Áno, napriek tomu, že možnosti fotenia mobilnými telefónmi výrazne narástli, stále na tlačovky doma i v zahraničí nosím so sebou obrovskú a poriadne ťažkú zrkadlovku Canon EOS 5D Mark III. Je to už starší fotoaparát, ale prirástol mi k srdcu. Prešiel som mnou okolo sveta niekoľko krát a nestalo sa ani raz, že by ma sklamal. Je ale pravda, že v plnej výbave s bleskom a veľkým objektívom 70-200 mm je to skôr činka. Ale stojí  za to ho používať, fotky z tohto fotoaparátu sú efektné, väčšinou vydarené.

Na veľkosti naozaj záleží

Prečo je to tak? Odpoveď je jednoduchá, optiku jednoducho neoklamete. Na to, aby vznikla fotka s výraznou priestorovou hĺbkou, musíte mať veľký objektív, cez ktorý obraz prechádza. Rovnako snímač musí mať svoje miesto, jednotlivé snímacie body musia byť dostatočne veľké, aby bol pomer signál/šum čo najlepší. Verte, že kvalita snímacích bodov je pri výslednej fotografii oveľa dôležitejšia ako počet megapixelov. Počet megapixelov je totiž obyčajne marketingový údaj. Zbytočne budete väčším počtom snímacích prvkov zachytávať zašumený obraz, výsledná kvalita fotky sa tým nijako nezlepší. Aj 12 Mpx snímač postačí na profesionálnu fotku, tento foťák má pritom dvojnásobok.

Odfotíte presne tak, ako si to predstavujete. Ale musíte vedieť ako

S týmto fotoaparátom robíme v redakcii naše vlastné fotografie produktov, ktoré nám prechádzajú cez ruky. Osobne fotím aj pre mojich kolegov. Určite ste si už všimli naše titulkové obrázky v článkoch na TOUCHIT, ktoré stotožňujú konkrétneho redaktora a testovaný produkt. Snažíme sa to urobiť tak, aby bol dôraz na produkte, veď o ten hlavne ide.

Aby ste ale mohli mať ostré to, čo naozaj chcete a rozmazané to, čo rozmazané má byť, musíte mať možnosť nastaviť predovšetkým clonu – teda na koľko bude otvorený otvor, ktorým preniká obraz k snímaču. Áno, meniť clonu vedia už aj niektoré smartfóny, Napr. taký Samsung Galaxy S9 priniesol možnosť mať dve hodnoty clony, ktorá sa však mení automaticky podľa toho, koľko je svetla vo fotenej scéne. Skutočný „veľký“ fotoaparát však dokáže  používateľsky nastaviť clonu a to nie vo dvoch bodoch, ale skoro kontinuálne. Tým potom vtláčate do fotky to efektné rozostrenie pozadia, resp. objektov, ktoré sú v rôznej hĺbke. Aj keď rozostrené pozadie dokážu urobiť už aj niektoré smartfóny, stále je to ďaleko za tým, čo urobíte so zrkadlovkou.

Objektívy – tých nie je nikdy dosť

U profesionálneho fotoaparátu sa dajú vymieňať objektívy. To je podstatná vlastnosť, objektívy vám totiž dávajú krídla. S teleobjektívom EF 70-200 mm sa dostanete k fotenému objektu blízko, aj keď ste od neho v skutočnosti ďaleko. Na zahraničných tlačovkách nemám vždy možnosť chodiť voľne po miestnosti. Na rozdiel od domácich tlačoviek, kde je organizátor skôr rád, že niekto vôbec prišiel, svetové udalosti praskajú vo švíkoch. Už boli situácie, že som sa krčil pod schodami alebo stál medzi dverami a vtedy sa tento objektív uživí. Ale je strašne ťažký a celý čas mi zavadzia. Strašne ma z neho bolí krk ak nosím tento fotoaparát s objektívom zavesený na krku za popruh. Navyše je stále nekresťansky drahý a stratiť ho, to by ma teda poriadne mrzelo.

Najviac používam objektív EF 24-70 mm, je to také univerzálne riešenie na všetko. Pekne kreslí, objekt sa dá aj priblížiť a do záberu dostanete aj celý výstavný stánok. V poslednom čase chodím na náročné cesty (výstavy ako je CES alebo MWC) len s týmto objektívom. Meniť objektívy totiž vyžaduje dosť času a miesta, lepšie by bolo nosiť so sebou dva fotoaparáty s rôznymi objektívmi. Tým by sa ale váha, ktorú nosím so sebou, zdvojnásobila.

Objektív EF 16 – 35 mm využívam najmenej, je to tzv. „širokáč“. Teda fotka bude zachytávať naozaj veľký priestor, ale nie je to o detailoch. Najviac používam tento objektív vtedy, keď pripravujeme Ondrejov svet. Celkovo na video je to veľmi dobré riešenie.

Pamäťové karty

Fotím zásadne na dve pamäťové karty paralelne. Pamäťové karty môžu byť Achillovou pätou fotenia. Už pár krát sa mi stalo, že sa daná karta pokazila a prísť o všetky zábery napr. z CESu, to je nepríjemné. Takto to robia aj iní profesionálni fotografi. Veď napr. zopakovať kvôli pokazenej pamäťovej karte celú svadbu, to nie je jednoduché.

Mám to rozdelené tak, že na SD kartu fotím JPG súbory a na rýchlu CompactFlash kartu zase RAW súbory. Používam výhradne značku San Disk, SD karta má 128 GB, CF 256 GB. To stačí tak na mesiac prevádzky. A vždy mám so sebou jeden pár náhradných kariet, len pre istotu. Na spracovanie fotiek potom používam kombináciu Zoner Photo Studio a Adobe Lightroom a toto sa zdá byť víťazná zostava nástrojov jednak na rýchlosť ako aj kvalitu spracovania.

Ďalšia výbava

No, bez poriadneho systémového blesku to obyčajne nejde, ja používam Canon SpeedLight 580EX II. Môžete si všimnúť, že produkty sa vždy predstavujú v miestnosti s nízkym osvetlením, často ladeným do niektorej farby. Na pohľad to vyzerá dobre, ale fotiť produkty v takomto prostredí je peklo. Systémový blesk však umožňuje „prebiť“ toto svetlo a na rozdiel od smartfónu alebo jednoduchších fotoaparátov aj presne namieriť zdroj svetla. Ak je v miestnosti biely strop, používam odraz svetla od stropu a to vytvorí pekný efekt. Všímať si treba aj prenikanie vonkajšieho sveta do miestnosti a bleskom potom kompenzovať neosvetlenú časť.

Blesk ale žerie veľa energie. Používam AA batérie a prešil sme na nabíjateľné batérie s kapacitou 2500 mAh. Tieto nabíjam každý týždeň (cez víkend) a počas bežnej prevádzky (mimo výstav ako CES či IFA) to vydrží. Vo výsledku je to lacnejšie a ekologickejšie riešenie ako neustále kupovanie alkalických batérií. Tie ale vydržia dlhšie, takže jeden balíček štyroch klasických batérií mám vždy v zálohe.

So sebou nosím aj čítačku pamäťových kariet, externý disk, nabíjačky a pod. To všetko aj s notebookom sa zmestí do foto ruksaku. Používam ruksak od firmy Tamrac, je to model Corona 20. Odskúšané riešenie, ktoré vydrží tak rok pri takomto šialenom používaní.

Z dlhodobého hľadiska sa mi vyplatil doplnkový grip pre batérie do fotoaparátu. Ak fotím celý deň, dve batérie prídu vhod a podržia ma vtedy, keď by som už inak bol mimo možnosti použitia. Tento grip som zakúpil v Číne, vyšlo to oveľa menej ako originál a funguje dobre. Bohužiaľ, moja skúsenosť s neznačkovými batériami do fotoaparátu nie je pozitívna, nevydržia dlho. Batérie mám teraz len originálne a táto výbava spoľahlivo vydrží na týždeň normálnej práce. Grip je tiež super riešenie na to, že fotoaparát sa lepšie drží v ruke. Samozrejme, ďalej to zvyšuje váhu.

Fitness aj počas práce

V živote si všetko treba odrieť, bez námahy neurobíte dobrý výsledok. Aspoň nie systematicky. Preto aj nosím so sebou túto výbavu, často aj so statívom, aby mohli vzniknúť pekné fotky, aké máte radi. Vidím na mojich kolegoch, že väčšina z nich fotí už len smartfónmi. Robím to aj ja, ale bez slovíčka LEN. V TOUCHIT to robíme tak, že pre článok typu Minúta po minúte fotím smartfónom a dôležité veci zase na Canon EOS 5D. Hlavne detaily produktu, okamih jeho prvého predstavenia treba mať na zrkadlovke. Fotiť na smartfón totiž dáva obrovskú výhodu v tom, že fotky rýchlo a ľahko prenesiete z druhého konca sveta do redakcie a tu sa už finálne spracujú.

A áno, keďže teraz bolo treba odfotiť celú našu fotovýbavu a aj mňa ako fotím, tak tieto fotky pochádzajú netradične zo smartfónu, konkrétne to bol Samsung Galaxy S10+. Toto je momentálne veľmi dobré riešenie, uvidíme ako to bude naozaj s optickým zoomom pri Huawei P30 Pro.

Moje prenosné foto a video štúdio pokojne zoberiem aj do vlaku

Určite tak počítam s použitím smartfónu na fotenie, ale na titulkové fotky, resp, fotky do tlačeného vydania TOUCHIT radšej zrkadlovkou. Ak sa to dá, stojí to za to. Peknú fotku prirodzene urobíte aj so smartfónom, je to hlavne o tom, že je to najjednoduchšie použiteľné riešenie, keďže telefón máte stále pri sebe. Veľa je o kompozícii a momente fotenia, správny okamih sa nikdy neopakuje. A najlepšie vyzerá takáto fotka na displeji telefónu alebo niekde na sociálnej sieti. Ak si ju potom prenesiete do počítača a pozriete jej detaily, obyčajne uvidíte, že to má ešte svoje rezervy.

Čo sa ešte oplatí nosiť so sebou?

Aby som už len dokončil celý obsah foto batohu, ktorý vláčim všade so sebou. Mám tam ešte kameru FDR-AX53 od firmy Sony, asi 5 rôznych mikrofónov, kopu prepojovacích káblov, malé statívy a držiaky, napájacie adaptéry a dve powerbanky. Ďalej batérie, lepiacu pásku, sekundové lepidlo, malý nožík, ktorý prejde cez letiskovú kontrolu (s tým býva vždy problém), skrutkovače a handričky. Kameru Sony používam pri tvorbe redakčného videa. Priznávam sa, že tvoriť reportážne video s fotoaparátom Canon EOS 5D nejako neviem. Pri rýchlo sa meniacich scénach na výstavách je komplikované rýchlo zaostriť a to video potom nevyzerá dobre.

V tomto režime nechávam fotoaparát pre prípad, že treba niečo rýchlo odfotiť. Obyčajne to funguje

No a ako to vidím s našou zrkadlovkou Canon EOS 5D Mark III do budúcna? Nuž, zdá sa, že doba zrkadloviek je na konci, aj stálice vo výrobe profesionálnych fotoaparátov prechádzajú na tzv. bezzrkadlovky. Sú to fotoaparáty menšie a ľahšie. Osobne dám ešte šancu Canonu na nejaké ďalšie pokračovanie radu EOS R a potom sa rozhodnem. Medzi tým skúšam Nikon, Sony a Olympus a tento rok si vyberiem pokračovateľa. Len prejsť s už zakúpenou výbavou objektívov ku konkurencii, to je dosť ťažké a drahé.

Kompletný seriál TOUCHIT odporúča hľadajte TU.

Prečítajte si aj:

Michal odporúča: nVidia SHIELD, zariadenie, ktoré zmenilo môj „pomalý“ televízor na rýchly

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.