Mal som možnosť vyskúšať v úplnej predpremiére čisto elektrické auto Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC. Už jeho názov veľa prezrádza – celkový výkon je cez 400 koní, je to 4-kolka a hlavne je to Mercedes-Benz. Článok počas dňa doplníme aj o našu video recenziu.

O tejto značke si môžete myslieť čo len chcete, pravda je, že technologicky sú celkom jasne na špičke. A to o pár rokov pred konkurenciou. Samozrejme, nechajú si za to zaplatiť a cena tohto auta je 76 800 eur. Predaj tohto auta na Slovensku práve začína a EQC spĺňa podmienky na udelenie štátnej podpory vo výške 5 000 eur. Takže malé ušetrenie je možné.

Je to poriadne veľké auto, hmotnosť cez 2,5 tony ale – ako sme si vyskúšali cestou na Pezinskú babu – jazda s ním je veľmi rezká. Zrýchlenie je z 0 na 100 km/h za 5,1 s a to ja aj poriadne cítiť. Obrovský 500 litrový batožinový priestor potom znamená, že je to vozidlo pre rodinu aj do práce. Kombinovaná spotreba elektrického prúdu je 20,8 – 19,7 kWh/100 km.

Vyrába sa v Nemecku v závode v Brémach. K tomuto autu máte potom služby ako je vyzdvihnutie a tiež privezenie auta na servisnú prehliadku na miesto, ktoré sami určíte. Dovolenkový balík  predstavuje zapožičanie vozidla so spaľovacím motorom na 14 dní v roku za zvýhodnených podmienok (teda nie zadarmo), aby sme nemuseli riešiť nabíjanie v zahraničí. Na akumulátor vám dá Mercedes-Benz záruku 8 rokov alebo do 160 000 km. Sú to lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 80 kWh.

Jeden elektromotor na prednej a jeden na zadnej náprave vám dávajú celkový krútiaci moment 760 Nm. Celkový výkon motorov dosahuje výkon 300 kW, čo je v prepočte 408 k. Variabilný náhon na všetky kolesá 4MATIC zlepšuje jazdnú stabilitu a to bolo na zákrutách na Pezinskú babu aj cítiť. Z hľadiska dojazdu výrobca udáva rozsah od 374 do 426 km podľa spôsobu jazdenia a ďalších parametrov. Povedzme, že na dojazd tých 350 km sa môžete spoľahnúť a to znamená, že Slovensko s ním prejdete aj južnou trasou. Samozrejme, treba počítať s nabíjaním na trase, čo zaberie tak hodinku.

Tým, čím nás dostal Mercedes-Benz EQC sú asistenčné systémy a technologická výbava pripravená pre elektrické autá. Testujeme veľa moderných áut a potom prídete na to, že napr. dodávateľ systému rozpoznania únavy je v takmer všetkých vozidlách zhruba rovnaký a má svoje špecifiká, resp chyby. A to sa týka všetkých systémov, najviditeľnejšie je to u adaptívneho tempomatu. Mercedes-Benz je pritom trochu výnimkou. ako keby mal iného dodávateľa alebo mal novšie modely ako ostatní. Adaptívny tempomat vám tu nespomalí vtedy, keď to pri predbiehaní iného vozidla najmenej potrebujete. Prepínanie tlmené/diaľkové svetlá tu funguje tak, že protiidúcich vodičov nákladných vozidiel neoslňujete. Udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu funguje tak, že sa nezľaknete toho, čo sa to vlastne s autom robí, keď mierne  prekročíte čiaru. EQC 400 4MATIC udržal vozidlo sám aj v ostrejších zákrutách.

Páčilo sa nám aj tepelnoizolačné tmavo tónované predné sklo a možnosť otvárania dverí pomocou NFC snímača v smartfóne. Mercedes tiež pribalil do výbavy nabíjačku pre 230 V zásuvku ale aj nabíjací kábel na Wall box. Tento nabíjací box si ale musíte kúpiť a potom budete nabíjať doma rýchlejšie.

K dispozícii je aj pokročilá navigácia so zobrazením smerových tabúľ. Kráľovská kategória je potom zobrazenie navigácie vo virtuálnej realite s umiestnením smerových tabúľ do obrazu z prednej kamery. Tento systém dobre využijete aj vtedy, keď stojíte ako prvý na križovatke a sledujete stav signalizačných svetiel. Využiť môžete aj projekciu najdôležitejších informácií na čelné sklo tak, aby ste nemuseli spúšťať oči z cesty.

Auto môžete spárovať s mobilnou aplikáciou MercedesMe a potom máte na diaľku prehľad o tom, aký je aktuálny dojazd, či je auto uzamknuté a aký je jeho celkový stav. Auto môžete na diaľku otvoriť/zatvoriť a zadať povel na jeho predklimatizovanie či vyhriatie. Rovnako zistíte, ako sme narábali s energiou od štartu alebo celkovo. To všetko sú príjemné veci a MercedesMe funguje spoľahlivo.

 

V modeli EQC 400 4MATIC Mercedes-Benz prepracoval aj celý systém ovládania. Je jasne vidieť, že je robený špecificky pre toto elektrické vozidlo. Navigácia optimalizuje trasu s ohľadom na dojazd vrátane zastávok na nabíjanie, individuálne nastavenia nabíjania a predklimatizovanie vozidla. Otáčkomer zmizol a nahradil ho merač výkonu. Máte možnosť nastaviť jeden z piatich jazdných režimov a tiež nastaviť si jeden z piatich stupňov rekuperácie.

Jednoducho je to zatiaľ najlepší elektromobil, aký som testoval a jeho jedinou nevýhodou je vysoká cena. Samozrejme, stále je to elektromobil, takže budete stále riešiť otázku kde a ako pripojiť vášho miláčika k zdroju elektrickej energie. Ste ale ekologickí a máte dobre vyzerajúce a vybavené SUV. Inak 21-palcové kolesá nie sú celkom optimálne na väčšinu ciest na Slovensku.

Kompletný seriál TOUCHIT odporúča hľadajte TU.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu