Zvolenie nového modelu PEUGEOT 208 za „Auto roku 2020“ 2. marca v Ženeve zároveň znamená, že značka PEUGEOT získala najvýznamnejšiu automobilovú cenu v Európe už šiestykrát. Túto prestížnu cenu každoročne udeľuje nezávislá porota, zložená zo šesťdesiatich európskych motoristických novinárov.
PEUGEOT 208 je prvým mestským kompaktným autom s logom leva na kapote, ktoré sa môže pochváliť titulom Auto roku. Kráča tak v stopách piatich iných kľúčových modelov z odlišných segmentov, ktoré toto významné ocenenie získali pred ním. Výnimočný sedan PEUGEOT 504 (1969). Univerzálny sedan vyššej triedy PEUGEOT 405 (1988). Kompaktné rodinné autá PEUGEOT 307 (2002) a PEUGEOT 308 (2014). A napokon SUV PEUGEOT 3008 (2017), ktoré sa stalo vôbec prvým “športovo-úžitkovým autom”, ktoré túto cenu získalo od jej vzniku v roku 1964.
Zoznam úspechov značky PEUGEOT odráža jej dominantnú pozíciu, ktorú v posledných piatich dekádach automobilovej histórie získala najmä vďaka dôrazu na dizajn, technické riešenia, nové technológie a výkonnosť svojich vozidiel.
Nový PEUGEOT 208, ďalšie „dokonalé číslo“
Nový PEUGEOT 208 sa stal šiestym modelom značky PEUGEOT, ktorý získal najrešpektovanejšiu európsku cenu. Jeho dizajn je osobitý, nezameniteľný a príťažlivý. Nový PEUGEOT 208 sa tak stáva jedným z míľnikov značky PEUGEOT na jej ceste, smerujúcej k vytváraniu exkluzívnejších áut. Využíva technológie, pripravujúce pôdu pre nástup čiastočne autonómnych áut, vrátane najnovšej generácie jazdných asistentov, patriacich v jeho triede k tomu najlepšiemu. Svojim budúcim vodičom dáva možnosť výberu medzi elektrickým a spaľovacím motorom.
Vo svete elektrickej mobility predstavuje nový PEUGEOT e-208 významný míľnik. S dojazdom 340 km (podľa certifikačného protokolu WLTP), výkonom 100 kW (136 k) a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm (dostupným od rýchlosti 0 km/h), ktorý mu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 8 sekúnd, ponúka so svojimi tromi jazdnými režimami Sport, Normal a Eco výnimočný a neopakovateľný jazdný zážitok.
Nový PEUGEOT 208 je skutočným bestsellerom, na ktorý automobilka od septembrového uvedenia na európsky trh eviduje už 130 000 objednávok, pričom 15 % z nich je na elektrickú verziu.
PEUGEOT 504, prvý titul pre nádherné „oči Sophie LORENOVEJ“
Ak chceme objaviť prvý PEUGEOT, ktorý získal titul európske „Auto roku“, treba sa v histórii vrátiť späť o viac než polstoročie.
V roku 1969 sa PEUGEOT 504 stal vôbec prvým modelom značky, ktorý v prestížnej ankete zvíťazil. Tento veľký sedan predznamenal vzostup áut strednej triedy. Po technickej stránke bol nástupcom PEUGEOTU 404, zavesenie všetkých štyroch kolies sa však zmenilo na nezávislé, ktoré bolo v automobile PEUGEOT prvýkrát použité v spojení s pohonom zadných kolies.
Jeho unikátny vzhľad bol výsledkom blízkej spolupráce medzi divíziou PEUGEOT Style a štúdiom Pininfarina. Dizajnéri z dielne Pininfarina vytvorili bočnú siluetu auta, vrátane skosenej zadnej časti, ktorá sa stala legendárnou. PEUGEOT Style bol zodpovedný za prednú masku, o ktorej taliansky dizajnér potom, ako odovzdal svoju časť projektu vyhlásil, že má “oči Sophie Lorenovej”!
PEUGEOT 504 sa vďaka svojej mimoriadnej odolnosti a robustnosti stal kráľom pretekárskych tratí a víťazom mnohých rely, vrátane východoafrického Safari Rally, rely Maroko a Bandama rely.
Prvé „Auto roku“ značky PEUGEOT sa vyrábalo od roku 1968 až do roku 2005, celkovo sa vyrobilo 3 713 356 kusov, z čoho bolo 2 644 326 sedanov.
PEUGEOT 405, zvolený takmer jednomyseľne
Približne o dve dekády neskôr, v roku 1988, v ankete “Auto roku” zvíťazil ďalší sedan, tentokrát PEUGEOT 405. Pritom si od 54 z 57 členov poroty vyslúžil najvyššie ohodnotenie!
So vzhľadom, čiastočne vychádzajúcim z modelu 205, poskytoval 405 výnimočný komfort a radosť z jazdy. Výborný podvozok bol k dispozícii už od základného prevedenia. Súčasťou výbavy boli aj nové technológie, vrátane bŕzd s ABS a naftového motoru s objemom 1,9 litra a výkonom 90 koní.
PEUGEOT 405 bol vyrobený aj v športovej verzii Mi16, ktorá v dobe jej uvedenia patrila k tomu najlepšiemu na trhu. Využívala štvorvalcový motor s výkonom 160 koní a štyrmi ventilmi na každý valec, ktorý v tom čase patril k najefektívnejším.
Na rely špeciále, čo bolo kupé odvodené od sedanu, vyhral Ari Vatanen v rokoch 1989 a 1990 rely Paríž – Dakar. Po technickej stránke tento špeciál vychádzal z modelu 205 Turbo 16. Ari Vatanen taktiež vyhral, tentokrát na aute, vychádzajúcom z verzie 405 T16, legendárne preteky do vrchu v Pikes Peak. Jeho úžasnú jazdu si budú všetci navždy pamätať aj vďaka krátkometrážnemu filmu “Climb Dance”, ktorý ju zachytáva.
Popri športových úspechoch bol však model 405 úspešný aj komerčne, celosvetovo sa z neho predalo vyše 5 miliónov kusov.
PEUGEOT 307 – sedan, ktorý otvoril nové obzory
V roku 2002 PEUGEOT 307 dokonale zapadol do novej generácie kompaktných, priestranných a vyšších rodinných áut, práve prichádzajúcich na trh. Aj vďaka tomu po 14 rokoch od úspechu PEUGEOTU 405, získal v roku 2002 titul európskeho “Auta roku”.
Od svojich konkurentov sa PEUGEOT 307 odlišoval najmä neštandardnou výškou, čo umožnilo cestujúcim oveľa pohodlnejšie nastupovanie. Jeho atraktívny a dynamický vonkajších vzhľad bol výrazne inšpirovaný modelom PEUGEOT 206. Vďaka veľkému prednému sklu poskytoval vodičovi lepší výhľad dopredu. Priestranný, prispôsobivý a praktický interiér pre zmenu vychádzal z áut kategórie MPV. Vynikol aj výborným odhlučnením a extra účinnými brzdami. PEUGEOT 307 využíval aj agregát 2.0 HDi s výkonom 110 koní, ktorý bol svojho času aj vďaka filtru pevných častíc najčistejším naftovým motorom na trhu.
PEUGEOT 307 bol modelom, pri ktorom Peugeot prvýkrát uplatnil princíp, pracovne nazvaný “sedmokráska” , vďaka ktorému vzniklo viacero výnimočných karosárskych verzií, vrátane 3-, 4- a 5-dverových sedanov, kombi, respektíve SW a kupé-kabrioletu. A nesmieme zabudnúť ani na verziu 307 WRC, ktorá v rámci seriálu majstrovstiev sveta v rely pokračovala v rokoch 2004 a 2005 v stopách svojho úspešného predchodcu, špeciálu 206 WRC.
Z modelu PEUGEOT 307 sa vo všetkých karosárskych verziách predalo spolu vyše 3,7 milióna kusov.
PEUGEOT 308, zvíťazila dynamika v kombinácii s eleganciou
V roku 2014 vstúpila nielen značka s levom v logu, ale aj celý automobilový svet do úplne novej éry. PEUGEOT 308 bol inžiniermi a dizajnérmi navrhnutý ako moderný a športovo pôsobiaci sedan. Vďaka platforme EMP2 bol nový PEGUEOT 308 nielen kompaktnejší, ale aj ľahší (v porovnaní s predchodcom až o 140 kg). Aj vďaka tomu sa svojimi jazdnými vlastnosťami okamžite zaradil na špičku svojej triedy.
Prístrojová doska nového modelu 308 bola tiež doslova nabitá novými technológiami a navrhnutá tak, aby vodičovi poskytla nový a bezprostrednejší zážitok z jazdy: kompaktný volant, head-up displej, zvýšená stredová konzola a veľký 9,7-palcový dotykový displej. PEUGEOT i-Cockpit®, inšpirovaný konceptom SR1, nastavil v automobilovom svete úplne nový štandard a stal sa poznávacím znamením automobilov s logom leva na kapote.
Od uvedenia na trh koncom roku 2013 sa doteraz celosvetovo predalo 1,7 milióna modelov PEUGEOT 308, v tomto čísle sú zahrnuté všetky karosárske verzie.
PEUGEOT 3008, prvé SUV zvolené za “Auto roka”
PEUGEOT 3008, vôbec prvé SUV, ktoré v ankete “Auto roku” zvíťazilo od jej vzniku v roku 1964, predstavuje ďalší míľnik na ceste značky k vytváraniu exkluzívnejších áut.
Výsledkom je originálna kombinácia výnimočného vzhľadu, cestovného komfortu a jazdných vlastností.
PEUGEOT 3008 je stelesnením predstavy značky PEUGEOT o tom, ako by malo vyzerať moderné SUV, prichádzajúce na trh, kde vládne obrovský dopyt práve po tomto type karosérie. Aj to zohralo významnú úlohu v tom, že PEUGEOT 3008 bol v roku 2017 zvolený za “Auto roku”. Svoju premiéru v ňom mala aj nová generácia systému PEUGEOT i-Cockpit®, známa ako „Amplify“, ponúkajúca nielen výnimočný zážitok zo šoférovania, ale plniaca zároveň aj úlohu rozhrania, sprístupňujúceho nové pokročilé funkcie jazdných asistentov a permanentné online pripojenie.
PEUGEOT 3008 sa stal neodmysliteľnou súčasťou sveta SUV aj vďaka svojim off-roadovým schopnostiam, umocneným systémom Advanced Grip Control s jeho piatimi režimami trakčnej kontroly, pomocou ktorých sa dokáže prispôsobiť akémukoľvek terénu a povrchu. V roku 2016 predstavil PEUGEOT Sport verziu 3008 DKR. Tento špeciál s levom na kapote sa do histórie rely Dakar nezmazateľne zapísal slávnym hetrikom z roku 2017 a následne ďalším víťazstvom v nasledujúcom roku.
Od jeho uvedenia na trh v októbri 2016 sa celosvetovo doteraz predalo z modelu PEUGEOT 3008 vyše 900 000 kusov.
Porota COTY: zložená z európskych expertov
Porota súťaže “Auto roka” (COTY – Car Of The Year) je zložená zo 60 nezávislých automobilových novinárov. Sú to odborníci, pochádzajúci z 23 krajín.
Počet zástupcov jednotlivých krajín závisí od veľkosti a významu ich automobilového trhu. Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Taliansko a Spojené kráľovstvo majú šesť zástupcov, Zvyšní členovia poroty sú z Rakúska, Belgicka, Českej republiky, Dánska, Fínska, Grécka, Maďarska, Írska, Luxemburska, Holandska, Nórska, Poľska, Portugalska, Ruska, Slovinska, Švédska, Švajčiarska a Turecka.
Porota každoročne vyberie jedného víťaza. Víťazom je vždy najzaujímavejší model bez ohľadu na cenu, typ karosérie a segment, do ktorého patrí. K najdôležitejším rozhodovacím kritériám patria technické a technologické inovácie a hodnota za peniaze. Anketa COTY existuje od roku 1964 a je najstaršou a najrešpektovanejšou európskou automobilovou cenou.