrástla takmer osemnásobne. Hlavnými troma trhmi podľa predaja v roku 2019 boli Čína (cca 255.000), USA (cca 110.000) a Nemecko (cca 85.000). Momentálne sa Tiguan vyrába v štyroch závodoch Volkswagen. V materskom závode Wolfsburg sa vyrába Tiguan pre trhy v Európe, Afrike, Ázii a Oceánii. V závode Kaluga (170 km juhovýchodne od Moskvy) sa Tiguan vyrába pre ruský trh a hraničiace stredoázijské štáty. V Šanghaji vyrába spoločný podnik SAIC-Volkswagen Tiguan L s dlhým rázvorom pre čínsky trh. V závode Puebla v Mexiku sa vyrába Tiguan (LWB) pre Severnú a južnú Ameriku, ako aj Tiguan Allspace pre Európu, Afriku, Áziu a Oceániu.
Termín predpredaja a predpokladaná cena pre slovenský trh
Predpredaj modelu Tiguan v SR odštartuje v priebehu leta tohto roku a predpokladaná cena bude začínať pod hranicou 24.000 EUR.