Ako už iste viete, máme 9 dní na to, aby realizovali testy na COVID-19. Inak od budúcej stredy nebudeme môcť ísť do práce ani do prírody.

Vzhľadom na okolité mrazivé teploty je jasné, že ideálna forma realizácie tohto kroku je objednať sa na testovanie on-line. Na to je vytvorený systém na štátnej adrese korona.gov.sk, kde si môžete vybrať či chcete absolvovať PCR alebo antigénne testovanie. Osobne som skúšal objednať sa tu ihneď potom, ako premiér a minister zdravotníctva ohlásili tento plán. Zhruba o 19:20 systém prestal fungovať. Konkrétne pracoval tak, že ste si mohli vyplniť svoje údaje a keď ste prišli na položku výberu preferovaného miesta vykonania testu, nebolo možné vybrať nič. Preto sa ani požiadavka na testovanie neodoslala.

V súčasnosti už server uvádza, že „Z technických príčin je formulár dočasne nedostupný, prosíme skúste neskôr.“ Ako sme u NCZI (Národné centrum zdravotníckych informácií) zistili, naozaj sa kvôli veľkému náporu požiadaviek na testovanie systém zrútil. Bolo pritom celkom jasné, že sa ľudia budú chcieť zarezervovať on-line a celý systém sa mohol na to pripraviť vopred. Avšak nestalo sa tak.

Nebolo možné sa objednať ani na PCR testy, ktoré sú na rozdiel od antigénových platné.

Pýtali sme sa aj na Ministerstve pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu Slovenska. Úrad Veroniky Remišovej nám oznámil, že systém nebol pripravený na celoplošné testovanie, ale len na individuálne požiadavky. Pritom po ohlásení tohto zámeru prišlo 500 000 požiadaviek v priebehu 15 minút. Systém sa následne zrútil.

Výsledkom toho je fakt, že ľudia začali hľadať inde. Napr. na stránke SuperSaaS existuje možnosť objednania sa na konkrétnu hodinu. V praxi to ale funguje tak, že všetky termíny sú beznádejne obsadené. Najbližšie sa môžete objedať presne o 48 hodín (od 12 do 19:30 hodiny s 15 minútovým intervalom). Keď ale príde čas, kedy by ste sa mohli reálne objedať, systém vám len poskytne informáciu, že všetky miesta sú už objedané.

Na našej stránke sme už spomínali prípad Pezinku, kde je veľké testovacie centrum a cez víkend fungovali na on-line objednávkach. Požiadali sme preto starostu Pezinka o jeho vyjadrenie. Ako sme za dozvedeli, toto testovanie teraz neprebieha. Dnes o 14:00 zasadá krízový štáb okresu Pezinok, ktorý zvolal prednosta okresu. Zároveň o 15:00 zasadá Únia miest a obcí Slovenska a nastane vzájomná koordinácia. Vo večerných hodinách by mali samosprávy dostať manuál z Ministerstva vnútra , ktorý bude bližšie špecifikovať a usmerňovať ako ďalej postupovať pri on-line objednávaní.

Zatiaľ nám teda neostáva nič iné len čakať, čo sa bude diať. Aktuálne: O 12:58 sa formulár NCZI začal zobrazovať, ale objednávka kvôli nezobrazenému miestu preferovaného odberu vzorky nebolo možné odoslať.

Aktualizácia k 18.1.2021 o 13:10: Systém je už v prevádzke a dá sa zaregistrovať na vyšetrenie. Objednanie funguje tak, že si vyberiete preferovaný dátum vyšetrenia (nie čas), rovnako ako miesto vyšetrenia a dostanete informáciu, že sa vám pracovníci NCZI ozvú, aby ste dohodli podrobnosti. O tom, koľko to trvalo, od kedy sme sa zaregistrovali a pokým sme dostali presný termín vás budeme informovať.

Kontaktovali sme aj NCZI, ktoré prevádzkuje celý systém. Z ich stanoviska vyberáme:

Národné centrum zdravotníckych informácií zaregistrovalo v priebehu 15 minút takmer pol milióna požiadaviek na testovanie antigénovými aj PCR testami, čo je niekoľkonásobné prevýšenie dennej kapacity, na ktorú je objednávkový systém Moje ezdravie v štandardnom režime nastavený.

Národné centrum zdravotníckych informácií z dôvodu technického riešenia situácie dočasne zamedzilo prístup verejnosti k týmto formulárom. Všetky technické zložky od včerajšieho večera intenzívne pracovali na opätovnom spustení formuláru, ktorý je od 13:00 opäť sprístupnený verejnosti.

Antigénové mobilné odberové miesta fungujú ďalej bez problémov a rovnako tak funguje bez problémov aj objednávanie sa vybraných skupín na očkovanie. Objednávanie sa verejnosti na antigénové testovanie je od 24. decembra 2020 stále v pilotnej verzii.

Aktualizované k 13:35: O 13:35 sme dostali SMS s termínom vyšetrenia a COVID-19 Passom a miestom vyšetrenia. Časový termín nie je možné on-line spôsobom nijako zmeniť. Dostali sme aj upozornenie aby sme nemeškali. Zaujímavé ale je, že o termín môžete s rovnakými údajmi požiadať opakovane. Naši známy ale stále hlásia problémy s registráciou na on-line testy. Systém on-line objednávania očividne nie je pripravený na takéto celoplošné testovanie.

Aktualizované k 17:42: Podporu pre mestá vyjadril aj prevádzkovateľ rezervačného systému Bookio.com. Keďže teraz hotely v podstate nefungujú, je tu voľná kapacita a Bookio.com ponúka svoj systém pre mestá a obce. Takto je možné obísť stále otázne použiteľný štátny systém korona.gov.sk a nahradiť ho súkromným prevádzkovateľom. Je na predstaviteľoch miest a obcí, aby tak urobili.

Ako to bude cez víkend?

V súčasnosti sú už kapacity štandardných MOM počas bežných prevádzkových hodín naplnené. Väčšina testovania sa však odohrá cez víkend, kedy budú otvorené odberové miesta, ktoré platili pri prvej vlne celoplošného testovania + sa k nim pridajú aj odberové miesta zo štandardných MOMiek. Typicky budú tieto miesta otvorené cez víkend od 8:00 do 20:00 hodiny. Práve na víkend mestá a obce pravdepodobne využijú rezervačný systém  bookio.com.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.